|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מסלול הייסורים של כביש עוקף הרצליה

14/10/2002  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  איסוזו צ'לנג' 2002 - בעקבות תרבות המאיה האינדיאנית
  בסוכות יערך בישראל מסע ראשון בסגנון הטור דה-פרנס
  יש תקווה לשנה החדשה: 'באחה' - טנדר סובארו רב-שימושי
  האוצר לייבואני הרכב: הוזילו מחירי המכוניות
  עד 120: כביש חוצה ישראל סופג אש


עוקף הרצליה

כביש 531, אחד מכבישי הרוחב החשובים במדינה, מותקף מכל עבר - עוד בטרם עלו הדחפורים על אדמת החמרה היקרה של אזור השרון.

באחרונה התגלה מוקד איום חדש: מוסדותיה המוניציפאליים של כפר שמריהו עלולים להצטרף לרשימה הארוכה של מערימי הקשיים.
קבילתם מתמקדת במימוש סיכומי ביניים שהושגו בעניין תכנית סלילת הקטע המערבי של הכביש.

בפגישה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר בין ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן ומנכ"ל משרד התחבורה בן-ציון סלמן (לשעבר מנכ"ל מע"צ), סוכם כי בקטעיו העוברים בגבול הרצליה, יהיה כביש 531 - "עוקף הרצליה", ברובו משוקע.

לכביש העתידי חשיבות לאומית מעבר להיותו אחד מכבישי הרוחב החשובים בשרון: כשיושלם יחבר בין מספר כבישי אורך החוצים את המדינה, יחל מכפר סבא, ישיק לרעננה ויתקרב לים בגבול הרצליה - כפר שמריהו.

שיפוצי תכנון כביש 531 על-ידי גרמן וסלמן, נעשו בין היתר על רקע דמוגרפי: קטע הכביש העתיד לעבור בצמוד לשכונת יד התשעה (שביב) - המתאפיינת באוכלוסיתה האסרטיבית, יהיה משוקע לעומק של כ-20 מטרים. הכביש יעבור מתחת לרחוב ירושלים, ויתחבר אליו ברמפות באזור גן רש"ל.

לקראת חיבורו לכביש מס' 20, מתוכנן עתה הכביש להתרומם מעל לפני הקרקע. קטע זה הינו בתחום התכנית של כפר שמריהו, וגרמן הצביעה בישיבה הירושלמית על הבדלי גודל האוכלוסיה בין הרצליה לכפר שמריהו.

בכך ביקשה גרמן להצדיק את ההשקעה הלאומית הגדולה יותר בשטחה של הרשות המונוציפלית הגדולה יותר, אך ספק אם הדבר יעבור בהסכמה מצידם של פרנסי כפר שמריהו.

הפרנסים מזכירים בתגובה כיצד לחצו לסלילת הצומת המשוקעת הראשונה במדינה, אשר נחצבה בשיטחם עוד לפני כעשר שנים - במפגש כביש החוף.

כזכור, עד אשר לא הסכימה מע"צ - אז בהנהלתו של סלמן, להשקיע את המיחלף בעומק הקרקע, לא נתנו עורכי דינם של תושבי כפר שמריהו לחלוץ את מה שהיה אז אחד מפקקי התנועה הגדולים והקשים במדינה.

על בן-ציון - כיום מנכ"ל משרד התחבורה, עדיין מהלך איימים הזכרון כי לא הועילו טענותיו בדבר רמת המוכנות אליה הגיעו תכניות הביצוע שבידיו. התכניות היו מוכנות לביצוע מיידי, מע"צ הסבה את תשומת ליבם של תושבי כפר שמריהו למידת הסבל שיגרם גם להם מעיכוב העבודות, אך התושבים הפגינו אורך ושיקול דעת.

עשרות אלפי כלי רכב נעצרו מידי בוקר בפקק אין סופי, עד אשר התרצו באי כוחם המשפטיים של דיירי כפר שמריהו, ונחצבה הצומת המשוקעת המשמשת עד היום לתפארת מדינת ישראל.

