|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

נאום שר הביטחון בנושא 'מכתב הטייסים הסרבנים'

29/09/2003  |     |   מקורות   |   מרד הטייסים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  על כבוד, צדק וזכויות
  איגרת פרידה של ראש המטה הכללי, רב-אלוף שאול מופז

אדוני היושב ראש, כנסת נכבדה,

אני מבקש, לפני הכל, להביע צער ולשלוח את תנחומינו למשפחות הנרצחים בערב ראש השנה בישוב נגוהות. למשפחת אברהם, שביתם התינוקת שקד נרצחה בדמי ימיה, ולמשפחתו של אייל יברבוים, ז"ל, ולאחל החלמה לפצועים.

(ישיבה מיוחדת זו של בית המחוקקים נערכה בפיתחה של שנה חדשה. מי ייתן ותהא זו שנה טובה וברוכה, שנת ביטחון ושלום, שנת שגשוג כלכלי ורווחה חברתית. שנה של ויכוח תרבותי ודמוקרטי בין כתלי הבית הזה ועליית קרנה של הכנסת; שנה שתציין את קץ האלימות ואת ראשיתו של עשין חדש וטוב יותר לארצנו ולאזור כולו).

(חברי הכנסת),

הישיבה המיוחדת הזאת זומנה לדון במעשה חמור, החותר תחת אושיותיה של הדמוקרטיה הישראלית.

באשר למכתב הסרבנים, קבוצה של עשרים-ושבעה אזרחים בעלי עמדה פוליטית, שרובם הגדול סיימו זה מכבר את שירותם כטייסים בחיל האוויר ומיעוטם עודם בשירות, חתמה על מכתב פומבי, שתוכנו פוליטי. ננקט כאן אקט פוליטי במסווה של אקט מוסרי, תוך פניה ישירה והבטחת בלעדיות לכלי תקשורת מסויימים.

עיקרו של המכתב הוא הודעה על התנגדות לביצוע פקודות תקיפה בלתי חוקיות ובלתי מוסריות כביכול, ועל סירוב לקחת חלק בתקיפות חיל האוויר במרכזי אוכלוסיה אזרחית ולפגוע באזרחים חפים מפשע. מן המכתב משתמעת אשמת-שווא שקרית בעליל, כי בחיל האוויר ניתנו פקודות בלתי חוקיות לפגוע באוכלוסיה אזרחית. חומרתו של המעשה שעשו חותמי המכתב יש לה פנים רבות. אני מבקש לציין עשרה היבטים של חומרת המעשה:

ראשית כל, מדובר בסילוף האמת. סילוף בוטה ומכוער. צה"ל אינו נותן ללוחמיו פקודות בלתי חוקיות, ובוודאי שלא פקודות לפגוע באוכלוסיה אזרחית חפה מפשע.

מדובר בעלילה גסה, היפוכה של המציאות, וכל מפקד בצה"ל וכל טיס בחיל האוויר יודע זאת.

שנית, יש במכתב מעשה ברור של הונאה והטעיית הציבור. רובם הגדול של חותמי המכתב הם, כאמור, אזרחים בעלי עמדה פוליטית שהעדיפו להציג אותה כטייסים לובשי מדים, כביכול. שמונה-עשר מבין החותמים אינם טייסים פעילים (זה מכבר). מבין תשעת הנותרים, הנמצאים עדין בשרות סדיר, שמונה אינם משרתים כלל בתפקידים הכרוכים במשימות לחימה בטרור. איש מן החותמים, למעט אולי אחד, מעולם לא קיבל פקודה בלצע פעולה נגד יעד טרור בשטחים. ה'סירוב' למלא פקודות שלא ניתנו להם מעולם הוא וירטואלי ומוליך שולל. זו אחיזת עיניים ותו לא.

נעשה כאן, פשוט, שימוש ציני בסרבלי הטיס, להבעת עמדה פוליטית ונסיום נואל לפוליטיזציה של צה"ל ושל חיל האוויר ופגיעה בדמוקרטיה.

