|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

כינוס עורכי-הדין באילת - זווית אחרת

הרבה עורכי דין, הרבה דיונים ופאנלים וקצת רעיונות יצירתיים. עו"ד צמרת, מתחככים בצמרת המשפטית של ביהמ"ש העליון והפרקליטות ומציגים עמדה אחידה בנושא חיוניות שלטון החוק ועצמאות המערכת המשפטית. מי שהציל את הכינוס - הצהרה של מני מזוז
24/06/2009  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות

כינוס אילת, התשיעי במספר, כמו קודמיו, הצטיין בשפע דיונים ופאנלים משפטיים, לצד אירועי תרבות, פנאי ונופש, שגם זאת מטרת הכינוס. כותרות רבות וסנסציוניות, לא יצאו מהכינוס, למרות ניסיונות רבים, להביע עמדות אחרות, לא שגרתיות, ולהציע דרכים חדשות לפתרון סוגיות ישנות מציקות מזה שנים.

נושאים כמו: משילות, עינויי דין, התערבות חריגה של הרשות השופטת בתחומים חוץ-משפטיים, סמכויות היועץ המשפטי וההצעות להפריד בין סמכויות היועץ המשפטי והממונה על התביעה הכללית, המלחמה בפשע המאורגן, הון ושלטון וכו' עמדו במרכז הדיונים הסוערים אך לא עשו גלים. עד שהגיע מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה, ונתן את הכותרת התקשורתית לכינוס אילת התשיעי.

מזוז: במדינה מתוקנת, חשודים בפלילים לא מתמנים לשרים. במדינה מתוקנת - ליברמן לא היה נבחר לשר.

מדינה מתוקנת - על-פי התפיסה של מזוז, מי שחשוד בפלילים, פסול אוטומטית למשרה ממשלתית, לפני שהוכרע דינו, לפני שנעשה לו שימוע, לפני שנאספו כל הראיות ולפני שסניגוריו ראו את התיק הפלילי וחקרו את העדים. לפי התיאוריה של מזוז, כל הפוליטיקאים, ואנשי הציבור שזוכו בדין, לאחר עינויי דין, ברגע שנחשדו הם פסולים לחיתון ולמשרה ציבורית.

ניקח לדוגמה את שר המשפטים הנוכחי - פרופ' נאמן הוחשד בהגשת תצהיר כוזב, נתפר לו תיק, על-ידי יועץ משפטי (לא מני מזוז) - יצא זכאי אבל הפסיק להיות שר המשפטים בסיבוב הקודם.

רפול ז"ל - רצו למנותו לשר לביטחון פנים, ואז נזכרו שיש בבוידעם תיק ישן, מלפני כמה שנים, מנעו ממנו את המינוי, הוגש כתב אישום וביום הראשון למשפט, בישיבה הראשונה בית המשפט זיכה אותו, אבל את התפקיד הוא הפסיד.

ראובן ריבלין - יו"ר הכנסת הנוכחית, אמור היה לפני שנים, בממשלת הליכוד הקודמת, להתמנות לשר, ואז נזכרו בחקירה ישנה וטירפדו לו את התפקיד.

יש דוגמאות נוספות, בתחומים שונים, שבהם הגשת תלונה פלילית ופתיחת חקירה משטרתית, מחסלות קריירות פוליטיות וציבוריות. שלא תהיה אי-הבנה בנושא: אין הכוונה למנוע מהמשטרה חקירה, במקרים בהם יש בסיס וחשד למעשים פליליים, עד לדרגים הגבוהים ביותר, נשיא, ראש ממשלה, שרי אוצר ודרגים בכירים אחרים. לפעמים התוצאות די עגומות בתחומים אלה, כפי שהמציאות מוכיחה זאת.

אך מאידך-גיסא, יש להיזהר מאוד בהחלטה ובקביעה נוסח היועץ המשפטי מני מזוז, שחשודים בפלילים לא יתמנו לתפקידים בכירים.

