|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ניצחון או כישלון?

יותר מדי מומחים, פרשנים ואלופים לשעבר לוקחים לעצמם זכויות יתר בניתוח המלחמה ובקביעה שהיה כישלון. מעטים מדי לא מצליחים לשכנע ש"אף על פי" - זה נגמר בניצחון. נסראללה מודה שטעה, אל תשברו לו את המילה
29/09/2006  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   כשלי המלחמה בצפון   |   תגובות

את דעתי על המלחמה האחרונה הבעתי בשני מאמרים ("ניצחון אך לא הכרעה" ו"ההפתעה הכפולה"), אך מאחר שהוויכוח לא יורד מסדר היום הציבורי והשיח הצבאי, יש מקום לבדוק את התוצאות מזווית ראייה נוספת, לא אובייקטיבית, לא משוחדת ולא אינטרסנטית.

עצוב וקשה לשמוע את הראיונות הבלעדיים עם אלופים לשעבר, רמטכ"לים לשעבר ופרשנים בהווה, שמביעים דעתם מבלי למצמץ, על תוצאות המלחמה, איך הם מיד ראו, כבר אחרי 3-4 ימים, את הכשלים בהנהגה, בהחלטות ובניהול המלחמה. ברור גם לקוראים ומאזינים, שהם היו עושים זאת אחרת ואז התוצאות היו טובות יותר, מוצלחות, עם הישגים מרשימים כמו הרס התשתיות של החיזבאללה, הרס הכוח הצבאי של נסראללה, הפסקת ירי הטילים וחיסולו של המנהיג שקרא תיגר על צה"ל.

כפי שציינתי לעיל, התייחסתי בשני המאמרים על המלחמה לעובדות שאכן היו כשלים רבים, טעויות, ניהול לא מוצלח של המערכה, בעיות לוגיסטיקה, ימ"חים לא מוכנים, ומפקדים בשטח שלא תפקדו כנדרש.

הוויכוח הער והסוער, על גיוס המילואים המאוחר, אי הכנתו למשימה החדשה, לרבות הצורך אם בכלל, בכניסה קרקעית לדרום לבנון לגיטימי ומעניין.

עם זאת, אסור לאבד פרופורציות ולהיות מושפע, מליקויים והערכות נוגדות של מומחים ופרשנים, לגבי התוצאות הסופיות והשלכותיהן הפנימיות והבינלאומיות.

חוששני שמרוב עיסוק במה לא עשינו נכון, איפה טעינו, שכחנו לטפל בהישגים. יש לי הרגשה שהעיסוק האובססיבי בהדגשת השלילה - מעוור עיני צדיקים, מלראות גם קרני אור - ולחלק גדול, מהמומחים והפרשנים קשה מאד לעכל את העובדות, שהם לא צודקים, טעו בהערכות הצבאיות, הפוליטיות ובמעמדה הבינלאומי של ישראל.

בין המבקרים הרבים של ההנהגה ובמיוחד הטריאומווירט: אולמרט - פרץ - חלוץ, יש גם עיתונאים מכובדים, רואי שחורות, נביאי זעם, שכמובן רוב החכמה מצוייה בידם והם לא ינוחו ולא ישקטו עד אשר יפילו את שלושתם.

וכפי שאמרתי, אסור לנו למען ההווה והעתיד, להתעלם מהשגיאות שנעשו ובכך מטפלות הן הוועדות הצבאיות לתחקיר האירועים בצה"ל והן ועדת וינוגרד, שתבדוק את התנהלות הדרג המדיני, הצבאי והקשר ביניהם. אם נוסיף לכך, גם את בדיקותיו של מבקר המדינה, השופט לינדנשטראוס, הן לגבי תפקוד והטיפול בעורף האזרחי, וגם בדרג המבצע - נקבל בסופו של יום תמונה בהירה יותר ועדכנית יותר, על מה שהיה ומה צריך לתקן, לשקם, וגם אם יהיה צורך בהחלפת סוסים חדשים ורעננים לסחוב את העגלה העמוסה שנקראת מדינת ישראל.

אבל עד אז, אסור לשקוע בייאוש, וגרוע מכך להתרשם מהר מדי וקשה מדי מתוצאות ביניים לא מחייבות, או לחץ של קבוצות שונות בציבור, שנוטלות להן חרות לחשוב ולהחליט בשביל הציבור הרחב, ובמיוחד לדבר כביכול בשם רוב הציבור בישראל.

כחלק מהמחלה הנוכחית, אני רואה בהסברה הכושלת המגמגמת והישנונית של הממשלה וגופיה. החוסר, בהסברה לאומית, בשר הסברה מיומן, משכנע, פותח עיניים עוורות ומורה דרך למתקשים לראות את החיוב וההישגים - חסר מאד.

