|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

המלך שהציל את יהודי מרוקו

הוא ביקש טלאי צהוב לו ולמשפחתו אם יחייבו את יהודי מרוקו לשאת טלאי דומה בעיצומה של מלחמת העולם השנייה אף שמרוקו הייתה מדינת חסות של צרפת הפרו-נאצית, הוא התנגד להחלת חוקי הגזע ולהקמת גטאות ליהודי המדינה כעת עולה הבקשה להעניק לו את התואר "חסיד אומות העולם"
02/03/2008  |     |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
"היהודים הם מרוקאים ובני עמי". מוחמד החמישי בפגישה עם נשיא ארה"ב לאחר מלה"ע השנייה


ב"יד ושם" טוענים, שעם כל הכבוד להתנהגותו האצילית, הוא לא סיכן את עצמו בשביל יהודי מדינתנו והוא אינו עומד בקריטריונים. האם מוחמד החמישי, מלך מרוקו בזמן מלחמת העולם השנייה, שהגן על בני עמנו, יהא המוסלמי הראשון שזוכה בתואר "חסיד אומות העולם"?

זקני העדה המרוקאית בישראל, כאלו שהתגוררו בערים הגדולות במרוקו בימי מלחמת העולם השנייה, זוכרים עדיין כיצד מלך מרוקו, מוחמד החמישי, עשה הכל כדי שמעמדם של יהודי מרוקו לא ייפגע.

לא הייתה זו משימה קלה עבורו. מרוקו נשלטה באותם ימים על-ידי צרפת של שלטון וישי, שעשה יד אחת עם שלטון הרייך השלישי. אף שעמד בראש מדינת חסות שנשלטה על-ידי הממשלה הצרפתית, הוא עמד בלחצים, שבמדינות אחרות לא עמדו בהן, והצליח לעכב את החלת חוקי הגזע וחוקים אנטי יהודיים לנישול ממעמד ורכוש ולריכוז בגטאות. להיטלר היו שאיפות להיכנס גם למרוקו כדי לשלוח את יהודי המדינה למחנות ההשמדה, בדומה למשלוחים שיצאו מלוב ומתוניס. מוחמד החמישי התנגד בתוקף.

עד היום נוטה יהדות מרוקו לשמור חסד לבית המלוכה. ככלל, ארמון המלוכה המרוקאי ראה ביהודי המדינה נתינים מרוקאים לכל דבר, גם לאחר קום המדינה. בעקבות כך, גוברים כעת הקולות, בעיקר מצדם של פעילי העדה, להעניק את אות "חסיד אומות העולם" למוחמד החמישי, בגין עמידתו האיתנה לצדם של יהודי ארצו, בעיצומה של המלחמה.

במשך שנים הייתה מרוקו למדינת חסות של צרפת, החל מ-1912. בהסכם פס, ולמרות שהיהודים בה לא זכו לזכויות והגנה כפי שזכו להן היהודים באלג'יריה וטוניסיה, היה שיפור לטובה במצב היהודים. למעשה באף אחת מהמדינות בצפון אפריקה, היהודים לא היו נתונים בסכנת הכחדה או לפגיעה על-רקע אנטישמי. יהודי המגרב זכו בדרך כלל להגנת ממדינות אירופה ובעיקר צרפת. המצב השתנה עם פרוץ מלחמת העולם השניה, כאשר צרפת הפכה לפרו-נאצית.
אף שמרוקו, כמדינת חסות צרפתית, לא שיתפה פעולה עם ממשל וישי הפרו-נאצי, מצבם של היהודים תושבי מרוקו בכל זאת הורע. עובדים רבים פוטרו ממשרדי הממשלה, יהודים לא הורשו לגור מחוץ למלאח (השכונה היהודית), וב-1941 אף הופצו כרוזים בצרפתית ובערבית בשכונה היהודית, הקוראים ליהודים להתייצב למפקד בעיריה שמטרתו הייתה לרשום את רכוש היהודים. אחרי המפקד שנערך בעיר מוגדור, כתב פקיד עיריה בכיר, שהוא מרוצה שהכול עבר ללא התנגדות מצד היהודים. הרכוש הכללי נאמד ב-55 מיליון פרנקים צרפתיים. המלך מוחמד החמישי, על אף אהדתו ליהודים, לא הצליח למנוע פוגרום בקזבלנקה בהשראת הגסטאפו ב-15 בנובמבר 1942.

