|   15:07:40
דלג
  טל רבינוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

גניבת זרע לאור עוולת הרשלנות

פקודת הנזיקין מטילה חבות על אדם אשר צפה או היה יכול לצפות את הנזק אשר נגרם לזולתו ברם, אישה אשר גנבה זרע לא צפה נזק, שכן היא אינה רואה הולדת ילד כנזק
24/03/2009  |   טל רבינוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
האישה אינה רואה בילד שיוולד נזק, אלא משאת נפש [צילום: אתר סרט]

ילד = נזק???
אישה הרוצה בילד לא רואה ולא יכולה לראות בו - "נזק”. נהפוך הוא, היא רואה בו – אוצר, משאלת לב ונפש, מושא לכמיהה עזה. הילד עבורה הוא מימוש צרכים ומאוויים פסיכו-ביולוגיים ובמקרים רבים גם מימוש אהבתה לגבר ממנו היא מבקשת להיכנס להיריון. הכיצד ניתן לטעון כלפי אישה סבירה זו כי רצונה העז בילד הוא דבר שאם יתקיים הוא בבחינת נזק?

על-פי סעיף 35 לפקודת הנזיקין, "עשה אדם מעשה שאדם סביר ונבון לא היה עושה באותן נסיבות או לא עשה מעשה שאדם סביר ונבון היה עושה באותן נסיבות, או שבמשלח-יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח-יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות - הרי זו התרשלות; ואם התרשל כאמור ביחס לאדם אחר, שלגביו יש לו באותן נסיבות חובה שלא לנהוג כפי שנהג, הרי זו רשלנות, והגורם ברשלנותו נזק לזולתו עושה עוולה.”

עוולת הרשלנות היא עוולת מסגרת המבטאת מדיניות משפטית והיא משתרעת על פני מערכות עובדתיות שונות. מדובר ברשימה לא סגורה של מצבים אשר בית המשפט ממלא אותה בתוכן על-פי שיקול דעת וניתוח משפטי.
בין קטגורית המזיקים והניזוקים לגביהן נפסק כי בדרך כלל קיימת חובת זהירות מושגית לא נמצאה חובתה של אישה כלפי בן זוגה ליחסי מין שלא להיכנס להיריון ממנו.1

חובת הזהירות המושגית היא כאמור פרי מדיניות שיפוטית. על כן נשאלת השאלה האם נכון וראוי להכניס לרשימת המצבים בהם קיימת חובת זהירות מושגית את קטגורית הרשלנות לכאורה של נשים הגונבות זרע, [המזיקות"] וגברים אשר הפכו לאבות בעל כורחם, [ה"ניזוקים"]? דבר זה טרם נקבע והוא ייקבע בהתאם לתחושת המוסר, הצדק החברתי וצורכי החברה המשתנים, לאחר בחינת ערכים, אינטרסים רלוונטיים ומשקלם היחסי.2

ואולם, קביעת חובת זהירות מושגית היא השלב הראשון לבחינת קיומה של עוולת הרשלנות ואם ייקבע כי לא חלה חובת זהירות מושגית בין אישה המקיימת יחסי מין עם בן זוגה במטרה להיכנס להיריון - אזי לא תקום לגבר עילה לתבוע במסגרת עוולת הרשלנות.

כדי לקבוע הלכה מחייבת לעניין חובת הזהירות המושגית, יבחן בית המשפט את העניין בהתאם ל"מבחן הצפיות”. הפסיקה קבעה3 שני תנאים לצורך התגבשותה של חובת הזהירות המושגית: 1. עמידה במבחן הצפיות: האם האדם הסביר "צריך היה לצפות להתרחשות הנזק" 2. קיומם של יחסי שכנות.

לעניין מבחן הצפיות, (שהוא כאמור התנאי הראשון), יצוין כי חובת הזהירות המושגית תחול רק במקום בו היה בידי המזיק לצפות את הנזק (אלא אם כן קיימים שיקולים של מדיניות משפטית השוללים את החובה).
בבסיסה של דרישה זו עומד העיקרון לפיו הטלת חובת זהירות על הפרט מגבילה במידה מסוימת את חירותו ולפיכך הגבלה זו תתאפשר רק כאשר היא נועדה למנוע סיכונים מאנשים אחרים. כאשר לא ניכר כל סיכון, אין כל הצדקה בהגבלת חירות הפרט, ולכן במקרים אלה לא תוכר חובת הזהירות. כמו-כן, העיקרון המוסרי לפיו אין לחייב אדם בתוצאות נזק שלא ניתן היה לצפותו עומד גם הוא ביסוד דרישה זו.

מכל הכתוב לעיל עולה בבירור כי על המזיק לכאורה לצפות סיכון ו/או נזק לניזוק לכאורה. לענייננו, נשאל האם אישה המבקשת להיכנס להיריון מגבר אשר ידוע לה כי הוא אינו רוצה להפוך לאב - היא בבחינת אישה סבירה הצופה סיכון, או נזק לגבר?