ההתקפה המוחצת, על הרמטכ"ל חלוץ, בעיקר על היותו איש חיל האוויר, שלא רואה לא מבין את קרב היבשה, וכוחות היבשה, ומאמין בקונספציה שרק חיל האוויר יכול, היא שגויה ולוקה בתפיסה מוגבלת, ישנה, שמרנית, של ניסיון והסתמכות על מלחמות העבר. הקלישאה המקובלת אומרת: שאין מלחמה אחת דומה לקודמתה ובוודאי לא לאחרונה.

חלק מהאלופים שביקרו את הרמטכ"ל, כנראה שכחו זאת ונסחפו בנוסטלגיה של עצמם. אין כל מניעה הגיונית שרמטכ"ל יבוא מתוך חיל האוויר. המניעה - היא באדם, בכישוריו והתאמתו לתפקיד. ברוב הצבאות בעולם, שעיקרם נשענים על כוחות יבשה, אין מחסום צבאי או מקצועי שרמטכ"ל חייב להיות מכוחות היבשה דווקא. רמטכ"ל - הוא כמו מנצח תזמורת, הוא לא חייב לנגן אישית בכל הכלים, עליו להבין ולהרגיש את היצירה, עליו לתת פרשנות לכוונותיו של המלחין, ולתאם בין כל הכלים לקבלת מנגינה וצליל ברור. רמטכ"ל - הוא ראש המטה הכללי - כאשר לידיו מומחים בכל שטח.

במקרה של חלוץ - סגן רמטכ"ל (מכוחות יבשה) אלוף פיקוד צפון, מפקד זרוע היבשה, מה עוד צריך להפעלה נכונה של כוחות קרקעיים. ראש המטות המשולבים של ארה"ב - לאמור: הרמטכ"ל האמריקני אינו בהכרח מכוחות היבשה וכך גם בארצות אחרות.

המלחמה המודרנית, הטכנולוגית, המלחמה בטווחים שמחוץ לגבולות ישראל - במקרה שלנו, סוריה, אירן ותומכיהן - מחייבת תשובה שונה וגישה שונה למטה הכללי והרמטכ"ל.

הטוענים שניתן היה להסתפק בהתקפה אווירית מאסיבית של מספר ימים ולהגיע לאותם הישגים שצה"ל השיג כעבור 30 יום, טועים ומטעים.

התקפת אוויר מאסיבית על תשתיות בלבנון, על רובע "דאחייה, בביירות, על הטילים ארוכי הטווח, כבישים, גשרים וכד', היתה אפקטיבית ומרשימה, אילו הפסקנו כאן - לא היינו משיגים כלום. חיזבאללה התחפר בבונקרים עמוקים ובתעלות בטון, נוסח ויאטנם - שחיל אוויר לא יכול להם. הפסקת הלחימה האווירית היתה משאירה את חיזבאללה באותם בונקרים בדרום לבנון, לאורך הגבול עם מחסני תחמושת ענקיים, ואז הניצחון של נסראללה היה באמת מוצדק.

יתירה מכך, אסור לשכוח, שצבא דרום לבנון לא היה יורד דרומה ומחליף את צה"ל, אם חיזבאללה היה שם. הנימוק היחידי שדרום לבנון הוחזרה לממשלת לבנון, היא העובדה שצה"ל ישב שם. החלטת עצרת האו"ם 1701 לא היתה נולדת ולא היתה מאושרת ע"י 15 חברות מועצת הביטחון (פה אחד) - אילולי צה"ל בדרום, לרבות פריסת כוחות בינלאומיים - אם חיזבאללה היה בשטח - באופן רשמי, עם כוחות מזויינים גלויים.

החלטה 1701 - תמכה בישראל בגדול, אשרה את זכותה הלגיטימית להגנה עצמית מחוץ לגבולותיה ע"י כניסה קרקעית, הטלת אמברגו על נשק לנסראללה ופיקוח עליו.

העובדה שממשלת לבנון שמחה שישראל עושה עבורה את העבודה השחורה, ויתר ארצות ערב והקהילייה הבינלאומית, שמחו שצה"ל מטפל בשליחי אירן, עודדה אותם גם לתמוך בישראל וגם להתגאות בהישג של הפסקת האש.

האם ישראל השיגה את כל יעדיה - לא ולא. האם תשיג בהמשך - יתכן. אך גם מה שהושג, למרות הצער על אי החזרת החיילים החטופים בהסכם הפסקת האש, אסור לראות בזה כישלון.

