|   15:07:40
דלג
  אלי אנושי  
עו"ד לענייני תעבורה משרד אנושי ושות'
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

נהגים חדשים - מחשבה חדשה

לאור ריבוי מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות הדרכים ועבירות תנועה, יש חובה להבהיר לנהגים הצעירים עצמם ולעוסקים במלאכת החינוך לנהיגה את המצב המיוחד בו הנם מצויים
01/01/2009  |   אלי אנושי   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות

לאור ריבוי מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות הדרכים ועבירות תנועה, יש חובה להבהיר לנהגים הצעירים עצמם ולעוסקים במלאכת החינוך לנהיגה את המצב המיוחד בו הנם מצויים. במאמר הנוכחי ייסקר מצב הנהגים החדשים, הצעירים ואפיונם, וכן בחינת תוכנית משרד הרישוי לטיפול במצב, בבחינת הרצוי והמצוי.

שורשי הבעיה או הנתונים הנעלמים

איש חכם אמר שלכל בעיה יש פתרון ואם לא ניתן למצוא לבעיה פתרון, משמע שטעינו ואין מדובר בבעיה, אלא בנתון. נתון שצרכים להביאו בחשבון בתכנון פעולותינו. משפט זה הנו הבסיס לפעילות שנועדה לאפיין את הנהגים החדשים כקבוצת נהגים מיוחדת, זאת במטרה לסייע בחניכתם כנהגים.

לאור העובדה שעיקר מסת התאונות והעבירות מתבצעת בתקופה שבה מתקיים המעבר ממצב של נוסע או תלמיד נהיגה לנהיגה עצמאית כנהג מוביל, תקופה שחוקרים מכנים תקופת הסולו, הולכת וגוברת הדעה כי הבעיה אינה תלויה אך ורק במיומנות הנהיגה עצמה של הנהגים הצעירים – אלא שיש קושי מנטלי מובנה לנהגים הצעירים, קושי שחייבים להבינו, על-מנת לחנך לנהיגה טובה יותר.

פסיכולוגים נוטים לאתר את שורשי הבעיה המנטלית, מחד בתקופת ההתבגרות הארוכה ביותר שקיימת בתקופתנו, מאידך המתבגרים אינם מקבלים אחריות מעשית על מעשיהם בתקופה זו.

בעוד שבעבר הייתה תקופת ההתבגרות קצרה יותר, החלה בגיל מאוחר יותר (בסביבות גיל 16) והסתימה מוקדם יחסית עם הנישואין והולדת ילדים כבר בתחילת שנות ה-20 לחיים, הרי כיום ההתבגרות מתחילה מוקדם (13), והאחריות עם הנישואין והילדים - מגיעה רק לקראת גיל 30. במצב עניינים זה ישנה תקופת ביניים שבה מרגישים הצעירים שהם "מלכי העולם" פשוטו כמשמעו, כי יש להם (על-פי מחשבתם) יכולת וכישורים לבצע פעולות; אך מנגד ברור שאין להם עדיין מחשבה ברורה על גבולות, אחריות והתוצאות שעלולות להיגרם ממעשים אלו. נכון, יש חריגים, שהרי בארץ יש אחריות מסוימת בשרות הצבאי וכל אדם נמדד כמובן לגופו של עניין, אבל בגדול זה המצב.

חוקרים סבורים שהגיל הבעייתי הוא 17, שכן בגיל זה יש יותר פשע, סמים ועבירות – והנה מגיע רשיון הנהיגה ומאפשר לצעירים לקבל רשיון להרוג פשוטו כמשמעו.

אז מה מאפיין נהגים צעירים וחדשים?

ניתן להבחין בארבעה מאפיינים, החל מפיזי וכלה בטכני. המאפיין הראשון, עוסק בתופעות גיל ההתבגרות והשפעותיו. התנהגות הצעירים המבקשים למצוא את דרכם בחברה, מורכבת מענייני אגו, ניסיונות להרשים ושאר עניינים סמוכים שהשפעותיהם הברורות על נהיגת הנהגים הצעירים קשות.