שלישית, וזהו בעיני החטא הכבד ביותר, זו הצגת צה"ל כצבא בלתי מוסרי. זה ניסיון להטיל כתם בצה"ל, צבא העם, המגן על עצם קיומה של מדינת ישראל. צה"ל נועד להגנה על אזרחי המדינה באשר הם, ואני קובע ללא כל היסוס, כי מוסר הלחימה שלו הוא הגבוה ביותר בעולם. אין צבא בעולם שהיה מתמודד במידה כה רבה של איפוק וריסון עם טרור רצחני, בהיקף שמדינת ישראל עברה בשלוש השנים האחרונות. בלחימה האכזרית שנכפתה עלינו צה"ל עושה שימוש רק באפס-קצה של יכולותיו ואמצעיו.

כל בר-דעת מה היו התוצאות אלמלא עמד השיקול המוסרי לנגד עינינו ואלמלא נמנעו עד קצה היכולת בלחימתנו בטרור מלפגוע באוכלוסיה. צה"ל פועל נקודתית נגד המחבלים וראשי הטרור במטרה להגן על חייהם של אזרחי ישראל ותוך מאמץ להימנע ככל האפשר מפגיעה באחרים. השיקול המוסרי מוטמע עמוק והוא חלק בלתי נפרד בכל תהליך קבלת ההחלטות בצה"ל ובדרג המדיני. גם האחריות לחייהם ולבטחונם של אזרחי ישראל הוא שיקול מוסרי. למעשה, זהו שיקול המוסרי העליון. הפקרתם של אזרחי ישראל לפגיעתם הרצחנית של ארגוני הטרור היא היא הבלתי-מוסרית בעליל.

רביעית, מכתבם של הסרבנים מעניק עידוד מוראלי לגרועים שבאוייבי ישראל. ארגוני הטרור הרי אינם לוחמים. הם מבצעים פשעים נגד האנושות. מטרתם אינה שינוי גבולותיה של מדינת ישראל. הם דוגלים במוצהר בהשמדתה הכוללת של מדינת היהודים וברצח אזרחיה ללא אבחנה. בעיניהם כל יהודי ואזרח ישראל - מתינוק בן-יומו ועד ישיש בא בימים - נושא גזר דין מוות. הם פועלים ככל יכולתם לבצע את גזר הדין. מכתב הטייסים, ולא מתוך כוונה חלילה (אלא מתוך קלות דעת), מעניק לארגוני הטרור תמיכה אגפית בלתי צפויה.

חמישית, יש כאן תביעה למתן חסינות למעשה לראשי הטרור. תוכנו של מכתב הטייסים פירושו המעשי הוא דרישה למתן חסינות למנהיגי הטרור לפעול באין מפריע בתוככי הערים ומחנות הפליטים, ללא חשש מפגיעה, כדי לרצוח עוד ישראלים רבים ככל שיוכלו. אם זו אינה הכוונה של כותבי המכתב, אין מנוס מן המסקנה כי זו בוודאי התוצאה ההגיונית הבלתי נמנעת של דרישתם.

שישית, הענקת נשק תעמולתי ופוליטי לאויבי ישראל. בשעה של מאבק מדיני ובעת שמדינת ישראל נתונה תחת מתקפת טרור ששום מדינה בעולם אינה עומדת מולה, ונוכח גל של גילויים אנטישמיים. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שעצם זכותה להתקיים נשלל על-ידי אויביה, ובראשם ארגוני הטרור והמדינות תומכות הטרור.

כל שונאי ישראל ומתנגדיה עטים על מכתב הסרבנים כמוצאי שלל רב.

שביעית, חותמי המכתב חטאו גם בהתנשאות ופגיעה בחברים לנשק ובכל טייסי חיל האוויר. צה"ל וחיל האוויר אינם שוללים ואינם מונעים דיון בסוגיות מוסריות. צה"ל הוא הצבא היחיד בעולם שיש לו קוד אתי מחמיר ומוסרי כל כך, ויש בו גישה לכל מי שמבקש לברר, לערער, לדון ולהשמיע השגות, עד לדרגים הבכירים ביותר. מכתב הסרבנים מפגין התיפייפות יומרנית, שנועדה לכאורה לבטא עמדת-יתרון מוסרית על פני כל יתר לוחמי צה"ל וטייסי חיל האוויר, ובפועל היא מבטאת עמדה אנטי-מוסרית ואנטי-חברית.

שמינית, מן המכתב משתמעת דרישה למעשה להטיל את משימות הלחימה אך ורק על כוחות היבשה והקלת ראש במחיר הכרוך בכך. בהנחה שחותמי המכתב אינם שוללים את עצם זכותה של ישראל להתגונן נגד הטרור, הרי שהמסקנה הבלתי נמנעת ממכתבם היא שאין להטיל זאת על טייסי חיל האוויר אלא על אחרים. במה בדיוק שונה פעולה קרקעית נגד יעדי טרור, או שמא הפריווילגיה 'המוסרית' במרכאות כפולות שמורה לדעתם רק לטייסים?

