|   15:07:40
דלג
  בועז מושקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אבי דיכטר לא יפסע בפיקדילי

אילו הממשלה וזרועות הביטחון היו עושים את המוטל עליהם נגד הלוחמה הפסיכולוגית של רש"פ, בג"צ היה משליך מכל מדרגות בית המשפט את מגישי העתירות "לחקור את פשעי המלחמה של ישראל" והניסיון להגיש תביעות כאלה בחו"ל היה נתפש כקוריוז. ברם, יש להם דילמה קשה
16/12/2007  |   בועז מושקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

סיפור חיסולו של סלאח שחאדה חי ובועט, המעורבים בפרשה נרדפים באשר ילכו. כמה ח"כים פנו לחברת BMW שלא תעסיק את דן חלוץ; גדעון לוי חוגג על דפי הארץ את חוסר האפשרות שאבי דיכטר יערוך שופינג בלונדון, מפחד המעצר בגלל המעורבות באותו חיסול.

על-פי הטענה המסורתית, נהרגו יחד עם שחאדה נשים וילדים, ארבעה-עשר במספר. האם זה נכון? אולי כן ואולי לא. הצבא מודה, שהוטלה פצצה של טון, ובשכונת מגורים זאת תוצאה אפשרית בהחלט. ברם, "אפשרי" איננו זהה ל"נכון". היכן ההוכחה למספר הקרבנות? הטענות של דוברי הרש"פ אינן הוכחה לכלום וראיות של ממש - אין.

בלהט הפולמוס שוכחים כמה דם שפך שחאדה ומה הוא עוד תכנן באותם הימים. על-פי אמנות ז'נבה, המחבל אינו יכול ליהנות מהגנת האוכלוסיה וחיסולו בתוך מחבואו - חוקי. אומנם ההחלטה להפציץ בשכונת מגורים בפצצה במשקל טון איננה נראית סבירה, אבל גם זה עלול להיות הכרחי. יש לזכור, שבמקרה אחר, כל מטה החאס ניצל מפצצה במשקל רבע טון, מפני שהיא התפוצצה בקומה העליונה וראשי המחבלים, כולל אחמד יאסין ניצלו, כי היו למטה. בכל מקרה, האחריות על מות האזרחים מוטלת על המחבל שהתחבא ביניהם ועל ארגונו.

אמנם במקרה כזה התבונה של האנשים נשלטת על-ידי הרגש: אם נהרגו נשים וילדים - זה אומר שבוצע פשע מלחמה ומישהו חייב לשלם את המחיר. כדי שההשפעה התעמולתית תהיה חזקה דייה, יש ליצור מספר דרמטי של נשים וילדים הרוגים. בלבנון חפרו מתוך חול שמתחת להריסות, גופות, שהובאו לשם לצורך הוצאתם מול המצלמות. לא מן הנמנע, שמשהו כזה התרחש גם לאחר חיסול שחאדה.

הסופרת רונית מטלון יודעת מה קורה בעזה, היא ראתה את הילדים הנשלחים לחזית העימות על-ידי המבוגרים - על כך אמרו לה מ"בצלם", שזה ידוע ואין לפרסם זאת כי "זה מזיק למאבק". למרות הכל, רונית מטלון שותפה למאבק המשפטי נגד הצמרת הביטחונית בפרשת חיסול שחאדה. אגב, אינני חושד בחבריה, שלא ידוע גם להם מה המצב בשטח. פשוט היא ידועה כאחת שפלטה זאת בראיון לידיעות אחרונות.

אחת התוצאות של תעשיית הזיוף היא, שגם אם התרחש אסון אמתי ונהרגו ילדים רק מפני ששהו קרב למחבל - אי אפשר לדעת האם כעת הזמן להרגיש אמפתיה, כי קשה להשיג אינדיקציה האם המקרה המסוים הוא אמיתי.