המעניין הוא, שגם בימי מלחמת העולם השנייה, השתלבו היהודים בחיי המדינה ואף בפוליטיקה המקומית. יהודי המדינה התרכזו בעיקר בערים הגדולות - טנג'יר, רבאט, קזבלנקה, מרקש, מקנס ופס, כאשר בכל אחת מהן היו למעלה מ-15,000 יהודים. בשנת 1948, ערב הקמת המדינה, חיו במרוקו כ-265,000 יהודים.

בשנת 1948, עם פרוץ מלחמת תש"ח, הורע מצבם של היהודים, בעיקר מפני המון העם שחולל פרעות בקרב היהודים. לארמון המלוכה לא היו כלים לעצור את ההמון. אחרי אחת הפרעות, הורה המלך מוחמד החמישי לפטר את מפקד משטרת העיר ממשרתו, וכדי לרצות את היהודים, הוא אף שלח את בנו הנסיך מולאי חסן לבקר בבית הכנסת ביום הכיפורים.

למרות זאת, רבים מהיהודים שחששו מפני העתיד, בחרו לעזוב את מרוקו ולעלות לישראל או לצרפת ולספרד. יהודי המדינה חששו גם שמרוקו, לאחר שתקבל את עצמאותה, תצטרף לליגה הערבית ואז תפעל ביתר שאת נגד היהודים.

הכיכר שבוטלה

סיפור מעניין מסתתר מאחורי כיכר מוחמד החמישי באשקלון. הכל החל כאשר חברי הקהילה המוגרבית ביקשו להנציח את זכרו של מיטיבם בקריאת כיכר על שמו. המקום שנבחר היה מול בית החולים "ברזילי". עובדי העיריה הכינו שלטים שעליהם היה כתוב בעברית ובערבית: "כיכר מוחמד החמישי". גם מונומנט גדול ומפואר הוכן מבעוד מועד והוצב בצומת שד' בן-גוריון וההסתדרות בעיר. אלא שביום שבו אמורים היו לחגוג את הכיכר החדשה והצבת המונומנט, נרצח ונקבר תושב אשקלון. האירוע לא בוטל, אך עצב עמוק ליווה את הטקס שבו השתתפו נכבדים יהודים וערבים. מרבית תושבי אשקלון החרימו את האירוע, ולמחרת כשהגיעו הצלמים לצלם את הכיכר באור יום, הם גילו שהמונומנט שבור ומוכתם בצבע. עיריית אשקלון, שהבינה לאן הרוח נושבת, החליטה לבטל את הכיכר ולהסיר את המונומנט. למרות זאת, רבים מתושבי אשקלון מכנים עד היום את הכיכר הסמוכה לבית החולים "ברזילי", בשם "כיכר מוחמד החמישי".

מי שעומד מאחורי היוזמה להעניק את אות "חסיד אומות העולם" למוחמד החמישי הוא סרג' ברדוגו, המכהן כנשיא קהילת יהודי מרוקו מאז שנת 88'. סרג' הוא שגרירו האישי של מלך מרוקו הנוכחי מוחמד השישי, נכדו של מוחמד החמישי. פעילותו העיקרית מתרכזת בקידום ענייניה של מרוקו בגבעת הקפיטול ובמסדרונות הממשל האמריקני.

ב"יד ושם" טענו מנגד, מוחמד החמישי אינו עומד בקריטריונים לקבלת אות חסיד אומות העולם. לטענתם, הקריטריונים הבסיסיים הם אישיות שקיבלה פנייה רשמית של הנאצים להסגרת יהודים והבעת סירוב. ושנית, טוענים ביד ושם, מלך מרוקו לא העמיד עצמו בסכנת חיים.

ברדוגו טוען לעומת זאת, המלך סיכן את עצמו בכך שקיבל יהודים בעיצומה של המלחמה ואף הבטיח לפרוש את חסותו על הקהילה היהודית. האגדה מספרת, כי בפגישה זו ביקש המלך, שאם יחויבו יהודי מרוקו לשאת טלאי צהוב, הרי שהוא מבקש טלאי צהוב גם לו ולבני משפחתו.

אם המערכה תצלח ותואר "חסיד אומות העולם" אכן יוענק למוחמד החמישי, הרי שיהא זה המוסלמי הראשון שיזכה בתואר זה.
ויש גם צד שני למטבע. לא מעט מזקני העדה טוענים, כי האמירה ההיסטורית שלפיה מוחמד החמישי הגן על יהודי מרוקו בזמן המלחמה, אינה נכונה. לדבריהם, מוחמד החמישי לא עזר כלל ליהודים. לטענתם, רבים מהם פוטרו מעבודתם במשרדים הממשלתיים. אחרי מפקד האוכלוסין ורישום הרכוש, רבים מהיהודים נאלצו לרשום את חנויותיהם על שמות חבריהם המוסלמים עד יעבור זעם, כאשר רק אחרי המלחמה, הם הצליחו דרך בתי המשפט לקבל חזרה את רכושם.

