|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

בשנת 1969 הונחה התשתית למהפכה החוקתית

'המהפכה החוקתית' החלה הרבה לפני שנת 1992 ניצניה הנצו כבר בשנת 1969, עת ביטל השופט לנדוי חוקי בחירות אשר סתרו את חוק יסוד הכנסת אולם בשנים ההן ה'מהפכה החוקתית' הייתה שקטה, לא מורגשת, ולא מלווה ב'רעש וצלצולים' של אקטיביזם מאמר חמישי בסדרה
25/07/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
"כאשר הכנסת מחוקקת חוקים אשר סותרים את חוקי היסוד שהיא עצמה חוקקה, היא פוגעת בריבונות עצמה" [צילום: פלאש 90]

רבים לפניו עשו דברים דומים ואף הרחיקו לכת, אך היללו את ריבונותה של הכנסת. כך היה השופט לנדוי אשר השתמש במילים "חלילה לנו מלהתערב בחקיקת הכנסת" אך בפועל עשה כן, וכך היה השופט אילון אשר בשנת 1990 דיבר על "כיבוד ריבונותה של הכנסת", אך בפועל, הרחיק לכת יותר מברק ה"אקטיביסט" בפסק דינו, בקובעו כי כוונת המחוקק אינה הכלי המרכזי לפרשנות חוק, אלא אך ורק 'נקודת המוצא', וכי השופט הוא הפרשן המוסמך.

התערבות בג"צ בפעולת הכנסת
ענבל בר-און
האמנם בג"צ מתערב בפעולת הכנסת כפי שטען ללא הרף בקדנציה הקודמת שר המשפטים, הפרופ' פרידמן? למעשה הוא מיעט להתערב * מאמר ראשון בסדרה
לרשימה המלאה

ביקורת בג"צ על הכנסת: גזענות
ענבל בר-און
בניגוד לדימוי שפרידמן מנסה ליצור, בג"צ נקט ריסון שיפוטי בעתירותיהם של חברי כנסת אחד כנגד השני * בניגוד לדימוי, הוא אינו כלי שרת של השמאל, והעניק סעדים גם לכהנא כאשר החוק דרש זאת * מאמר שני בסדרה
לרשימה המלאה

ביקורת בג"צ על הכנסת והממשלה: הסורחים
ענבל בר-און
גם מעשה שאינו נחשב בהכרח פלילי, יכול להיות לא אתי * בפלילי - כל אדם נחשב כחף מפשע, עד שהוכח אחרת * אך בכדי להיחשב מוכתם מוסרית, לעיתים די בראיות לכאורה * מאמר שלישי בסדרה
לרשימה המלאה

אקטיביזם שיפוטי: של מי האדמה הזו
ענבל בר-און
הציונות מזוהה עם גאולת הקרקע * 'עוד דונם ועוד פרה' היייתה ססמתה * עתודת הקרקע של ישראל קטנה, והכל (ערבים, יהודים, בדווים, תושבי עיירות פיתוח) נאבקים עליה * מאמר רביעי בסדרה
לרשימה המלאה

מקובל לייחס את ראשית ה'מהפכה החוקתית' לפסק הדין בעניין בנק המזרחי ( ע"א 6821/93 בנק המזרחי המאוחד בע"מ נ' מגדל כפר שיתופי, פ"ד מט(4), 221), אשר קבע כי חוק רגיל נסוג מפני חוק יסוד. באותו פסק דין אומנם נקבע כי 'חוק גל' אשר מסדיר את חובותיהם של הקיבוצים והמושבים הינו חוק הפוגע בקניין הבנקים באופן מידתי, והעתירה נדחתה, אך כדור השלג החל להתגלגל: מאותה נקודה ואילך הגישו עותרים עתירות כנגד חוקיותם של חוקים, ובחמש מקרים העתירות נתקבלו וחוקים בוטלו בהיותם סותרים את חוקי היסוד. המהפכה החוקתית גררה גל של ביקורת, והמבקרים גרסו כי בג"צ מתערב התערבות יתר בפעולת הכנסת ופוגע בריבונותה.

