|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קץ החלום הציוני

אין מטאפורה שהולמת יותר את החלום הציוני הישן. למעט מספר יוצאים מן הכלל, כולנו אלביסים היום. למדנו כיצד לחיות במלוא העצמה, כיצד לעוף ולנאוף כמו האמריקנים, כיצד לעשוק ולהתעלם מן האחר, ועכשיו אנחנו מסרבים להרפות מסגנון החיים הזה
22/11/2006  |   יואב לוין   |   מאמרים   |   תגובות

ההיסטוריה של ישראל היא סיפור שכל ילד מכיר. זהו סיפור על ערבות הדדית והקרבה הרואית אישית. זהו סיפור של דיכוי האינדיווידואליזם ללא קץ והכפפתו למען חלום ולמען הקולקטיב ומטרות נעלות. זהו גם סיפורם של המתיישבים, החלוצים הראשונים, שהיו רעבים, סבלו מקור, ממחלות ומקדחת, והקימו במו ידיהם את ביתם בטבע הפראי, במדבר השומם ועל סלעי הטרשים והבזלת: "כשאמא באה הנה יפה וצעירה, אז אבא על גבעה בנה לה בית", אנו שרים ונזכרים בערגה נוסטלגית בשירים של פעם.

זהו גם סיפורם של מנהיגים בעלי חזון ומעוף שלחמו למען הארץ, למען, העם, הדמוקרטיה והצדק, מבלי להסס לעולם. זהו סיפורה של אוכלוסיה וחברה שהיתה מוכנה להגן על האידיאלים האלה עד מוות. זהו סיפורה של מהפכה שהביסה את האימפריאליזם הבריטי והחזירה את בניה הביתה. אולם זהו החלום וההיסטוריה הרשמית, זו שמלמדים בבתי הספר וזו שהתקשורת והתרבות שלנו מחזקות באינספור דרכים מדי יום. ההיסטוריה הלא רשמית של מדינת ישראל שונה ונראית לגמרי אחרת!!!

אולם למרות ההיסטוריה הרשמית הזאת ומכונת התעמולה המשומנת שעובדת בשירותה, עדיין ניתן להגיד, אף אם באופן רטרוספקטיבי העבר נראה תמיד טוב יותר מבעד לעדשות הנוסטלגיה, מאחר שהאדם מטבעו נוטה להגזים ולחשוב כמה טוב יותר היה פעם, וכמה כולם היו מאושרים, שעדיין בישראל של פעם, הדברים היו באמת יותר טובים. אמת גם אז זה לא היה טוב עבור כולם, אולם באופן כללי ובהכללה החיים היו אז יותר טובים משהם כיום. אנשים היו באותה תקופה אכן מאושרים או לפחות הרבה יותר מאושרים ממה שהם בימנו. תרבות הצריכה הלכה והתפתחה. קנינו אז דברים שבאמת היינו זקוקים להם ובדרך כלל שילמנו במזומן. רבים מאיתנו הצליחו לחסוך גם מעט כסף ממה שהרוויחו. שעשענו קצת את עצמו, קראנו, בתקופת הקיץ הלכנו לים ואמא ואבא לקחו את כל השבט לטייל בשבילי הארץ. זה היה החלום!!!

אבל איפשהו בדרך החלום הציוני הבאיש. המסרים שקיבלנו נעשו קודרים יותר, והגיעו בתדירות גבוהה יותר. הטלוויזיה נותרה דלוקה לאורך היום והילדים בהו בה מספר מדהים של שעות. חברות התמזגו, עובדים פוטרו, והניאו ליברליזם והקפיטליזם הצרכני חדר למוחנו ושיבש את חיינו. אנשים החלו לזלול אוכל מוכן, הילדים לא הפסיקו להשמין, והחוב האישי הלך וגדל, הלך ותפח. קניונים ולא בתי כנסת או גנים ציבוריים, התמלאו בימי שבת בבוקר. כמה מבקרים ומוכיחים בשער השמיעו אומנם קולות אזהרה ואמרו כי סגנון חיים נטול אחריות כזה, המבוסס על רכישה וצריכה, יגבה בסופו של דבר מחיר כבד, אבל הם נתפסו והוקעו כצדקנים מיותרים, מחריבי מסיבות, בכיינים אינטלקטואליים או שמאלנים המתגעגעים לימי הסוס והעגלה.