אסור לשכוח שהחשדות הפליליים, הם מצד המשטרה והפרקליטות בלבד, בשלב זה, לפני "שימוע" ולפני הכרעה של בית משפט.

מזוז: במדינה מתוקנת...

במדינה מתוקנת, אחרי ההצהרה של מזוז, הוא היה מודח מתפקידו או נאלץ להתפטר.

מסקנה נוספת מהצהרתו של מזוז - אנחנו כיום מדינה לא מתוקנת, ומזוז הוא יועץ משפטי של מדינה לא מתוקנת.

אם הוא בעל עקרונות ויושרה, כפי שהוא מצהיר, עליו לקום ולהתפטר, מאחר שליברמן, חשוד בפלילים, הוא שר חוץ.

להערכתי - גם אם יוחלט בפרקליטות על הגשת כתב אישום, והגשתו לבית משפט כפופה ל"שימוע" - לאמור: תקופת דחייה של 12-6 חודשים של חקירה שנמשכת כבר 10 שנים - ואז לפי החוק הקיים, ליברמן לא חייב להתפטר (אלא אם הוא עושה זאת מיוזמתו) עד להרשעה.

ליברמן לא נראה לי מהחומרים הפוליטיים, שיתפטר רק בגלל חשדות של המשטרה.

עינויי דין

בין הנושאים שעלו בכינוס, עינוי הדין, הסחבת, מחסור בשופטים, התמשכות הדיונים, שהיו בראש סדר היום של שר המשפטים החדש, פרופ' נאמן. ברור, שנושא כאוב זה חייב למצוא פתרון מהיר ויצירתי. צדק שנעשה, לאחר 15-10 שנה הוא תיאוריות צדק אבל מעשית עינוי דין מתמשך, שיש בו אלמנטים של התעללות משפטית. צריך יותר שופטים, יותר תשתיות, כמובן תקציבים, אבל בעיקר יעילות וחריצות מצד השופטים, המשטרה, הפרקליטות ועורכי הדין.

אחד הפתרונות היצירתיים לקיצור תורים, לקיצור עינוי המשפט - הוא ניהול המשפטים ברצף. בארה"ב - השיטה של ניהול משפטים עם חבר מושבעים - מחייבת לנהל משפטים ברצף כדי לשחרר את המושבעים. כלומר: כשמוגש כתב אישום ונקבע שופט, הוא מזמין את הצדדים לדיון מקדמי - קובע תאריך התחלה + רצף דיונים מיום ליום כולל אחה"צ.

בארץ קשה לאמץ את כל השיטה. אבל בהחלט ניתן לקבוע בתקנות או בחקיקה, שמשפט יתנהל לפחות שלושה ימים בשבוע עד לסיומו - והכרעת הדין תינתן תוך 60-30 יום, פרט למקרים חריגים 90 יום.

לחימה בפשע מאורגן

המשטרה, הבינה באיחור של שנים, שהדרך היעילה ללחימה בפשע, היא הקמת יחידה ארצית תוך שילוב כל גורמי האכיפה הפלילית והאזרחית. בנושא זה, כתבתי מספר מאמרים בעבר, כולל הרצאות בפני קציני וחוקרי משטרה, שמתמחים בפשע מאורגן - שהדרך להצלחה הוא ריכוז כוח ארצי תוך תיאום פעולה בין הגופים. בעיקר יש לשים דגש על אכיפה וענישה כלכלית כבדה, לאמור: החרמת רכוש, עיכול כספים שהושגו בפשע, לא לתת להבריח רכוש ולא לתת אפשרות להתחמק בדרכים מתוחכמות.

אבל, המציאות הוכיחה, שיש פער בין הרצון והיכולת. רשות המיסוי על אגפיה - לא משתפת פעולה בצורה מספקת עם המשטרה. התוצאה - הצלחה בתחום הפלילי, כישלון במגזר הכלכלי.