תשיעית, אין במכתב הסרבנים מילה וחצי מילה בגנות מתקפת הטרור הרצחנית נגד אזרחי ישראל. קורא תמים של המכתב יכול להסיק שצה"ל וחיל האוויר החליטו להנאתם לתקוף מטרות אזרחיות תמימות, כאילו אין לחימה ואין טרור ואין קורבנות טרור ואין גם צורך חיוני להלחם בטרור.

ועשירית, יש כאן גם פגיעה בעקיפין בסיכויי השלום. הטרור הוא אוייב השלום. טרור ותהליך השלום אינם יכולים לדור בצוותא. עלינו לפסול מעיקרה כל החלשה של המאבק הנחרץ, ההכרחי, למיגור הטרור; עלינו לשלול בתוקף כל פגיעה בלגיטימיות ובתמיכה ובהבנה שיש היום בעולם, בדבר הצורך לעקור את הטרור מן השורש, בכל האמצעים ובתמיכה ובהבנה שיש היום בעולם בדבר הצורך לעקור את הטרור מן השורש, בכל האמצעים, מפני שהטרור מסכן את שלום העולם. אם חותמי המכתב סבורים שמכתבם ימיס את ליבם של ראשי הטרור - טעות גדולה בידם. בניגוד גמור לצה"ל - ארגוני הטרור פועלים ללא שום עכבות מוסריות. פייסנות וחסינות לא יהפכו אותם לאוהבי שלום. ההיפך הוא הנכון.

חברי הכנסת,

מיותר להזכיר כיצד נהגו צבאותיהן של אומות נאורות בעת מלחמה ואיזה שימוש הן עשו בחילות באויר שלהן, ומה מידת הרגישות שגלו לפגיעה באוכלוסיה אזרחית. אין שום בסיס להשוואה. לא זו בלבד שאין לצה"ל במה להתבייש, אלא ששום צבא במצב של לחימה לא עומד במדרגה המוסרית הגבוהה שצה"ל וחיל האוויר עומדים בה. ההגבלות המוסריות שאנחנו מטילים על עצמנו גובות מאיתנו מחיר, לפעמים אפילו מחיר יקר. זו מהותנו ואלה הם ערכינו, ואני גאה על כך, כיהודי כישראלי, כחייל וכמפקד בצה"ל לשעבר וכשר הביטחון של מדינת ישראל.

אולי, אין זה מיותר להזכיר כי צה"ל יצא למבצע 'חומת מגן' רק שנה וחתי אחרי תחילתו של גל הטרור, ואחרי שישראל נשכה את שפתיה והבליגה אפילו על פיגועים נוראיים כמו בדולפינריום. 'לחומת מגן' יצאנו רק אחר שכלו כל הקיצין וכ-150 ישראל נרצחו בשרשרת רצופה של פיגועי תופת בתוך שבועות אחדים, ששיאם היה בפיגוע במלון 'פארק' בנתניה בליל הסדר. אולי אין זה מיותר להזכיר את מחיר הדמים ששילמנו בג'נין בשל המאמץ לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בחפים מפשע. אולי אין מיותר להזכיר את עלילת-הדם והכזב שנרקמה אז נגד צה"ל, שיש מי שממשיך עדין לגלגל אותה בראש חוצות, גם בתוככי מדינת ישראל?

מכובדי חברי הכנסת,

לכל אזרח בישראל זכות מלאה, אחרי שיפשוט מדיו וישתחרר, להביע את עמדתו הפוליטית כאזרח. לחייל אין רשות לסרב למלא פקודה חוקית, וצה"ל איננו נותן לחייליו אלא פקודות חוקיות. משעה שעשו חותמי המכתב את המעשה בחמור שעשו פקעה מייד זכותם לשמש טייסים בחיל האוויר ולשרת שירות פעיל כמפקדים בצה"ל, בסדיר ובמילואים. ההוראה של מפקד חיל האוויר להשעותם לאלתר נעשתה באישורי.

