|   15:07:40
דלג
  איילת פישביין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תחקיר - יד רוחצת יד גם בעיר האדומה

על מי מחפה ראש העיר יונה יהב

יונה יהב, יו"ר דירקטוריון "יפה נוף" מכוח היותו ראש העיר חיפה, מנע מסירת תלונה במשטרה נגד קודמו, אהוד (אודי) אדמתי, בחשד שזייף והיטה תוצאות מכרז
08/09/2006  |   איילת פישביין   |   תחקירים   |   משמר העיר   |   תגובות
יהב, "אודי אדמתי אינו מקורב"

ישיבת דירקטוריון החברה העירונית "יפה נוף", שנערכה זמן קצר לפני מלחמת לבנון השנייה, הייתה סוערת. הנושא שעל-הפרק היה: חשד חמור למעשים פליליים, זיוף והטיית מכרז, שנעשו לכאורה על-ידי היו"ר הקודם, אודי אדמתי, שסיים את תפקידו לפני כשנה. חלק מחברי הדירקטוריון, שהפרשה הובאה לידיעתם, דרשו שתימסר תלונה במשטרה, אבל ראש העיר חיפה, יונה יהב, התנגד. זאת למרות שלפני חברי הדירקטוריון עמדה חוות דעת משפטית, שנתנו היועצים המשפטיים של החברה, לפיה מדובר בחשדות פליליים, וכי על הדירקטוריון מוטלת חובה להתלונן במשטרה.

יונה יהב, המכהן יותר משנה כיו"ר דירקטוריון "יפה נוף" מכוח מעמדו כראש עיריית חיפה, טען כי הממצאים נבדקו על-ידי מבקר החברה ומכיוון שזה לא המליץ לפנות למשטרה, הדירקטוריון אינו חייב לעשות זאת. חלק מחברי הדירקטוריון, שהכירו מקרוב את הפרשה, רתחו מזעם. הם טענו שמתוקף תפקידם הציבורי חובה למסור תלונה במשטרה. יהב השיב כי הוא אינו משפטן, וכי אם מבקר החברה אינו ממליץ לפנות למשטרה - אין צורך לפנות למשטרה. אחרי ויכוחים קשים נערכה הצבעה, וברוב קולות הוחלט לא לפנות למשטרה.

אחד המשתתפים בישיבה, שלא קיבל את עמדתו של יהב, סיפר: "הנושא הובא לידיעתנו ואני שוכנעתי שעלינו ללכת לחקירה משטרתית. ראש העיר ויו"ר הדירקטוריון, יונה יהב, ניסה למנוע זאת. שלחנו לו מכתב ועל-אפו וחמתו העלינו את הנושא בישיבת דירקטוריון. חשבנו שאנחנו לא יכולים 'לסחוב' את זה עלינו ולהיגרר לחיפוי על מעשה פלילי לכאורה. הנושא הובא להצבעה. אנחנו ניסינו לומר כי זו החלטה שלא יכולה להתקבל בהצבעה. הרוב לא יכול להחליט שמותר לעבור על החוק, אבל הרוב הצביע וההחלטה שהתקבלה הייתה שלא להגיש תלונה. אני לא מקבל את שיקול הדעת של הדירקטוריון. הוא לא היה ענייני. זה בניגוד לחוות הדעת של היועצים המשפטיים ובניגוד לשכל הישר".

אודי הורה לדודי לתקן את המכרז בכתב ידו

החשדות הפליליים הם זיוף והטיית המכרז, שהתגלו לפני כשנה על-ידי יאיר אבני ממשרד אבני הרצוג שועלי ישורון את גורביץ, היועצים המשפטיים של חברת "יפה נוף", לאחר שאחת המתמודדות במכרז ביקשה לקבל לידיה את מסמכי המכרז. ביולי 2005, מייד עם גילוי החשד, שיגר עו"ד יאיר אבני מכתב דחוף למנכ"ל החברה, דורון בלשה, ובו תיאור הפרשה והמלצה חד-משמעית להביא את הממצאים לידיעתו של יונה יהב, שבאותו זמן נכנס לתפקיד כיו"ר דירקטוריון החברה, היות ש"מדובר באירוע חמור עם חשד לפלילים".

