|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שלפוחית רגיזה אינה כורח המציאות

שלפוחית רגיזה איננה מחלה, אלה מצב של הדרדרות בתפקוד כיס השתן הגורמים לפגיעה באיכות החיים אין במצב זה סכנות בריאותיות או סימנים של מחלה קשה כלשהי, אלא פגיעה תפקודית בלבד
17/11/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
מחפשים את השירותים [צילום: AP]

  • האם כשאת רוצה לצאת לחצי יום "שופינג" בעיר את חייבת לתכנן את המסלול לפי מיקומם של שירותים נקיים בחנויות ובתי הכלבו השונים?

  • האם יש לך צורך לעיתים לקום בדחיפות משולחן בית הקפה בו את יושבת עם חברותייך ולרוץ לשירותים עם התיק עקב צורך עז למתן שתן והצורך שהפדים בהם את משתמשת יהיו איתך?

  • האם בעבודה מכירים אותך כזאת שכל שעה רצה לשירותים?

  • האם את מתקשה לסיים את השיעור עם תלמידיך עקב הלחץ למתן שתן?

  • האם את מסרבת להצעות לצאת לטיולים מהעבודה כיוון שאת יודעת שבכל שעה תבקשי מהנהג לעצור לשירותים?

  • האם את "מבלה" את לילותיך בהליכה לשירותים ועייפה מכך כל היום?

כל אלה וסימנים דומים של תכיפות, דחיפות וצורך לקום מספר פעמים בלילה לשירותים, הם סימניה של ה"שלפוחית הרגיזה". שלפוחית רגיזה איננה מחלה, אלה מצב של הדרדרות בתפקוד כיס השתן הגורמים לפגיעה באיכות החיים. אין במצב זה סכנות בריאותיות או סימנים של מחלה קשה כלשהי, אלא פגיעה תפקודית בלבד.

פתחו מכלול טיפולים לצורך דיכוי הדחף התדיר למתן שתן. הטיפולים היעילים ביותר הן תרופות המדכאות "מרגיעות" את עצבי כיס השתן ושריר השלפוחית ומאפשרות הקטנה בתדירות מתן השתן ואפשרות להגיע ללא דחיפות לשירותים לצורך נקיטה (מתן שתן).

בירור התלונות

  • דלקות חוזרות בדרכי השתן - דלקת כזאת עלולה לחכות מצב של שלפוחית רגיזה, אך הטיפול בה יהיה כמובן שונה, טיפול אנטיביוטי.

  • זרם שתן חזק ויציב ותחושת התרוקנות מלא בסיום. יש מצבים בהם כיס השתן חלש ואינו מתרוקן במלואו, ההפרעה עשויה להיות עצבית, מחלה של דופן הכיס או במצבים שלאחר ניתוחים או הקרנות לאגן. הטיפול שונה מאשר בשלפוחית רגיזה.

  • טפטוף מתמיד של שתן - ייתכן נקב בין כיס השתן והלדן הגורם לטפטוף מתמיד.

בדיקה הגופנית

בבדיקה ישים האורוגינקולוג דגש על צניחות איברי המין, תקינות הפעולה העצבית של ריצפת האגן וייחפש לשלול גושים אגניים (הנובעים מהרחם, השחלות או איברי בטן אחרים) באגן, אלו עלולים ללחוץ על כיס השתן ולהביא לדחיפות ותכיפות.

בדיקות עזר

בדיקת שתן לתרבית הינה בדיקה הכרחית במצב זה.

יומן נקיטה

מילוי טבלה במשך מספר ימים של זמני, כמויות, השתייה וכן של זמני מתן השתן ואפיזודות דליפת שתן יעזרו לאורוגינקולוג לקבל תמונה אובייקטיבית לבעיה.

בדיקה אורודינאמית

לעיתים כאשר הבעיה מורכבת או משולבת ממספר הפרעות, יש צורך לבצע בדיקה אובייקטיבית דינמית, של תפקוד מערכת השתן התחתונה. בבדיקה זאת מחדירים צינורית עדינה (לאחר אלחוש מקומי) לכיס השתן, ממלאים אותו ומרוקנים אותו תוך מדידת פרמטרים רבים של תפקוד הכיס. מבדיקה זאת ניתן ללמוד על תפקוד מערכת השתן התחתונה בפרמטרים אשר אינם תמיד ברורים ללא הבדיקה.