טענה נוספת העולה מצד המתנגדים להענקת אות חסיד אומות העולם למוחמד החמישי, היא כי בימי שלטונו האנטישמיות הייתה בשיא פריחתה, כאשר ממשל וישי קיים באופן קבוע תעמולה אנטישמית ברדיו, שגרמה גם למוסלמים לשנוא את שכניהם היהודים. רק כאשר האמריקנים נכנסו למרוקו בעיצומה של המלחמה פסקה התעמולה האנטישמית.

יהודים שווי זכויות

המלך פרס את תפיסותיו בנושא מעמד הקהילה היהודית במרוקו העצמאית, והוא אף קרא למנהיגי הקהילות לפעול להשארת היהודים במדינה ולמנוע גל של עלייה לארץ ישראל

כאמור, גם אחרי שהוקמה מדינת ישראל, ראה השלטון המרוקאי ביהודי המדינה נתינים מרוקאים שווי זכויות. המלך מוחמד החמישי, וכן גם ראשי המחנות הפוליטיים, הצהירו פעם אחר פעם כי אל להן לקהילות היהודיות לחשוש למעמדן ולעתידן. בשלב מסוים, בשל ריבוי ההצהרות, חשה הקהילה היהודית באי נוחות, מאחר שריבוי הצהרות דומות עלול לפעול כבומרנג ולגרום להצרת צעדיהם של יהודי מרוקו.

בחודש דצמבר 1955 התכנסה מפלגת האיסתקלל, המפלגה השלטת שסילקה את השלטון הקולוניאלי. בדברי הסיכום לכינוס נאמר בנושא מעמד היהודים: "הואיל והיהודים המרוקאים הם אזרחי המדינה על-פי כל בחינה משפטית והיסטורית של המונח, הואיל ועליהם להיות חלק בלתי נפרד מן הקהילה המרוקאית, הוועידה דורשת שוויון זכויות בין כל אזרחי מרוקו ללא הבדל מעמד או דת. שוויון הזכויות יוצהר בריש גלי וימצא את ביטויו בספרי החוקים. על היהודים המרוקאים ליהנות מכל הזכויות האזרחיות והפוליטיות, עליהם ליהנות מזכות ההצבעה ומן הזכות להיבחר ולקבל ייצוג בכל המוסדות המרוקנים. יש לפתוח בפניהם את הגישה לכל המשרות הציבוריות במדינה המרוקאית במידה שווה לחבריהם המוסלמים".

יתרה מכך, כדי להצטרף למפלגה ביטלו ראשי השלטון את אחת מחובות היסוד כתנאי להצטרפות למפלגה: שבועה על הקוראן. ראשי המפלגה השלטת לא הסתפקו בכך ואף הבטיחו למנות שר יהודי בממשלה החדשה שתקום.

מצבם של יהודי מרוקו המשיך להיות יציב גם בשנים שלאחר מכן. ב-1956 אירח מוחמד החמישי את חברי ועד הקהילה החדש בקזבלנקה. המלך פרס בפניהם את תפיסותיו בנושא מעמד הקהילה במרוקו העצמאית. הוא אף קרא למנהיגי הקהילות היהודיות לפעול להשארת יהודי מרוקו במדינה ולמנוע גל של עלייה לארץ ישראל. "ברצוני לבקשכם ליזום פעולת הסברה בקרב היהודים כדי לשכנעם לא לעזוב את מרוקו מכיוון שמקומם כאן. מרוקו זקוקה לכל בניה, בין אם מוסלמים ובין אם יהודים. מרוקו זקוקה לכל רופאיה, לכל מהנדסיה, לכל עורכי הדין שלה. אני כמובן בעד חופש תנועה לכל נתיניי, אולם יש לשכנע את היהודים שחובתם לא לנטוש את מרוקו אלא להישאר בה. עלינו לאחד את כוחותינו, לראות עצמנו מגויסים לשירות המולדת ולהתייחס לעוזבים כאל עריקים".

