|   15:07:40
דלג
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

עם כל הכבוד לנחושת ולארד - חלק ב'

האם יהונתן פוחד מהפלישתים? ייתכן, אך ייתכן גם שהוא יודע כי הפלישתים, הפולשים, לעולם אינם מקיימים את דבריהם. שלושת אלפים שנה מאוחר יותר מוצא עם ישראל שהפלשתינים, הפולשים של העת החדשה, גם הם אינם מקיימים שום התחייבות, והסכם איתם כמוהו ככתיבה על חולות נודדים
02/11/2008  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: רשות העתיקות]

דוד פוגע בגוליית בחלוק נחל, אך כדי להרוג אותו עליו לערוף את ראשו בחרב ברזל. וכשהוא הופך למלך ישראל ניכרת תקופת מלכותו בכלי הברזל, כי הוא הביא את הברזל לישראל

האירוע המכריע במלחמת העיברים נגד הפלישתים מתרחש בעמק האלה. מצד אחד ניצב צבא אמיתי של פולש כובש, שכל עניינו מלחמה (שאול אומר על גוליית שהוא "איש מלחמה מנעוריו"), ומולו - הערב-רב של נוער הגבעות, שאינם אלא רועי צאן וחקלאים אשר גויסו לצורך המערכה, ולמעשה נמנעים ככל האפשר מקרב גלוי בשטח הפתוח של העמק. הפעם הפלישתים לא ייכנסו למלכודת של הנחלים הצרים סבוכי הצמחייה העולים אל הר עציון-בית לחם. הפעם התחבולה שלהם היא מלחמה פסיכולוגית: אם יהונתן ניצח אותם בשם האל הישראלי שיכול להושיע ברב או במעט, הם יראו לעיברים שהאל שלהם הוא חסר אונים בקרב פנים אל פנים מול נציגו של בעל זבוב, הוא גוליית הפלישתי מגת.

הכתוב מדייק במידותיו של האביר הפלישתי ומקפיד לציין לא שש אמות, אלא "שש אמות וזרת". בהנחה שאמה היא אכן אמה של אדם, הרי מדובר בכשלושים סנטימטרים, וזרת היא כחמישה סנטימטרים. גוליית הוא אפוא ענק בקנה המידה של העולם הקדום: מטר ושמונים וחמש קומתו, אולי אף יותר. את חרבו אין הוא שולף, כי מולו עומד עם שאין לו חרבות. האביר הפלישתי יוצא יום יום מן המחנה המצויד והמאובזר, מטיח עלבונות בעם ישראל ובאלוהי ישראל ומתגרה בהם שישלחו אביר משלהם, שיצדיק את הפרסום שניתן לאותו אלוהים עלום. מחירה של התבוסה הוא ברור: שעבוד תמידי של עם ישראל לפולש הזר. הפלישתים כבר הבינו שעם ישראל הוא מיוחד מאוד מבחינת יחסו לקיום בריתות, ולכן הם שואפים לברית של כניעה ולאו דווקא למלחמה רבת חללים.

המשת"פ הופך למלך
קבר דוד המלך [צילום: פלאש 90]

"אני, דוד המלך, הבאתי את חרשי הברזל לישראל"

גם אחרי המפלה הגדולה מול פלישתים לא נוקטת ממלכת ישראל בהנהגת איש בושת בן שאול ואבנר בן נר שר צבאו בצעדים המתאימים, דהיינו רכישת האומנות של חרושת הברזל. הקרב שבין אבנר בן נר לבין בני צרויה נאמני דוד נערך בגבעון שבנחלת בנימין, ובו אמורה להיות לאבנר בן נר עדיפות של קבוצה ביתית. בשטח מוכחת עדיפות ברורה של אחד לעשרים לבני יהודה, וכך ניגף אבנר בן נר, איש רב עוצמה. אבנר בן נר מבין זאת היטב ולכן, במקום להמשיך במלחמה חסרת תוחלת על הבכורה ועל המלוכה, הוא מעביר את נאמנותו לדוד בהזדמנות הראשונה שאיש בושת נותן לו. ישראל באים לחברון וממליכים את דוד. דוד לוכד את ירושלים, העיר שלא יוהדה זה ארבע מאות שנה, ועושה אותה בירת הממלכה.

