|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

ישראל הרשמית ויתרה על המאבק על צדקת דרכה והיא מותירה את הזירה פתוחה ליריביה ולמבקריה לרשום את תולדות ימי הסכסוך ארגון בצלם מנצל את הוואקום ומפרסם נתונים מגמתיים ולא מדויקים על מספר ההרוגים הפלשתינים אשר הופכים ל"עובדות" בהיעדר מענה ישראלי האחראים למחדל ההסברה הלאומי אינם מתפקדים
26/10/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
איפה ההסברה?

   רשימות קודמות
  עדות: האלימות הפלשתינית בבילעין
  בצלם: חמאס צריך לשפוט את המחבל בירושלים
  בצלם, הסטודנטים והעובדות
  מנכ"ל בצלם מאמינה לחמאס
  עוד עדות מפוקפקת של 'בצלם'

תחום ההסברה - מילים גבוהות ועשייה אין

במערכת הביטחון הישראלי עסקו בשנים האחרונות ב"קרב על התודעה" בסכסוך הישראלי - פלשתיני. בצה"ל חזרו והסבירו את החשיבות בהצגת הנרטיב הישראלי כחלק מהמערכה הצבאית ואף הקימו במסגרת זו את "המרכז למבצעי תודעה". בחטיבת בדובר צה"ל הבטיחו (ינואר 2007) מהפכה בתפיסת ההסברה באמצעות אתר האינטרנט הרשמי של צה"ל שיתמודד עם המסרים "המוטים" העוברים דרך אמצעי התקשורת ויספק מידע בפורמטים שונים המתואם לקהלי היעד השונים.

שנה לאחר מכן (ינואר 2008) יצא משרד החוץ ביוזמת הסברה לאומית חדשה תחת הכותרת של "מיתוג ישראל". תהליך המיתוג, הסביר מנכ"ל משרד החוץ, הינו תהליך כלכלי-תדמיתי שנועד ליצור גשר בין תפיסת הישראלי את עצמו ומדינתו לבין הדימוי החיצוני שלהם באמצעות חשיפת צדדיה האמיתיים של ישראל כדי לקדם את האינטרסים הישראלים בתחומי התיירות, ההשקעות, התרבות והתדמית ולגייס תמיכה פוליטית.

על אף הצהרת הכוונות, התוכניות והמילים הגבוהות מערכת ההסברה הישראלית, עליה מופקדים משרד ראש הממשלה, משרד החוץ, משרד הביטחון וצה"ל, אינה עושה כמעט דבר על-מנת להתמודד באופן ראוי עם המאבק שמנהלים יריביה של ישראל לשלוט במסר, בנתונים המוזנים לאמצעי התקשורת ולקהלי היעד ולעצב את התודעה בהקשר ל"אמת ההיסטורית". ישראל הרשמית ויתרה על המאבק על צדקת דרכה והיא מותירה את הזירה פתוחה ליריביה ולמבקריה לרשום את תולדות ימי הסכסוך ללא מענה ישראלי ראוי או ללא מענה כלל.

ארגון בצלם מספק מאגר נתונים מרשים אך לא בהכרח מהימן

אחת הדוגמאות הבולטות לכך נוגעת למספר הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים. צה"ל וגורמי הביטחון האחרים ממעטים לפרסם נתונים על מספר ההרוגים הפלשתינים ועל נסיבות מותם ובאתרי האינטרנט הרשמיים לא קיים כל מאגר מידע בנושא זה. מעט ההתבטאויות שעסקו בהרוגים הפלשתינים היו כלליות, לא מדויקות וחסרות כל ביסוס ותימוכין בעובדות. ראש השב"כ, יובל דיסקין, אמר בישיבת הממשלה (13 בינואר 2008), כי בשנים 2006-7 נהרגו 1,000 מחבלים ברצועת עזה. סתם ולא פרש או באר את הנתונים ועל מה הם מסתמכים. בהתבטאות אחרת טען הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, (3 במרץ 2008), כי 90% מן ההרוגים במבצע הצבאי ברצועת עזה (28 פברואר - 3 במרץ). גם טענה זו לא זכתה לתימוכין ע"י צה"ל.