המאפיין השני מאפיין חברתי. דהיינו הנהגים הצעירים מושפעים מסביבתם הקרובה כגון משפחתם ובעיקר מבני קבוצת הגיל שלהם – כגון בני כיתתם, חבריהם הקרובים, כאשר בהתנהגותם הנם מבקשים לרצותם, זאת בהמשך ישיר לרצונם להתקבל לחברה ולהרשים את חבריה – כגון שתיית אלכוהול או נהיגה מהירה ל"הוכחת" הבגרות והיותם חלק מ"החברה" שנוהגים כך.

המאפיין השלישי הוא מאפיין המהירות. מאפיין שעולה כפועל יוצא מהמאפיינים הראשונים, דהיינו נטייה למהירות גבוהה, הן בשל ריגוש והתנסות ראשונית ישירה בכלי תחבורה מהיר והן בשל הרצון להרשים בכישורי הנהיגה במהירות גבוהה, את חבריהם או חברותיהם, בחברה אליה הנהגים הצעירים מבקשים להתקבל.

המאפיין הרביעי הנו נטייה להסעת נוסעים בנהיגת לילה. זהו מאפיין טכני, שכן נהגים חדשים נוטים לנסוע במכוניות תוך הסעת נוסעים, שהרי הם הנהגים בחברתם, שחלקה אינה מחזיקה עדין ברשיונות נהיגה ולכן הם משמשים כנהגי הסעות. יעדי נהיגתם אינם ברורים שכן הם יוצאים לבלות במקומות שונים ומרוחקים עליהם שמעו, וזמן נהיגתם העיקרי הנו בלילה, זמן קשה לכל נהג ולבטח לנהג צעיר שאחוז התאונות שהנם מבצעים בלילה הנו גבוה פי 5-10 מנהג ותיק.

הנה מנינו את המאפיינים העיקריים של הנהגים החדשים והצעירים. ברור ממאפיינים אלו שמדובר בקבוצת נהגים בעלי מאפיינים נפרדים מיתרת הנהגים שהנם מבוגרים יותר, ולמען האמת גם אחראיים יותר. אגב, אין בדברים אלו לקבוע מסמרות לגבי יכולתם התאורטית של הנהגים החדשים, שהרי מבחינת גילם הנהגים הצעירים הנם בשיא ההתפתחות הטכנית. אולם לא ניתן להסיק מכישורים טכניים גזרה שווה לבשלות הנדרשת לנהוג נהיגה אחראית בכבישי ארצנו.

כעת, לאחר שברור לכל שנהגים חדשים וצעירים מהווים פלח נהגים שונה מכלל ציבור הנהגים, הבה נסקור כיצד מתמודדים עם נתונים ובעיות אלו.

המצב כיום ותוכניתה של ועדת יצחקי

כיום מתמודדות הרשויות עם הנהגים החדשים במספר דרכים. תחילה מקבל הנהג החדש רשיון נהיגה מיוחד - רשיון נהיגה של נהג חדש למשך שנתיים, כאשר מדובר למעשה ברשיון על תנאי לתקופת מבחן של שנתיים, כאשר התנאי הוא שלא יעבור עבירות מסוימות במשך תקופה זו או יפסל מלנהוג על-ידי בתי המשפט ואם יעמוד בכך, הרי יחודש רשיון נהיגתו.

דרך נוספת הנה הגבלת מספר הנוסעים הרשאים להיות מוסעים על-ידי הנהג החדש ל-2 בלבד, פתרון פשוט על-מנת למנוע מצד אחד סיכון לנוסעים שתלויים בנהג החדש, ומנגד מניעה ולו חלקית של השפעה שלילית מצד הנוסעים על הנהג החדש, אך שוב אין בכך, כמו בתקופת המבחן, כל חינוך חיובי לנהיגה נכונה, אלא לכל היותר אמירה שאם לא יעשו הנהגים כך - ייענשו.

למעשה, הנדבך הפוטנציאלי החשוב מכל בחוק הנוכחי הנו חובת הליווי, שהרי חובה זו, היא שאמורה להדריך את הנהג החדש להשתלב בכבישי ארצנו (אציין מיד שאין הכוונה במאמר זה להיכנס לגופו של עניין בתנאים אלו ומאמרי הבא יעסוק בנושא זה בהרחבה. שכן במאמר זה המיקוד הנו לעצם החינוך לנהיגה נכונה).