הצומת המשוקעת שמצפון לכפר שמריהו, תאציל ללא ספק על הצומת המתוכננת עתה מדרום מזרח ליישוב המבוסס, אשר טרם אמר את מילתו האחרונה בסוגיית כביש 531 החדש.

פרויקט סלילת הכביש אמור להסתיים בעוד כשנתיים, ואז יהרס קטע הכביש הקיים ותחתיו ייסלל כביש חדש דו - נתיבי דו - מסלולי המשוקע בעומק של 7 מטרים.

שיקוע האיילון יביא לכך שרחוב המעפילים בהרצליה יעבור בעתיד מעל נתיבי איילון.

ראש עיריית הרצליה רואה הישג גדול לתושביה בסיכומים שהשיגה באשר לכביש עוקף הרצליה. כביש 531 במתכונתו הנוכחית יפתור להערכתה את בעיית התנועה העוברת בתוך הרצליה ויהפוך את רחובות הבריגדה, ז'בוטינסקי ושירת דבורה, לרחובות פנימיים, המשרתים אך ורק את תושבי הרצליה.

בכך ישא פרי המאמץ שמשקיעה גרמן באיכות חיי תושביה, במסע שהחל עם התנגדותה לפתיחת מחלף שבעת הכוכבים במתכונת שמצאה עם כניסתה לתפקידה כראש עיריית הרצליה.

גרמן עיכבה אז את פתיחת הצומת למשך מספר חודשים, לקול שמחתם של רוכבי האופניים על לולאת הגשר הארוכה, ולקול מחאתם של משתמשי הדרך הכבדים יותר.

הסיכום האחרון אליו הגיעה עם משרד התחבורה, יקטין באופן משמעותי הנזקים לתושבים מבחינה אקולוגית, המתבטאים ברעש וזיהום אוויר.

עבודות השיקוע יחלו רק עם סיום פרויקט עבודות הניקוז שמקדמת העירייה באזור, בהיקף של 30 מיליון שקל.

על עלותו הכבדה של הפרויקט, מעידה העובדה כי מחיר הקטע המזרחי של הכביש באורך של כ-2.5 ק"מ בלבד ויסלל בין מחלף מלל ועד מחלף אלישמע בכביש 40 החדש, נאמדת בלא פחות מרבע מיליארד שקלים!

הקטע המזרחי יכלול שני נתיבים ושני מסלולים, ואמור לשרת בעיקר את תושבי כפר סבא והוד השרון, ולקשר אליהם את כביש חוצה ישראל.

מע"צ החליטה על-פי דברים אלה לבצע עבודות סלילה אינטנסיביות בקטע המזרחי של הכביש בין מחלף חורשים למחלף אלישמע, בעלות הנאמדת בכ-250 מיליון שקל.

החיבור בין מחלף חורשים לכביש חוצה ישראל הוא באחריות של חברת דרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל.

סלילת הכבישים הנדונים תקל מאוד על תושבי השכונות הצפוניות של הרצליה. בעיקר יקצרו הכבישים את זמן ההגעה לירושלים, שכן כיום זמן הנסיעה הינו פונקציה ישירה של עומסי התנועה בכביש מספר 4 (כביש גהה).

רכבת ישראל מתוכננת אף היא לסייע לנהגים, אם רק יסייע לה ציבור עורכי הדין. הרכבת ומע"ץ אמורים להתחיל בקרוב בעבודות הכנה הכוללות סימון וגידור לקראת היציאה למכרז לסלילת כביש 531, ופיתוח פרויקט מסילת הרכבת החדשה שתגשר בין מתל-אביב לכפר סבא.

העבודות בפרויקט יחלו במקרה הטוב רק בקיץ הבא, שכן צפויה החרפה במאבקם של בעלי הקרקע, המבקשים לבטל את ההפקעות. מספר עתירות מתוך כתריסר תביעות נדחו על-ידי ערכאות משפטיות שונות ובהן בג"צ בקבען כי אין פגם בהפקעה, אך בעלי הקרקעות ממשיכים במאבקם.

ההליכים המשפטיים עלולים לגרום לעיכוב של שנה לפחות בביצוע העבודות, שכן לא קיימת אפשרות להעניק לעותרים קרקע חלופית ברמה דומה, כי אם רק שווה כסף.