התחום שהופקר ע"י ישראל הרשמית היה לאתגר אותו נטל על עצמו ארגון בצלם. הארגון הקים מאגר נתונים מרשים בהיקפו אודות ההרוגים בתקופת אינתיפאדת אל-אקצה והוא מקפיד לעדכן את הנתונים באופן שוטף. כל הרוג פלשתיני מצוין בשמו וניתן פרוט אודות תאריך ונסיבות המוות. ב-21 באוקטובר 2008 נכללו ברשימת ההרוגים 4,757 פלשתינים. על בסיס מסד נתונים זה, קובע ארגון בצלם בין היתר את מספר האזרחים הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים. מסד הנתונים של בצלם זוכה לאמינות רבה בזירה הבינלאומית והוא מצוטט תדיר כמבטא "נתוני אמת" ע"י האו"ם (מועצת הביטחון, סוכנויות האו"ם השונות העוסקות בסכסוך), ארגונים בינלאומיים ואמצעי התקשורת.

האם ההיקף המרשים של מסד הנתונים מעיד בהכרח על מהימנותו? לא בהכרח, ואולם בהיעדר נתונים ישראלים רשמיים אחרים ה"בלעדיות" הופכת ל"מהימנות". כאשר ישראל הרשמית אינה מממשת את זכותה להתגונן מול יריביה ומבקריה היא מעניקה להם את הזכות לקבוע את "האמת ההיסטורית" גם אין היא נכונה או מטה את הנתונים באופן מגמתי.

הדוח של בצלם - מידע חסר, לא מדויק ומגמתי

הדוח השנתי של ארגון בצלם מסכם את נתוני ההרוגים הפלשתינים בשנת 2007 ובעוד למעלה מחודש אמור הארגון לפרסם נתונים מסכמים על ההרוגים הפלשתינים בשנת 2008. לגבי ההרוגים הפלשתינים מציין בצלם בדוח שהופץ ב-30 בדצמבר 2007 את נתונים הבאים המתייחסים לתקופה שבין 1 בינואר עד 29 בדצמבר 2007: "כוחות הביטחון הישראלים הרגו 373 פלשתינים, בהם 53 קטינים. רוב ההרוגים, 290 במספר, היה ברצועת עזה, ואילו 83 נהרגו בגדה המערבית. לפחות 131 מההרוגים הפלשתינים במהלך 2007, כלומר כ-35%, היו אזרחים אשר לא נטלו חלק בלחימה בעת שנהרגו".

בדיקה יסודית ומקיפה של מסד הנתונים הנלווה לדוח בצלם חושפת ליקויים רבים בעבודת איסוף המידע, השמטת פרטי מידע חיוניים, אי הכללת מידע רלוונטי, הטיה של המידע המוצג ומידע שגוי. כלל הליקויים משפיעים באופן מהותי על המשמעויות הנלמדות מהנתונים.

המחקר על דוח ההרוגים הפלשתינים בשנת 2007 מתייחס לרשימת ההרוגים אשר הורדה מאתר בצלם ב-1 במאי 2008. ספירת השמות מגלה, כי ברשימה 380 הרוגים פלשתינים ולא 373 כפי שציין ארגון בצלם. את ההרוגים הפלשתינים מחלק ארגון בצלם על-פי 3 קטגוריות: "השתתף בלחימה" (195 הרוגים פלשתינים), "לא השתתף בלחימה" (119) והרוגים הנעדרים קטגוריה כלשהי (66).

בצלם מגדיר את פעילי אל-קאעידה כ"תושבי עזה"

ההגדרה של בצלם בנוגע לקטגוריה של "השתתף בלחימה" מחמירה ביותר ומתייחסת רק לפלשתינים אשר נמצאו בשעת הריגתם בעת ביצוע פעולות לחימה (ירי, שיגור רקטות, השלכת בקבוק תבערה, תצפית לשם איסוף מידע וכיוצא באלה). אין נכללים בקטגוריה זו פעילי ארגוני טרור שלא נמצאו בקו החזית הראשון, שהיו בנסיעה מיעד אחד למשנהו, שעסקו בתפקידי סיוע ללחימה או לפיתוח תשתיות הטרור (הובלת תחמושת), שמילאו תפקיד בכוחות של ממשלת חמאס במקביל לתפקידם בגדודי אל-קסאם ואשר עסקו בתכנון פיגועי טרור ובהוצאתם לפועל. לשם המחשה 6 פעילי צבא האיסלאם (שלוחה של ארגון אל-קאעידה ברצועת עזה) שנהרגו בסיכול ממוקד הוגדרו ע"י ארגון בצלם כ"תושבי עזה" ש"נהרגו בעת נסעו ברכב במרכז העיר".