חובה זו נדמה שהוזנחה לחלוטין. תחילה מדובר בחובה על דרך השלילה, אסור לנהוג ללא מלווה 3שלושה חודשים לאחר קבלת הרשיון, אך אין חובה לנהוג עם מלווה – אפשר פשוט לא לנהוג; כמו-כן נותרה חובת הליווי ללא תוכנית עבודה מעשית וללא בקרה על ביצועה. נוצר מצב שהחוק במרבית המקרים פשוט מעכב את תחילת הנהיגה בשלושה חודשים, אלא אם כן מחליטים ותיקי המשפחה לחנוך את הנהג הצעיר על דעת עצמם.

כיום, בעקבות מסקנות ועדת יצחקי שהוקמה על-ידי שר התחבורה מופז (בשיתוף עמותת אור ירוק), ששמה לה כמטרה להמליץ על דרכים להקטנת מעורבות נהגים צעירים בתאונות, עומדים אנו לפני שינויים עתידיים בתחום הכשרתו של הנהג החדש. אגב, עיקרה של התוכנית הנו רשיון נהיגה מדורג.

לאחר בחינת המצב, הוועדה קבעה שלושה עקרונות מנחים להמלצותיה:

  • ליווי בנהיגה הנו גורם אפקטיבי ומוכח ויש להחילו כחובה בהליך הכשרת הנהג הצעיר ולא להסתפק באיסור נהיגה ללא ליווי.
  • יש להנהיג מדיניות של אפס אחוז אלכוהול לנהגים צעירים.
  • יש להגביל את נהיגת הלילה של נהגים צעירים.

לאור עקרונות מנחים אלו גיבשה את המלצותיה, שעיקרן הנם:

1. תחילת לימוד נהיגה בגיל 16 וחצי ואפשרות קבלת רשיון נהיגה בטרם גיל 17.
2. לאחר מעבר המבחן, יתייצב הנהג החדש עם המלווה האחראי לקבלת הדרכה.
3. לאחר ההדרכה יקבל הנהג החדש היתר נהיגה (לא רשיון), ויחויב בתקופת ליווי.
4. תקופת הליווי לא תפחת מ-6 חודשים. בשלושת החודשים הראשונים יהיה חייב הנהג החדש לנהוג עם המלווה בכל נסיעה בשעות הלילה.
5. יציאת הנהג החדש לנהיגה עצמאית (ללא מלווה) ביום לא תחל, בכל מקרה, לפני הגיעו לגיל 17 ושלושה חודשים, ובנהיגה עצמאית בלילה - לא לפני גיל 17 וחצי.
6. במהלך ששת חודשי הליווי יהיה חייב הנהג הצעיר לצבור 50 שעות ליווי, מתוכן לפחות 10 שעות בלילה ו-10 שעות נהיגה בכבישים בין עירוניים.
7. חסרי רכב או מלווה יוכלו לקבל ליווי בתשלום.
8. עם סיום תקופת הליווי תתבצע הדרכה נוספת לנוהג, אשר יאשר יחד עם המלווה כי הליווי בוצע כראוי וזאת בטרם יוענק הרשיון בטקס פורמלי קצר.
9. הגבלה על מספר הנוסעים כפי שהנה כיום תמשיך במתכונתה הנוכחית (לא יותר מ-2 נוסעים, ברכב ללא מלווה עד גיל 21).
10. על נהג עד גיל 21 יחול איסור נהיגה אם בדמו נמצא אלכוהול בכל אחוז שהוא.

מן הראוי לציין כי למרות אימוץ המסקנות על-ידי שר התחבורה, הרי הנושא נעצר כיום בסבך בעיות בירוקרטיות, שאולי ייפתרו לאחר הבחירות עם הגיעו של שר תחבורה במשרה מלאה.