מדובר במכרז שפורסם על-ידי חברת "יפה נוף" בשנת 2002. החברה עברה אז למשרדיה החדשים ברחוב ביאליק בחיפה, וביקשה לרהט את משרדיה החדשים ועדת המכרזים פרסמה מכרז לצורך זה. ניהול המכרז הוטל על עובד החברה, דודי רודר. יו"ר ועדת המכרז היה יו"ר דירקטוריון החברה, אודי אדמתי, הנחשב כמקורב ליהב ולממלא-מקום ראש העיריה, פרופ' עליזה שנהר. הוגשו חמש הצעות, שנבדקו לפי קריטריונים שונים, ובמקום הראשון זכתה חברת "דיוק". ועדת המכרזים של החברה החליטה לערוך סבב שני למכרז, שבו שלוש המתמודדות בעלות הניקוד הגבוה ביותר - דיוק, רהט ופיניש - ייבחנו שוב. הוחלט, כי דודי רודר שניהל את המכרז, יפנה לכל אחת מחברות שהעפילו לשלב השני, וינסה להוזיל את מחיריהן. דודי רודר עשה כפי שהוחלט. ואז, ובאופן בלתי מוסבר, הגיעה הצעה חדשה, מתוקנת, מאחת המתמודדות במכרז, חברת סטטוס, שבסבב הראשון, שבו נבחנו החברות - מלבד מחיריהן גם על-פי קנה מידה של יופי ואיכות - הגיעה רק למקום הרביעי, והוצאה מהמכרז.

בשלב הזה, התערב יו"ר הדירקטוריון דאז, אהוד אדמתי, והורה לדודי רודר להכניס את "סטטוס" לשלישייה המובילה במקום אחת החברות, "רהט", שהוצאה מהמכרז. לאחר שקלול ההצעות-הנקודות, שוב התברר שחברת "דיוק" זכתה במקום הראשון, ואילו "סטטוס" מפגרת אחריה בשברי נקודה, במקום השני בלבד. דודי רודר דיווח ליו"ר הדירקטוריון אודי אדמתי על התוצאות, וזה הורה לו להפחית מחברת דיוק נקודה אחת. רודר עשה כפי שצווה, ותיקן את המכרז. הוא אף הוסיף הערה בכתב ידו: "לאחר אישור של אודי".

עו"ד אבני, לאחר שגילה את התיקון בכתב יד בתוצאות המכרז, שאל את רודר מדוע עשה זאת, והתשובה היתה כי "מלכתחילה היה ברור לו שאודי [אדמתי, יו"ר הדירקטוריון - א.פ.] סימן את 'סטטוס' לזכייה במכרז". מאוחר יותר נערכה ישיבה של ועדת מכרזים, ולפרוטוקול של אותה ישיבה הוסיף אדמתי בכתב ידו החלטה לפיה הוא עצמו והאדריכל דונסקי הם שיחליטו מי הזוכה ללא צורך לכנס שוב את ועדת המכרזים. ואכן בסופו של דבר הזוכה במכרז הייתה חברת סטטוס.

ההמלצה לדירקטוריון: לפנות למשטרה

ממצאי היועץ המשפטי, המעידים לכאורה על זיוף והטיית תוצאות מכרז, הועברו על-ידי יונה יהב לבדיקת מבקר חברת "יפה נוף". אך זה האחרון התמהמה בבדיקת הפרשה, ובמקום לבדוק את העובדות, ולשקול פנייה למשטרה, החל לבדוק מי הדליף את המקרה ליועץ המשפטי של החברה, עו"ד יאיר אבני. הדבר הובא לידיעת אבני, שהגיב על כך בחומרה ושיגר מכתב חריף למבקר החברה: "קיים חשד לזיוף והטיית תוצאות מכרז. קיומו של חשד זה מחייב את דירקטוריון החברה להורות על הגשת תלונה מיידית למשטרה (לדעתי העניין אינו מסור לשיקול דעתו של דירקטוריון בתאגיד עירוני... הוא השתכנע כי קיים חשד לזיוף והטיית מכרז)".

לנוכח השתהותו של המבקר, ולנוכח חומרת הנושא, העביר אבני לדירקטוריון חוות דעת חד-משמעית משלו, ובה כתב, בין היתר: "במכרז יש חשד כבד וממשי להטיית וזיוף תוצאות אותו מכרז. בהמשך לממצא זה, חוות דעתי החד-משמעית היא כי על דירקטוריון החברה להגיש תלונה למשטרה בנושא זה".

