|   15:07:40
דלג
  אלון תובל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

קבורת חמור למורשתה של תמיר

דרכה של יולי תמיר כשרת חינוך הולכת ומסתיימת, ולפי המסתמן, לא עתיד להיות המשך לדרכה המסוכנת. עם זאת, חשוב לזכור כי האיום לא הוסר
17/03/2009  |   אלון תובל   |   מאמרים   |   תגובות
סכנה למורשת היהודית. יולי תמיר [צילום: ששון תירם]

ואני, הציוני הקטן והפרימיטיבי, לא מבין כיצד אוכל לחיות תחת חרב הלגיטימציה לנרטיב הערבי. איך אוכל להכיר בנרטיב שאומר שהתקומה שלי, הצלתי מכיליון, ובפועל, זכותי לחיות, אלו למעשה אסון?

   עידן יוסף
הירושה הפלשתינית מיולי תמיר

אילו לא הייתה מתחלפת עכשיו ממשלה, ודאי הייתי מתקשה להיות רגוע. עם כל ניסיונותיה של יולי תמיר, בסופו של דבר, תיעשה קבורת חמור למורשתה. עם סוף כהונתה של השרה, תמיר, משאירה לנו דוח פוסט-ציוני שמייצג את רוב פועלה בתחום החינוך כשרה. השרה לא ביצעה שום שינוי חיובי מלבד שינוי האווירה אל מול המורים שתיעבו את לימור לבנת. רוב פועלה התמקד בהתנהלות שוטפת, כיבוי שריפות וקידום יוזמות התואמות את האידיאולוגיה הפוסט-ציונית בה היא דוגלת.

הגברת תמיר משאירה לנו את מורשתה הכתובה בצורת דוח בעניין "גיבוש המדיניות הממלכתית בנושא חיים משותפים בין יהודים וערבים" או בשם היותר מוכר, דוח סלומון-עיסאוי. הדוח חושף לנו את פניני אהבתה של שרת החינוך והקו המאייש שהיא מובילה כנגד מדינת ישראל הציונית. הדוח נודע בכמה נקודות חשובות המקשות על יחסי שלום תקינים בין יהודים וערבים במדינת ישראל, אך הוא עטוף כולו בסעיפים שכאלו אשר יוצרים את כל הבעיה ומייצגים שאיפה לחיסול מדינת ישראל בדמותה המקורית.

דבר אשר חוזר על עצמו בסעיפים שונים פעם אחר פעם בדוח הוא עניין ההכרה ומתן הלגיטימציה לנרטיב הערבי, האנטי-ציוני. הדבר משתקף כסעיף גם בחזון הוועדה. להלן הכוונה המובהרת ביותר בדוח בעניין זה:

"המטרה ארוכת הטווח של החינוך היא לשנות את התפיסה, ללמוד לקבל את הנרטיב הקולקטיבי של האחר ואת האמונות הקשורות בנרטיב זה"

להלן מתוך חזון הוועדה:

"הכרה בנרטיב הקולקטיבי של הצד השני במובן של מתן כבוד ולגיטימציה לנרטיב זה, ולאו דווקא של הסכמה עימו"

הדוח גם מגדיר את כוונתו באומרו "הנרטיב הקולקטיבי" של הצד הערבי בסקירה ההיסטורית:

"אירועים שקשורים להקמת מדינת ישראל הנחשבים על-ידי הרוב היהודי כתקומה לאומית, נתפסים על-ידי המיעוט הערבי כאסון לאומי"

ואני, הציוני הקטן והפרימיטיבי, לא מבין כיצד אוכל לחיות תחת חרב הלגיטימציה לנרטיב הערבי. איך אוכל להכיר בנרטיב שאומר שהתקומה שלי, הצלתי מכיליון, ובפועל, זכותי לחיות, אלו למעשה אסון? אם אני מכיר בנרטיב שאומר שתקומתי היא אסון אזי איני מכיר בזכותי להתקיים כאן (אם בכלל). בכל זאת, אני רק ציוני פרימיטיבי שלא מבין דבר, אנא הביאו את הפסיכולוג שיסביר לי כיצד אוכל לחיות בשלום עם חינוך שכזה במדינת ישראל, זאת שנועדה להיות מדינה יהודית, ביטוי לתקומה לאומית לעם ישראל בארצו.

מה שהדוח מנסה לעשות למעשה, הוא ריקון התוכן היהודי והציוני ממדינת ישראל והפיכתה לדבר אחר. מדינה בעלת מצפון המקבלת את הנרטיב הערבי המדובר, משולה היא לאדם אשר חיסל את נפשו ונשאר רק עם גופו העתיד לשמש ככלי לדבר אחר לחלוטין. דבר שאי-אפשר להגדירו בשום צורה כדמות המקורית אשר יוצגה באותו הגוף.