כעת, בפתחו של האלף השלישי, סימני האזהרה האלה נראים נבואיים. על פני השטח, החיים בישראל נראים מלאי גירוי יותר מכפי שהיו בשנות החמישים, השישים, השבעים ואף השמונים ביחד. אבל למרבה הפלא, האנשים נכאי רוח ומסתובבים מדוכאים. חסרי מנוחה, לא מסופקים וחשים שחייהם נמצאים במבוי סתום. משהו מאוד רע קרה לנו, משהו מאוד חשוב, מאוד בסיסי נלקח מאיתנו, משהו באמת בסיסי וחשוב השתבש. העולם שלנו נראה כקריקטורה מעוותת ומגוחכת של העולם שהכרנו פעם. המכונית המשפחתית מתקשה להגיע לכביש המהיר בגלל הפקקים ואנחנו תמיד מאחרים לעבודה. לדשא יש צבע משונה, צבע ירוק שאינו טבעי. הדוד משה חי על קוקטייל של גלולות, הוא פוטר מהעבודה והמנהלים ברחו עם הכסף. הדודה רחל, מלכת ואלופת הבישולים בסירי האלומיניום, לא מצליחה לזכור איפה היא גרה. אמא חיה על פרוזאק. דנה סובלת מבולימיה. בפעם האחרונה ששמענו מאבא, הוא ניהל אתרי הימורים באינטרנט באנגליה ופירמידות הימורים, בפניקס אריזונה או בהונגריה.

אפילו בשכונות היוקרה – בשכונות המבוססות - אלה שמסתובבים בהן מאבטחים רכובים, ושומרים על הסדר הציבורי, נשים זקנים וטף משתדלים לא לצאת בערב החוצה אחרי השקיעה. באזורים נחשלים במרכזי הערים, כמו בתחנה המרכזית בתל אביב, ולא רק שם, הקשישים נועלים את הדלת על סורג ובריח, בחשש מפני פורצים ונרקומנים, וסתם שודדים מן המניין, וטיול לילי שם לחנות המכולת עלול להידמות ללילה של הישרדות בג'ונגל. בבנייני מגורים מסוימים שכנים מעדיפים שלא לדבר זה עם זה, אם לא חייבים, בשביל מה להיות מעורבים. כל מי שחי בגפו מעורר חשד או עלול להפוך סתם למטרה או לטרף קל. האם הרעש מהדירה למעלה הוא של מסור חשמלי? מי תלש את הרדיו מתוך המכונית? האם מישהו שמע משהו? מובן שלא. כולם מנידים את ראשם, מושכים בכתפיהם וממשיכים הלאה.

מדי פעם אנו אף מעודכנים שעקב ערפיח לחולי אסטמה כדאי להישאר בבית. למי הברזים שלנו יש צבע של חלודה וטעם וריח כמו של, נקרא הפעם לילד בשמו, חומר תעשייתי. העיריה טוענת ששרידי המתכות ושאר הרעלים הם בגבולות המותר, אבל מכירות המים המינרלים ומערכות הטיהור נמצאות בעלייה, כי אנשים כשמדובר בבריאות מעדיפים עדיין ללכת על בטוח ולא לעשות חשבון לכסף שחסר. מובן שמישהו עשה על זה קופה יפה, אך כשמדובר בבריאות ובחיים או במוות, לא ממש חושבים על זה. ואז אנו מגלים שתינוקות מתים ממזון שמרכיביו חסרים, כי מישהו החליט לחסוך בכסף, ולהגדיל על-ידי כך את הרווחים שלו, ומחקרים אחרים מראים כי ספירת הזרע של הגברים צונחת. לאיש כמובן גם לא ממש ברור בדיוק למה, איך ומדוע זה קורה.

כוחות ההרס האלה הטמונים "בשוק", בקפיטליזם הצרכני ובשטיפת המוח הניאו ליברלית שעברנו כחברה, ושכולם כה אוהבים להתעלם מהם, מגיעים כיום לנקודת הרתיחה, כפי שחזה זאת כבר לפני כלמעלה ממאה וחמישים שנה מרקס: "יחסי הייצור והחליפין הבורגניים, יחסי הקניין הבורגניים, החברה הבורגנית המודרנית, שהקימה כמעשה כשפים אמצעי ייצור וחליפין עצומים כל כך, דומה היא לאותו אשף ששוב אין לו שליטה על כוחות השאול שהעלה באוב(....) היחסים הבורגניים נהיו צרים מכדי להכיל את כל העושר שייצרו".

הפכנו במידה מסוימת להיות מה שהסוציולוג הצרפתי אנרי לפבבר כינה בשם "חברה בירוקרטית של צריכה מבוקרת". התרבות שלנו הפכה לתרבות של צריכה, והפכנו מאזרחים לצרכנים. את מקומה של הכרת התודה על מה שיש לנו, החליף הרעב המציק למה שאין לנו. את מקומה של השאלה בכמה ניתן להסתפק, תפסה השאלה כמה אפשר.

מצבנו והעגום משול במידה רבה לארה"ב ולאחד מסמלי התרבות שלה, לאלביס פרסלי. במשך עשרים שנה, אלביס פרסלי הפך מדמות שסימלה את הקוליות האמריקנית, לדמות המגלמת את נטייתה של אמריקה להפרזה. בחודשי חייו האחרונים, כשהיה מרותק כמעט לגמרי למיטתו, זלל אלביס גלולות וכריכי בננות מטוגנות וחמאת בוטנים, מדחיק את הכאב שליווה את היותו אלביס, ונראה כמי שמנסה לאבד את עצמו בתוך היקף המותניים ההולך ומתרחב שלו. הוא נמצא לבסוף כמה הולם, מת על כס המלכות שלו, ראשו שמוט כמו קוון המחכה לנזיפה. היו לו שלוש נקודות מגע: שתי ידיו השמנות על האריחים והישבן על הפורצלן.

