|   15:07:40
דלג
  איריס בר-טל  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ההזדמנויות של האג"ח הקונצרניות

שוק האג"ח הקונצרני בארץ שילש את עצמו, אך הוא עדיין קטן יחסית למקובל בעולם. גיוס האשראי החוץ-בנקאי חשוב ליציבות המערכת הפיננסית, אך הוא גם מכשיר השקעה חשוב למוסדיים ולפרטיים. טיפים להשקעה נבונה
02/02/2008  |   איריס בר-טל   |   מאמרים   |   ביזנס וויק ישראל   |   תגובות
אג"ח קונצרניות כתחליף לאשראי הבנקאי

שנת 2007 תיזכר כשנת שיא בהנפקת איגרות חוב (אג"ח) קונצרניות, במהלכה הסקטור העסקי גייס כחמישה מיליארד שקל באשראי חוץ בנקאי. כ-36 מיליארד שקל גויסו בהנפקות ובהקצאות של אג"ח למשקיעים מוסדיים וכארבע מיליארד שקל נוספים, בהנפקות של אג"ח מובנות לציבור. כמחצית מהמשתתפות בחגיגת ההנפקות היו חברות נדל"ן.

הנפקת איגרות חוב קונצרניות כתחליף לאשראי הבנקאי, החלה להתפתח בארץ לפני כשמונה שנים וצברה תאוצה בארבע השנים האחרונות. כיום מהווה האשראי החוץ בנקאי של החברות כ-30% מסך המימון במשק לעומת כ-10% בלבד בעבר. רמת הסיכון של איגרת החוב נקבעת על-פי החוסן הפיננסי של החברה המנפיקה, ובהתאם לביטחונות שהיא מספקת להנפקת האג"ח.

בישראל שתי חברות המדרגות אשראי - חברת "מעלות", הפועלת בשיתוף פעולה עם חברת "סטנדרט אנד פורס" העולמית, וחברת "מידרוג" שהיא חלק מתאגיד דירוג האשראי "מודיס". הקריטריון של הגופים המוסדיים וגופי ההשקעה הגדולים בארץ להכללת איגרות החוב הקונצרניות ב"דרגת השקעה" (Investment Grade), כלומר לכך שהן ייחשבו בעלות סיכון נמוך לצורכי השקעה, הוא דירוגן ברמות AAA ,A ,AA ו- BBB. התחייבויות בעלות דירוג של BB ומטה נחשבות ל"השקעה ספקולטיבית" (Speculative Grade).

לדברי גיל גזית, מנכ"ל "מידרוג", בישראל, בניגוד למקובל בעולם, כמעט ולא קיים שוק לאג"ח בעל תשואה וסיכון גבוהים. יחד עם זאת, אחת ההתפתחויות בארץ, בשנת 2007, הייתה יציאתן של כ-15 חברות בהנפקת אג"ח בדירוגBAA (המקביל לדירוגBBB במעלות), שהיא דרגת השקעה עם מרכיב ספקולטיבי קטן. לרוב מדובר בחברות טובות עם פוטנציאל צמיחה, אך כאלו הנחשבות בינוניות בגודלן ואינן נמנות עם החברות המובילות במשק.

לדברי דורית סלינגר, מנכ"ל "מעלות", יש מקום לדרג בארץ גם אג"ח זבל (אג"ח של חברות בסיכון גבוה), אך זה לא נעשה עד כה בשל חוסר בשלותו של השוק והמגוון הצר של המשקיעים - קרנות פנסיה, קופ"ג וחברות ביטוח - שמטבעם נחשבים סולידיים. סלינגר מוסיפה כי גיוס הון באמצעות הנפקת אג"ח, מתאים רק לחברה המודעת לשקיפות הנדרשת ממנה ומחייבת בין השאר הפקת דוחות סדירים.

כיום כמחצית מההנפקות בישראל הן פרטיות וכמחציתן ציבוריות. בחו"ל לעומת זאת מעל ל-90% מההנפקות ציבוריות. גיל גזית מציין, כי גיוס הון באמצעות הנפקת איגרות חוב, ציבורית או פרטית, מתאים לחברה המעוניינת לגייס לפחות 40 מיליון שקלים ומסוגלת לקבל דירוג אשראי.
גזית מעריך שגם בישראל משקלן של ההנפקות הציבוריות ילך ויגדל כחלק משכלול שוק ההון, שיכשיר את הקרקע גם לחברות קטנות ובינוניות לגייס הון בהנפקת אג"ח לציבור. כיום, ברוב המקרים רק חברות גדולות יוצאות בהנפקות פרטיות. רוב הנפקות האג"ח בארץ הם במסגרת אג"ח של חברות, כאשר פירעון האיגרת הוא מסך הפעילות של החברה ולכן הדירוג ניתן על-פי חוסנה הפיננסי של החברה המנפיקה.

מלבד איגרת החוב המסורתית, בשנים האחרונות התפתחו מכשירי איגוח נוספים:

  • אג"ח מגובות בתזרימי מזומנים - במקרה זה, במקום לתת דירוג אשראי לחברה, ניתן דירוג אשראי לתזרים המזומנים. לדברי גזית, מכשיר זה מאפשר להשיג דירוג אשראי גבוה יותר לאג"ח, שמשמעותו כמובן הנפקת האיגרת בריבית נמוכה יותר.