ניצב יואב סגלוביץ, עו"ד בהכשרתו - הוא ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל. בכינוס באילת ציין בהרצאתו שאין ארגון פשע שאלימות איננה מאפיין אינטגרלי מחייו, כמו-כן, השגת כוח וכסף וקשרים. יש הצלחות מרשימות בתחום הפלילי, חלק מראשי הארגונים נמצאים בכלא, אבל הוא מודה שבתחום הפגיעה ביכולת ובתשתית הכלכלית - הם חלשים יותר.

הפתרון לדעתי - לאכוף שיתוף פעולה ותיאום בין הגופים מטעם המדינה, לקבוע ראש אחד שיוביל את המאבק, ותיקון החוק למלחמה בארגוני פשיעה בסעיפים הכלכליים, כדי לפשט ולהקל על המאבק בפגיעה ברכוש ובכסף שהושג בפשע. להזכיר לציבור - גדול הגנגסטרים של שיקגו, אל קפונה, הושלך לכלא על עבירות מס הכנסה ולא על מעשיו הפליליים כמו רצח, אלימות, פגיעה בגוף וברכוש.

התקשורת ובתי המשפט

השופטת (בדימ.) דליה דורנר, מבית המשפט העליון וכיום נשיאת מועצת העיתונות, טענה בכינוס שהתקשורת אינה מנהלת את המשפט, היא מנוהלת בידי אלה שמזינים אותה. התקשורת שופטת את הנאשמים, אלה מזכים ואלה מרשיעים. השופטים יחליטו על-פי הראיות שלפניהם, אבל התופעה עצמה מדאיגה.

השופט (בדימ.) פרופ' זמיר - אמר שיש סיכוי שהתקשורת תשפיע על השופטים, אפילו בתת-מודע.

השופטת חיותה כוחן - השופטת של חיים רמון, מדברת על התקשורת שרצתה בכוח לזכות את רמון אבל הדבר לא השפיע עליה.

להערכתי: התקשורת בפרשת רמון אומנם הייתה אגרסיבית וחריגה בנסיבות, אבל היו בה אלמנטים רבים וניתוחים משפטיים מוצלחים יותר מאשר בפסק הדין. כלומר: השופטים של רמון לא רצו להיות מושפעים, או שיחקו כאילו לא מושפעים ולכן פסק הדין שלהם מלא נקודות שחורות, לא מבוססות משפטית ומנוגדות לראיות. בקיצור - פסק דין לא אובייקטיבי ושגוי.

השופטת חיותה כוחן - מיתממת וחבל. השופטים כן מושפעים מהתקשורת.

התקשורת והשפעתה על השופטים

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה בעבר, כיום מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, אמר לא פעם בכינוסים ובהרצאות שהשופטים מושפעים מהתקשורת ומלחץ ציבורי.

השופט העליון (בדימ.) מישאל חשין - התבטא אף הוא, שאדם צריך להיות מברזל או מלאך, כדי לא להיות מושפע. וגם אם ניקח את הגרסה המקלה של פרופ' זמיר, הרי יש השפעה אפילו בתת-מודע.

לסיכום: כינוסים נוסח - כינוס מאי 2009 והשתלמויות מקצועיות, הם חיוניים, מקדמים את המקצוע, משמשים במה להעלות רעיונות והסתייגויות, ביקורת והצעות ייעול קונסטרוקטיביות.

לעניין העלות והמחיר - במחיר ארבעה ימי כינוס באילת ניתן לנסוע לשבוע לחו"ל, כדאי לחשוב על נושא זה, כדי שיהיה נגיש גם לעורכי דין צעירים, שנאבקים על פרנסתם וקיום משרדיהם כל השנה, וגם להם מגיע - אילת.

