|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הרפורמה במנגנוני הביטחון הפלשתינים - תמונת מצב

לישראל אינטרס ברור בבניית יכולת פלשתינית עצמאית להשכין חוק וסדר ולפעול נגד הטרור יש סכנה אמיתית שחוסר האמון ביכולת הכוחות הפלשתינים וברצון שלהם לפעול נגד הטרור, יביא לכך שגם כאשר יחול שינוי מהותי לא יבחינו בו ולכן הסיכוי לשינוי יוחמץ
28/10/2008  |     |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
לתת להם הזדמנות אמיתית להוכיח עצמם. כוחות הבטחון הפלשתינים

   רשימות קודמות
  מדיניות התגובה החדשה של צה"ל מול חיזבאללה
  התלות הכלכלית בין מדינות המפרץ למערב
  מהלומה לא פרופורציונאלית
  הדוח התקופתי של סבא"א על אירן
  מה ניתן ללמוד מוועידת פריז?

אחד המכשולים העיקריים שאינם מאפשרים חתימה על הסכם קבע ישראלי-פלשתיני ויישומו, הוא חוסר היכולת של הרשות הפלשתינית לקיים שליטה ביטחונית ביהודה ושומרון, להבטיח חוק וסדר ולמנוע הפיכת האזור לבסיס יציאה לפיגועים לאחר שישראל תפסיק לפעול בו. מאז נפילת עזה בידי חמאס ביוני 2007, מתנהלת ברשות פעילות נמרצת לרפורמה במנגנוני הביטחון ובניית יכולותיהם בעיקר בסיועם של ארצות הברית, האיחוד האירופי, ירדן ומצרים. אלו מסייעים במימון, הספקת נשק, יעוץ והדרכה. יש חשיבות לזיהוי נכון של מידת ההצלחה של הרפורמה הביטחונית משום שלכך יש השלכה מהותית על הנכונות של ישראל להגיע להסכמים עם הפלשתינים וליישם אותם.

הרפורמה הביטחונית מטפלת בעיקר בשני מנגנוני ביטחון פלשתינים: מנגנון הביטחון הלאומי והמשטרה האזרחית (המכונה המשטרה הכחולה). הגוף הראשון הוא ארגון סמי-צבאי, מעין ג'נדרמריה האמורה להיות הכוח העיקרי שיכול להתמודד עם המיליציות הצבאיות של החמאס וקבוצות האופוזיציה האחרות. המשטרה האזרחית מטפלת בנושאי שיטור קלאסיים, כמו טיפול בעברות פליליות ומשטרת תנועה. לפי חלוקה ארגונית זו מתקיימת גם חלוקת עבודה בין ארה"ב והאיחוד האירופי. הסיוע והייעוץ לביטחון הלאומי נעשים על-ידי המשלחת של הגנרל דייטון, המתאם הביטחוני האמריקני, ואילו הסיוע והייעוץ למשטרה האזרחית נעשים ע"י EU-POL COPPS (EU Police Co-ordinating Office for Palestinian Police Support) , משלחת הסיוע המשטרתי של האיחוד האירופי. במערכת הפלשתינית שני המנגנונים כפופים למשרד הפנים, והרפורמה מתבצעת בניצוחו של שר הפנים בממשלת סלאם פיאד, הגנרל עבד אל רזאק אל יחיא. ראש הממשלה, פיאד, מייחס חשיבות רבה לרפורמה הביטחונית. הוא אף הביע את דעתו בכמה הזדמנויות, שבראייתו המשא-ומתן על הסדר הקבע עם ישראל חשוב פחות מאשר בניית היכולות והמוסדות של הרשות הפלשתינית, שהיא תנאי הכרחי להקמת מדינה פלשתינית ברת קיימא.

גם הביטחון הלאומי וגם המשטרה האזרחית סובלים ממחסור חריף בכוחות ויכולות אפקטיביים. על הנייר כוללים מנגנונים אלו עשרות אלפי מקבלי משכורת, אולם היכולת להפעיל על בסיסם כוחות אפקטיביים – קטנה. זהו חלק ממורשת ערפאת שנהג להשתמש במנגנון הממשלתי, ובעיקר בכוחות הביטחון, ככלי לגיוס תמיכה פוליטית. במסגרת כוחות אלו נהוג היה לשלם משכורת לאלפי אנשים שלא ממש מילאו תפקיד כלשהו. הרפורמה מתמקדת בגיוס כוח אדם והכשרתו בנוסף לבניית התשתית בתחומים השונים (בינוי, קשר, לוגיסטיקה וכו') הנחוצה להפעלה האפקטיבית של הכוחות.

הביטחון הלאומי, שאמור להיות הכוח העיקרי שיתמודד עם חמאס, פועל על בסיס תוכנית רב שנתית במסגרתה יוקמו חמישה גדודים. עד כה הסתיימה הכשרת שני גדודים שהתקיימה בירדן. הגדוד הראשון הוצב בג'נין והשני אמור להתפרס תחילה בהר חברון מחוץ לעיר חברון, ובשלב השני ייכנס גם לתוך חברון.