  • איגוח תזרים מגובה נכס - מכשיר זה מקובל בעיקר בחברות ליסינג המבטיחות את פירעון האג"ח על-ידי תזרים שוטף המתקבל מדמי השכירות על הרכבים, וכן ממכירתם.
  • איגוח של חייבים - הנפקת אג"ח, בדרך-כלל של חברה תעשייתית או מסחרית, המגובה על-ידי חייבים. האיגוח מאפשר לחברה לגייס אשראי בדירוג גבוה יותר, בהתאם לאיתנות הפיננסית של החייבים.

  • אג"ח למימון פרויקטים - תזרים המזומנים של האיגרת מגובה בפרויקטים שונים: כבישי אגרה, מתקני התפלת מים וכדומה.

  • אג"ח מוניציפאלי - מכשיר לגיוס הון על-ידי רשויות מקומיות שמגובה בהכנסות השוטפות של הרשות, או בתזרים הכנסות שמוגדר מראש.

  • איגוח של אגח"ים - מכונה בעגה המקצועיתCDO - איגרת חוב שתזרים המזומנים שלה מובטח מתזרימי מזומנים של מספר איגרות חוב. המכשיר מונפק בעיקר על-ידי גופים פיננסים.


שוק בהמתנה

שני אירועים שהתרחשו בקיץ 2007 טלטלו את שוק האג"ח הקונצרני: פשיטת הרגל של חברת "חפציבה" שאיגרות החוב שהנפיקה לא היו מדורגות, ומשבר הסאבפריים.

לדברי דורית סלינגר, השפעת האירועים, במיוחד הסאבפריים, באה לידי ביטוי בירידה מסוימת בהיקפי הנפקות האג"ח ובהתרחבות פרמיית הסיכון, כלומר, העלאת המרווח בין הריבית על אג"ח ממשלתי לריבית על אג"ח קונצרני. יחד עם זאת, סלינגר סבורה כי גם בשנת 2008 ישתמשו חברות באיגוח כתחליף לאשראי הבנקאי, לצורך מיחזור חוב והמשך פיתוח, אך יאלצו להתמודד עם הסלקטיביות הגוברת של המלווים (רוכשי האג"ח). מבחינת דירוגי החברות לא ניכרת עד כה השפעה של משבר הסאבפריים.


הזדמנויות ההשקעה באג"ח קונצרני

הטלטלה בשווקים בעולם גרמה ליציאת כספים, גם משוק האג"ח הקונצרני בישראל, ולעליית התשואות והמרווחים (מול אג"ח ממשלתי) על אג"ח קונצרני בדירוגים השונים. כמובן שככל שרמת הסיכון של האג"ח גבוהה יותר התשואה המוצעת גבוהה יותר.
לפיכך, איגרות חוב בדירוגA ו-AA נסחרות בתשואה ממוצעת של 4-6%, כלומר 1-1.8% מעל לתשואת איגרות החוב הממשלתיות.
איגרות חוב בדירוגBBB+ נסחרות בתשואה ממוצעת של 8.6%. איגרות חוב לא מדורגות נסחרות בתשואה ממוצעת של 10.36%, ואיגרות חוב לא מדורגות בענף הנדל"ן נסחרות בתשואה ממוצעת של 12.71%.

התשואות הגבוהות שמניבות האיגרות, משקפות במקרים מסוימים את העלייה בפרמיית הסיכון, בעיקר של חברות נדל"ן שהנפיקו במחצית הראשונה של 2007 ובחברות מענף הפיננסים. יחד עם זאת, התשואות הגבוהות טומנות בחובן גם הזדמנויות השקעה מעניינות בסיכון נמוך, כשמדובר בחברות יציבות בעלות איתנות פיננסית.


טיפים למשקיעים באג"ח קונצרני

רוני מרום, מנהל מחלקת מחקר של כלל פיננסים בטוחה:

"הסלקטיביות היא המפתח להצלחה בהשקעה. למרות התשואות הגבוהות מאד בחלק מאיגרות החוב, הרי שלא כולם יוכלו להחזיר את הקרן ולכן חשוב להתרכז בחברות בעלות תזרים, ניהול טוב ואחראי ויכולת מימוש של נכסים.

"להערכתנו, בחלק מאיגרות החוב בדירוגים גבוהים, פתיחת המרווחים מגלמת שנאת סיכון גבוהה מדי של המשקיעים ולכן הם מעניינים להשקעה.

"גם בתיק של אג"ח לא מדורגות עם תשואה גבוהה High Yield, ישנן הזדמנויות השקעה מעניינות בטווח הארוך. ניתן כיום לבנות תיק אג"ח לא מדורג עם תשואה פנימית של קרוב ל-12% במח"מ (משך חיים ממוצע) של ארבע שנים. גם במצב של חדלות פירעון בהיקף של 20% מתיק האג"ח, עדיין נקבל תשואות נאות".


