|   15:07:40
דלג
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

העיקר - תדמית המקצוע

הטעם לקיומם של כללי איסור פרסום החלים בתחום המקצועות החופשיים אינו נוגע בעקרון לתדמית, אלא, הוא קשור למהותו של השירות המקצועי לו נדרש כל אחד ולאו דווקא בתחום המשפט
26/04/2008  |   משה גולדבלט   |   מאמרים   |   תגובות

לאחרונה קראתי חוזר שפורסם בביטאון לשכת עורכי הדין בחיפה ושענינו חזרה על כללי האתיקה הקובעים מהו פרסום מותר לעורכי דין ומהם איסורי הפרסום החלים עליהם. החוזר מתמצת כראוי את הכללים הידועים ועושה כן, לדברי כותביו, הואיל ו"בעת האחרונה, ניכרת התרופפות בהקפדה של חלק מחברינו על הכללים בנושא הפרסומת. אותם חברים, החורגים מהמותר, פוגעים בתדמיתו של ציבור עורכי הדין כולו, וגם מנסים לרכוש יתרון בלתי הוגן על פני עמיתיהם שומרי החוק. לעתים, הפרסום אף מהווה עבירה של שידול לקוחות. על כן, ועדת האתיקה במחוז, כמו הוועדות המקבילות במחוזות האחרים, תתייחס בחומרה להפרת הכללים בנושא זה."

ניתן להבחין מייד כי הפרת כללי הפרסום נתפסת בעיני המחברים כפגיעה ב"תדמית המקצוע" וביטוי ל"תחרות לא הוגנת" ושידול לקוחות. מעבר לכך אין החוזר מתעמק בטעמם של הכללים. אין מדובר בהשמטה מקרית - איסורי הפרסום נידונים אך ורק בהקשר של תדמית המקצוע, להבדיל ממהותו ובהקשר של הרצון למנוע "תחרות בלתי הוגנת".

לטעמי אם כללי איסור הפרסום נועדו לשמור על תדמית מקצוע עריכת הדין, או כל מקצוע אחר ולמנוע "תחרות בלתי הוגנת" [מה זה בדיוק?] אין להם זכות קיום. הטעם לקיומם של כללי איסור פרסום החלים בתחום המקצועות החופשיים אינו נוגע בעקרון לתדמית, אלא, הוא קשור למהותו של השירות המקצועי לו נדרש כל אחד ולאו דווקא בתחום המשפט.

אנו זקוקים לבעלי מקצוע טובים מאחר שתחומי החיים השונים הם מורכבים מאוד ודורשים טיפול ברמה גבוהה. לטיפול מקצועי בבעיה רפואית, או משפטית, או חשבונאית מורכבת [יסלחו נא לי בעלי מקצועות שלא נזכרו] אין מכנה משותף עם פרסום שבמהותו נועד להיות שטחי, קליל, קליט ומטרתו להדגיש יתרונות של בעל המקצוע המפרסם על עמיתיו, מבלי שלציבור יהיו כלים לבחון יתרונות אלו.

כאשר, לדוגמא, רופא מבטיח טיפול מופלא עם סיכויי הצלחה מעולים לבעיה רפואית מורכבת הדורשת זהירות יתר בבחירת הטיפול, הוא מטעה את החולים, גורם להם סיכונים מיותרים ושולל מהם בדיקה ראויה של הטיפול הנדרש להם. הפגיעה בתדמית מקצוע הרפואה היא תוצאת לוואי של פעילות כזו. האיסור החל על רופא לפרסם אינו נובע מתדמית מקצוע הרפואה, אלא מהחובה לספק שירות רפואי מקצועי ואמין.

הוא הדין בשירות המשפטי ושם הדברים בולטים עוד יותר. השירות הטוב ביותר אינו יכול להבטיח לאדם תוצאה רצויה במשפט. בסופו של יום מעורבים בתהליך גורמים רבים מדי שאין לנותן השירות שליטה עליהם. עובדות יכולות להיקבע כך או אחרת, לאור הראיות. שופטים שונים פוסקים בדרך שונה ביחס לאותו מערך עובדות. קיים מרווח נכר של שיקול דעת לכל שופט ולעתים הדין מוחל באופן מוטעה או שונה מהציפייה הראשונית.

כללי איסור הפרסום באים להגן על השירות המקצועי לו זכאי לצפות הציבור בעיסוקים טעוני רישוי. הם באים להגן על הציבור, בנושאים חיוניים לו, מפני ציפיות שווא ומפני פיתויים מסוכנים. כפי שכתב בית המשפט העליון באחד מפסקי הדין שדנו באיסור הפרסום במקצוע הרפואה "הצד השווה לכל העיסוקים הללו הוא דבר היותם משלחי יד חופשיים, הנותנים שירות לציבור והנהנים מאמון הציבור, והטעונים רישוי. תכלית איסור הפרסום היא הגנה על איכות השירות, על כבוד המקצוע ועל אמון הציבור בו" [ערעור פלילי מס' 3426/94].

