אילן שחם: אני חייב את עצתך. כבר מספר חודשים שאני צריך לקנות רכב, וכל כמה ימים עולה לי רעיון אחר לאוטו. תחילה אלמרה 2002, אחרי זה אימפרזה 02', קורולה 02', פולו 03', ליאנה 03', יאריס 02' ואפילו יורוסוויפט 03' שאני יודע שאתה ממליץ עליה. אני לא יודע מה להחליט, כל בן אדם אומר לי משהו אחר (חוץ מהטויוטות כמובן...)
אני בן 24, גר ביקיר, נשוי + 1.5 (אשתי בהריון, בשעה טובה). בעיקרון אני לא נוסע ברכב ביומיום, אולי לאריאל (כעשרה ק"מ), אבל פעם בשבועיים בערך אנו נוסעים לחיפה לשבת (עגלה + תיק וכו'...)
התקציב שלי הוא 40 אלף שקלים. פחות אפילו יותר נחמד. העיקר שלא יראה מוסך! ואם אפשר חסכוני, זה יהיה נפלא (לכן חשבתי על הקטנות יותר). לא חשובה לי יותר מדי חוויית נהיגה, כי לא נראה לי שאקבל יותר מדי חוויה מכלי הרכב האלה.
תשובה: מאחורי כל אחת מהאפשרויות המתרוצצות במכתבך יש בעד ונגד, כך ששיטת הקיזוז מופעלת כאן במלואה. העיקר הוא, כמו בכל קנייה של מכונית משומשת, למצוא אחת שמגיעה מבית תומך (כזה שלא חסך על טיפולים) והקילומטראז' שלה לא תשוש.
אני, בכל אופן, הייתי הולך על סוזוקי ליאנה חמש דלתות.
יאיר: האוטו שלנו הוא רנו סניק שנת 2001. בשלוש השנים האחרונות היינו צריכים להשקיע בה הרבה כסף. יש רעש בעליות ובתחילת האצה, ומדי פעם יש גם קפיצות.
הגיר הוחלף והסניק נבדקה מכל הכיוונים, אך הבעיה לא נמצאה. המוסכניק שלנו לא אוהב את האוטו הזה, ואומר להמשיך לנסוע ככה, עם הרעש.
מה אתה ממליץ לעשות? לאן לפנות? האם הרנו עשתה את שלה אחרי 150 אלף ק"מ ומוטב למכור?
אנחנו נוסעים הרבה בתוך העיר ומחוצה לה. יש לציין שבמהירות של 100-80 קמ"ש האוטו נוסע חלק.
תשובה: בקשו חוות דעת של מוסכניק אחר, כזה שמתמצא במסתריה של רנו סניק. רוב הסניקים מזדקנות בכבוד דווקא, והבעיות שלהן (חשמליות בדרך כלל: סלילים וחיווט) נחשפות עוד בתחילת דרכן.
נראה כי את תיבת ההילוכים נאלצתם להחליף משום שהשמן בה לא הוחלף בתדירות הנאותה, או שלא הוחלף כלל. מעט מוסכים יודעים להחליף שמן בגיר אוטומטי לפי הספר, כלומר: לבצע את ההליך בטמפרטורה של 60 מעלות צלסיוס (כולל פילטר), ולאחר ההחלפה להניח לגיר לעבוד על הילוכים, כולל D, R ו-N. לאחר מכן יש לוודא שהשמן הוא במפלס הנכון.
יהודה: ברצוני לרכוש רכב crossover. שמתי עין על פורד Edge, רכב הנראה מרווח, נוח ובטיחותי. הפרמטרים החשובים לי הם: בטיחות (מעל הכול), נוחות ומרחב גדול. עדיין לא ביצעתי נסיעת מבחן. ואינני מתכוון לרדת איתו לשטח.
כמה שאלות לפני שאגש לנסיעת המבחן:
1. האם הרכב יציב?
2. האם הוא אמין (מנוע ותיבת הילוכים)?
3. מה לגבי הביצועים (תאוצה ובלימה)?
4. האם יש משהו נוסף שכדאי לשים לב אליו?
5. האם יש דגמים נוספים שכדאי שאבדוק?
תשובה: לשלוש שאלותיך הראשונות ענה באופן נלהב מגזין 'מוטור-טרנד'. אומנם מגזין לועזי זה בחן את פורד Edge בגרסתה החדשה (2011), אך הוא טען כי מסקנותיו תקפות גם לגבי הדגם הקודם. במיוחד דברים אמורים לגבי מנוע ה-V6 הנפלא בנפח 3.5 הליטרים (268 כ"ס), שבזכותו מסוגלת Edge להתחרות ברכבי כביש-שטח יקרים ממנה בהרבה.
כך שהבחירה ב-Edgeמעניינת מאוד, הגם שאין כל רע באימוץ הצעות יפניות סטנדרטיות יותר במרחב הישראלי, כמו אאוטלאנדר של מיצובישי, אאוטבק של סובארו ואף קשקאי +2 של ניסאן.