למעשה, הניצנים הראשונים ל'מהפכה חוקתית' זו נטעו אי שם בשנת 1969, אז עתר עורך הדין אהרון ברגמן כנגד תוקפו של חוק מימון המפלגות, אשר פוגע בעיקרון השוויון שכן הוא מונע מימון מסיעות חדשות, ואשר לא נתקבל ברוב מיוחס, כנדרש לפי סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת.

סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת מהווה את אחד מיסודותיו המוסדים של משטר דמוקרטי, בקובעו כי הבחירות תהנה "כלליות, ארציות, ישירות, שוות, חשאיות ויחסיות", ועל כן נקבע בהמשך סעיף זה כי אין לשנות סעיף זה אלא ברוב של חברי הכנסת. סעיף 46 לחוק יסוד: הכנסת מוסיף ומגדיל ודורש קיומו של רוב מיוחד לשינוי סעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת, היינו, רוב של כ-61 חכ"ים.

עורך הדין אהרון ברגמן, כאמור, טען כנגד חוקתיות החוק ועתירתו התקבלה על-ידי השופט לנדוי, אשר כיום, חרף העובדה שמייחסים לו את הנחת 'אבן הפינה' של המהפכה החוקתית, מכחיש כל קשר לניסיון לפגוע בריבונותה של הכנסת. המיוחד הוא שכל פסקי הדין עד לשנת 1990, אשר עסקו בביקורת שיפוטית על חקיקה של הכנסת, אומנם ביטלו חקיקה של הכנסת מקום בו זו סתרה חוקי יסוד, אך השתמשו ברטוריקה של "כיבוד ריבונותה של הכנסת" (תוך שידם השניה מבטלת את החוק). זו הסיבה ששופטים אלו אשר ביטלו חוקים של הכנסת לא גררו אחריהם קיטונות של ביקורת על היותם "אקטיביסטיים שיפוטיים".

למעשה, הנשיא (כתוארו אז) ברק היה פחות אקטיביסט ממה שנהוג לייחס לו: במידה מסוימת הוא היה אף פאסיביסט שיפוטי (הוא לא התגייס די הצורך למימושן של זכויות חברתיות, הוא דחה את מרבית העתירות אשר התנגדו לפעולות אלימות של הכיבוש, והוא קבע כי מקום בו הכנסת מחוקקת חוק אשר פוגע בזכויות יסוד חרף קביעת בג"צ כי החוק אינו חוקתי, יש לקבל הכרעתה).

אך הרטוריקה שלו היא זו שקוממה.

רבים לפניו עשו דברים דומים ואף הרחיקו לכת, אך היללו את ריבונותה של הכנסת. כך היה השופט לנדוי אשר השתמש במילים "חלילה לנו מלהתערב בחקיקת הכנסת" אך בפועל עשה כן, וכך היה השופט אילון אשר בשנת 1990 דיבר על "כיבוד ריבונותה של הכנסת", אך בפועל, הרחיק לכת יותר מברק ה"אקטיביסט" בפסק דינו, בקובעו כי כוונת המחוקק אינה הכלי המרכזי לפרשנות חוק, אלא אך ורק 'נקודת המוצא', וכי השופט הוא הפרשן המוסמך.