בצדק לא התייחס בית המשפט העליון לנימוקים של "תדמית" ואף לא לנימוקים של "תחרות בלתי הוגנת", שכן אלו אינם בסיס נאות להטלת איסורים מופלגים, שאינם נהוגים בתחומים אחרים. מאידך אין להתפלא שכיום האיסורים מנומקים בנימוקי "פגיעה בתדמית" ו"בתחרות ההוגנת". אנו חיים בזמנים בהם תדמיות הן תחליף ראוי לערכים ובעצם תחליף כמעט לכל דבר ומכאן פריחתם של מקצועות כמו יועצי תדמית ופרסומאים, עליהם אין מגבלות של פרסום עצמי.

לאור מציאות זאת סביר כי כללי איסור הפרסום, אם תהיה להם משמעות בעתיד, ייאכפו אך ורק על-פי ההערכה אם מי שעבר על הכללים פגע בפועל בתדמית המקצוע, או ניהל תחרות שאינה הוגנת. כך יופנה הדגש ממהות מעשה העבירה לתוצאותיו הניתנות לחיזוי על-פי הנסיבות.

אחד האיסורים המעוגנים בכללים [על-פי החוזר האמור] מתייחס לכתבת פרופיל על עורך הדין, או משרדו, דרך פרסום חביבה למדי במקומותינו. החוזר חד-משמעי בנושא זה וקובע "כתבות פרופיל אודות עורך הדין או המשרד, הנערכות בשיתוף פעולה ישיר או עקיף של עורך הדין או מי מטעמו - אסורות".

פולחן אישיות

לפני מספר חודשים פרסמתי רשימה שדנה בכתבת פרופיל שהתפרסמה בעיתון "גלובס" ואשר עסקה ביו"ר לשעבר של ועד מחוז תל אביב ואחד המועמדים בבחירות ללשכה. כתבה זו הייתה כתבת תדמית מובהקת שפורסמה ב"גלובס" שכללה דברי שבח, חנופה והערצה במידה החורגת מהמקובל - אף בכתבות מסוג זה. לנוכח מה שנראה לי כהפרה בוטה של הכללים, על-ידי מי שכיהן כיו"ר ועדת אתיקה, כתבתי שלמיטב הבנתי נעברה כאן עבירה חמורה של איסור פרסום והוספתי:

"אם אני טועה בהנחותי ואכן כתבות מסוג זה הן בגדר המותר, אני מצפה שלשכת עורכי הדין תבהיר את הדברים, כך שהכול יוכלו ליהנות מהאופקים הפרסומיים החדשים. אני בהחלט מצפה מהלשכה להבהרה אם יש לכאורה בפרסום כתבה זו עבירה על כללי הלשכה, או שמדובר ביחצנות מותרת. אם מדובר בפרסום מותר, נוכל כולנו לעשות שימוש בהיתר זה."

פניתי גם ללשכת עורכי הדין בכתב ביחס לכתבה זו וביקשתי כי תבהיר לי אם מדובר בפרסום מותר, או שמא בעבירה על כללי האתיקה ואז אני מצפה כי יינקטו אמצעים. למותר לציין כי לא באה כל תגובה לפנייתי ואפילו לא אישור פורמאלי כי פנייה זו תיבדק.

זמן קצר לאחר מכן פרסם ביטאון הלשכה עצמו כתבת תדמית רחבת היקף על ראש הלשכה הנבחר, בכבודו ובעצמו, כתבה ששפעה קילוסים ושעוטרה במספר תמונות של היו"ר. היה מי שמנה לא פחות מארבע עשרה תמונות של ראש הלשכה באותו גיליון וטען כי לא מדובר בכתבת תדמית אלא בפולחן אישיות ממש. לאחר קריאת כתבה זו חשתי כי אולי חטאתי במשהו כלפי יו"ר ועד מחוז תל אביב בעבר וייתכן מאוד שהוא אימץ נורמות הנהוגות זה מכבר בקרב פרנסי הלשכה.

אין להניח כי מי מנבחרי הלשכה יועמד לדין על הפרת כללי הפרסום וסביר כי איש מעורכי הדין מצמרת המקצוע, הזוכים דרך קבע לכתבות תדמית מפרגנות, בעיתונות הכללית ובביטאון הלשכה, לא יועמד לדין משמעתי. אם בכלל יינתנו נימוקים לאי נקיטת הליכים משמעתיים נגד העבריינים, נימוקים אלו יבהירו לנו כי הכתבות האמורות דווקא הוסיפו ליוקרת המקצוע ועורכי דין בשיעור קומתם של אלו שהכתבות עסקו בהם בוודאי שאינם מצויים באותו מישור עם עמיתיהם הנאבקים בשוק תחרותי והם אינם נזקקים לכתבות תדמית לשם השגת לקוחות.