שתי גדות היבוק

אחרי מלחמת ששת הימים אנשי אש"ף שיחקו מלחמה על שתי גדות נחל יבוק, שבעבר המזרחי של ירדן, מול מספר עיתונאים סקנדינביים. שתי קבוצות של אנשי אש"ף ירו פגזים אלה על אלה, בזהירות כדי שלא לפגוע, משתי גדות היבוק; לעיתונאים נאמר שזהו נהר הירדן ובצד השני נמצא צה"ל. העיתונאים שלא ידעו להתמצא בלילה בשטח לא מוכר האמינו לכל מלה וסיפורי הגבורה הפלשתינית התפרסמו למחרת.

מאז, הפברוק למען התקשורת הוא מדיניות ותעשיה משומנת. כל פעם, שהדיווח נשמע דרמטי מדיי, מספר ההרוגים גדול או נטען, שפגז של צה"ל הרג שלושה ילד ששיחקו בכדור משום מה דווקא סמוך למשגרי הטילים, אפשר להתחיל לחפש סימנים לזיוף.

בצה”ל מודעים לתופעה, שם מכירים את המנהג לספור אותן גופות גם אתמול וגם היום ולצרף את אלה שמתו ממחלות ובתאונות למניין ההרוגים על-ידי “צבא הכיבוש”. הרופאים בעזה יוצרים על הגופה נקודה אדומה ליד העין, הנראית כחור כניסה של קליע; הפנים נשארים גלויים בהלוויה, יש מה לצלם. כך נעשה גם בגופתו של הנער האלמוני, שנקבר תחת שמו של מוחמד א-דורה. כן, בצה"ל יודעים זאת. אבל לא עושים עם זה כלום.

הפציעה המסתורית

לפני חודשים אחדים עברתי חוויה מעניינת: יחד עם מספר תושבי תקוע אחרים נחקרתי בחשד לגרימת חבלה בנסיבות מחמירות. תחילת הסיפור בחודש אפריל 2007, כאשר פצוע מתושבי אחד הכפרים הסמוכים הובא לבית חולים בחברון. הערבים טענו, שמתנחל עצר על הכביש, ירה באקדחו לעבר האיש ונסע. טוב, הרי "ידוע לכולם", שאנחנו יורים בערבים כדי שיהיה לנו מה לשתות בשבת... אומנם הייתה בעיה עם הסיפור הזה: הבחור נפצע במרחק 100 מטר מהכביש, כך שהאפשרות שהיה זה מתנחל עם אקדח - נפסלת.

לפי מה שנודע לי, גם הרופאים בחברון לא שיתפו פעולה עם המשטרה ולא סיפקו נתונים על הפציעה. האם הפצע בכלל היה פצע ירי? לך תדע. למשטרה היה ברור, שמדובר במעשה שבין הערבים, שהחליטו גם הפעם להעביר את האשמה על היהודים. החקירה גבעה.
ברם, ארבעה חודשים לאחר המקרה, היא הוחייתה על-ידי "מישהו מגבוה", שכנראה לא יכול היה לשאת את המחשבה, שיש ערבי פצוע ושום יהודי לא יושב בכלא.

יש לציין, שהשוטרים היו אדיבים למופת. הם עשו את כל מה שנדרש מהם על-פי הספר וההוראות שהם קיבלו, אבל אין לי ספק שהאבסורד שבחקירה הזאת היה ברור להם.

במקרה אחר, שהתרחש באזור תקוע, ערבי תקף עם סכין קבוצת חיילים. אלה נאלצו להתמודד עם הדילמה התמידית בין הקבר והכלא, אבל בסופו של דבר יצר החיים גבר, התוקף חוסל. התושבים בכפר טענו תחילה, שהבחור היה מעורער בנפשו, עד שהסתבר שהיה סטודנט לרפואה. עקב כך שונתה הגרסה: הוא לא תקף כלל את החיילים, אלא הם קראו לו להתקרב וירו בו סתם. למרבה המזל, הראיות היו ברורות, החיילים נוקו. במקרים אחרים, כשמזל המעורבים לא שפר כל כך, הם נטחנו בין שיני הצדק הישראלי.