עוד מומלץ בדוח:

"משרד החינוך יעודד הקמתם של בתי ספר משותפים לערבים וליהודים לבוחרים בכך"

ואני, שוב, ציוני קטן ופרימיטיבי, בעל חזון מוזר מן העבר - מנסה להבין איך תיתכן שאיפה שכזאת מצד ראשי מערכת החינוך של מדינת ישראל. הרי ברור לכל שבתי ספר משותפים שכאלו לא יכללו תכנים יהודיים ותכני מורשת, ברמה אותה אנשים מוזרים שכמותי היו רוצים לראות. כלל לא הוגן לדרוש מערבי או מבן לאום אחר, ללמוד עימי את התכנים הללו. התוצאה הרי תהיה איבוד חלק משמעותי ואקוטי בזהות היהודית, זאת שאמורה להינטע בכל יהודי במערכת החינוך של מדינת ישראל. מדינת ישראל לא יכולה לאמץ מדיניות של עידוד בתי ספר שכאלה כל עוד זה המחיר.

עוד אומר הדוח בהמלצותיו:

"החינוך לחיים משותפים יעוגן במערכת החינוך הפורמאלית במקומות הרלוונטיים במקצועות הבאים: מולדת, חברה ואזרחות בביה"ס היסודי ואזרחות בחטיבת הביניים ובחט"ע דבר הדורש מה שתלוי בהתאמת התכנים במקצועות אלה לרוח החינוך לחיים משותפים. נוסף על כך, יש לשאוף לכך כי שהחינוך לחיים משותפים ישולב בכל מקצועות הלימוד הרלוונטיים, ובפרט בהיסטוריה, בערבית, בספרות, בגיאוגרפיה ובלימודי החברה"

לפי רוח הדוח, נראה למעשה שהדגש העיקרי במערכת החינוך שלנו תהיה על עניין החיים המשותפים כיעד ראשי. נושאים כמו גיבוש זהות לאומית, חינוך למידות ברוח המורשת ותיקון עולם, כל אלו נדחקו למטרות משניות, אם בכלל. בכל המקצועות הללו יכניסו את עניין החיים המשותפים כנושא מרכזי. כל זאת נעשה כאשר את תוכנית הלימודים העלובה שקיימת כיום בקושי מקיימים. התלמיד הממוצע בקושי יודע תנ"ך, לא יודע מיהו אלתרמן ובקושי מכיר חצי דבר מההיסטוריה של העם היהודי. הוא עוד לא החל להגיע לשלב בו ניתן להתחיל ולגבש זהות וכבר הוא נכנס לתוכנית לימודים שבה אפילו המעט שנלמד היום נדחק לשוליים והדגש נמצא על החיים המשותפים "בכל מחיר".

עמדות אמיתיות ללא חשש

לא מערכת חינוך כזאת הייתי רוצה לראות במדינת ישראל. האידיאל שלי רחוק מאוד מהאידיאל המצטייר של ועדת סלומון-עיסאוי. אילו היה מתממש האידיאל של הוועדה, אזי מדינת ישראל לא הייתה מי שהיא והייתה נשארת ככותרת בלבד (במקרה הטוב). האידיאל שלי כולל גיבוש זהות יהודית עמוקה בשנות בית הספר ופיתוח מידות כאשר נקודת המוצא שלי וחומר הגלם שלי הם היהדות. לא בושה שיהודי במערכת החינוך יידע גם לעמוד על זכותו בארץ באופן נחרץ.

יש מקום עצום לשיפור ביחסי היהודים והערבים במדינתנו, בין השאר על-ידי הכרה של שפה ותרבות, אך לא ייתכן שהדבר יקרה בטרם גיבשנו את זהותנו שלנו. יותר מכך, אין לי ספק שמה שיטיב עם היחסים יהיה ויכוח ודיון כנה וברור שבו לא מפחדים להציג את העמדות האמיתיות. אל לנו לחשוש מלומר את אשר על לבנו ולבנות דיון עם שאלות אמיתיות. החתירה העיוורת ל"דו-קיום" וההשלמה עם כל דבר הן הרסניות ומרחיקות כל מצב של שלום ודו-קיום. בשביל לקיים את הדיונים והוויכוחים-הבונים עליהם אני מדבר, חייבים ראשית לפתח זהות עמוקה, ושנית, להיות מספיק אמיצים בכדי לדון בסוגיות פוליטיות ואמוניות.