אולטרסאונד - אולטרסאונד של האגן היא הבדיקה העיקרית לזיהוי גושים באגן וכן להסתכלות על כיס השתן והשופכנים.

הפרעות בתפקוד ריצפת האגן

כל הגורמים שתוארו לעיל מביאים להידרדרות בתפקוד ריצפת האגן. להידרדרות זאת פנים רבים:

  • צניחות איברי האגן - גוש בין שפתי הפות העלול להיות, רחם צנוח, כיס שתן (דופן קדמי של הלדן) צנוח, צנחת דופן אחורי של הלדן (הדופן הדבוק למעי הגס הסופי), או לצניחת הלדן (לאחר שהאישה עברה בעבר כריתת רחם. צניחות אלה יכולות לבוא במשותף ובדרגות שונות בחלקי הלדן השונים.

  • דליפת שתן במאמץ - מצב בו מאמצי בטן כגון: שיעול, צחוק, עיטוש, הליכה, הרמת משאות וכן גורם לדליפת שתן.

  • "שלפוחית רגיזה" - זהו המצב בו נדון במאמר זה.

  • שכיחות - שכיחותה של השלפוחית הרגיזה עולה עם הגיל ופוגעת באיכות חייהן של כ-50% מהנשים המבוגרות (מעל גיל 65 שנים).

  • אבחון - האבחון מתחיל בתלונת האישה בפני הרופא המטפל על תכיפות, דחיפות ולעיתים מתן שתן מספר פעמים בלילה. האורוגינקולוג יברר פרטים חשובים נוספים, על-מנת לבסס את האבחנה ולשלול הפרעות אחרות העלולות לקבל ביטוי דומה.

טיפולים לשלפוחית רגיזה

פותחו מגוון טיפולים להקלה ושיפור איכות חיי האישה הסובלת משלפוחית רגיזה. נדגיש, כי אין עדיין בנמצא טיפול המביא להחלמה מהמצב וכל הטיפולים שייתוארו הם כרוניים והפסקתם תביא במהירות כזאת או אחרת לחזרת הדחיפות.

  • אימון שלפוחית - על-מנת לדכא את הדחיפות, האישה מטילה שתן באופן מתוזמן ומקטינה בהדרגה את תדירות מתן השתן על-פני מספר שבועות. באופן זה היא מתרגלת ומגבירה את שליטתה בדחיפות מתן השתן.

  • ביופידבק - זאת טכניקה המבוצעת מול פיסיותרפיסטית אשר לה אמצעים להדגים באופן אובייקטיבי את תחושת הדחיפות. המטופלת מתבקשת למצוא באופן עצמוני דרך לדכא את התכווצות כיס השתן. גם כאן מדובר בתרגול חוזר עד להשגת השיפור הרצוי. דוגמה להבהרת הטכניקה היא הורדת דופק הלב. במידה ונתחבר למוניטור לבבי אשר ידגים את קצב הלב ונשתדל להוריד את הקצב, במשך הזמן מלמד כיצד להירגע ולהוריד את קצב הלב.

  • גירוי חשמלי לרצפת האגן - פותח מכשיר הדומה לטמפון מתכתי המוחדר לנרתיק ומפיק זרם חשמלי בתדירות ועוצמה ידועים, זרם זה כמובן אינו גורם לכאב או אי נוחות. הזרם משנה תוך תרגול חוזר את רגישות העצבים ושרירי ריצפת האגן וכיס השתן ומוריד את סף הדחיפות.

  • לכל האמצעים שתוארו עד-כה יתרון בכך שאין הם כרוכים בנטילת תרופות או בניתוחים, אך חסרונם בכך שהם דורשים תרגול ממושך ואחוזי השיפור לצערנו נמוכים.