קיימים הבדלים מהותיים בין הפקעות הנעשות מכוח פקודת הדרכים, לבין הפקעות המתבצעות מכוח חוק התכנון והבנייה. הפקעה מכוח חוק התכנון והבנייה מחייבת הצגת תוכניות עבודה מפורטות ומאושרות, אך תכניות כאלה אין עדיין בידי הגופים המתכננים.

הפקעה מכוח פקודת הדרכים אינה מחייבת תיכנון מפורט, וכן היא מחייבת את המדינה בפיצוי בגובה כרבע בלבד משוויי הקרקע שנתפסה. הפיצוי בתמורה להפקעה שמכוח חוק התכנון והבנייה מקנה זכות למחילת פיצוי על 2/5 משווי הנדל"ן המופקע.

עבודות העפר בחלקו המערבי של כביש 531 - ממחלף מלל ועד חיבור לכביש מספר 2 (כביש החוף) אינן אפשריות אם כן בשלב זה ולו מהבחינה הסטטוטורית, עקב אילוצי הפקעת הקרקע הפרטית.
הקטע המערבי יקר לכן הרבה יותר מחלקו המזרחי של הכביש, ומוערך בסכומים העלולים להשיק לכמיליארד שקלים.

לנוכח העלויות הכבדות שוקלת מע"ץ לפרסם מכרז לסלילת הכביש בשיטת PFI - Pivately Financed Initiative - המציינת בכללותה יוזמה ממשלתית המבוצעת במימון המשק הפרטי.

מבדיקה שערכתי עולה כי אין מדובר ביוזמה נוסח כביש חוצה ישראל, אלא בסלילה פרטית תמורת תמלוגים שישולמו בעתיד ישירות מקופת המדינה.

כביש מספר 6 (חוצה ישראל) מתחבט עתה בגביית אגרה מציבור המשתמשים בדרכו, ובימים הקרובים צפוי הציבור להווכח באחת הדרמות המעניינות בתולדות התחבורה המקומית: כביש אגרה מקומי ראשון מסוגו עומד להחנך בישראל, ולראשונה ידרש הנהג המקומי לשלם בעד הזכות לעבור בדרך.

משובח ככל שיהיה האספלט, קשה להאמין שגביית אגרת הנסיעה בכביש תעבור בלא התחכמויות מצד ציבור הנהגים.

אנשי מחלקת האכיפה של חוצה ישראל מאיימים אמנם בהחרמת כלי רכבם של המתפלחים, אך ספק אם יסייע להם הנסיון המיבצעי שצברו (מרביתם יוצאי שרות הבטחון הכללי), לשם השלטת סדר ציבורי.

גביית התשלום הראשון מתוכננת להתבצע בבת בבד עם חנוכת הקטע הדרומי החדש מנחשונים למיחלף בן - שמן.

הפתרון לפרויקט כביש 531 דומה לתוכנית המדינה לגבי כביש מספר 431, המהווה את החלק הדרומי בטבעת המטרופולניטנית של גוש דן. כביש 431 שעלותו דומה לסכומי האמדן המאוד בלתי מדוייקים המועלים, עתיד לקשר בין ערי הלויין הדרומיות - ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקוב, רמלה, לוד ועד למודיעין.

בסיור ראשון לאורך תוואי כביש מספר 431 השתתפו לפני כעשרה ימים עשרות קבלני תשתית ואנשי עסקים מהמגזר הפיננסי, מודרכים על-ידי כלכלנים בכירים ממשרדי האוצר והתחבורה.

יו"ר ועדת המכרזים הממשלתית, דוד גרשונוביץ, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, אמד את עלותו הכוללת של הפרויקט בלמעלה ממיליארד שקל. לדבריו הכביש יסלל בשיטה לפיה היזם יקים את הפרויקט ויתפעל אותו במשך 25 שנה במימון עצמי, ובתמורה יקבל תשלום קבוע מהמדינה.

בניגוד לכביש מספר 6 לא הציבור הוא שיחזיר את הכספים ליזמים - באופן של תשלום לכביש אגרה, כי אם המדינה היא שתממן את החזר ההשקעה בהתחייבות לזמן ארוך.