כעת, אני יכול קצת להירגע לאחר הידיעה שכנראה לא יהיה אף אחד שינסה לממש את הדוח המסוכן הזה. דרכה של יולי תמיר כשרת חינוך הולכת ומסתיימת, ולפי המסתמן, לא עתיד להיות המשך לדרכה המסוכנת. עם זאת, חשוב לזכור שלא מדובר בהסרת האיום. עצם העובדה שלפיה קיים בכלל דוח מעוות שכזה מחשבה שמישהו עלול לקבל אותו, היא מעידה על משהו. החינוך בישראל נמצא בהתפרקות כאשר החזון עליו התחלתי לדבר, לא עומד על הפרק באופן רציני. יש צורך ברפורמה מקיפה ומעמיקה במערכת החינוך, אחרת גם הנרטיב שלנו יישכח כלא היה.

אם חפצים אנחנו במדינת ישראל כמדינה יהודית בת-קיימא, ויותר מכך, קיום חזון שהוא יותר ממקלט לילה, עלינו להתעשת ולהתפכח. רפורמה בחינוך - אין דרך אחרת.

להורדת הדוח
הכותב הינו מכיניסט במדרשת עין-פרת
תאריך:  17/03/2009   |   עודכן:  17/03/2009
אלון תובל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קבורת חמור למורשתה של תמיר
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סינגה לובסקי
17/03/09 10:58
 
בריטיש גז
17/03/09 11:37
 
אורי ג.
17/03/09 11:57
 
אויסינגע,סינגע...
17/03/09 13:39
2
samuel
17/03/09 14:04
3
ברי טישגז
17/03/09 14:24
 
איציק שפיציק
18/03/09 11:20
 
ינטה
18/03/09 14:08
4
פישל
17/03/09 16:17
5
bait4
18/03/09 12:44
6
אסף בן דור
18/03/09 12:59
7
מיכאל טורונטו
18/03/09 16:54
8
הרשלה
18/03/09 20:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המתבונן במתרחש המדינה בימים אלה אינו יכול שלא לתהות האם באמת זו המציאות או שמא הכל תעתועים. המערכות בטירוף, הציבור מבולבל עד אימה, אי-הוודאות מרקיעה שחקים. אם לא הספיקו לנו כל הצרות הצרורות שנחתו עלינו בשנים האחרונות, עתה אנו עדים לגודש אירועים המסוגל לגלוש ולהציף אותנו. נתעכב קמעה על כמה מן האירועים של השבוע האחרון המהווים חציית קווים אדומים, אם בכלל נותרו כאלה.
16/03/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
קצין משטרה באלסטר (צפון אירלנד) נורה למוות בשבוע שעבר באזור בלפאסט. בשבת חמושים ירו למוות בשני חיילים בריטיים. כל זה למרות שלכאורה אלסטר הולכת לקראת הפסקה מוחלטת של המלחמה בין קתולים לפרוטסטנטים, שנמשכת כבר יותר משלוש מאות שנה בסכסוך בן אלף שנה.
16/03/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
הקמצן
16/03/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לפי כל הסימנים, שר החוץ בממשלת נתניהו יהיה אביגדור ליברמן, וכבר התקשורת מבשרת שהוא מתכוון למנות לתפקיד מפתח - לא אחר מאשר את עו"ד דב ויסגלס, מאדריכלי הגירוש והחורבן ברצועה ובצפון השומרון. משה (בוגי) יעלון, המיועד למשרת שר הביטחון באותה הממשלה, ייאלץ להצטייד בכדורים נגד בחילה נוכח הדברים שהוא בעצמו כתב על ויסגלס בספרו "דרך ארוכה קצרה".
16/03/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אין לי מידע, כפי שאין לרוב אזרחי ישראל, על זהות הרוצחים שישראל מתכוונת לשחרר ב"עסקת שליט". אך יש יסוד להניח כי בין המשוחררים תהיה גם אחלאם תמימי, הרוצחת מקפה "סבארו". לפי כל הפרסומים היא עומדת בקריטריונים שנקבעו בחדרי חדרים. היא אישה ואין לה ממש דם על הידיים.
16/03/2009  |  זאב גלילי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בימים אלה, כנהוג בתקשורת בטרם בחירות, משאלי דעת הקהל עוסקים, כמובן, בשאלה: איזו מפלגה תזכה לרוב בפרלמנט בווסטמינסטר (הרובע בלונדון המארח את בנייני הפרלמנט).
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il