לנוכח התנהלותו של המבקר, העביר אבני לחברי הדירקטוריון את המכתב ששיגר למבקר ואת חוות דעתו לפיה עליהם לפנות למשטרה, אבל, כאמור, בלחצו של יונה יהב, הדירקטוריון החליט ברוב קולות לא להתלונן במשטרה.

יחסים עכורים פגעו בניהול החברה

אודי אדמתי היה יו"ר דירקטוריון "יפה נוף", חברה עירונית מעורבת עתירת תפקידים ועוצמה בחיפה, לצידו של ראש העיר יונה יהב, שעד למלחמת לבנון השנייה לא נחשב דמות בולטת ברמה הארצית. לפני כשנתיים, החל קרב איתנים רצוף האשמות, הקשורות לטוהר מידות, בין אדמתי לבין מנכ"ל החברה, דורון בלשה.

היחסים העכורים פגעו בניהולה של החברה. כתוצאה מקרב זה, החליט דירקטוריון החברה להדיח את המנכ"ל, אבל היועצים המשפטיים של החברה, מסרו חוות דעת לפיה אין להדיחו ללא שימוע. בתקופה זו הגיש הדירקטוריון תלונה במשטרה נגד בלשה לפיה הוא אישר כביכול להעסיק חברה הקשורה לאחיו. יום לפני כינוס הדירקטוריון לסכם את השימוע, הודיעה פרקליטות מחוז חיפה שהיא סוגרת את התיק בשל חוסר ראיות. בשלב זה, שר התחבורה דאז, מאיר שטרית, בחן את ניסיון ההדחה. בלשה, שבעבר כיהן כמנכ"ל חברת נתיבי איילון, הציג מכתבי הערכה ולבסוף הוחלט כי יישאר בתפקידו. אדמתי, יריבו של בלשה, סיים את כהונתו כיו"ר דירקטוריון "יפה נוף" וראש העיר יונה יהב החליט ליטול את התפקיד לידיו. זאת למרות שלפי ההסכם הקואליציוני היה צריך לקבל את התפקיד יצחק רגב, אז בליכוד וכיום בקדימה, ואחריו ברוטציה גיורא פישר מהעבודה.

מלשכת ראש העיר נמסר בתגובה: "על-פי ההסכם הקואליציוני, תפקיד יו"ר הדירקטוריון היה צריך להיות בידי העבודה. לאחר סיום כהונתו של יו"ר הדירקטוריון היוצא אודי אדמתי, לקח ראש העיר את התפקיד על עצמו, כדי לייצב את החברה שהייתה במשבר ניהולי. מדובר בחברה ענקית בהיקף פעילותה ובתחומי אחריותה. תחומי עיסוקה הם תכנון וביצוע פרויקטים ציבוריים גדולים בחיפה הן בתחומי הבנייה הציבורית והן בתחום בניין גשרים, מחלפים וכבישים. אחריות ציבורית עצומה מוטלת על עובדי החברה שעברו טלטלה ניהולית גדולה, ורק סמכות של ראש עיר יכולה הייתה לייצב את החברה, וכך בפועל קרה".

כפי שעולה מהפרשה הנוכחית, למרות הפעלת סמכותו, כביכול, של ראש העיר, החברה לא שקטה ולא נרגעה.

תגובות המבוקרים
רגב. סוף הצדק לנצח

  • בתגובה לשאלה מדוע החליט הדירקטוריון של "יפה נוף" להימנע מהגשת תלונה במשטרה בעניין זיוף והטיית מכרז, נמסר מלשכת ראש העיר יונה יהב: "על-פי החלטת הדירקטוריון, בדק מבקר הפנים של החברה את הנושא, הגיש את המלצותיו לוועדת הביקורת, שהמליצה בפני הדירקטוריון לאמץ את הדוח. כך נעשה בפועל – הדירקטוריון קיבל את המלצת ועדת הביקורת. גם מבקר העיריה והיועץ המשפטי של העיריה, היו מעורבים בנושא".

  • באשר ליחס המיוחד כביכול לו זכה אדמתי מיהב, נמסר מלשכתו של יהב: "אדמתי אינו מקורב לראש העיר יונה יהב".