מכאן נפתח דף חדש בתולדות ישראל – תקופת הממלכה הראשונה, שהסתיימה רק בשנת 586 לפני הספירה. הביטוי המעשי לתקופה הוא תנופת בנייה שהכתוב משייך לחירם מלך צור, אשר שולח אל דוד חרשי עץ וחרשי אבן, ואלו בונים לדוד בית ומצודה. אי אפשר לתאר את תנופת הבנייה הזו ללא כלי ברזל, ואכן, תקופת הברזל השנייה נפתחת בתרועה בשנת 1010 לפני הספירה בקירוב, עם כינונן של ממלכת דוד ושושלתו. אם עד עתה הייתה הבנייה בירושלים בנייה של אבני קרטון בלתי מסותתות, עתה נפתחות מחצבות ענק שבהן נחצבות אבני גזית אשר נגררות אל העיר כדי לבנות בה את עיר המלוכה ועיר בית המקדש. אין זה שינוי אבולוציוני אלא קפיצת מדרגה פתאומית שאינה יכולה להיות מקרית. היא מתאפשרת בזכות הברזל, שהביא דוד מלך ישראל המאוחדת, כי הוא הביא את הברזל לישראל.

הפלישתים מבינים שהמשת"פ שלהם הפך למלך בזכות עצמו, ויוצאים למלחמה על קיומם בארץ ישראל. כל קרב בין פלישתים לישראל מסתיים במפלה פלישתית מוחצת. דוד מכה את כל הממלכות השכנות שוק על ירך וצובר עושר עצום, ואילו הפלישתים הולכים ונמוגים. למעשה, חירם מלך צור שולח את חרשיו לישראל בתמורה לשחרורו מאימתם של הפלישתים.

בשנת 2005 החליטה אילת מזר, נצר לשושלת של ארכיאולוגים, שהדרך הטובה ביותר לזהות ארמון עתיק היא לחפור ולחפש אותו, על-פי הנזכר בספר שמואל אודות מיקומו. ואכן, בירושלים נמצא מבנה אדיר מימדים שנבנה בטכנולוגיה פיניקית, כמצופה מחירם מלך צור, ובו חרסים המתאימים לתקופה האמורה [קישור]. המבנה נבנה מחוץ לעיר היבוסית ומעליה, על סלע האם, וגודלו המרשים מתאים לארמון או למצודה. אומנם עד עתה לא נמצאה כתובת על הדלת: "כאן גר דוד מלך ישראל", אבל חותמות מאוחרות יותר, של שרי-חצר בממלכת יהודה בתקופת צדקיהו, ששמם מוזכר בפירוש בספר ירמיהו, נמצאו גם נמצאו. גם כתובת האומרת: "אני, דוד המלך, הבאתי את חרשי הברזל לישראל" לא נמצאה, אך ללא הברזל, מן החרב ועד למפסלת, לא הייתה קמה ממלכת ישראל, ושלמה המלך לא היה אלא ראש כפר בהרי ירושלים.

דעתם של לא מעט ארכיאולוגים, אינה נוחה מן המִתאם הקרוב שבין התנ"ך למציאות בשטח. אין פלא שהארכיאולוגים השוללים את המקרא כמקור היסטורי מהימן הם גם אלה השוללים את שיבת ציון של ימינו על בסיס הקושאן המקראי. אלא מאי? המציאות שיצר דוד המלך, הממלכה שהקים – ממלכת עוצמה ומשפט ונביאים וחכמים וסופרים וכותבים – שרדה את כל תהפוכות ההיסטוריה, וכיום מחזקת את עם ישראל בשובו לארצו ומכורתו. אומנם "ודוד יפה עיניים הוא רועה בשושנים" - אבל קודם כל היה דוד איש הברזל, איש הארגון, איש הממלכה שאת צעדיו מדריך צור ישראל. היום, כשאנו נדרשים להקים את קיר הברזל שבינינו לבין חורשי רעתנו, נזכור שאת הממלכה יש לבנות על בסיס מוצק של הגנה, ביטחון, חתירה לניצחון ואמונה בצדקת הדרך. דוד איש הברזל ימשיך להיות מורה הדרך הממלכתי עוד דורות רבים.