הארץ יצטרך לענות

מה גורם לגדעון לוי לדבוק כל כך במיתוס “מותו” של מוחמד א-דורה ומיתוסים אחרים, שאת חלקם הוא יצר? הוא זה שהמציא את “נוהל חמור” והביא לדפוס את השקר אודות "התינוקת הפלשתינית שנולד במחסום וראשה נחבל באדמה”. כמו שאר העולם, גדעון לוי מעולם לא ראה בדל ראייה למותו של מוחמד א-דורה.
הילד, שהשתתף בהפקת אבו-ראחמה - אנדרליין שוכב, זז ואינו מדמם. אין כל סימן למוות.

לנער המת (לא מקליעים!) שצולם בבית חולים והוצג כמוחמד א-דורה, תווי פנים שונים מאלה של בנו של ג'מאל. ההלוויה של "מוחמד א-דורה" נערכה מספר שעות לפני השעה המדווחת של האירוע בצומת נצרים - הרברט ולס עם מכונת הזמן שלו כבר לא עומד בתקן. אז מאין גדעון לוי יודע שמוחמד א-דורה מת? התשובה: הוא איננו יודע זאת, כמו שהרבה דברים אחרים הוא איננו יודע או מסלף. כעת הוא עסוק בקרב על הצלת הקריירה שלו.
זהו כתב שטח לענייני ערבים, שמתיימר להביא סיפורים מהמקור, אבל הוא אינו יודע ערבית. הוא מוזן על-ידי "מתורגמנים" המסופקים לו על-ידי הרש"פ ודוברים אחרים, שאת דבריהם הוא מעביר לציבור הישראלי כמות שהם.

כך היה בראיון עם הגנרל תאופיק טיראווי כחודשיים לאחר האירוע בנצרים, בו תירץ הלז את הלינץ' ברמאללה על-ידי בדייה אודות "המתה בעינויים" כביכול של עיסאם ג'ודה על-ידי חיילים ומתנחלים. למעשה האיש נהרג בתאונת דרכים. טיראווי טען, שבידיו חוות דעת של רופא בריטי, המאשרת את גרסתו, אך זה היה שקר, בדיקת הגורמים מחו"ל קבעה, שהאיש מת בתאונה. גדעון לוי לא הזכיר זאת ולא הקשה על הגנרל הפלשתיני בשאלות לא ידידותיות.

בפרשת א-דורה, אבו-ראחמה ואנדרליין היו רק קבלני משנה, העבודה העיקרית מול כלי התקשרות נעשתה לאחר הידיעה הראשונית על-ידי הבכירים ברש"פ. אין ספק, שערפאת היה מעורב. כשיוכח פומבית וסופית, שזאת מדיניות של הרש"פ - לנהל נגד ישראל מלחמה פסיכולוגית על-ידי מסכת שקרים, כל מה שגדעון לוי אי-פעם כתב על "סבלו של העם הכבוש" יידרש לבדיקה.

למה העיתון, המתיימר להיות מקצועי ואיכותי, נותן במה לאנשים כמו גדעון לוי? מה הניע את העיתון לנהל מלחמת חרמה נגד טיהור שמה של ישראל ולהשמיץ את המדען, שגילה את האמת? לא צריך למהר להניח הנחות ולשלוף תשובות מהירות. נחום שחף הגיש נגד הארץ תביעת לשון הרע ונזיקין על סך 400 מיליון ש"ח. אין כאן טעות דפוס, זה הסכום. גם שארל אנדרליין צורף לתביעה. זה הולך להיות משפט מעניין. המעורבים ייקראו לעדות ויידרשו לתת תשובות להרבה שאלות, שעד היום הם התחמקו מהן.

שארל אנדרליין ו"פראנס-2” עד עכשיו פעלו רק נגד גורמים משניים והתחמקו בעקביות מהגשת התביעה נגד נחום שחף, למרות שידעו היטב שהוא מקור "הצרות" שלהם. אך מהתביעה נגדם הם כבר לא יוכלו להתחמק.