  • טיפול תרופתי טבעי - ישנם מספר תכשירים טבעיים הנמצאים בשוק לצורך הורדת הדחיפות במתן שתן, אך הם לא נחקרו דיים באמצעים מדעיים מקובלים ולכן לא הוכחה יעילותם ומכאן שאין ביכולתי להמליץ עליהם כאמצעי בדוק.

  • טיפול תרופתי - הטיפול התרופתי הוא היעיל ביותר לצורך דיכוי השלפוחית הרגיזה. במשך השנים פותחו ושוכללו מספר תרופות למטרה זאת. אין עדיין תרופה "אידיאלית" אשר תבצע את תפקידה ללא שום תופעת לוואי. השיפורים בטיפול התרופתי הביאו לכך שיש תרופות הניתנות פעם או פעמיים ביום ואשר לרוב הנשים אינן גורמות לתופעות לוואי משמעותיות. תופעות הלוואי האפשריות הן יובש בעיניים ובפה ואי-נוחות ונטייה לעצירות. התרופה החדישה ביותר לצורך זה היא ה-ווזיקר (solifenacin). תרופה זאת המשווקת זה מספר שנים בחו"ל, מאושרת כעת לשימוש בארץ ומהווה תוספת חשובה לאפשרות שלנו, האורוגינקולוגים, בעזרה לנשים הסובלות משלפוחית רגיזה.

טיפולים ניתוחיים

  • קוצב סקראלי - לאחרונה פותח קוצב סקראלי חשמלי. מכשיר זה דומה לקוצב לב וכולל מחולל זרם ותייל מוליך. משתילים את התייל בעכוז האישה בסמוך לעצב השולט בתפקוד כיס השתן. הקוצב עצמו, שגודלו כקופסת גפרורים, מושתל אף הוא באזור העכוז. הקוצב משנה את פעולת העצב ומוריד את התכיפות והדחיפות במתן השתן.

  • ניתוחים - ישנם מספר ניתוחים לטיפול בבעיה, אך הם כוללים חיתוך עצבים או תוספות מעי לכיס השתן. ניתוחים אלו לא מבוצעים בשיגרה כיוון שתוצאותיהם עדיין לא טובות דיים והסיכונים בניתוחים אינם מבוטלים.

  • סופגנים - בלית ברירה ובמידה ונכשלו כל אמצעי הטיפול, אין מנוס משימוש בפדים או חיתולים סופגים.

סיכום

שלפוחית רגיזה שכיחה ופוגעת באיכות חייהן של עד כדי 50% מהנשים. אין זה קורח המציאות להשלים עם המצב כתופעת טבע.
האורוגינקולוגים אמונים לבצע בירור ואיבחון ואנו יכולים להחזיר את השליטה במתן השתן בכ-70% מהסובלות מבעיה זאת.

סיבות להתפתחות שלפוחית רגיזה

הסיבות לשלפוחית רגיזה רבות וקיומם של מספר גורמים יחד ידרדר את תפקוד כיס השתן לכך:

  • תורשה - לכל אחד מאיתנו יש צופן גנטי הקובע, בין היתר, את איכות הרקמות והאיברים השונים ותפקודם. ממש כמו למשל בדים שונים מאיכויות שונות שאחדים עמידים למזג האוויר, לרוחות ולגשם לעומת אחרים הרגישים ונפגמים במהירות מכל שינוי ומשימוש יתר. גם לרצפת האגן ולשופכה איכויות ועמידות שונה אצל כל אישה.

  • הריונות ולידות - נשיאת תוספת המשקל בהריון (העשוי להגיע ל-30 ק"ג ואף יותר) ובסיומו ילוד עובר שקוטר ראשו הממוצע 10 ס"מ דרך תעלת לידה שקוטרה הרגיל קטן בהרבה, פוגעים בכל רקמות ריצפת האגן. נפגעות רקמת השריר, כלי הדם העצבים וכל הרקמות המחברות ביניהן. חשוב להבין שגוף בריא וצעיר יכול להתגבר על פגיעות אלו ואפילו שהן חוזרות מספר פעמים. הביטוי לפגיעה יבוא רק לאחר שנים רבות כאשר הגוף "יתעייף".