מבחינת הרשות הפלשתינית, קיימות שתי מטרות חשובות להפעלה האפקטיבית של הביטחון הלאומי והמשטרה האזרחית. בהקשר הפנים-פלשתיני, המטרה היא להחזיר חוק וסדר לישובים הפלשתינים ולהפגין את הימצאותו של בעל בית ואת סיומה של תקופת האנרכיה. האנרכיה הביטחונית שיצרו האינתיפאדה ופעולות הנגד של ישראל פגעה לא רק בישראל, אלא במידה רבה בפלשתינים עצמם, שעריהם הפכו לשדה פעולה חופשי לכנופיות של נושאי נשק ולאזורי פשיעה נרחבת. מציאות זו פגעה בתדמיתה של הרשות הפלשתינית ומפלגת השלטון, "פתח", וסייעה לחמאס להגביר את התמיכה הפוליטית בו. בהקשר הרחב יותר של יחסי הרשות הפלשתינית עם ישראל והקהילה הבינלאומית, המטרה היא להפגין יכולת להתמודד עם הקבוצות החמושות, לרבות חמאס, ולמנוע טרור.

המבחן הראשון המשמעותי היה בג'נין, בה נפרס כאמור גדוד הביטחון הלאומי הראשון שהוקם במסגרת הרפורמה, וכוחות משטרה אזרחית מתוגברים. ניתן לומר שניסיון ראשון זה הוכתר בהצלחה. נושאי הנשק נעלמו מהרחובות. נוכחות המשטרה מורגשת, והנושאים הפליליים מטופלים בצורה סבירה. אווירת הביטחון מאפשרת גם פעילות כלכלית מוגברת המתבטאת גם בקשרי מסחר עם ישראל ובביקורים של אזרחים ערביים ישראלים בג'נין.

ההצלחה בג'נין מעודדת את ממשלת הרשות להרחיב את מרחב הפעולה לאזורים נוספים. ההחלטה לפרוס את הגדוד השני באזור חברון נובעת, קרוב לוודאי, מהרצון לפגוע בחמאס שאזור זה הוא אחד ממוקדי הכוח העיקריים שלו ביהודה ושומרון, אולם היא גם מצביעה על ביטחון ביכולת הכוחות החדשים להתמודד עם המשימה, משום שברור לכל המעורבים שהמציאות באזור זה מורכבת וקשה יותר מאשר בג'נין.

מבחינת ישראל הישגים אלה של הרפורמה הביטחונית הפלשתינית הם רק צעד ראשון, שכן המבחן העיקרי מבחינתה הוא היכולת למנוע טרור ולפעול נגד התאים החשאיים של חמאס והקבוצות האחרות. בתחום הזה באים לידי ביטוי גם מנגנוני ביטחון אחרים, ובעיקר המודיעין הכללי והמודיעין המסכל, האמורים לזהות את תשתית הטרור ולפעול לפרוקה. יכולת הגופים האלו, ואולי מה שיותר חשוב, מידת נכונותם לפעול בתקיפות כנגד תאי הטרור עדיין טעונה הוכחה. אולם גם בתחומים אלו יש התקדמות ולראיה, הרשות הפלשתינית מקיימת פעילות אפקטיבית נגד התשתית האזרחית של חמאס. פעילות זו כמובן משרתת בראש ובראשונה את האינטרסים הפוליטיים של ממשלת הרשות. במקביל, החלה גם פעילות כנגד גורמים העוסקים בטרור. הדוגמה האחרונה היא חשיפה של תא של חמאס בחברון, לרבות מעבדת חומרי נפץ שהתא הפעיל, ומנהרה שנחפרה כנראה על-מנת לבצע פיגוע במחסום של צה"ל. אתגר מיוחד עבור הרשות מהוות הקבוצות של "חללי אל-אקצה" שהיו קשורות לפתח עצמו. אלו מטופלות במסגרת הסכם המבוקשים שבו מעורבת גם ישראל. לפי הסכם זה ניתנת חנינה למבוקשים מאנשי פתח שמניחים את נשקם ומתחייבים לא לעסוק בטרור ולעמוד תחת פיקוח. גם הסכם זה נחשב לסיפור הצלחה עם חריגים בודדים.

עדיין התהליך רצוף קשיים כשהמכשולים העיקריים הם:
1. בנייה איטית של הכוח, היוצרת מצב שבו הכוחות נמתחים עד קצה יכולתם.
2. מחסור במשאבים.
3. העדר שתוף פעולה מספיק של ישראל. מצד אחד ישראל מעוניינת בהצלחת הרפורמה הביטחונית שתאפשר התקדמות בתהליך
הביטחוני. מצד שני מידת אי-האמון בפלשתינים גדולה ויש חשש שבסופו של דבר הנשק והציוד יפלו לידי גורמי הטרור. לכן כל בקשה
להעברת ציוד למשטרה הפלשתינית עוברת מסלול ייסורים בירוקראטי.
4. שיתוף הפעולה החלקי של ישראל מתבטא גם בביצוע פעולות באזורי הפעולה של הכוחות הפלשתינים בלי לקחת בחשבון את השפעת הפעולות על דימוי כוחות הביטחון הפלשתינים כמרכיב בהחלטה על ביצוע הפעולות ובתכנון הפעולות.