עלינו מדרגה

מפחיד לחיות במדינה, כשעיתונאים שלה מפחדים לפרסם את כל האמת. תחקירן של "ערוץ 10” היה אצל שחף, ראה חומר על א-דורה והבין במה מדובר, אבל הכתב שי חזקני נרתע מהדברים הברורים ולא הלך עד הסוף. ידועה מזמן העובדה, שהפצעים של ג'מאל א-דורה נגרמו על-ידי חולייה פלשתינית בשנת 1992 ולא על-ידי חיילי צה"ל בשנת 2000. הרישום על פציעתו של ג'מאל קיים בצה"ל. סוף-סוף זה הגיע למסך הטלוויזיה, בכתבה של שי חזקני, התקדמנו עוד קצת.

ובכן, אפילו ב"ערוץ-10” כבר יודעים, שג'מאל א-דורה שקרן. הוא לא נפצע ב-30.9.2000 בצומת נצרים, אבל שיחק יפה פצוע מעולף נשען על הקיר. הייתכן שאבא ימשיך בשלווה לשחק פצוע למצלמות, כשלמעשה אין עליו שריטה, עת בנו נופל מת למרגלותיו? היש אבסורד גדול מזה? למרות הכל, שי חזקני סייג את דבריו: אין הוכחות לפברוק. לא חסר לא כלום כדי שיירד לו האסימון, מלבד מעט אומץ.

מה שאחרים לא הבינו, אמנון לורד הבין: הדבר הגדול עוד לפנינו. מה יכולה להיות הסיבה לכך, שהוא ייחס את גילוי היד המורמת של הילד לפיליפ קרסנטי? היה זה אחד הגילויים הראשונים בחקירה, קרסנטי ראה לראשונה את התמונות בסרט, שנחום שחף עשה בז'נבה כשנתיים מאוחר יותר. ברם, אמנון לורד הבליט את חלקו של "מקור ראשון" בחשיפה והסתיר את שחף. האם מישהו כאן הבין את הפוטנציאל הגלום בפרשה הזאת ומנסה לקבוע את מקומו בפנתאון בדרכים לא הכי הגונות?

אמנם מעשהו של אמנון לורד היה לא ראוי, אבל יש בו פן חיובי אחד - הוא מסמל, שהמאבק עלה למדרגה חדשה. עוד מעט הרבה אנשים יאמרו, שהם אף פעם לא האמינו לאנדרליין...

הדילמה

אילו הממשלה וזרועות הביטחון היו עושים את המוטל עליהם נגד הלוחמה הפסיכולוגית של רש"פ, בג"צ היה משליך מכל מדרגות בית המשפט את מגישי העתירות "לחקור את פשעי המלחמה של ישראל" והניסיון להגיש תביעות כאלה בחו"ל היה נתפש כקוריוז. ברם, יש להם דילמה קשה.

שלושה אנשים נושאים בעיקר נטל האחריות על אי-חשיפה בזמן אמת של תרמית א-דורה: אהוד ברק, שאול מופז ואבי דיכטר, שלושתם היום עסוקים בקריירה פוליטית. אם יפעלו עכשיו לחשיפת האמת, ייחסך מישראל המשך ההתייסרות מול ההשמצה המפלצתית ביותר, שבאה לעולם מאז תלייתו של יוליאוס שטרייכר, אך מאידך ייגלה לעיניי כל מחדלם האישי: ערפאת בישל מתחת לאפם תרמית מתוך חוברת הדרכה למתחילים, תפורה בחוטים גסים, והם לא הבינו כלום או שמא השתיקו הכל, למרות המשמעות הקטלנית של הסמל.

האפשרות השנייה היא למשוך את הזמן בתקווה שאיכשהו הזמן יכסה להם את הישבן. המשמעות: הם וחבריהם ימשיכו להיות מבוקשים על פשעי מלחמה, החנויות בשדרת פיקדלי תהיינה מחוץ לתחום.