מגדף את אשתו שלו
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

כה גדול זעמו של שאול על יהונתן, המחפה על דוד, עד שהוא פולט את הגידוף היחיד בתנ"ך של אדם על אשתו שלו - אחינועם בת אחימעץ, אמו של יהונתן: "בן נעוות המרדות. הלא ידעתי כי בוחר אתה לבן ישי לבושתך ולבושת ערוות אימך"

וכך, בסופו של דבר, גם תחת מלכות שאול אין ממלכה. המשמר הפרטורי של שאול מורכב בעיקר מבניו ומאנשי שבטו, ושאול עצמו עסוק מאוד ברדיפת דוד, לאחר שכפה עליו לוותר על נשק הברזל שהרוויח ביושר ולהשאירו במקום קדוש. לכן הוא אינו חושש להטיל בדוד את חניתו, ביודעו שחרב אין ביד דוד.

על מי מאיים דוד - על שאול? לא ולא. הרי שמואל כבר אמר: "קרע אדוני את מלכות ישראל מעליך ונתנה לרעך הטוב ממך". דוד מאיים על יהונתן, בכיר בניו של שאול, מכל הבחינות. אך יהונתן - הבכור, הלוחם, החכם – דווקא הוא מוכן לוותר על המלוכה לטובת דוד. כי לדוד יש חזון הברזל, ועצבי הברזל הדרושים כדי לאחד את העם ולעשות אותו לאגודה אחת, לממלכה אחת, למקדש אחד, למען ייחוד השם האחד. יהונתן, בניגוד לכל בני המלך, כולל בניו לעתיד של דוד, יודע שהוא אינו די טוב, ונפשו נקשרת בנפשו של מי שמגלם את האיום הגדול עליו. האם יש גדולת נפש דגולה מזו בתנ"ך, או בכלל בדברי ימי עולם?

שאול מוכן להקריב כמעט הכול כדי למנוע מדוד את המלוכה. בתחילה הוא מקריב את בִּתו, מיכל, ומנסה לרצוח את דוד בליל הכלולות. לאחר מכן הוא מזמין אותו לסעודת ראש החודש, בכוונה לרצוח אותו בשעה שהוא סועד על שולחנו – דבר שלא יעלה על הדעת. הרי אפילו יהויכין, המלך העלוב והמובס של יהודה, סועד על שולחנו של מלך בבל כאקט הסיום של בית ראשון. כה גדול זעמו של שאול על יהונתן, המחפה על דוד, עד שהוא פולט את הגידוף היחיד בתנ"ך של אדם על אשתו שלו - אחינועם בת אחימעץ, אמו של יהונתן: "בן נעוות המרדות. הלא ידעתי כי בוחר אתה לבן ישי לבושתך ולבושת ערוות אימך". ועל השאלה: "מה עשה?", עונה שאול "כי כל הימים אשר בן ישי חי על האדמה לא תיכון אתה ומלכותך". שאול יודע שיהונתן הרבה יותר טוב ממנו ועל כן הוא מקווה ששמואל, או האלוהים, עוד יתרצו וישנו את דעתם. שאול אינו בדיוק מונותיאיסט - בסופו של דבר הוא יילך אל בעלת האוב, ויוכיח בכך את חוסר בשלותו להיות מלך העברים. יהונתן לעומתו, יודע שדוד הוא המלך המיועד, ולכן משביע אותו כמו יהודי: ברית שהיהודי כורת עם אלוהים ועם אנשים עומדת לעד. יהונתן משביע את דוד לחוס על זרעו, מפיבושת.