הנה כי כן אנו רואים שגם הגורמים המקצוענים במדינתנו שמו להם כמטרה את שינוי התפישה מלימוד טכני של הנהיגה, כפי שהיה עד היום, ללימוד מיומנות נהיגה בזמן אמת על-ידי הליווי - וזאת תוך תשומת לב למצב העדין של הנהגים החדשים, כפי שתואר מעל. דהיינו הבעיה שנקראה נהגים חדשים, הפכה לנתון ודרכי ההתמודדות עימו שונו בהתאם - אך האם התוכנית מספקת?

המחשבה העתידית – יעדים לחינוך הנהג החדש

אין ספק, שהוועדה עשתה צעד אמיץ קדימה בהתמודדות עם בעיות בני הנוער בדרכם לקבלת רשיון הנהיגה, אבל (וזה אבל גדול), התוכנית עדין מתייחסת לנהיגה עצמה באופן עצמאי, ונוגעת רק במקצת בבעיה האמיתית של חינוך הנהג לתרבות נהיגה חדשה כחלק ממשפחה וחברה.

לגבי הנהג החדש כחלק מהמשפחה, הרי מחקרים מוכיחים כי התנהגות ההורים בזמן הנהיגה משפיעה השפעה ישירה על הנהגים הפוטנציאלים, כאשר נהיגת אבי המשפחה משפיעה על המתבגרים ונהיגת האימהות משפיעה על הנערות, כך שלמעשה אין ספק שעל-מנת לחנך לנהיגה נכונה יש צורך בהכשרת ההורים כמחנכי נהיגה, שהרי השפעתם מתחילה עוד בטרם הצאצא מתחיל את לימודי נהיגתו.

על ההורים להבין את ההשפעה הישירה על נהיגת ילדיהם ותפקידם בלימוד הנהיגה בדרך עקיפה, כאשר מתבוננים בהם, ובאופן ישיר כשהם מלווים את הנהגים החדשים וכן שנהגים חדשים בבית הם לא נהגים רגילים, אלא נהגים מתחילים שלעיתים חוששים ולעיתים סובלים מעודף ביטחון עצמי, לעיתים "חולי הגה" ולעיתים בכלל לא רוצים לנהוג. יש לטפח את כישוריהם בהדרגה, תוך סבלנות, הסבר, הדרכה, קביעת יעדים להתקדמות בנהיגה, ומעקב אחר כישורי הנהיגה והתפתחות כישורי תפיסת הסכנה של הנהגים.

מנגד, השפעת החברה ובעיקר "החבר'ה" בבית הספר יכולה להיות ממותנת ואף מתועלת לטובה, כאשר הלימוד (ולו חלקו התאורטי) מתבצע יחדיו, נניח בבית הספר, תוך הסברים לגבי דרך הנהיגה הנכונה, עקרונות הבטיחות בדרכים, כאשר למדריכים יכולת לזהות גורמים משפיעים בקרב הלומדים ותוך שיחה, הסבר ושכנוע לקדם את הדרכת הנהיגה הבטוחה.

לסיכום: אין ספק שארוכה הדרך להעלמת נוכחותם הכבדה של הנהגים חדשים וצעירים בסטטיסטיקה הקשה של עברות התנועה ותאונות הדרכים. אולם התוכנית הנוכחית פונה לכיוון הנכון, וההכרה שמדובר בציבור נהגים מיוחד שנזקק ליחס מיוחד בחינוכו - עוד בטרם המגע עם השוטרים והחוק הנה נכונה, וימים יגידו האם הנתונים החדשים שסיפקו המחקרים הפסיכולוגיים, סייעו לפתרון הבעיה.