אין מטאפורה שהולמת יותר את החלום הציוני הישן. למעט מספר יוצאים מן הכלל, כולנו אלביסים היום. למדנו כיצד לחיות במלוא העצמה, כיצד לעוף ולנאוף כמו האמריקנים, כיצד לעשוק ולהתעלם מן האחר, ועכשיו אנחנו מסרבים להרפות מסגנון החיים הזה.

אז אנחנו ממשיכים וצורכים הלאה. ולכן אם יהיו יותר מדי תורים ברפואה הציבורית, נקנה ביטוח רפואי פרטי. אם התחבורה הציבורית תכשל, נקנה מכונית. אם התחבורה הציבורית תכשל מאוד, נקנה מכונית לכל ילד שיגיע לגיל 18. לא יהיו פארקים ירוקים בערים? לא נורא נקנה מכשירי התעמלות והליכונים. יהיה יותר מדי זיהום אוויר, גם זה לא נורא, נקנה פילטר לכל בית. המים יהיו עוד יותר מזוהמים ממה שהם כיום, נקנה מים מינראליים. הפשע ברחובות ימשיך לחגוג ולעלות? אז נקנה טנק ושריון לכל ילד במקום המכונית! אז אנחנו ממשיכים לצרוך. הגוף שלנו, המוח שלנו, המשפחות שלנו, הקהילות והסביבה – הכול נצרך.

הכותב משמש כמזכיר הארגוני של המשמרת הצעירה של העבודה בירושלים וכיו"ר חוג א.ס.ף. - האיחוד הסוציאליסטי הפרוגרסיבי - במפלגת העבודה
תאריך:  22/11/2006   |   עודכן:  22/11/2006
יואב לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קץ החלום הציוני
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
A M Roll
22/11/06 11:00
2
היסטוריון
22/11/06 13:26
3
שומקין וחבר מרעיו
22/11/06 15:56
4
שודדי הרכוש היהודי
22/11/06 19:18
5
מיכאל ב
22/11/06 22:55
 
שומקין וחבר מרעיו
23/11/06 15:45
6
אנטי חרטטן
23/11/06 00:06
 
לחרטטן האמיתי
23/11/06 16:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ובימים האלה אין מלך בישראל: ראש הממשלה שאטם אוזניו לאזהרות שימנע ממינוי שר ביטחון שאין לו מושג ירוק בביטחון ישראל, מתעורר לפתע מהסרט בו הוא חי, ומשדר באמצעות יחצ"ניו וספינאיו כי בכוונתו לפטר את האיש שרק לפני חודשים ספורים, אותם יחצ"נים שטפו את מוחותינו כדי לשכנע אותנו הנבערים, כמה טוב לישראל שר ביטחון אזרחי, ולא רחמנא ליצלן גנרל (בדימ.).
21/11/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
יום הזיכרון האחד-עשר למותו הטראגי של יצחק רבין עבר עלינו. רבות דובר על האיש ועל "מורשתו". אחרי אחת עשרה שנים הגיע הזמן לקבוע את מקומו בהיסטוריה של מדינת ישראל - בפרספקטיבה שקולה ועניינית - ללא דמגוגיה, לא משמאל ולא מימין. ובמקביל, הגיע הזמן לקבוע את מקומו של אריאל שרון הכל כך שונה ממנו, ובו-זמנית הכל כך דומה לו.
21/11/2006  |  רו"ח חנוך ובר  |   מאמרים
אילו אחד העם היה חי וקיים וכותב "מכתב מישראל" היה שואל מן הסתם מדוע כאשר העם בישראל רוצה להפגין תמיכה או מחאה בנושא חשוב או לזכר אירוע מיוחד, הכיכר בכרך מלאה - לפעמים במאות אלפים, ואילו כאשר נשקפת סכנה מוחשית למדינה - הכיכר ריקה.
21/11/2006  |  צבי גיל  |   מאמרים
המצב הנמשך בשדרות זה מספר שנים - בו אין שקט פיזי ונפשי לתושבים, כאשר תושבים נהרגים ונפצעים בתדירות עולה - הוא בבחינת "בושה למדינה" ויותר מכך כישלון צורב לצה"ל.
21/11/2006  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ענף הביטוח נדהם היום (21.11.2006) כאשר המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, הודיע רשמית על "טעויות" ועל "כשלים מהותיים" שהתגלו בהנהלת הכשרת הישוב ביטוח. המפקח הורה לבעלים החדש של החברה, אלי אלעזרא, לתקן נתונים מהותיים בדוחות הכספיים, ולפרסם אותם מחדש. במקביל, סיימו את תפקידם רבים מראשי החברה.
21/11/2006  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il