  • גיל המעבר והמצב ההורמונלי - כפי שאמרנו בתחילת המאמר, רוב היונקים מתים בהגיעם לגיל הבלות, (מנופאוזה, "הגיל השלישי"). באישה בערך בגיל 50 בממוצע חדלות השחלות לעבוד כמעט לחלוטין, האישה נכנסת לגיל המעבר, חידלון הווסת. לשחלות שני תפקידים מרכזיים, בקרה על פוריות ורבייה מחד ומתן, כוח, טריות ורטיבות לרקמות מטרה מאידך. שני תפקידים אלו מועברים לגוף דרך שני הורמונים עיקריים שהם האסטרוגן והפרוגסטרון.

  • בנושא הפוריות תפקוד השחלות והפרשת הורמונים אלו גורמים לביוץ, להריון ולשמירתו. אין נושא זה מענייננו במאמר זה. אותם הורמונים ובעיקר לאסטרוגן קולטנים ברקמות מטרה, שד, עור הגוף, שרירי ריצפת האגן, הלדן, כיס השתן והשופכה. האסטרוגן בהגיעו בזרם הדם לאיברים אלה נקלט בהם ומקנה להם כוח, גמישות, טריות, רטיבות וכוח להילחם בזיהומים. עם ירידת רמת האסטרוגן מידלדלות רקמות אלה, מופיע יובש, ירידה במתח הרקמה, ירידה בכוח, וירידה ביכולתה להילחם בזיהומים ובנזקים שהצטברו במשך שנים (הריונות ולידות וכו).

  • גורמים נוספים - השמנה, עישון, שיעול כרוני, מחלות כגון: יתר לחץ דם, סוכרת, טרשת נפוצה, מחלות רקמת חיבור, ניתוחים באגן, הקרנות וכו כולם מוסיפים ופוגעים באופן ספציפי בתקינות ריצפת האגן.

רקע

רוב היונקים ובעלי החיים בכלל תוכננו על-ידי הטבע והבריאה לחיות עד לסיום גיל הפוריות שלהם. פירושו של דבר, שהאישה תוכננה לחיות כ-50 שנה בלבד.

במשך ההיסטוריה הקרובה של 3,000 השנים האחרונות, העדויות שנשארו מכל האוכלוסיות על-פני כדור הארץ הראו עלייה איטית בתוחלת החיים עד לכ-50 שנה בתחילת המאה ה-20 (תוחלת חיים היא הסיכוי הממוצע להגיע לגיל מסויים).

במאה ה-20 חלה התקדמות אדירה שהיא בגדר מהפכה ממש שלא הייתה דוגמתה בכל ההיסטוריה האנושית. תוחלת החיים כמעט והכפילה את עצמה והיא עומדת כעת על כ-81 שנים. למהפכה זאת מספר סיבות, העיקריות שבהן הן: שיפור בהיגיינה אישית וסביבתית, שינויים בתזונה, שינוי באורחות חיים, וכמובן התקדמות אדירה ברפואה.

הרפואה במאה ה-20 התפתחה במהירות עצומה, בין ההישגים הבולטים ניתן למנות את הרפואה המונעת הכוללת חיסונים שונים כנגד מחלות שהיו בעבר מגיפות חמורות, גילוי האנטיביוטיקה אשר מאפשר היום החלמה מהירה ופשוטה ממחלות זיהומיות שבעבר היו גובות קורבנות רבים, דלקת גרון חיידקית, דלקת ריאות ודלקת כיס השתן הן רק דוגמאות אחדות.

התפתחות ההרדמה ובעקבותיה כל המקצועות הכירורגיים אשר מביאים היום לריפוי והחלמה ממחלות רבות שהיו גורמות בעבר נכויות קשות או הורגות (כריתת גידולים מכול אברי הגוף, ניקוז מורסות, תיקון מפרקים ועצמות, החדרת תומכנים לכלי הדם שבלב וכו).

