משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית בישראל עברו על שורה של סעיפים בחוק ועל תקנות. כך עולה ממסמך שהכין ד"ר
יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, לבקשת חברת הכנסת
תמר זנדברג, העומדת בראש השדולה לתחבורה בת-קיימא, שהשבוע קיימה דיון בנושא אי-ישומו של תיקון 98 בפקודת התעבורה המחייב מסירת מידע בתחבורה הציבורית.
חוק המידע בתחבורה הציבורית התקבל ב-2010, נכנס לתוקף ב-2012, אך עד היום לא יושם כנדרש. שילוט סטטי, כפי הפורמט שקבע משרד התחבורה, לא הוצב עדיין ברוב התחנות, ובחלק מן התחנות הוצב שילוט סטטי עם מידע חסר. גם הפורמט עצמו לאיך אמור השילוט להיראות לא פורסם ברשומות, וכן לא פורסמו התוכניות להצבת שילוט דיגיטלי בתחנות לשנים 2012 ו-2013. רק ב-3% מהתחנות יש שילוט דיגיטלי.
בהצבת השילוט הסטטי המכיל את כל המידע הנדרש לגבי כל הקווים העוברים בתחנה חל עדיין עיכוב. העיכוב נובע מהצורך בהתארגנות משותפת של חברות האוטובוסים, מצורך באישור הממונה על ההגבלים העסקיים לפעולה משותפת של החברות ומהיעדר פורמט סופי לצורתם של השלטים.
העיכוב בהצבת השילוט הסטטי עומד ביחס הפוך לעלות המוערכת של התקנת השלטים: כ-60 מיליון שקלים לכל סככות האוטובוס בכל הארץ. עלות זו נמוכה מאוד ביחס לעלויות של מיזמים תחבורתיים אחרים.
מרכז המחקר והמידע אומר כי הדעת נותנת שהיה צורך בהתארגנות של מפעילי התחבורה הציבורית לפעולה משותפת להצבת שילוט קבוע בתחנות. עם זאת, ההתארגנות להקמת השלטים הסטטיים עדיין לא קמה. החברות מתנהלות באיטיות, ואינן עומדות בתנאים שהוצבו להן.
גם בתחנות המוניות החוק אנו מיושם. החוק מחייב התקנת שילוט בתחנות המוצא של המוניות, אך עד היום לא נעשה דבר בעניין. משרד התחבורה מצידו אומר כי רק לפני כמה חודשים החל בהפעלת בקרה על חברות המוניות וכי טרם התקבלו ממצאי הבקרה.
בהצבת השלטים הדיגיטליים התגלו חילוקי דעות בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות, המעכבים את הצבת השלטים. על-פי פרשנות משפטית של משרד התחבורה, יכולה הרשות המקומית להטיל וטו על הצבת שילוט דיגיטלי בתחומה. למשוואה נוסף גורם מעכב נוסף בתל אביב - העברת התחנות לחברה זכיינית - "ג'ייסי דקו בישראל".
כדי שהחוק ייושם ולא יהפוך לאות מתה, מרכז המחקר והמידע ממליץ לבחון את העברת האחריות מחברות התחבורה הציבורית, שאינן בעלות התחנות, לידי משרד התחבורה או לידי בעלי התחנות.