האם אקטיביזם שיפוטי הוא רע? אקטיביזם שיפוטי אומר לכנסת "התיישרי לפי הקו שאת עצמך קבעת". בכל ארבעת העתירות שאציג להן, ואשר בהן ביטל בג"צ חוקים של הכנסת אשר סתרו את סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת, בג"צ למעשה כיבד את ריבונות הכנסת הרבה מעבר למה שהכנסת כיבדה את ריבונות עצמה. למעשה, כאשר הכנסת חוקקה חוקים אשר סותרים את חוקי היסוד שהיא עצמה קבעה - הכנסת חיללה את ריבונות עצמה בכך שנסוגה מהחלטתה שישנם עקרונות ארוכי טווח שלא יתכופפו בפני גחמות אד - הוק של חכ"ים. בכל המקרים שיתוארו להלן, סיעות בעלות כוח והשפעה בכנסת עיוותו את חוקי הבחירות לטובתן (בין אם מדובר בהקצאת מימון או זמן שידור), תוך קיפוח סיעות קטנות או חדשות, ותוך התעלמות מעקרונות ארוכי טווח, אך ורק בשל הצורך להשיג יתרון רגעי. כל התכלית של חקיקת חוקים משוריינים ארוכי טווח הינה למנוע את שינוי הכללים הפתאומי לפי מטרות רגעיות.

חוקים ארוכי טווח, חוקים משוריינים, חוקים המתווים את חוקי המשחק בדמות עקרונות כלליים שומרים על יציבות, ועל משילות. הכנסת נהגה באותם מקרים כמו הילד המתבגר שאינו יודע מה טוב עבורו, ומתחיל לשתות לשכרה וליטול סמים 'קלים' ולהסתובב בחברה רעה.

בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ באותה פרשה היה המבוגר האחראי שאמר לכנסת 'פעלי לפי החוקים שאת עצמך קבעת, כבדי את ריבונות עצמך'.

1969: "חלילה לנו להתערב בחקיקת הכנסת"
שוויון מהותי [צילום: פלאש 90]

בפסק דין זה ראה את עצמו בית המשפט העליון כמי שלא מוסמך להתערב בביקורת שיפוטית בהחלטות הכנסת, ונקט רטוריקה ענווה ולפיה "חלילה לו להתערב במעשה החקיקה של הכנסת, ולשלוח יד מעבר לחומות של הפרדת הרשויות". חרף הרטוריקה הצנועה מורה בג"ץ בסופו של יום לשר האוצר לעשות אחת מן השניים: או לקבל את 'חוק המימון לכנסת' ברוב מוחלט, או לתקנו כך שלא יפגע בעיקרון השוויון.

בשנת 1969 עתר עורך הדין אהרון ברגמן כנגד חוק מימון המפלגות (בג"צ 98/69 אהרן א' ברגמן נ' שר-האוצר ו-מבקר המדינה, פ"ד כג(1), 693 (1969)) אשר סותר לטענתו את סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת שבו נקבע כי על הבחירות להיות שוות.

לשיטת העותר, מימון אך ורק של מפלגות שהיו בכנסת השישית, ומניעת מימון ממפלגות חדשות שטרם נבחרו אך רוצות לרוץ לראשונה לכנסת פוגע בעיקרון השוויון. בית המשפט העליון קבע כי אכן, מימון אך ורק של מפלגות מן הכנסת היוצאת פוגע בעיקרון השוויון: "בשלילה המוחלטת של ההקצבה מרשימות מועמדים חדשות יש הפרה ממשית של שוויון הסיכויים בין הרשימות, הנוגדת את עקרון השוויון שבסעיף 4 במידה שאין להצדיקה, ולא רק סטיה קלה מעקרון זה", וכי "יכולתה של רשימה שטרם נבחרה לרוץ לכנסת היא מסממני ההיכר המובהקים של דמוקרטיה".

עם זאת, חשוב לציין כי בפסק דין זה ראה את עצמו בית המשפט העליון כמי שלא מוסמך להתערב בביקורת שיפוטית בהחלטות הכנסת, ונקט רטוריקה ענווה ולפיה "חלילה לו להתערב במעשה החקיקה של הכנסת, ולשלוח יד מעבר לחומות של הפרדת הרשויות". חרף הרטוריקה הצנועה מורה בג"צ בסופו של יום לשר האוצר לעשות אחת מן השניים: או לקבל את 'חוק המימון לכנסת' ברוב מוחלט, או לתקנו כך שלא יפגע בעיקרון השוויון. לימים יזכר פסק דין זה כפסק הדין הראשון שבו בוטל חוק של הכנסת על-ידי בית המשפט העליון. למרבה האירונה, השופט לנדוי, כותב פסק דין מצטנע: הוא מתנגד לאקטיביזם שיפוטי והסביר את פסק דין זה כ'המלצה' לכנסת, אך לא כציווי כלפיה.