רשימת ההרוגים הפלשתינים של ארגון בצלם נעדרת כמעט באופן מוחלט (למעט מספר מקרים בודדים) ציון ההשתייכות הארגונית של ההרוגים ותפקידם בארגוני הטרור השונים. כלל זה נכון גם ברשימות ההרוגים הפלשתינים שפרסם בצלם בשנים קודמות. כך למשל מוצג אחמד יאסין, מנהיג חמאס, מחליפו עבד אל-עזיז רנטיסי וראש הזרוע הצבאית של חמאס סלאח שחאדה, האחראים על אלפי פיגועי טרור נגד ישראל ומאות רבות של הרוגים ישראלים כ"תושבי עזה" שהיו "יעד להתנקשות" ונהרגו בעת "יציאה מהמסגד" ,"נסיעה ברכב" ו"שינה".

שיעור "הפעילים הצבאיים" שנהרגו ב-2007 בידי צה"ל - 83.3%

ניתוח נתוני ההרוגים הפלשתינים בשנת 2007 בהתאם לקטגוריות של בצלם מעלה את הנתונים הבאים:

א. תחת הקטגוריה של "השתתפו בלחימה" נכללים 195, מהם 189פעילים בארגוני הטרור הפלשתינים ו-6 לוחמים/ חמושים ללא שיוך ארגוני.

ב. תחת הקטגוריה של "לא השתתפו בלחימה" נכללים 119 פלשתינים מהם: 56 פעילים צבאיים (55 פעילי ארגוני טרור ופעיל בביטחון הלאומי), 60 אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה או שלא קיים בעניינם מידע הקושר אותם לארגון טרור כלשהו ו- 3 אזרחים שלא נהרגו ע"י ישראל ונכללו ברשימה בטעות.

ג. ההרוגים הפלשתינים "חסרי הקטגוריה" מונים 66, מהם 60 פעילים בארגוני הטרור הפלשתינים ו- 6 אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה או שלא קיים בעניינם מידע הקושר אותם לארגון טרור כלשהו.

ניתוח ההרוגים הפלשתינים (סה"כ 377 לאחר הוצאת ה-3 שארגון בצלם הכליל בטעות ברשימה) בחתכים של "פעילים צבאיים" ו"אזרחים" מעלה את הנתונים הבאים:

א. "פעילים צבאיים" הרוגים - 311 (82.5% מכלל 377 ההרוגים הפלשתינים).

ב. "אזרחים הרוגים" - 66 (17.5% מכלל 377 ההרוגים הפלשתינים).

כאמור מדובר בניתוח מספר ההרוגים שמנה ארגון בצלם בדוח הרשמי שפרסם. בדיקה העלתה, כי ארגון בצלם לא הכליל ברשימה זו 19 פעילי טרור פלשתינים שנהרגו ע"י ישראל בשנת 2007, מהם 7 פעילי הג'יהאד האיסלאמי, 7 פעילי חללי אל-אקצה של פתח (2 משתייכים לקבוצות איימן ג'ודה), 3 פעילי חמאס, 1 פעיל גדודי המוג'אהידון ו- 1 פעיל החזית העממית.

לאור זאת, מספר הפלשתינים שנהרגו ע"י כוחות הביטחון הישראלים בשנת 2007 עומד על 396. מתוכם 330 "פעילים צבאיים" (83.3%) ו- 67 הרוגים אזרחים (16.7%).