ייתכן גם כי ועדת האתיקה תידרש לפירוש יצירתי מעט ולפיו אין האיסור חל על כתבות המתפרסמות בביטאוני לשכת עורכי הדין, שנועדו אך ורק לקריאה בתוך חוגי המקצוע ואינן מיועדות לקהל הרחב ועקב כך אין לראות בכתבות אלו פגיעה בתדמית המקצוע בציבור. אין לי תשובה לפרשנות כזו. אם כל הטעם לכללים הוא תדמיתי, ייתכן שדווקא פרשנות זו היא הנכונה. אם הכללים נועדו לקבוע נורמות התנהגות אישיות אמיתיות ההולמות את ערכי המקצוע, אין חשיבות לשאלה היכן פורסמו הכתבות. לאור המגמה המסתמנת צפוי שיגבר קו הפרשנות המדגיש את הפגיעה האפשרית בתדמית המקצוע.

בעבר נטען לא אחת כי המשפט נע מכיוון של כללים פורמאליים לכללים ערכיים. ביחס לכללי האתיקה של עורכי הדין הכיוון הוא הפוך. אשר על כן מוצע בזאת כי תיקבע עבירת סל לפיה עורך הדין הגורם במעשה או מחדל לפגיעה בתדמית מקצוע עריכת הדין בציבור עובר עבירת משמעת, אפילו לא ניתן לגלות כל פסול אחר בהתנהגותו.

במחשבה שנייה ייתכן שאני טועה. ייתכן שכתבות התדמית דווקא תורמות לדימויו של מקצוע עריכת הדין ומשוות לו זוהר שקשה לאתרו בחיי המעשה. בכך ייתכן תורמות כתבות התדמית לנהירת רבים וטובים למקצוע הסובל כידוע ממחסור חמור בכוח אדם. אם כך הדבר אולי יש מקום לשלול לחלוטין את כללי איסור הפרסום שכן אולי הפרסום המסיבי יוכל ליפות את המציאות העגומה במקצוע עריכת הדין.

תאריך:  26/04/2008   |   עודכן:  26/04/2008
עו"ד משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העיקר - תדמית המקצוע
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י.ש
26/04/08 12:56
2
יורי גיארון ראש
26/04/08 15:07
3
ClearVision
26/04/08 19:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון בצלם נמנע מלגנות פיגועים נגד חיילים ישראלים המבוצעים ע"י ארגוני הטרור הפלשתינים מרצועת עזה, וזאת גם לאחר ההינתקות הישראלית מרצועת עזה וחזרת ישראל לקווי 67'. מנוסח הודעות בצלם עשוי להשתמע, כי הארגון רואה בפיגועים המכוונים נגד חיילים ישראלים חלק מ"זכות ההתנגדות" ל"כיבוש הישראלי" של חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, ועדות ההתנגדות העממית וארגוני הטרור הפלשתינים האחרים הפועלים ברצועת עזה, ובהם שלוחות של ארגון אל-קאעידה.
26/04/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
רבותי וגבירותי, עדיין לא עברנו את פרעה. הוא כאן, הבאנו אותו איתנו ממצרים. היום הוא העלוקה המוצצת את דמנו ומשאירה אותנו לחיות, אך לא מאפשרת לנו חופש.
25/04/2008  |  יוסי בן-טוב  |   מאמרים
לא אחת נפגשנו בחיינו עם מצבים קשים בחיים, שהטרידו את שלוות הנפש עד כדי דיכאון ועצב. זה קורה לכל אחד ולעתים מזומנות, כל אחד בתחומו הוא. כך בחיי המשפחה, בין בני הזוג, בעיות כלכלה, חינוך, סביבה, חברים... זוהי דרכו של עולם, החיים מלאים בהפתעות - אנו עובדים, מתכננים, נאבקים, עושים מה שנדרש מאתנו - ובכל זאת, פעמים כה רבות, דבר לא מסתדר. האדם נמצא בתמידיות במצבי רוח משתנים. זאת עובדה. השאלה היא כיצד ובאילו כלים על האדם להתמודד? על כך, בשורות הבאות.
חירות זה חופש, זוהי יכולת לעוף עם המחשבות, עם המעשים. חופש זה לומר כל דבר, לעשות את כל מה שמתחשק וזאת ללא חשבון, מעצורים, מנעולים, גדרות ומכשולים פיזיים, תרבותיים ופסיכולוגיים. חרות זה תנועה ועשייה ללא מחנק, נשימה חופשית, מרחבי מחייה ללא דלתות וחלונות וללא מגבלות הממוקמות על-ידי האדם.
25/04/2008  |  יוסי מטלון  |   מאמרים
השבוע מתקשר אל מחשבות ותקשורת בכל הרבדים. במהלך הימים הקרובים, כוכב התקשורת מרקורי יוצר היבטים עם כוכב אורנוס ואחר כך עם כוכב יופיטר; מצב זה יוצר חשיבה המשלבת גם ראייה אינטואיטיבית, דרכי הסתכלות וחשיבה לא רגילים, וההתמודדות עם נושאים שיעלו תהיה מהירה ותכליתית. כדאי לשמור על פתיחות, לתת לרעיונות ולמסקנות חדשות להשתלב בדרך חייכם. קיים גם צורך לפטפט, רצון לשוחח על כל מיני נושאים בפתיחות יוצאת דופן ובו זמנית, אין ספק שימים כאלה גם טובים לשיחות רציניות או לכתיבה יצירתית.
25/04/2008  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il