דוד בורח מפני שאול, ומיד עושה את הדבר שמשמעותו מרד: הוא מצטייד בחרב ברזל, חרבו של גוליית שעתה היא חרב דוד, "כי אין כמוה". דוד אינו עוד אותו עול-ימים שיוצא להילחם חמוש במקלעת ובאמונה. הוא יודע שאת האמונה ואת החתירה לניצחון יש לגבות. בברזל. גם שאול רואה בנטילת חרב גוליית מעשה של מרד, ועל כן מוצא את הנוכרי אשר יהיה מוכן להמית את חבר הכוהנים בעוונו של האחד שמסר לדוד את החרב.

דוד, הרואה עצמו כמלך לעתיד, ונשוי לבת המלך, יודע כי כל עוד הוא בתחום ישראל, הוא חשוף לפגיעתו הרעה של שאול, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות מלשין. והראייה: נבל הכרמלי, שדוד הגן על רכושו מפני כל הגנבים והשודדים שבגבול המדבר, אומר על דוד "היום רבו העבדים המתפרצים בפני אדוניהם", ושועי העיר קעילה, שאותה מציל דוד מיד פלישתים, מוכנים למסור אותו ביד שאול. דוד יודע שכדי שתתקיים מלכותו, עליה להשיג עצמאות כלכלית, צבאית וטכנולוגית. לכן הוא הולך לשרת את הפלישתים. דוד ושש מאות אנשיו (בדומה למשמר הפרטורי של שאול, שש מאות בחור) מציעים את שרותיהם לאכיש, אחד מסרני פלישתים.

מדוע מוכן אכיש לקבל את דוד לשירותו? הפלישתים, כמו הספרטנים אחריהם, אינם עוסקים במלאכה כי אם בדיכוי ובכיבוש, ולכן הם שוכרים להם שכירי חרב ללא היסוס. שנית, דוד הוא הרי אויבו של שאול ונרדף על ידו, וכידוע, אויב של אויב הוא ידיד. לכאורה, דוד עושה עבור אכיש את העבודה השחורה של לחץ על העברים, אם כי למעשה הוא צד את העמלקים ושאר הנוודים המציקים לשבט יהודה. הוא מביא לאכיש שלל ללא סוף, ובתמורה נותן אכיש לדוד את ציקלג. כפי שאומר אכיש לסרני פלישתים, ישב דוד בציקלג במשך שנים – שנים של נאמנות. אכיש מוכן לערוב לדוד כשומר ראשו, וכנאמן לו אפילו אם פלישתים יילחמו בעברים. ואכן, למלחמה המכרעת בעברים מביא אכיש את גדודו של דוד במאסף, והמאסף, כידוע, חשוב כדי להישמר מהפתעות.

בציקלג מלמד דוד את אנשיו את תורת הברזל. הוא עושה זאת במשך שנים. מבין שש מאות הנאמנים לו – מאתיים הם היושבים על הכלים, דהיינו, חרשי ברזל, וארבע מאות הם לוחמים. לשדה המלחמה בעמק יזרעאל הם מגיעים ביחד, החימושניקים עם הלוחמים, וממתינים למשימה. למזלו של דוד, אולי מכיוון שהוא בעבריותו שונה מכל שכירי החרב האחרים, מזהים אותו סרני פלישתים כדוד שהיכה בהם בעבר. הם אינם מעוניינים בגיס חמישי וכופים על אכיש לשלח אותו בחזרה דרומה.

דוד חוזר לציקלג, מוצא שהיא נבזזה בידי העמלקים, ורודף אחריהם. על נחל הבשור, נחל רחב המהווה מעין גבול בין הארץ הנושבת לישימון, הוא משאיר את נושאי הכלים, את החימושניקים הנושאים את כלי עבודתם, וממשיך במרדף. כאשר הוא שב מן המרדף עם שלל רב, הוא קובע את הכלל החדש, שלפיו גם אנשי החימוש זוכים לחלקם בשלל, שכן הכנת הכלים שווה בחשיבותה ללחימה.