רינה שפיר, מנכ"ל חברת אימפקט ניהול תיקי השקעות מקבוצת בנק אגוד:

"מומלץ להיזהר מהשקעה באג"חים הנושאים תשואות גבוהות או דו-ספרתיות מפתות, שכן ככל שהתשואה גבוהה יותר כך גם הסיכון גבוה יותר.

"חשוב לבנות תיק אג"חים עם חשיפה למגוון רחב של סקטורים, תשואות וסיכונים. האג"ח הקונצרני יוכל לתפקד כרכיב הסולידי בתיק אגרסיבי, וכרכיב האגרסיבי בתיק סולידי. דרך פשוטה לעשות זאת היא באמצעות קרנות נאמנות המתמחות באג"ח High Yield"". בהשקעה ב"אגח זבל" חשוב מאוד הפיזור, שכן גם אם שניים או שלושה אג"חים מתוך עשרות האג"חים שבתיק לא יצליחו לפרוע את חובם, תשואת התיק כמעט ולא תינזק מכך, שכן תשואות שאר האג"חים גבוהות יחסית.

"חשוב להמשיך ולעקוב גם אחרי חברות שהאג"ח שלהם דורגו, שכן גם אג"חים מדורגים הגיעו בעבר לחדלות פירעון, כך שעצם הדירוג אינו מחסן את החברות מפשיטת רגל.

"חשוב לבדוק את הסחירות של האג"ח כדי שנוכל לממשו במהירות ומבלי להתפשר על מכירה בשער נמוך".


יניב רז, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות:

"להערכתי, כ-80% מאיגרות החוב מתומחרות בהתאם לסיכון הגלום בהן. אך יש איגרות חוב שהמרווחים הגדולים שנוצרו בהן לא מוצדקים. לדוגמה, איגרות החוב של חברות הנדל"ן "אביב" ו"פרשקובסקי" נושאות תשואה של כ-8%-10% למרות שפעילותן ממוקדת בשוק הישראלי והן לא מושפעות ממשבר הסאבפריים".
  • מומלץ להיזהר מאיגרות חוב של חברות נדל"ן שגייסו בשנים 2006 ו-2007 ועיקר פעילותן בחו"ל.
  • הזדמנויות קנייה קיימות גם באיגרות חוב של חברות תעשייתיות בדירוגים גבוהים.
  • בבניית תיק אג"ח חשוב מאוד הפיזור הענפי, מומלץ להשקיע לכל היותר כ-20% באג"ח נדל"ן.
  • מומלץ להשקיע למעלה ממחצית הרכיב צמוד המדד בתיק ההשקעות באג"ח קונצרני, כאשר מתוכו כ-35% באג"ח מדורגים והיתרה בקרנות נאמנות המתמחות באג"ח High Yield.

המאמר פורסם במקור בכתב העת "ביזנס וויק ישראל".
תאריך:  02/02/2008   |   עודכן:  02/02/2008
איריס בר-טל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההזדמנויות של האג"ח הקונצרניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז פרסום דוח ועדת וינוגרד ואף שבועות מספר קודם לכן עומדת במרכז השיג והשיג הציבורי או ליתר דיוק התקשורתי השאלה האם אולמרט זוכה אם לאו בדוח ועדת וינוגרד והאם יש להדיחו או לאפשר לו להמשיך בתפקידו.
02/02/2008  |  יורם דורי  |   מאמרים
ביום שני בערב - יומיים לפני שוועדת וינוגרד פרסמה את הדוח שלה - אחרי שרואיינתי ב"קול ישראל", הציפו מאזינים נזעמים את מרכזיית הרדיו. המטלפנים לא אהבו את הגדרתי, כי צה"ל הוא צבא כושל.
02/02/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים

02/02/2008  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ניצח. את הנופלים. את משפחותיהם. את ועדת וינוגרד ואת הציבור בכללותו. עובדה: אולמרט הצליח לבצע עוד "ספין" מושחת, ולהפוך את הקערה על-פיה: הוא מוצג בחלקים ניכרים בתקשורת כמי שזוּכָּה וטוֹהר על מעשיו במלחמה הארורה שיזם.
02/02/2008  |  יואב יצחק  |   מאמרים
הדוח הסופי של ועדת וינוגרד התקבל בעולם הערבי ברגשות מעורבים. ארגון החיזבאללה הסתער בשמחה על הדוח כדי להוכיח כי ישראל הובסה במלחמה ואילו ראש הממשלה הלבנונית פואד סניורה ניצל את ההזדמנות לשגר אזהרה לעולם כי הדוח נועד להכין את הקרקע לעימות עתידי של ישראל עם לבנון. מרבית אמצעי התקשורת הערביים הדגישו בדיווחיהם ומאמריהם את ההודאה של הדוח בכישלון במלחמת לבנון השנייה תוך שהם משבחים את ארגון החיזבאללה. ארגון החמאס שהוא בן בריתו של החיזבאללה הודיע על נחישתו להמשיך במאבק המזויין נוכח ה"שבריריות" של הדרג המדיני והצבאי בישראל.
02/02/2008  |  יוני בן מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il