נסיבות המוות של ההרוגים האזרחים נחלקות באופן הבא:

א. ביצעו פעילות חשודה (הסתננות, תצפית בעת לחימה, ציד ציפורים סמוך לגבול, החזקת רובה צעצוע, אי ציות להוראות חיילים לעצור וכו') - 18 (4.6%)

ב. שהו בזירת לחימה בשטח בנוי - 16 (4%)

ג. שהו בקרבת טרוריסטים או משגרי רקטות - 24 (6.1%)

ד. נהרגו בעת פיזור הפרות סדר אלימות - 6 (1.5%)

ה. תקפו חיילים - 2 (0.5%)

הערה מתודולוגית

במסגרת המחקר נבדקו נסיבות המוות והשיוך הארגוני של כל שמות ההרוגים הפלשתינים באתרי חדשות פלשתינים וערביים, עיתונות פלשתינית, האתרים הרשמיים של ארגוני הטרור השונים ואתרים המזוהים עימם, אתרי פורומים מרכזיים, אתרי ארגוני זכויות אדם, אתרי אינטרנט רשמיים של מדינת ישראל, תקשורת ישראלית, מידע ארכיוני, אתרים של משפחות פלשתיניות, אתרי סרטים המתעדים את ההרוגים הפלשתינים, אתרים רשמיים של הרשות הפלשתינית, אתרים של עיריות ומועצות מקומיות המקדישות פרקים מיוחדים ל'שהידים' ועוד. רשימת ההרוגים של הפלשתינים של בצלם והנסקרת במחקר זה אינה כוללת פלשתינים שנהרגו בפעולות חיסול (למשל - פיצוץ מטען במכונית) שהאחריות עליהן אינה ידועה, אסירים שמתו בכלא הישראלי או פלשתינים שנהרגו ע"י אזרחים ישראלים (רצח, תאונות דרכים וכו').

המחקר המלא התפרסם לראשונה באתר האינטרנט של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (www.jcpa.org.il)
תאריך:  26/10/2008   |   עודכן:  26/10/2008
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מדוע משתבשת תוכנת התבונה האנושית עד כדי כך שהיא גורמת לאנוש להשמיד את עצמו ולנתק את המשכיותו נגד כל המנגנון האבולוציוני המובנה שיוצר ומקיים אותו לאורך הדורות? מהו הסוד הנורא אליו נחשפת הנפש שמטריפה את הפחדים למערבולת הזאת שתוצאתה השמדה עצמית שלך ושל הקרובים והחשובים לך ביותר?
25/10/2008  |  גד גזית  |   מאמרים
ביום חמישי פרסם עיתון הארץ כתבה על פעילות אסורה לכאורה של תת-אלוף הרב אביחי רונצקי. הכתב הצבאי עמוס הראל טען למעשה כי הרב הראשי לצה"ל והכפופים לו עוסקים ב"הטפה דתית" מלבד דל"ת אמות של הלכה הכוללים את תחומי הדת ה"רגילים", ופולשים לממלכת חיל החינוך. עד כאן תמצית התחקיר.
25/10/2008  |  עידן יוסף  |   מאמרים
1. כלכלה אמיתית, פירושה סחר בין אנשים, ומדינות, כאשר מחיר מוצר משתקף בסכום כסף שמוכנים לשלם עבורו, בזמן מסוים (לעתים יותר ולעתים פחות).
25/10/2008  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
"אך טבעי הוא כי הסרסורים, מעסיקן הלכאוריים של הנשים, כעסו כשלא יכלו או לא רצו לעבוד הן בשל היותן במחזור חודשי או בשל אי רצונן לעבוד מסיבותיהן הן". כך ממש קבעה שופטת בית המשפט המחוזי, דליה גנות, כשהחליטה לשחרר בערבות כמה סרסורי זונות.
25/10/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
לתעמולה הערבית יש עניין רב לקבע בזיכרון הקולקטיבי של הציבור הערבי והעולמי גם יחד את שנת 1948 כנקודת מפנה בשינוי הדמוגרפי של ארץ-ישראל. לצערי גם היהודים, בגלל עצלות או בשל בורות ואולי שניהם גם יחד, אינם מטריחים עצמם לבדוק את האמיתות הדמוגרפיות לאשורן.
25/10/2008  |  יונה לוי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il