מייד לאחר הקרב בגלבוע שבו נופלים שאול ובניו, עולה דוד לחברון עם הגדוד, החמוש כולו בכלי משחית מתקדמים ובעל יכולת לייצר כלי מלחמה. בזכות כלי הברזל שבידיו, הופך מעתה שבט יהודה, שתרם את המספר הקטן ביותר של חיילים למערכה (בטלאים שאול פקד מאתיים אלף, ורק עשרת אלפים מיהודה) לשבט החזק והגדול מכולם. יהודה אינו יורד עוד אל הפלישתים כדי ללטש קרדום, את או מחרשה. יהודה היא כבר ממלכה קטנה המתמודדת עם בית שאול על המלוכה. בית דוד הולך ומתחזק, ובית שאול, דהיינו איש בושת שאבנר בן נר ממליך על ישראל, הולך ונחלש. הפלישתים אינם מתערבים במלחמות היהודים. ייתכן שהם חושבים כי דוד, שהיה בשירות אכיש, הסרן הפלישתי של גת (עירו של גוליית), הוא משת"פ. ואכן, החוקר יגאל לוין מייחס לדוד מעין בגידה בבית שאול בחסות הפלישתים ("בחברון מלך שבע שנים: הערות למלכות דוד בחברון", מחקרי יהודה ושומרון ט"ו, עמ' 38-21). דוד פונה אל אנשי יבש-גלעד, שהצילו את שאול ויהונתן מחרפה והביאו אותם לקבר ישראל, ומצביע על עצמו כעל מי שנמשח להיות מלך, גם אם על יהודה בלבד. דוד מתחיל לצקת נופך של מושלוּת ביהודה, ונשק הברזל שברשותו מאפשר לשלושת הגיבורים להבקיע את הנציבות הפלישתית בבית לחם ולהביא לדוד מים מן הבאר.

נקודת התורפה של הענקים

ייתכן שענקותו של גוליית קשורה להפרשת יתר של הורמון גדילה, עקב אדנומה בבלוטת יותרת המוח/ כתוצאה מכך, הראייה המרכזית של הענק הפלישתי אינה טובה, אבל הוא אינו יודע זאת

זו אמורה להיות שעתו הגדולה של יהונתן, אבל יהונתן כמו נעלם מן הסיפור. יש לו חרב ברזל, יש לו ניסיון קרבי, אבל אל מול הענק, אל מול התוצאות הנוראות של תבוסה, הוא נעלם מן הסיפור. האם הוא פוחד? ייתכן, אך גם ייתכן שהוא יודע כי הפלישתים, הפולשים, לעולם אינם מקיימים את דבריהם. שלושת אלפים שנה מאוחר יותר מוצא עם ישראל שהפלשתינים, הפולשים של העת החדשה, גם הם אינם מקיימים שוב התחייבות והסכם איתם כמוהו ככתיבה על חולות נודדים.

וכך, הופכת זו לשעתו הגדולה של דוד, המוכר לחצר המלכות, דהיינו למשפחתו של שאול ולסביבתו השבטית, כפורט עלי מיתר, נעים זמירות המפיג את רוחו הרעה של המלך. אבל לוחם? שיתמודד עם הענק ויהפוך את המלך ואת העם לעבדי הפלישתים? לא יעלה על הדעת. לעומת שאול, דוד אינו איש מידות. אולם, החרפות והגידופים כלפי האלוהות העברית מכריעים את הכף, ודוד, איש של עצבי ברזל, יוצא למערכה כשבידו הכלי היחיד שיכול להכריע את הקרב: ההפתעה.

ייתכן שענקותו של גוליית קשורה להפרשת יתר של הורמון גדילה, עקב אדנומה בבלוטת יותרת המוח. אדנומה היא גידול שפיר ביותרת המוח שגדל לאיטו ולוחץ על עצב הראייה. כתוצאה מכך, הראייה המרכזית של הענק הפלישתי אינה טובה, אבל הוא אינו יודע זאת. הוא בוטח בראייה הצדדית שלו שלא נפגעה, בשריון שהוא עוטה על גופו, בחניתו השוקלת שש מאות שקל ברזל, לא נחושת – אלא ברזל. לפניו צועד נושא הצינה, לכן הוא מוגן מלפנים, כך לפחות הוא חושב. אך דוד הוא משבט יהודה, שהעיר הראשית של נחלתו היא חברון, ושעל-פי הכתוב, שכנו בה שלושה ילידי ענק, רוצה לומר שלושה אחים ענקיים. ולמרות זאת חברון נכבשה על-ידי שבט יהודה. ייתכן שמסורת של בני יהודה לימדה אותם שלענקים הללו יש נקודת תורפה: הם אינם מטיבים לראות ישר לפנים.