ארז: עליי להחליף את היונדאי לנטרה סטיישן 1999 האהובה. כתחליף, אני חושב על יונדאי i30 CW או קיה סיד CW, אבל נראה ששתיהן דומות מאוד.
היות שאני רוצה גיר ידני, האם אחת מהן עדיפה על השנייה? יש מכונית אחרת שכדאי לשקול?
תשובה: בין שתי תאומות זהות-כמעט אלו הַעדפתי נתונה לסיד, שהגיר האוטומטי שלה אינו נראה, משום מה, כמכשלה. עם זאת, בהחלט מצער שסיד סטיישן חביבה זו איננה משווקת אצלנו בגרסה ידנית.
מור גבאי, באר-שבע: אני סטודנטית המעוניינת מאוד להוציא רישיון על קטנוע בכדי שאוכל להגיע לאוניברסיטה (הרחוקה מביתי כשישה ק"מ). ואולם, הוריי חוששים מקטנוע בגלל שאינו בטיחותי ובגלל מחיר הביטוח שעלה לאחרונה, והציעו לי לרכוש במקום זאת אופניים חשמליים.
האם אופניים חשמליים בטוחים יותר? אני מבולבלת, ותוהה אם עדיף בכלל לרכוש מכונית קטנה. מה היית מציע? אין לי סכומי כסף גדולים, ואין לי מרחקים לגמוע.
תשובה: אכן, אופניים עם מנוע עזר חשמלי מאפשרים להתנתק מהכביש המסוכן, ולהתגלגל על שבילי אופניים (אם קיימים כאלה בדרכך לקמפוס) או על מדרכות.
על קניית מכונית ותיקה, קטנה וזולה בהתאם אני ממליץ לאנשים שמבינים קצת במכונאות ויודעים לבצע בעצמם טיפולים בסיסיים.
גדי: ברשותי יונדאי לנטרה 1,600 (סטיישן) שנת 2000. לאחרונה, כאשר מעבירים את ידית ההילוכים ל-Drive, ההילוך אינו משתלב אלא רק לאחר שמנענעים את הידית קלות, לעתים תוך כדי נקישה קטנה. לאחר הכניסה למצב drive ההילוכים עוברים באופן תקין. התופעה אינה מתרחשת בהכנסה לרוורס.
שמן תיבת ההילוכים לא הוחלף בשנים האחרונות... האם להתרשמותך החלפת שמן ופילטרים תעזור, או שמדובר במשהו חמור יותר?
האם יש לך המלצה על מוסך שמתמחה בתיבות הילוכים באזור המרכז או ירושלים?
תשובה: סיפר לי שלומי ממוסך 'גז חיש' בקריית-אריה שצרות דומות בגיר אוטומטי פסקו לאחר ששמן הגיר הוחלף, וליורשו נמזג תוסף קסאדו.
אברהם קופלוביץ, קריית-אונו: יש לי פיז'ו 306 משנת 2001 המשרתת אותי נאמנה ובלי בעיות. ראיתי במדריך המסופק עם הרכב שהגיר האוטומטי הוא מערכת סגורה ואין להחליף לו שמן. בהרבה מהעצות שלך אתה ממליץ כן להחליף שמן גיר מדי 60-80 אלף ק"מ.
ליתר ביטחון שאלתי את המוסכניק שלי (ממוסך של פיז'ו), והוא אמר אותו הדבר כמו בספר. בקרוב אצטרך לעשות טיפול 160 אלף, ואני מתלבט מה לעשות. מה דעתך?
תשובה: סיפורי פוגי. גם בפיז'ו 306 אוטומטית מומלץ להחליף שמן גיר מדי 60 אלף ק"מ – כהמלצתם של כל יצרני השמנים. החלפת השמן תורמת לאריכות ימיו של הגיר האוטומטי. בתיבות הילוכים שהן 'מערכת סגורה' מחליפים את השמן דרך הפתח שבו עובר מד גובה השמן. מחדירים לשם צינורית היונקת את השמן הישן.
חגית, קיבוץ אורים: האוטו שלי לא גדול ולא ירוק, עם כל הכבוד לשיר. הוא קטן למדי וצבעו כחול-כהה. ככל הנראה, נכנסתי איתו לאיזו שלולית צבע, ולכן הוא מתהדר בכתמי בז' - מה שמשווה לו מראה של אחד שבדיוק הרגע התלכלך בבוץ.
איך נפטרים מצבע הבז' שעל גבי הכחול-כהה, כך שצבע הפח המקורי לא ייפגם, ואז ניקוי הפח יהפוך ל'מן הפח אל הפחת'?
תשובה: הכול תלוי בסוג הכתם. לפעמים די במטלית מורטבת בטרפנטין או בדלק כלשהו. אם הכתם הוא מצבע ניטרו, ניתן להסירו בעזרת משחת פוליש, המשמשת בדרך כלל להברקת צבע ישן.