ענף הרכב בהודו יהפוך לאחד המובילים בעולם, ואולי למוביל שבהם, עד 2012. למעשה, תעשיית הרכב ההודית עומדת כבר כעת במקום ה-10 בעולם, והיא מייצרת 2 מיליון מתוך 73 מיליון המכוניות המיוצרות בעולם מדי שנה. הודו היא יצרנית האופנועים הגדולה בעולם, ויצרנית המכוניות המסחריות החמישית בעולם. כיום מקדישה הודו 75% מתעשיית הרכב לייצור מכוניות קטנות, יותר מכל מדינה אחרת. צופים כי הודו תוציא לשוק יותר מתריסר דגמים חדשים של מכוניות קומפקטיות בתוך שנים מעטות.
מחירי הדלק הגואים והאינפלציה לא פגעו בביקוש למכוניות במדינה זו. ברבעון שעבר נרשם גידול ממשי בקצב השנתי של מכירות רכב נוסעים ורכב מסחרי. בשנה שעברה הסתכם המחזור של תעשיית המכוניות ההודית ב-34 מיליארד דולר, ושל תעשיית רכיבי הרכב ב-10 מיליארד דולר. תעשיית הצמיגים ההודית רשמה מחזור של 3 מיליארד דולר. התרומה של ענף הרכב לתפוקה המקומית הגולמית גדלה מ-2.77% ב-1993-1992 ל-5% ב-2007-2006. המכירות של רכב נוסעים ורכב מסחרי כאחד גדלו. מכירות הרכב בהודו צפויות לגדול בקצב שנתי של 9.5% עד 2010.
ענקי הרכב ההודיים והעולמיים, לרבות ג'נרל מוטורס, פולקסווגן, הונדה והיונדאי, הודיעו על תוכניות הרחבה. בזכות השוק הענקי, האחוז הנמוך של בעלי רכב מכלל האוכלוסיה (25 ל-1000 תושבים) והמשק הצומח, הודו נמצאת בדרך הנכונה להפוך לשוק חשוב לחברות הרכב הבינלאומיות.
בין המכוניות שעומדים לייצר בהודו: מרוטי איי-סטאר ומרוטי ספלאש של סוזוקי, אפ ופולו של פולקסווגן, בג'ג' ההודית, ג'ז (הונדה), קובלט ואווקו (ג'נרל מוטורס).
יונדאי יצואנית מובילה מהודו
יותר ויותר חברות בינלאומיות גדולות נכנסות לשוק של הודו בדרך של מיזמים משותפים, שיתופי פעולה וחברות בנות בבעלות מלאה. לפני חודשים אחדים הודיעה יונדאי, היצרנית הגדולה ביותר בדרום קוריאה כי פתחה מפעל הרכבה שני בסריפרומבודור שבהודו. יונדאי ציינה כי תתמקד בשוק הרכב הקומפקטי, המהווה כיום 70% ממכירות המכוניות החדשות בהודו. יונדאי-הודו מכרה ב-2007 כ-327,000 מכוניות, ב-95 יותר מאשר ב-2006. החברה צופה כי תמכור 530,000 מכוניות ב-2008, שהן כ-45% מכלל המכוניות שהודו מייצאת.
יונדאי מתכננת להשקיע בהודו מיליארד דולר עד 2013 ותעסיק עד 4,235 בתקופה זו. בתוך כך פתחה יונדאי מרכז מחקר ופיתוח חדש בהיידראבד. צוות העובדים יגדל בו בשנה הבאה, על-פי התחזית, מ-250 ל-800. יונדאי גם מתכננת להגדיל עד סוף 2008 את רשת הסוכנויות שלה בהודו מ-70 ל-300. החברה הודיעה כי היא מקווה להכניס את המכונית הקטנה הבאה שלה, דגם 120, לשוק ההודי ב-2012-2011. דגם 120 יימכר ב-3,500 דולר, ויהיה המכונית הזולה השנייה בעולם אחרי נאנו של טאטא שתימכר ב-2,500 דולר.