כנא א-דורה כנא
תאריך:  16/12/2007   |   עודכן:  16/12/2007
בועז מושקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבי דיכטר לא יפסע בפיקדילי
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
16/12/07 11:31
2
ע.ג1
16/12/07 13:34
 
גיגי
17/12/07 00:07
3
אורי נטע
16/12/07 15:14
 
דורון ט
16/12/07 16:47
 
ששון גבאי
16/12/07 18:39
 
דורון ט
16/12/07 21:14
 
בועז מושקוביץ
16/12/07 19:19
 
דורון ט
16/12/07 21:07
 
בועז מושוקוביץ
16/12/07 22:31
 
דורון ט
16/12/07 23:20
 
בועז מושקוביץ
17/12/07 09:37
 
ששון גבאי
17/12/07 10:11
 
קם לתחיה
16/12/07 23:59
4
נפתלי אור-נר
16/12/07 17:37
5
נפתלי אור-נר
16/12/07 17:59
 
א מ רול
16/12/07 21:41
6
חשדנית
16/12/07 22:50
 
להלן אומדיה
16/12/07 23:51
7
גמד מוסרי
17/12/07 11:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביקור בהודו בשנה שעברה הפגיש אותי לראשונה פנים אל פנים עם תופעת הרעב ההמוני, זה שמייסר אחוז גבוה באוכלוסיה, ואתה נתקל בו בדמותם של אנשים דלי-גוף ברחובה של עיר ולא קורא עליו במאמרים מלומדים רחוק ממקום התרחשותו. אכן, מיד עם נחיתתנו במומביי, צבאו עלינו ילדים מצומקים למראה ורעבים ממש בבקשה לתרומה כספית, תוך שהם מפנים אצבע לפיהם הפעור, כמי שמבקשים להדגיש שלא טעמו מזון זמן רב.
16/12/2007  |  פרופ' בן-עמי סלע  |   מאמרים
עם אבנר גדלתי בכיתה אחת, כיתת ה"זיתים" בקיבוץ חולתה. הרבה שנים גרנו בחדר אחד במסגרת החינוך המשותף, כשאביו מחנך את שנינו חינוך ספרטני נוקשה. מקלחות קרות בבוקר כל חורף, התעמלות בחדר כל בוקר וערב, וריצה יחפים על מדרכות המשק כל בוקר. כשהתחלנו לעבוד במשק כילדים וכולנו החלפנו ענפים והתלבטנו היכן לעבוד, אבנר כבר בחר את בחירתו, אשר לוותה אותו כל חייו הקצרים. הוא בחר בגן-בית, גן הירק אשר סיפק ירקות למשק. לאחר מכן גן זה, הפך לגידולי שדה, שלחין וכותנה, הענף המרכזי במשק, שאבנר ריכז אותו עם חזרתו מהסדיר הביתה ועד יום מותו.
16/12/2007  |  גדי גולן  |   מאמרים
זה שבוע ימים שהתקשורת מכפישה ומשמיצה את התנהלות בי"ס 'למרחב' על אודות קליטת הבנות עולות אתיופיה. לתדהמתנו, מדובר במסע הכפשה חסר תקדים המסלף את העובדות לאין ערוך.
16/12/2007  |  הרב אברהם גרנביץ'  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות עוד לפני שבועיים מצאתי הבטים חיוביים בוועידת אנאפוליס אותה הגדרתי "תחנה נוספת בתהליך הארוך של השלמת הערבים עם קיומה של ישראל". זה היה לפני כמה דורות, לפני דוח המודיעין האמריקני הטוען שלאירן אין תוכנית גרעין צבאית מאז 2003 אך גם מודה שאין הסבר "אזרחי" למה שכן ידוע לעולם על פעילות הגרעינית האירנית.
15/12/2007  |  דני רשף  |   מאמרים
זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות שאני קורא את דברי ראש לשכת עורכי הדין ומסכים לכל מילה. דבריו של ראש הלשכה על הפגיעות במערכת המשפט ובשירותים שמקבל הציבור עקב הצפת מקצוע עריכת הדין הם בדיוק מה שנטען במשך שנים רבות, גם על ידי, והדברים מצאו ביטוי במספר רשימות שפרסמתי באתר זה. למרבה הצער השקפות אלו לא היו נחלת הנהגת הלשכה בשנים האחרונות.
15/12/2007  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il