  • יצחק רגב, חבר דירקטוריון יפה נוף, מסר בתגובה: "אני ומספר חברים בדירקטוריון דרשנו שהנושא יועבר לחקירה משטרתית. נשארנו נאמנים לדרישה זו גם אם היינו במיעוט. צר לי שדירקטוריון חברת יפה נוף ברובו שגה, אבל אני בטוח שסופו של הצדק לנצח".

  • אהוד אדמתי לא מסר תגובתו.

תאריך:  08/09/2006   |   עודכן:  25/09/2006
איילת פישביין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על מי מחפה ראש העיר יונה יהב
תגובות  [ 24 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זה המכרז בשבילם
8/09/06 15:24
2
יהודי
8/09/06 16:24
3
ענהז
8/09/06 16:29
4
מזרחן
8/09/06 17:12
5
הכל אבוד.
8/09/06 17:22
 
אותו דבר, והמשטרה ?
9/09/06 08:34
6
יוחזר מצנע !
8/09/06 17:53
 
חיפאי 54 שנים
8/09/06 21:05
7
רביבי
8/09/06 17:59
8
ClearVision
8/09/06 18:09
9
א.ק
8/09/06 18:30
10
בה היה חשוד כמעורב?
8/09/06 18:32
11
דנית
8/09/06 19:05
12
ל10
8/09/06 19:07
13
BP
8/09/06 19:44
14
חיפאי
9/09/06 06:45
15
אין בחיפה אופוזיציה?
9/09/06 08:31
16
israeli in london
9/09/06 11:48
17
תושב נתניה
9/09/06 13:45
18
ארתור שרמן
10/09/06 02:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במדינת ישראל שנת 2006 ישנם למעלה מ- 33 אלף עורכי דין. השנה הצטרפו למקצוע 1,821 עורכי דין "חדשים". רבים מהם מובטלים. לוח המודעות בבית המשפט ברחוב ויצמן בתל אביב, עמוס במודעות של עורכי דין שמציעים את מרכולתם לכל דכפין. "עו"ד בעל ניסיון בהוצאה לפועל, מעוניין להשתלב במשרד באזור המרכז, אפשר בחצי משרה". במודעה אחרת הציעה עו"ד את שירותיה בהכנת כתבי בית דין, "מעוניינת להכין סיכומים בתיקים בתחום מעמד אישי".
03/09/2006  |  איריס פרחי  |   תחקירים
ביום 14 בספטמבר פורש השופט, אהרן ברק, מכהונת נשיא בית המשפט העליון. במקומו תיכנס לתפקיד, קרוב לוודאי, השופטת דורית ביניש. על-רקע זאת נשטפת העיתונות, בימים אלה, בידיעות ובכתבות רבות. ברק, מנפילי המשפט, יוצא לגמלאות אחרי 11 שנים בכהונת נשיא; ביניש, ילידת 1942, שופטת בינונית ודמות בעייתית, נכנסת לכהונת נשיא לתקופה של שש שנים.
02/09/2006  |  יואב יצחק  |   תחקירים
אישי ציבור רבים וטובים, המבצעים מעשים בלתי חוקיים, נאלצים לבצע במשך שנים רבות פעולות שנועדו למנוע את חשיפת מעשיהם ברבים. חלקם נאנסים לשלם "דמי שתיקה", בצורת תפקידים או הטבות על-חשבון הציבור, לאותם מקורבים שבאו בסוד העניינים וגם לכאלה שנחשפו במקרה למידע הבעייתי. בחלק מהמקרים נאלצים אישי ציבור להמשיך ולגלגל את השקרים, ולסכן את עצמם שוב ושוב. בפרשה שאנו חושפים כאן, נצביע על שרשרת של פעולות מוזרות שביצע כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, בניסיונו להכשיר עבירות שביצע בעבר הרחוק יותר.
01/09/2006  |  איילת פישביין  |   תחקירים
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, חוקר חשד שיו"ר הכנסת, ח"כ דליה איציק, בתפקידה כשרת תקשורת, סייעה במתן הטבה בשווי מיליונים, לאיל ההון חיים סבן.
25/08/2006  |  איילת פישביין  |   תחקירים
אשדוד היא העיר החמישית בגודלה בישראל. יותר ממאתיים אלף איש גרים בשטח עיר הנמל שהוקמה באמצע שנות החמישים. לאורך השנים, קלטה אשדוד עולים רבים וכיום היא עיר מודרנית, המחולקת לרובעים שתוכננו לתפקוד עצמאי.
18/08/2006  |  רונן ליבוביץ  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il