הערות לעניין פשע מאורגן והענישה הראויה

1) אסי אבוטבול נדון ל-13 שנות מאסר (התביעה דרשה 25 שנה), בהיותו ראש ארגון פשע. טענת סניגוריו, העונש מוגזם כי לא הופעלה אלימות ממשית.
2) זאת גישה מוטעית - שהרי חומרת העבירות נובעות מעצם היותו ארגון פשע ומעצם היכולת שלו להפעיל אלימות כשצריך לצורך לחץ ואיומים. נושא נוסף הוא סוג העבירות, מהותן, היקפן וחומרתן.
3) ארגון שגונב מכוניות, אינו דומה למי שעוסק בסחיטה ובאיומים, בסחר בסמים, בנשים, בהימורים ובבתי קזינו, שהרי האלימות בארגון פשע - היא יסוד מובנה ובסיסי לקיומו.
4) גם דון קורליאונה שהגיע "לטופ" לא היה צריך לאיים, ומספיק ששליחיו הזכירו את שמו.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  24/06/2009   |   עודכן:  24/06/2009
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כינוס עורכי-הדין באילת - זווית אחרת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסף מגבעתיים
24/06/09 20:11
2
תוספת לכנס
25/06/09 09:38
3
יש מיש
25/06/09 12:25
4
איתן
25/06/09 13:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה היבטים של המשבר הפנימי צריכים להדאיג מאד את ראשי המשטר האיסלאמי בטהרן. באירן פורצות מדי כמה שנים מהומות והפגנות, בעיקר נגד התערבות המשטר בחיי הפרט או עקב המצב הכלכלי. ואולם הפגנות כפי שהיו הפעם, מבחינת היקף המשתתפים, משך התמשכותן, מספר הנפגעים בהן והפגנת הזעם והנחישות של משתתפיהן - טרם אירעו מאז המהפכה ב-1979.
24/06/2009  |  אפרים קם  |   מאמרים
פעילות גופנית בכלל ואומנויות לחימה בפרט, היא דרך נהדרת להתמודד עם איזון הסוכרת אצל מבוגרים וילדים חולי סוכרת. השילוב של פעילות גופנית יומיומית, תזונה מבוקרת, בדיקות סוכר בגלוקומטר, בשילוב עם קריאת סוכר רציפה ומינון אינסולין מתאים, הכרחי לאיזון ולשמירה על רמות סוכר תקינות.
24/06/2009  |  יאיר פינקו  |   מאמרים
בימים אלה ראה אור הספר 'תריס' של אמילי עמרוסי, שהייתה כתבת בערוץ 10 ודוברת מועצת יש"ע. בהיותי מכיר ומוקיר את המחברת, היה ברור מראש שאהיה חייב לקרוא את ספר הביכורים שלה, גם אם יהיה משעמם, ומעבר לכך, לתמרן במבוכה במקרה שהספר אינו אמין או פוגע במתנחלים שאותם הוא אמור לתאר.
24/06/2009  |  בעז העצני  |   מאמרים
הוא איש רציונאלי. לפחות כך הוא חושב את עצמו. מהסיבה הזו, הראיונות שהעניקה בעלת השליטה בבנק הפועלים שרי אריסון, הניעו אותו אל המקלדת, כדי לשתף אותנו בדאגות שלו. בכל זאת - יש לו חשבון בבנק הפועלים, ובעלת שליטה ששומעת "קולות מהחלל החיצון", עלולה לגרום צרות לכסף שלו.
24/06/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
פעם, לפני עידן ועידנים - אולי עשרה ימים - התקיימו בחירות באירן. כל הפרשנים שמילאו את גלי האתר וטורי העיתונים היו מאוחדים בעמדתם: לא משנה מי ייבחר, יחסה של אירן כלפי ישראל לא ישתנה, מירוץ הנשק הגרעיני יימשך, ובכלל, לנו זה לא משנה כל-כך. מדובר בשני אנשי דת קיצוניים (אחמדינג'אד ומוסאווי) ששמו להם למטרה לחסל את המדינה היהודית. היו שהגדילו ואמרו: לישראל עדיף שייבחר הנשיא המכהן, אחמדינג'אד.
24/06/2009  |  כרמית גיא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il