לפלאי רפואה אלה שהאריכו את תוחלת חיי האישה עד לכדי 81 שנים בממוצע, הציפו גם בעיות רבות אשר אנו מתמודדים אתן כעת.
רוב המחלות והתחלואים המוכרים לנו אינם חדשים והיו קיימים מקדמת דנן. יתר לחץ דם, סכרת, מחלות לב, גידולים ממאירים, שברים בעצמות (פרק הירך) וכו'.

כאשר רוב האוכלוסיה הייתה מסיימת את חייה סביב גיל 50 שנה, אחוז החולים במחלות אלה ואחרות היה קטן מאוד מכוון שמחלות רבות הן של הגיל המבוגר. כעת האוכלוסיה והרפואה נתקלים במצבים אלה בשכיחות גדולה ומחפשים כל הזמן פתרונות על-מנת להביא להחלמה, שמירה על החיים ושמירה על איכות חיים הנפגמת קשה ממצבים אלו. הנושא בו אנו עוסקים בכתבה זאת הוא דוגמה טובה לכך.

מחבר המאמר הינו רופא נשים, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה ורצפת האגן במרכז רפואי וולפסון, יו"ר החברה הישראלית לאורוגינקולוגיה ורצפת האגן
תאריך:  17/11/2008   |   עודכן:  17/11/2008
ד"ר אלכסנדר קונדריאה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלפוחית רגיזה אינה כורח המציאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראשית, כמה מילים על הרלוונטיות של החוק החדש - רק למקרה שישנם אנשים שחושבים שהחוק לא נוגע אליהם: החוק חל על כל אזרח במדינה השולח מסרים בערוצים המדוברים בחוק. החוק מאוד קיצוני ומאפשר לכל אדם "שמחפש אתכם" להתקיף אתכם בלי שתוכלו להתגונן. אם עדיין לא קראתם את החוק, או אם אתם מחפשים גישה מהירה לפרשנויות, אני ממליץ לכם לבדוק עם היועץ המשפטי שלכם את כל המסרים השיווקיים שאתם מוציאים, לפחות בהתחלה, כדי להיות על הצד הבטוח ולהוכיח שעשיתם את כל מה שנדרש כדי לעמוד בדרישות החוק.
17/11/2008  |  עדי פלאוט  |   מאמרים
רעיון העיוועים להחזיר את מר דרעי לפוליטיקה באמצעות הקמת מפלגה חדשה, חייב להיות מטופל על-ידי הרשות המשפטית, מיד וללא כל שהיות.
17/11/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
כל מי שמתעניין ומבין בניווט (יבשתי-ימי-אווירי), יודע שקו האופק - הוא קו דמיוני, מתעתע, היוצר אשליה וטעות אופטית, וככל שאתה מתקרב יותר, כך הוא מתרחק. לכן, הצעתי לכל הפוליטיקאים, היועצים והמומחים המדברים גבוהה גבוהה, על אופק מדיני, ללמוד כללי ניווט בסיסיים, לשנות כיוון, ציפיות, הצהרות נבובות ולהתרכז בעובדות בשטח, בנתונים הפוליטיים ביטחוניים של אזורינו ואוייבינו, לחפש ולמצוא פתרון יצירתי שיהיה טוב ליהודים.
17/11/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ישנם רגעי חסד קטנים, בהם האמת העירומה נחשפת במלוא הדרה. רגע אחד, למעשה כמה שניות כאלה, חוויתי ביום פתיחת מושב הכנסת. נשיא המדינה נאם נאום ממלכתי לפתיחת המושב. בשקט, בלי שאיש שם לב לכך, הבליע נשיאנו משפט שמסכם את המצב בו אנו נמצאים. "לא משנה איזו ממשלה תבָּחֶר" אמר פרס, "כיום ברור שכל שלטון שייבחר מחויב לדרך השלום".
17/11/2008  |  אסף כהן  |   מאמרים
נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, נשאה דברים בטקס שהתקיים לאחרונה בבית המשפט העליון לרגל שישים שנות שפיטה, ובין היתר אמרה שם את הדברים הבאים:
17/11/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il