מרוקו הצטרפה לליגה הערבית ב-1958, ושנה לאחר מכן, בשל הלחץ של המדינות הערביות, הוציאה מרוקו את התנועה הציונית אל מחוץ לחוק, כשהמשמעות היא שליהודי המדינה נאסר לנסוע לישראל. יהודים רבים החליטו לצאת מהמדינה לכיוון ספרד וצרפת. חלק מהם השתקעו במדינות אלו ואילו אחרים המשיכו משם לכיוון ישראל. רק לאחר שאוניית "אגוז" התרסקה ליד חופי ספרד, הופעל לחץ בינלאומי על מרוקו לאפשר ליהודיה לעזוב לישראל.

יהדות מרוקו, לפחות חלק ממנה, יכולה הייתה להישאר תחת שלטונו של מוחמד החמישי עוד שנים ארוכות, אולם ב-1961 מת המלך ובמקומו מונה בנו, מולאי חסן. אגב, ימים ספורים לפני מותו, נפגש המלך לשיחה עם ראשי הקהילה היהודית. חודשים אחדים לאחר שעלה מולאי לשלטון, פתחה ממשלת ישראל במשא-ומתן עם ארמון המלוכה המרוקני, ויחד סוכם על העלאתם של יהודי מרוקו לישראל. כך החל מבצע "יכין" להעלאת יהודי מרוקו לארץ ישראל, לצאת לדרך.

הקשר עם מרוקו נותק לאחר מלחמת ששת הימים בעקבות כיבושם של סיני ורמת הגולן והעיר העתיקה בירושלים. יחלפו שנים עד שהיחסים בין המדינות יפשירו. ב-1986 נסע השר דאז שמעון פרס לביקור במרוקו. המלך חסן, כממשיך דרכו של אביו, שטבע את המשפט על יהודי מרוקו "היהודים הם מרוקאים ובני עמי", אמר לשר פרס כי "יש לו כשמונה מאות אלף נתינים בישראל", כשהכוונה ל-800 אלף יוצאי מרוקו ובניהם המתגוררים בישראל.

פורסם במקור בשבועון יום ליום
תאריך:  02/03/2008   |   עודכן:  02/03/2008
אלחנן ביטון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלך שהציל את יהודי מרוקו
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה, עורך-דין
2/03/08 02:11
 
נועם נ
2/03/08 17:17
2
איתמר מאשדוד
2/03/08 05:34
 
משה, עורך-דין
2/03/08 09:08
3
היסטוריון
2/03/08 07:55
4
ע. סובול
2/03/08 11:45
5
נועם נ
2/03/08 17:26
6
קונסיליארי C IP
2/03/08 17:44
7
אהרן כהן
6/12/10 21:00
8
פיני
10/09/23 08:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפריז התקיימה (27.2.08) ישיבת בית המשפט האחרונה בתיק פיליפ קרסנטי נגד "פראנס-2". בשבוע הבא פרשת מוחמד א-דורה מגיעה לתוכנית "מבט שני" בערוץ הראשון. ביום השני הקרוב (3.2.08) מתוכננת לעלות לשידור כתבת תסקיר שהכין יורם שפר.
01/03/2008  |  בועז מושקוביץ  |   מאמרים
שחררו אותנו מדרור אלפרון, מי זה העבריין הצעיר שהעיתונות הכתובה והמשודרת עוסקת בו ללא הרף? דרור היה, דרור חזר, דרור מסתתר, דרור התגייס, דרור מואשם, דרור זכאי.
01/03/2008  |  אביב ירון  |   מאמרים
למי שעוד לא הבין: השלום לא רק בפתח אלא כבר ממש בבית, ואפילו לא רק בהתנחלויות אלא אפילו בישראל הכשרה למהדרין של השמאל אפשר לשיר "הנה בא השלום". כמובן אם צופרי האזעקה או כריזת צבע אדום לא יקלקלו את ההרמוניה של המקהלה.
01/03/2008  |   דורית שנהר   |   מאמרים
לפני שמגיבים בשיטות הרגילות שנכשלו עד היום, כדאי לעצור ולחשוב על דרך פעולה אחרת - מוכוונת תוצאות. החמאס בונה על כך שצה"ל יסלים את פעולותיו, והוא יסלים את פעולותיו בתגובה. הם למדו מהחיזבאללה וגם צוידו על ידו לקראת מערכה ממושכת דוגמת מלחמת לבנון השנייה, שבה ליום אחד לא ייפסק מטח הקסאמים והגראדים.
01/03/2008  |  קובי לירז  |   מאמרים
אף אחד לא יצא צדיק מן הפרשה הזאת. לא המתלוננות, שהמרכזית שבהן סולקה לחלוטין מכתב האישום, לא שופטי בית המשפט העליון שבכלל הסכימו לדון בסוגייה - ובוודאי שלא הנשיא היוצא.
01/03/2008  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il