להבהיר, אישה הרוצה בילד לא רואה ולא יכולה לראות בו - "נזק”. נהפוך הוא, היא רואה בו - אוצר, משאלת לב ונפש, מושא לכמיהה עזה. הילד עבורה הוא מימוש צרכים ומאוויים פסיכו-ביולוגיים ובמקרים רבים גם מימוש אהבתה לגבר ממנו היא מבקשת להיכנס להיריון. הכיצד ניתן לטעון כלפי אישה סבירה זו כי רצונה העז בילד הוא דבר שאם יתקיים הוא בבחינת נזק? האם עליה לצפות כי הריונה יהווה סיכון לגבר?

להבהיר, "רצונה" של אישה בילד הוא תוצר של הבשלה פסיכולוגית וביולוגית טבעית ומובנית בה והיא כאמור כלל לא יכולה להתייחס אל תינוק מבחינה מושגית כאל "נזק”. לכל היותר היא יכולה לשמוע מפיו כי הוא אינו רוצה בילד אך מכאן ועד לראות בהצהרתו כמי שיראה בילד שייוולד "נזק" - המרחק מבחינתה עוד רב ולכן בלתי צפוי. לכל היותר היא "צופה" כי הצהרת הגבר היא זמנית אשר לבטח תשתנה לאחר הלידה עם המפגש עם הילד הנולד - כפי שאכן קורה במקרים רבים.

זאת ועוד, ברוב רובם של המקרים בהם אישה מתכננת מראש לגנוב זרע מבן-זוגה מדובר באישה שתכננה את צעדיה ובחרה בגבר מסוים להיות תורם הזרע. היא "גנבה את זרעו" לאחר היכרות עמו, לאחר בדיקה לגביו, לאחר קיום קשר רומנטי או חברי עמו אשר איפשר את הבדיקה ואת ההיכרות עמו, היינו המעשה נעשה לא אגב משכב לילה חד-פעמי ומזדמן אלא בעקבות קיומה של מערכת יחסים כלשהי - החל ברומן קיץ וכלה במערכת יחסים זוגית ממושכת. על כן הדבר "הסביר" אותו היא בוודאי "צופה" הוא כי הילד שייוולד לה מבן זוגה יהיה רצוי על ידו בסופו של דבר. התכחשות הגבר לחובתו לזון את ילדו באמצעות טענה לנזק היא אינו דבר אשר על האישה הסבירה לצפות.

מן הטעם הזה לפחות - אינני מסכימה עם המבקשים להחיל את חובת הזהירות המושגית ואת עקרון צפיות הנזק - על המצב של גנבת זרע ו"אבהות נכפית”. האישה הסבירה לא רואה בתינוק שייוולד בבחינת דבר שמסכן את הגבר, או הגורם לו נזק כלכלי, שהרי מדובר ב"טעם החיים" מבחינתה ואילו החובה לזון את הילד שייוולד היא בבחינת זכות, פרס, דבר מבורך. אישה סבירה זו תצפה כי הגבר יאהב את בנו/בתו לאחר לידתם - דבר שבמקרים רבים אכן קורה ולכן - הוא - הדבר הסביר.

ואולם, אין זו הטענה היחידה כנגד החלת עוולת הרשלנות על התביעות בהן עוסקת עבודה זו. שהרי בעוד שעוולת הרשלנות מטילה על המזיק לצפות את התרחשות הנזק בשל סטייה מרמת הזהירות הרי שמקרים של גנבת זרע הם מקרים מתוכננים מראש בהם האישה יוזמת את כניסתה להיריון בתחבולה, במירמה, בחוסר תום לב ובמצג שווא - בכוונה! וכוונה אינה יסוד מיסודותיה של עוולת הרשלנות.

מן הטעם הזה בלבד של הכוונה - ברור כי עוולת הרשלנות אשר אינה מכוונת למקרים בהם הייתה כוונה מראש "להזיק”, אלא למקרים בהם לא הייתה כוונה להזיק אלא "לצפות" כי יתרחש נזק - אינה רלוונטית.

מאותו הטעם של חוסר רלוונטיות אין לראות בתביעה בשל מצג שווא רשלני והיזק בדיבור אשר יש בו להטעות את הצד השני - כפתרון ממנו יכולים התובעים לבוא אל שלהם. סעיפים 35 ו-36 לפקודת הנזיקין מטילים על האדם את החובה לא רק שלא ליתן מידע רשלני אלא ליתן מידע עובדתי מדויק, וזאת כלפי אדם הסומך על המידע, וכן לנקוט באמצעים סבירים כדי למנוע נזק מאדם שצריך לצפות שייגרם לו נזק כתוצאה מהמידע המוטעה.

מהפסיקה עולה כי ההכרה בעילת תביעה בשל מצג שווא רשלני התקיימה בתביעות בהם מוסר המידע התרשל כלפי מקבל כאשר בין השניים היה קיימים יחסים חוזיים או יחסי אמון במובן הקלאסי (עורך דין - לקוח, בנקאי - לקוח) וכו'. בפסק דין וינשטיין נ' קדימה4 נידונה חוות דעתו של בעל מקצוע (מהנדס) ונקבע כי ניתן להטיל אחריות על אדם בגין חוות דעת רשלנית, הגם שניתנה בתום לב.