כשיוצאים למערכה או מבצע או מלחמה, יש להציג יעדים רצויים, אולטימטיביים, ברי יכולת השגה. להבדיל ממבצע ספציפי, מוגדר בזמן ובמטרות כמו מבצע "אביב נעורים" - "אנטבה", במלחמה היעדים רחבים יותר, מורכבים יותר, מושפעים מלחצים בינלאומיים, מושפעים ממעמד המדינה, כוחה, גודלה והשפעתה בקהילייה הבינלאומית. לכן, אי השגת כל היעדים - אינה חיסרון, אלא הכרח המציאות, זאת פשרה בין הרצוי למצוי, ולכן אינה כישלון.

לכן אני מציע, במקום לשקוע במרה שחורה, להפסיק את הבכי והנהי וההלקאה העצמית, לראות את העובדות והמציאות נכוחה ובעיניים פקוחות וראש פתוח.

בשלב זה יש לחכות לתוצאות הוועדה הממשלתית (עם סמכויות רחבות, כשל ועדה ממלכתית), ורק אז להתחיל במסע לעריפת ראשים. כמו שעיקרון "חזקת החפות" - מופעל במשפט הפלילי, כך גם אותו עיקרון חל על המשפט הפוליטי והציבורי, ועד אז הטריאומווירט זכאי ליהנות מהחזקה ולהמשיך לתפקד ולנהל את המדינה. לציבור תינתן הזדמנות נאותה להביע את דברו במועד המתאים.

ובינתיים נסראללה מודה שהוא טעה במהלך של ההתקפה וחטיפת החיילים, אי לכך אל תשברו את מילתו ואל תהפכו אותו לשקרן.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  29/09/2006   |   עודכן:  03/10/2006
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניצחון או כישלון?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחשו נחשו עמי
29/09/06 17:44
2
מבין חצי דבר(לפחות).
29/09/06 17:53
3
יולה
29/09/06 18:06
4
איציק לופדיה
29/09/06 18:24
 
מבין עניין
30/09/06 01:33
5
הבוחן
30/09/06 20:42
פורום: כשלי המלחמה בצפון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיתונאי בן כספית נתן את האות, ואליו הצטרפו אלפים. גם אני. יום אחד אחרי שהזמר ג'קו אייזנברג, התראיין למעריב, קראנו מאמר השתלחות של העיתונאי בן כספית, נגד המנצח הגדול בתחרות "כוכב נולד".
29/09/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מעטות הן המלחמות אשר אוזכרו בצורה כה רחבה על-ידי אמצעי התקשורת בישראל, ומעטות הן המלחמות אשר ביחס אליהן נוצר רושם כה מוטעה ברחבי העולם, עבור הערבים, ויכולתם ליצור עולם של כאילו.
29/09/2006  |  מנדי ספדי  |   מאמרים
נשיא מדינת ישראל, משה קצב השביע ביום חמישי (28.9.06), בטקס ממלכתי בבית הנשיא, את המשנה לנשיא בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין. הנשיא ישב בין ממלא-מקום שר המשפטים, מאיר שטרית לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, התחבק ארוכות בסוף הטקס עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק ונראה עייף אך נחוש.
29/09/2006  |  רונן ליבוביץ  |   מאמרים
עיתונות סוף השבוע מלאה בדברי סנגוריה על ראש הממשלה, אהוד אולמרט. חבריו האישיים - בהם אמנון דנקנר מזה, ונחום ברנע מזה, התגייסו שוב לגונן על האיש שקיבל שוחד. בדיוק כפי שעשו ערב הבחירות לכנסת ה- 17, כשהריצו לשלטון את קדימה-אולמרט. ההתגייסות הפעם, בעיקר מצד דנקנר, מקוממת ומעוררת סלידה. לא רק בגלל החד-צדדיות, לא רק מחמת הניסיון לעוות ולסלף את יסודות התחקיר שפרסמתי בפרשת כרמיה, אלא בעיקר בגלל הניסיון לפגוע במוסד מבקר המדינה והעומד בראשו, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, ונוכח הונאת ציבור הקוראים של העיתון משל מדובר בשוטים שבולעים הכל.
29/09/2006  |  יואב יצחק  |   מאמרים
עבור עשרות אלפי משפחות, נכים, אלמנות, יתומים, ומשפחות שכולות יום הכיפור הוא יום של כאב, יום המסמל את תחילתו של מהפך שלילי בחייהם ובחיי מדינת ישראל, יום המסמל מחדל חמור שקיווינו שלא יחזור שוב. 33 שנים חלפו, 33 שנים וכל שנה זה חוזר מחדש, כואב ומכאיב, כל שנה אני מבטיח לעצמי שאכתוב, אך הכתיבה כואבת מדי. השנה קיבלתי החלטה, אומץ, ובנחישות התחלתי לפרוק ולהתפרק, וזה לא קל.
29/09/2006  |  מוטי פלד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il