מדובר במאמר כללי, שאינו מהווה תחליף ללשון החוק (וראה לעניין זה פקודת התעבורה ותקנות התעבורה), המאמר אינו מהווה חוות דעת משפטית ואינו משמש תחליף לייעוץ משפטי.
עו"ד אנושי אלי, אשר שימש במשך שנים עו"ד בכיר במשרד עו"ד דוד גולן, מטפל אישית בנושאי התעבורה, עו"ד אנושי אלי יליד 1970, מוסמך למשפטים באוניברסיטת לונדון, עו"ד פעיל מעל 10 שנים, עוסק בתחום דיני התעבורה.
תאריך:  01/01/2009   |   עודכן:  02/01/2009
עו"ד אנושי אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירידת הטמפרטורות עלולה להיות קטלנית לתינוקות וילדים הנמצאים בסיכון להיפותרמיה. על ההורים והצוותים החינוכיים להיות עירניים בתקופת החורף לתופעה של היפותרמיה (ירידת חום גוף) אל מתחת ל-35 מעלות, אשר שכיחה בקרב אוכלוסיית תינוקות וילדים, בעיקר בעונה זו של השנה, ישנם ילדים שמגיבים קשה לשינויים הקיצוניים במזג האוויר, ככל שהגיל צעיר יותר, הסיכון לירידת חום הגוף גבוהה יותר. מאוד חשוב לזכור, כי בכל גיל קיימת סכנה של איבוד חום הגוף ושהתופעה נגרמת כתוצאה מחשיפה לסביבה קרה.
01/01/2009  |  ד"ר יורי וינר  |   מאמרים
החורף כבר כאן ואיתו תחושת הרעב והתיאבון המוגבר. מניסיוננו בשומרי משקל למדנו שאכילת קטניות היא אחד הטיפים המנצחים שחברים בקבוצות מעידים עליהם שעוזרים מאוד בתהליך ההרזיה בחורף.
01/01/2009  |  ענבל קרקו  |   מאמרים
המציאות הישראלית העגומה שלנו כמהה זה מכבר לסאטירה נוקבת. בשנותיה הראשונות של המדינה עשו זאת, בכישרון רב, תיאטראות כמו "לי לה לו" ו"המטאטא". אחר כך קנתה אצלנו את עולמה רביעיית מועדון התיאטרון, שידעה ללגלג, בחן רב, על ההווי הישראלי, ובהמשך היה זה אפרים קישון, שהשכיל לתאר במחזה "סאלח שבתי" את פרצופה המכוער של המדינה. ההמשך היה רק צולע והסאטירה גססה, לאיטה, עם תוכנית הטלוויזיה "ניקוי ראש".
01/01/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
לפני יותר מ 15 שנים, עת נחתמו הסכמי אוסלו, לא הייתי בין המתלהבים אך אודה בכך שסברתי כי יש מקום למהלך שאם יצליח- מה טוב, ואם ייכשל –לפחות נהיה מאוחדים בקונצנזוס כאשר חלילה נאלץ להילחם. במהרה התפכחתי מהסיכוי להצלחת המהלך: זה קרה עקב נאום עראפת המסגד ביוהנסבורג- בחודש מאי 1994, שם הצהיר על ג'יהאד לשחרור ירושלים, ושההסכם עם ישראל אינו יותר מהודנה
01/01/2009  |  שרן נהראל  |   מאמרים
שאול מופז עשה זאת שוב. הוא הובא לאולפן הטלוויזיה לדיון במבצע "עופרת יצוקה", ככל הנראה משום שמישהו שם סבור עדיין כי מופז הוא "מר ביטחון", שמפיו נלמד סוגיות ביטחוניות ופתרונן. נזכיר, כי זהו האיש שבהרף-עין אחד עבר מהתרעה ממושכת ועקבית נגד יציאה חד-צדדית מעזה, שלדבריו תפגע ללא ספק פגיעה קשה בביטחון ישראל, להטפה נלהבת למען יציאה חד-צדדית כזו, שתתרום רבות לבטחון המדינה – אך ורק משום שפטרונו שרון עבר לדיבורים על "הינתקות", ומופז ידע שאי-הליכתו בתלם של שרון תביא לסילוקו מהממשלה ולאילוצו לשבת בבית, שכן לא היה חבר הכנסת.
31/12/2008  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי  
סכנה: סילבסטר בכבישים  /  רובי שטיינברג
תעודת הוקרה לארגון המתנדבים איחוד הצלה  /  ירחמיאל טוקר
לא יופחת עונשו של נהג משאית בעל 183 הרשעות  /  איריס פרחי
עשרת הדיברות לנפגע בתאונות דרכים  /  אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח)
זהירות מהמאצ'ו, מלך הכביש  /  ראובן לייב
דם על הידיים  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il