1981: "שוללים מרשימה קטנה הזדמנות הוגנת להציג מצעה בפני הבוחר"
שוויון בהזדמנויות [צילום: פלאש 90]

קביעת אמת מידה בלתי זהה או נסיגת השוויון מפני ערכים חשובים יותר חייבות להיעשות במודע ובמפורש כשינוי של עקרון השוויון המלא, בדרך הקבועה בסעיף 4 לחוק-יסוד: הכנסת... בדרך זו נשמור על הבהירות החוקתית החשובה, גם על שום היסוד המחנך שבה. טוב שהאזרח ידע אל נכון, כי בוצעה סטייה מעקרון השוויון, ולאיזו מטרה נעשה הדבר.

בשנת 1981 עתרה אגודת 'דרך ארץ' כנגד תיקון מספר 6 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשמ"א – 1981 אשר שינה את מכסות הזמן בטלווזיה וברדיו, שהוענקו לרשימות המתמודדות בבחירות לכנסת, באופן שמכסתן של הרשימות החדשות הופחתה, בעוד שמכסתן של הרשימות המיוצגות בכנסת היוצאת הוגדלה. החוק המתקן לא התקבל ברוב מוחלט של חברי הכנסת. העתירה נסבה על שאלת תקפותו של החוק המתקן, לאור ההוראה המשוריינת בדבר עקרון השוויון בבחירות, הקבועה בסעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת.

הנשיא לנדוי קבע כי "עקרון השוויון במובנו המהותי מופר, כאשר שוללים כליל מרשימה חדשה הזדמנות הוגנת להציג את עצמה ואת מצעה לפני הבוחר". השופט (כתוארו אז) ברק קבע כי "כדי להבטיח את שוויון הסיכויים בהתחרות על קולו של הבוחר, יש להעמיד לרשות כל רשימה ורשימה אותה כמות של זמן - לא יותר ולא פחות - המאפשרת לה להציג בצורה ראויה את מצעה ועמדותיה לציבור הבוחרים".

לשיטת ברק, "חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון מס' 6) סותר את עקרון השוויון בשניים:ב ראשית, אין הוא מעניק לרשימות החדשות ולרשימות הוותיקות הקטנות זמן מינימאלי הדרוש לתעמולת בחירות ראויה; שנית, לרשימות הוותיקות והגדולות ניתן זמן שידור, העולה בהרבה על זמן המינימום, הדרוש להן כדי להציג את עמדתן כראוי".

השופט שמגר פסק כי העקרונות המנחים שבחוק יסוד: הכנסת הינם בגדר "קו מנחה ומחייב, שאין בכוחו של תיקון לחוק הבחירות לכנסת לשנותו, אלא אם כן מתבצעת מלאכת החקיקה בדרך הקבועה בסעיף 4 עצמו.... קביעת אמת מידה בלתי זהה או נסיגת השוויון מפני ערכים חשובים יותר חייבות להיעשות במודע ובמפורש כשינוי של עקרון השוויון המלא, בדרך הקבועה בסעיף 4 לחוק-יסוד: הכנסת... בדרך זו נשמור על הבהירות החוקתית החשובה, גם על שום היסוד המחנך שבה. טוב שהאזרח ידע אל נכון, כי בוצעה סטייה מעקרון השוויון, ולאיזו מטרה נעשה הדבר".

השופט בייסקי הוסיף וציין כי "נוצר פער גדול ובלתי סביר בין מפלגות קיימות לרשימות חדשות מעבר למתקבל על הדעת".