פולקסוואגן תייצר את פולו ואפ
היצרנית הגרמנית פולקסוואן תחנוך את מפעל ההרכבה החדש שלה ליד פונה שבהודו ששה חודשים מוקדם מהמתוכנן. החברה מתכננת להתחיל בראשית השנה הבאה למכור אוטובוסים מתוצרתה בהודו, ולאחר מכן גם משאיות ומכוניות מסחריות. מכיוון שהודו היא השוק הרביעי בגודלו בעולם לרכב מסחרי, תשקיע פולקסוואגן 870 מיליון דולר במפעל בפונה כדי לייצר בו 240,000 כלי רכב לשנה ב-2012. המפעל יעסיק 2,500 עובדים וייצר 110,000 יחידות לשנה. גם ייצור מכוניות המיני פולו ואפ שזכו לפופולריות רבה באירופה ובאמריקה הלטינית, יתחיל בהודו ב-2009. פולקסווגן גם מתכננת להתחיל לשווק ב-2010 מכונית קטנה שתוכננה במיוחד להודו.
שוק המכוניות הגואה של הודו דרבן את יצרנית הרכב היפנית הונדה להתחיל לעבוד על מותג חדש לחלוטין. הונדה הכפילה את כושר הייצור של המפעל שלה ליד ניו דלהי ל-100,000 לשנה, והשקיעה בו 405 מיליון דולר. הונדה מקימה מפעל ייצור שני ברג'סטאן, בהשקעה של 239 מיליון דולר. מפעל זה יהיה מסוגל לייצר 60,000 יחידות לשנה בשלב הראשון, ב-2009. עד 2014 תגדל התפוקה ל-200,000 יחידות שלנה. המפעל ירחיב את מספר עובדיו ל-4,000. הונדה מרכיבה בהודו שלושה דגמים" אקורד, סיטי וסיוויק. בשנה הבאה תתחיל הונדה לייצר את מכוניתה הקטנה ג'אז, בהודו.
ג'נרל מוטורס רווחית בהודו
ג'נרל מוטורס, שבארה"ב מפסידה הרבה כסף, עדיין שומרת בהודו על רווחיות. השקעות החברה עומדות לעבור את מיליארד הדולרים, עם פתיחתו הקרובה של המפעל השני שלה בטלגאון, שבמדינת מהרשטרה. ג'נרל מוטורס גם השקיעה 300 דולר במפעל הקיים בגוג'ראט, כדי להגדיל את כושר הייצור שלו מ-60,000 יחידות ל-85,000.
חלקה של החברה האמריקנית בשוק ההודי גדל השנה ב-30%. החברה מתכננת להגדיל את הייצור ל-300,000 מכוניות בעתיד הקרוב. החברה משווקת כיום בהודו מכונית קטנה הקרויה "שברולט ספארק", ב-7,350 דולר. השנה תייצר ג'נרל מוטורס בהודו 45,000 מכוניות, והיצור המתוכנן ל-2009 יהיה 75,000.
תעשיית הרכב ההודית מגלגלת השנה כ-34 מיליארד דולר ותורמת כ-5% לתוצר המקומי הגולמי של המדינה. היא מייצרת כ-1.5 מיליון כלי רכב, מיליון מהן מיועדות ליצוא. 13 מיליון עובדים מועסקים בה במישרין ובעקיפין. שוק הרכב ההודי ממתין להשקת 12 דגמים חדשים בזמן הקרוב, ממכוניות קטנות וזולות ועד לרכבי שטח. ב-2010 יגדל השוק של הודו ל-3.1 מיליון מכוניות לשנה, שהוא בערך כגודל השוק בסין. שלטונות הודו מתכננות להגדיל את מספר המועסקים בתעשיית הרכב ל-25 מיליון ב-2016.