בנוסף לכל זה קשה לצפות לטיפול אפקטיבי בנושא הביטחון כל עוד למנגנוני השיטור לא נוספת המערכת המלאה של המוסדות האמורים להשלים את מעגל הטיפול, ובעיקר מערכת שיפוטית ומערכת כליאה מתפקדות. בתחומים אלו המצב הנוכחי עדיין רחוק מסטנדרטים מקובלים במדינות מתפקדות.

לישראל אינטרס ברור בבניית יכולת פלשתינית עצמאית להשכין חוק וסדר ולפעול נגד הטרור, וההצלחה היחסית של הרפורמה הביטחונית הפלשתינית צריכה להילקח בחשבון בעת שישראל קובעת את גישתה כלפי מנגנוני הביטחון הפלשתינים. במסגרת זו מן הראוי שישראל תפעל בצורה יותר נמרצת לסייע בבניית כוחם של מנגנוני הביטחון הפלשתינים ותכניס שיקול זה אל תוך מערכת השיקולים המדריכה את פעילות כוחות הביטחון של ישראל באיו"ש. יש סכנה אמיתית שהקונספציה של חוסר האמון ביכולת הכוחות הפלשתינים וברצון שלהם לפעול נגד הטרור מושרשת כה עמוק אצל מקבלי ההחלטות בישראל וגורמי הביטחון שגם כאשר יחול שינוי מהותי לא יבחינו בו ולכן הסיכוי לשינוי יוחמץ.

תאריך:  28/10/2008   |   עודכן:  28/10/2008
שלמה ברום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה במנגנוני הביטחון הפלשתינים - תמונת מצב
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תוכי יוסי
28/10/08 21:56
2
מרק טווין
28/10/08 22:04
3
גדעון אמיר
28/10/08 22:45
4
חכם ששון
28/10/08 23:08
5
השלמת המנסה
29/10/08 11:33
6
דוגרי
29/10/08 12:46
7
לתת הזדמנות אמת
29/10/08 13:18
8
ירון זכאי
29/10/08 13:53
9
יורם11
30/10/08 00:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

28/10/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
אוסטאופורוזיס (בריחת סידן) היא מחלת עצם המתאפיינת במסת עצם נמוכה והידרדרות במבנה העצם. היא עלולה לגרום לשבר באגן, בעמוד השדרה או בשורש כף היד.
28/10/2008  |  תמר שרייגר  |   מאמרים
ערוץ 2 שידר בחודש שעבר (ספטמבר 2008) סרטון וידאו קצר שתיעד את מופע התרמה עבור פעילות האנרכיסטים בישראל. בקטע הוידיאו, שצולם ע"י נציגי תנועת "גדר לחיים", אומר זמר הלהקה פדריקו גומז את הדברים הבאים: "משהו שהלחנתי אם אתם רוצים לדמיין מה זה שלום אמת תחשבו על הראש של אהוד ברק תקוע על בזנ"ט, זבל של שלום הדבר היחידי אני חושב שטוב בחומה שמתישהו נוכל להעמיד את כל ה... לא יודע כל האנשים במפלגת העבודה והליכוד כל הבני ---שמאיישים מחסומים כל אחד נוכל להעמיד בשורה ופשוט לירות בהם אחד אחד". הקהל הריע למשמע הדברים.
28/10/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
ספרו האחרון של אהרון ירושלמי מותיר אחריו ניחוחות לא נשכחים מכתיבתו המיוחדת - והספר "רטיניטיס פיגמנטוזה" שמושך אותנו בשמו המסתורי נפרש כמסכת אנושית: סיפור קולח ושובה לב שאינו מניח לרגע את המבט החד והחכם על החיים, תובנות על קשרים שבינו לבינה, רגעים של חרדה, דפיקות לב, לבטים, הרהורים הקושרים בין הפרט לבין הכלל, בין השבר האישי לבין מכאובי התקומה. יש רגעים שבין עמוד לעמוד בספר, אתה חש שזה משל, שזו הצצה אישית על נפלאות ההיסטוריה האנושית.
28/10/2008  |  הרצל חקק  |   מאמרים
המיתוס האמריקני מספר כי מלחמת האזרחים החלה בגין עבדות השחורים, סיבה נאצלת לכל הדעות אך כנראה שאינה תואמת את ההיסטוריה. בחוגי הכלכלה עובר "הסיפור האמיתי" מפה לאוזן: הצפון המתועש רצה להפוך את ארה"ב למשק סגור (ללא יבוא ויצוא) על-מנת שיוכל למכור את תוצרתו במחיר גבוה יותר ממוצרי היבוא מאנגליה שהייתה המעצמה התעשייתית של התקופה ויוכל לקנות את מוצרי החקלאות של הדרום במחיר נמוך מהמחיר אותו שילמה אנגליה עבור מוצרים אלה.
28/10/2008  |  יואב עציון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il