התשלום לזכיין יכלול 3 רכיבים: א. מענק הקמה; ב. תשלום תקופתי קבוע - שישולם לכל אורך תקופת ההפעלה ויותנה בפרמטרים של זמינות הכביש; ג. תשלום משתנה - הנועד לכסות את העלות השולית של הזכיין בתוספת "רווח סביר" שיקבע מראש.

בכביש החדש ייושמו מסקנות שהוסקו מפרויקט חוצה ישראל שבוצע בשילוב המיגזר הפרטי אך בשיטת BOT - Build Operate Transfer . שיטה זו מחייבת אותו להקים את מערך גביית הכספים הפרובלמטי מאוד, כפי שימים לא רבים יגידו.

התשלום לזכיין בכביש 431 מבוסס בעיקר על עמידה בסטנדרטים לאכות השרות, לתחזוקת הכביש ומתקניו, ולא על ניפחי התנועה בכביש כבפרויקט החוצה.

הכלכלן אופיר קרני, ראש תחום תחבורה באגף התקציבים של משרד האוצר, הסביר כי הסיכונים המוטלים על הסקטור הפרטי מתמקדים בשלבי ההקמה, ההפעלה והתחזוקה בלבד, כאשר נתוני הביקוש והגבייה אינם מאיימים על היזם. זאת למעט תמריץ מסויים שיוענק להגדלת נפח התנועה בכביש.

בשיטת ה-PFI כפי שפירשוה ברשויות המדינה כעת, הזכיין יחוייב לעמוד בסטנדרטים המוגדרים כ"זמניים", דהיינו נתיבים פנויים לנסיעה, פינוי מפגעים תוך זמן מוגדר ותחזוקה נאותה. בקרת האיכות תהיה גלומה לפיכך בשיקולי היזם, שכן אם יבנה כביש בעייתי מבחינה אכותית ידרש לתקן את המפגעים במהלך תקופת הזכיון.

יישום שיטת המימון החדשה בישראל יצאה לדרכה בעיכוב מסויים. כלכלני האוצר העלו בתחילה ספק לגבי יכולתם של היזמים הפרטיים לעמוד בנטל הכספי הכבד שמטילים פרויקטים לאומיים בסדר הגודל הנדון, וטענו כי עליהם להפקיד בקופת המדינה מקדמה שתוכיח את איתנותם הפיננסית. דרישת האוצר היתה עלולה לטרפד את כדאיות השיטה, וסיכום הושג רק ברגע האחרון.

תהליך המיון המוקדם של הזכיינים יתבסס בשלבו השני על הניקוד הבא: 45% לאיתנות פיננסית, 45% על נסיון קבלני ו- 10% ל"התרשמות כללית".

היציאה למכרז המוקדם ה-PQ, התאפשרה בפרויקט כביש 431 בעקבות סיכום שהושג בין משרדי התחבורה והאוצר באשר למימון הקמת הכביש. התשלומים שהמדינה תשלם ליזם שיסלול את הכביש יתפרסו על פני כל תקופת הזיכיון, כאשר הוא מצידו ידרש לעמוד בתנאי הסף הפיננסיים הבאים: מחזור הכנסות ממוצע משוקלל שנתי על פני 3 שנים האחרונות בסך 300 מיליון שקלים, הון עצמי מינימאלי בן 1.5 מיליון שקלים לכל 1% אחזקות ותזרים מזומנים לא שלילי מפעילות שוטפת בממוצע משוקלל על פני 3 השנים האחרונות.

מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי מע"צ תחל בקרוב בקידום ההליך התכנוני להקמת הכביש, כולל השגת אישורים סטטוטורים וההפקעות הנדרשות בתוואי הכביש.

להלן הלו"ז: תהליכי המכרז להקמת הכביש ובחירת הזכיין שיסלול את הכביש, מתוך מגמה להשלים את הקמת הכביש בתוך שנתיים מיום התחלת העבודות, יושלמו עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2004.