אנחנו שרויים כעת בעשרת ימי תשובה שבין ראש השנה ליום הכיפורים. שערי תשובה לא ננעלו. למרות חומרת המעשה, כל אחד מחותמי המכתב יוזמן לבירור. מי שיכיר בטעותו ויחזור בו - לא נגיף בפניו את השער.

ויש כבר טייס אחד ששלח מכתב חרטה, וכך הוא כותב: "הויכוח על הדרך ליישוב הסכסוך עם שכנינו הוא ויכוח לגיטימי. הדמוקרטיה הישראלית ידעה בעבר חילופי שלטון ונסיונות להגיע להסדר שלום, גם תוך נכונות לויתורים מפליגים. ההנהגה הפלשתינית, ברגע האמת, העלתה תביעות למדינת ישראל ששום ממשלה בישראל לא תוכל לעולם לקבל אותן. הניסיון לאלץ את ישראל לעשות ויתורים באמצעות טרור נחל כישלון חרוץ. אסור להעניק לטרור מרחב פעולה. אסור להקנות לו חסינות. כל מי שמתכנן לרצוח, כל מי שמייצר כלי מוות, כל מי שמטיף ומגייס ומשלח את המרצחים אינו יכול למצוא מקלט בטוח, בשום מקום. רצוני לקוות כי הפלשתינים עצמם יצמיחו מקרבם את ההנהגה האחרת, שתעקור בעצמה את תשתית הטרור ותפתח בכך את הדרך לשלום.

הנהגה כזאת, אם תקום ותוכיח עצמה, תמצא בנו שותפים למאמץ כן להשיג את השלום המיוחל. עד אשר זה יקרה, לחימתנו בטרור לא תחדל, במגוון האמצעים, ביבשה, בים, באוויר, לא רק משום שחפצי חיים אנחנו, אלא משום שאנחנו חפצי שלום.

גמר חתימה טובה.

תאריך:  29/09/2003   |   עודכן:  29/09/2003
שר הביטחון, שאול מופז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תיק: 56/2001
03/09/2003  |    |   מקורות
אין התמצית מתיימרת למצות את הדין וחשבון. היא מביאה את עיקרי המסקנות וההמלצות שבדין וחשבון. בהתאם לכך, היא מבוססת בעיקר על השערים 5 ו-6. כדי לקבל תמונה שלמה ומפורטת של ממצאי הדין וחשבון, יש לקרוא את הדין וחשבון במלואו, כולל השערים 1-4 המנתחים בהרחבה את גורמי העומק והגורמים המיידיים לפרוץ ההתנגשויות של אוקטובר 2000, מתארים את השתלשלות האירועים בעשרות מקומות, מרחיבים בתיאור האירועים בזירות ההתנגשות העיקריות ודנים במספר נושאים מיוחדים, כמו השימוש בגלילוני גומי בידי המשטרה והמסרים המסלימים של אישי ציבור ערבים. נושאים אלה נמסרים בתמצית רק בקיצור נמרץ. הנוסח המחייב הוא, בכל מקרה, הנוסח המצוי בדין וחשבון במלואו.
01/09/2003  |  ועדת אור  |   מקורות
בשל חשיבות הנושא וההתעניינות הציבורית הרבה, מוגשת סקירה תמציתית של הסוגייה.
28/08/2003  |  אברהם פכטר  |   מקורות
כמה מסמכים בפרשת ביניש: מכתב-הדרישה לפסילת השופטת ביניש בעתירה נגד צחי הנגבי (1); התשובה וההחלטה של השופטת ביניש (2); הבקשה לבית המשפט לפסילתה ולמחיקת החלטה קודמת שלה (3); והשיפוט המהיר מצד שבעה שופטים נכבדים, שקיבלו החלטה תוך שעתיים מעת שהובאה בפניהם (4); וההחלטה המנומקת של שבעת השופטים שלושה ימים מאוחר יותר (5)
25/08/2003  |  יואב יצחק  |   מקורות

21/04/2003  |  Nfc  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
מצער, שכבר מעל לחצי שנה שכחו השרים בממשלת ישראל את המחויבות הגדולה שיש לנו כעם יהודי למימוש המצווה של פדיון שבויים
דרור גרין
דרור גרין
יש קסם במה שלכאורה נראה כצירוף של מקרה וכוונה מודעת    אינני יודע אם פנחס שדה היה מודע למעגליות שיצר בציור שנוצר מתוך כתם מקרי ובשיר שנבע מתוך הציור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il