ההכרה באינפורמציה רשלנית שנמסרה ברשלנות קבעה כי אין מקום להבחין בין עשיית מעשה פיזי רשלני לחוות דעת רשלנית. לענייננו - לא מדובר בחוות דעת רשלנית או בייעוץ כלשהו שנותנת האישה כי אם בהצהרה כוזבת במכוון. באם ההצהרה הייתה נטולת כוונה והיא אכן תוצאה של טעות, או רשלנות - לא מדובר בגנבת זרע מכוונת.

מקורות

1. דוגמאות לקטגוריות של חובת זהירות אשר הוכרו בפסיקה הן למשל חובתו של הנהג כלפי הולך הרגל, נקבע בע"פ 212/72 סימן טוב נ' מ"י, פ"ד כז(1) 144; ע"פ 584/76 מזרחי נ' מ"י, פ"ד לא(2) 617], ובתו של המעביד לעובדיו נקבע בע"פ 475/72 פנקס נ' מ"י, פ"ד כז[2] 617; ע"פ 35/57 שפירא ואח' נ' היועץ המשפטי, פ"ד יב 245], ובתו של מורה כלפי תלמיד - נקבע ב בע"פ 402/05 אלגביש נ' מ"י, פ"ד ל(2) 561; ע"א 206/90 מרצ'לי נ' מ"י, [לא פורסם].
2. א' ברק, שיקול דעת שיפוטי (תל אביב, תשנ"ג), בעמ' 462.
3. ע"א 243/83 , פ"ד לט(1) 113.
4. המ' 106/54 ויינשטיין נ' קדימה, פ"ד ח 1317.

תאריך:  24/03/2009   |   עודכן:  14/05/2009
טל רבינוביץ'
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גניבת זרע לאור עוולת הרשלנות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תמימה
24/03/09 15:56
2
יאיר תיבון
14/05/09 18:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאותם אלו שאינם בקיאים ברזי שוק ההון והבורסה, אז הצבע הירוק מסמל עליות בשוק המניות, והצבע האדום מסמל על ירידות בשוק המניות. לאחר שליטה של הפועל בתקופה של השנה האחרונה, הווה אומר בורסה צבועה אדום – ירידות, פתאום רואים המשקיעים קצת מכבי, הווה אומר בורסה צבועה ירוק - עליות, ותוהים כיצד להגיב. המשקיע האגדי וורן באפט, שבעצמו מחק כמה מיליארדים טובים במשבר הנוכחי בשווקים הפיננסים, אמר פעם משפט חכם: "כשכולם חמדנים - מכור, כשכולם פחדנים - קנה". אני באופן אישי הייתי מוסיף חכמה קטנה שמוסיפה ערך נוסף לזה של מר באפט, ואביא אותה כאן באמצעות סיפור ממנו ניתן יהיה ללמוד על אותו ערך מוסף.
24/03/2009  |  גיא חזן  |   מאמרים
לא רק ילדים אוהבים לשחק. גם מבוגרים. בעידן המחשב יש אצלם, עדיין, עדנה למשחקים של פעם. הם אינם מתוחכמים כמו אלה של היום, ואת מקומם של השלט והסוללות תופסים בהם הקלף והקובייה.
24/03/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אהוד ברק אינו הפוליטיקאי הבכיר הראשון המגיע משורות צה"ל ומן הסתם גם לא האחרון. שלושה מראשי ממשלות ישראל היו אלופים או רבי-אלופים: יצחק רבין, אריאל שרון ואהוד ברק. שרי הביטחון שהיו קצינים בכירים - מי יספרם. וכך, ככל שאנו יורדים בסולם הדרגות הפוליטי, נמצא עוד ועוד קצינים לשעבר.
24/03/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ביום שבת ייערך המשחק הראשון בין ישראל ליוון מתוך שניים.
24/03/2009  |  רועי אורן  |   מאמרים
"דמותו מצטיירת באמצעות מערך של ניגודים. הוא בעת ובעונה אחת בוהמיין, אליטיסט ושוכן ביבים מפוקפק, סטיריקן נוצץ ושטחי ופילוסוף כבד ראש; אב לשני ילדים, מאמין וניהיליסט, אסתטיקן קנאי ואדם חסר חוש מידה, מי שהעולם פרוס על כף ידו ומי שהיה חבוש בצינוק, בז למוסר ובעל חוש צדק מפותח, מופע מהלך של גנדרנות ושנינות ונושא תהומות של ייאוש ושל חרדה. הפרדוקסיות של דמותו היא שהפכה אותו לאייקון של אלמנטים רבים ושונים זה מזה של שנינות וחריפות, אך גם של נהנתנות, של הפליה ורדיפה ושל מוסר חברתי וביקורת תרבותית.
23/03/2009  |  יוסי ריבלין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il