התכנון הינו חלק בלתי נפרד מההשקעות בתשתית שנכללו על-ידי האוצר בתקציב 2003, ואשר נועדו "לשמור על יציבות משקית, למנוע העמקת המיתון בטווח הקצר וליצור תנאים לחידוש הצמיחה ולהעסקת מובטלים ישראלים."

מהדברים ניכר כי מדובר במסלול ייסורים ארוך ומייגע, והמדינה ניסתה להקל על האימה שעלולה היתה לשתק את המוזות הפיננסיות:
בדיון המסכם שנערך בסוף הסיור בתוואי 431 העתידי, תמהו היזמים הפרטיים כיצד בדעת המדינה לאכוף את החוק האוסר על העסקת עובדים זרים בפרויקטים לאומיים, וזאת לנוכח המחסור בעובדים מקומיים מיומנים.

עו"ד יוסי לוי, היוע"מ (המופרט) לפרויקט, הזהיר את הקבלנים כי העסקת עובדים זרים מהווה הפרה יסודית של הסכם ההתקשרות עם המדינה, דבר שעלול לגרום לסנקציות חמורות, ואילו דויד גרשונוביץ, יו"ר ועדת המכרזים הממשלתית, וסגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, זכה לתשואות באומרו: "אנו נגייס עובדים זרים, לשם אכיפת החוק כנגד עבודה זרה..."

ובתוך כך מוסרת דוברת העירייה, עירית וינברג, כי יחידת הבריאות העירונית ביוזמתה של ראש העירייה יעל גרמן, חנכה מסלול הליכה שני בעיר הרצליה.

מסלול ההליכה הטבעתי החדש שאורכו 2.4 ק"מ, מתחיל בספורטק, עובר דרך האצטדיון העירוני, קניון שבעת הכוכבים, הקאנטרי קלאב וחוזר לספורטק.

מסלול זה, מצטרף למסלול הליכה נוסף בן כ-10 ק"מ המתחיל בבניין העירייה.

לאורך המסלול יוצבו שלטי הכוונה עם מפת המסלול וספסלי מנוחה ומוקדי שתייה, בדומה למסלול הנוכחי אותו פוקדים מידי יום גברים ונשים רבים - המתנחמים בינתיים בחלופה בריאה וזולה לשינוע המוטורי.

תאריך:  14/10/2002   |   עודכן:  14/10/2002
עמוס באר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אקטואליה בפרשת השבוע
14/10/2002  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, נאם (יום א', ‏13.10.02) בכנס הבנקאות הישראלית. בנאומו פתח למעשה קליין תיבת פנדורה, תוך שהוא חושף מערכת לחצים שמפעילים מנהלי הבנקים על הממשלה כדי להשפיע על הפיקוח על הבנקים.
13/10/2002  |  ניצן כהן  |   מאמרים
המשק מתכווץ בשנתיים האחרונות ולא ברור עד כמה יוכל לצמוח בשנה הבאה. בשל תנאי הרקע - ההאטה בעולם והסיכסוך עם הפלשתינאים - לא מדובר במחזור עסקים מהזן הרגיל אלא בשפל מתמשך. מצב זה מחייב את כל הרמות במשק, החל מהממשלה וכלה במיפעל הבודד ובצרכן, להסתגל לכללי התנהגות שונים מאלה אשר אליהם הורגלנו בעבר. דברים אלה חלים גם על המערכת הפיננסית בכלל, והבנקים בפרט, ועל הרשויות המפקחות על מיגזר זה. הפיקוח על הבנקים הקפיד לראות את העתיד ופעל בשני מישורים:
13/10/2002  |  פרופ' ג'רלד פרמן  |   מאמרים
באינתיפאדה הראשונה טען הרמטכ"ל, כי אין פתרון צבאי אלא רק מדיני. לעניות דעתי, היה זה כישלון תודעתי, שמנע מצה"ל למלא את תפקידו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עדנה ויג
עדנה ויג
בשבת נקום ונגיד: 'אנחנו גאים להיות יהודים!" זִרמו איתי, בואו נביא מאה אלף יהודים לשמור שבָּת פעם ראשונה, כמוני    נראה לאויבים שלנו איזה עם אנחנו
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il