לכן, בניגוד לכל היגיון קרבי, דוד אינו מנסה לאגוף, אלא תוקף היישר לפנים, בין העיניים, אל העין השלישית. באמצעות מקלעת הוא פוגע בענק המתנשא מעל לנושא הצינה, והענק, שאינו רואה את חלוק הנחל המתעופף, נפגע. אבל בסופו של דבר כדי להרוג את הענק אין לדוד ברירה אלא לערוף את ראשו באמצעות חרב הברזל של האויב, שאין כמוה. אמנם, דוד משיג יתרון רגעי בשכל והפתעה ובדיוק וגבורה, אך בסופו של דבר הוא חייב להחזיק בידו את הברזל, כי אין כמוהו.

האמת היא שיהונתן צדק. הפלישתים אינם עומדים במילתם, ולמרות תבוסתו של האביר שהעמידו, הם ממשיכים במלחמה, עליה נאמר בהגזמה עממית: "היכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו". שהרי הפלישתים אינם כה רבים, וכדי ליצור את הרושם שמדובר בעם רב, הם מגייסים עמלקים ומעכתים וחיתים וכיוצא באלה, שנדמים לעם רב כחול על שפת הים. הפלישתים עדיין מחזיקים בנשק הברזל ובטכנולוגיית הברזל, וכך הם משליטים את רצונם על עם האיכרים והחקלאים, שכל מבוקשם הוא לשכון "איש תחת גפנו", "איש לאוהליך ישראל" ו"איש הישר בעיניו יעשה".

ד"ר יובל ברנדשטטר הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial"
תאריך:  02/11/2008   |   עודכן:  02/11/2008
ד"ר יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עם כל הכבוד לנחושת ולארד - חלק ב'
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כך אמר לייבוביץ !
2/11/08 20:00
2
של יוכי ברנדס?
2/11/08 20:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמה ימים הייתה לי שיחה קצרה עם ניר, חבר ותיק שלי. ניר הוא איש תיפעול בשוק ההון, ובדרך כלל, יודע על מה הוא מדבר.
02/11/2008  |  יוסי שטורם  |   מאמרים
אני עושה כל מה שאמרת אבל נתקעתי. להלן כמה סיבות בגללן הגוף שלך לא משתף יותר פעולה עם הדיאטה.
02/11/2008  |  רותי ברקן  |   מאמרים
מי שחשב שמשה ינאי הוא יזם השנה לאחר שמכר את חברת דיליג'נט ליבמ תמורת 165 מיליון דולר וחברת XIV לענקית האחסון EMC במעל ל-300 מיליון דולר, לא יודע כי בסצינת ההיי-טק הישראלית מסתובב יזם ישראלי אחר שרשם בשנה וחצי האחרונות הישגים נאים אף משל ינאי. מדובר במשה בר, 41, ששתי חברות שלו נמכרו השנה בסכום כולל של 615 מיליון דולר: חברת XenSource [קישור] שנמכרה לסיטריקס תמורת חצי מיליארד דולר באוגוסט 2007, וחברת קומראנט [קישור] שנמכרה לרד האט [קישור] תמורת 115 מיליון דולר בספטמבר השנה. שתי החברות נוסדו בידי בר יחד עם שותפים נוספים.
02/11/2008  |  גיא גרימלנד  |   מאמרים
אותו הגוגל, אותו הג'ימייל - רק על גבי עמוד אחד
02/11/2008  |  אורי ברקוביץ'  |   מאמרים
ברווח שבין יום חמישי בלילה לבין יום שישי בבוקר נראתה בישראל אחת הפארסות התקשורתיות הגדולות של השנה האחרונה.
02/11/2008  |  איציק וולף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il