השופטת מרים בן פורת קבעה כי "שוויון, המתבטא בהקצבת זמן שווה לכל מפלגה ורשימה בהתעלם מגודלה, מתנגש מניה וביה בעיקרון המכריע והוא שוויון ההזדמנות. הסיכוי, אשר לו זכאיות הרשימות החדשות, מחייב הקצבת זמן, ההולם את משימתן לשטוח לפני קהל הצופים והמאזינים את מצען ואת המסר המיוחד, העשוי להצדיק את נוכחותן כסיעה בכנסת".

בית המשפט העליון ביטל פה אחד את תיקון מספר 6 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשמ"א – 1981, בהיותו סותר את סעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת אשר קובע כי על הבחירות להיות שוות, ואם חורגים מעקרון השוויון, יש להעביר את החוק ברוב מיוחס, מה שלא התרחש במקרה הנדון.

1983: "שינוי רטרוספקטיבי של כללי המשחק"

בשנת 1982 עתרו שני חכ"ים מסיעת 'שינוי' דאז, ח"כ אמנון רובינשטיין וח"כ מרדכי וירשובסקי, כנגד תיקון לחוק מימון המפלגות (בגץ 141/82 ח"כ אמנון רובינשטיין נ' יושב-ראש הכנסת, פ"ד לז (3) 141 (1983)), אשר ביטל רטרואקטיבית סנקציות כלפי מפלגות אשר חרגו מאיסורי חוק מימון המפלגות הישן. העותרים גרסו כי מתן 'חנינה רטרואקטיבית' לסורחים אשר לא עמדו במסגרת התקציבית פוגעת בעיקרון השוויון שכן נפגעות הציפיות הלגיטימיות של סיעות אשר קיימו את תנאי המימון. השופט לוין קבע כי יש פה "שינוי רטרוספקטיבי של כללי המשחק" אשר פוגע בעיקרון השוויון, והסכימו עימו השופטים כהן ושמגר, תוך שהם מציינים כי שינוי בדיעבד של כללי המשחק פוגע בעיקרון שלטון החוק ובעיקרון השוויון, שכן ניתנת חנינה בדיעבד לסורחים. התיקון לחוק בוטל.

1990: "כבודה וריבונותה של הכנסת"
פוגעת בריבונות עצמה [צילום: צבי גיל]

הנקודה המעניינת היא שדווקא השופט מנחם אילון, אשר נקט את הגישה האקטיביסטית ביותר בפסק הדין, התהדר במילים כגון "אל לו לבית המשפט העליון לבטל חקיקה של הכנסת, וזאת מפאת כבודה וריבונותה של הכנסת במשטר הפרדת רשויות". אך המילים שהוא מוסיף בתום משפט זה הן שקבעו: "אלא אם כן הכנסת עצמה שריינה חוקים ואינה מכבדת שריון זה: אז בית המשפט יתערב, שכן פה הכנסת פוגעת בריבונות עצמה, עוברת על הוראות השריון אשר היא עצמה כוננה, והרי המחוקק, גם הוא כפוף לעיקרון שלטון החוק".

בג"צ לאור (בג"צ 142/89 תנועת לאו"ר ו-3 אח' נ' יו"ר הכנסת ו-16 אח', פ"ד מד(3), 529 (1990)) ממחיש יותר מכל דבר את הפער בין הרטוריקה של בית המשפט העליון בשנות השמונים המאוחרות, בואך שנות התשעים, לבין פסיקתו בפועל. באותה פרשה עתרה תנועת לאו"ר אשר התמודדה לכנסת אך לא זכתה בבחירות, כנגד הכנסת. הסיבה: חוק מימון המפלגות תוקן רטרואקטיבית, כך שיאפשר לכל מפגלה שחרגה מן התקציב פטור מהשבת הכספים. לטענת העותרים, אשר עמדו במגבלות התקציב, ואשר לא נבחרו לכנסת, התיקון לחוק פוגע (רטרואקטיבית) אומנם בעיקרון השוויון בכך שהוא מעניק 'פרס' למי שחרג מן התקציב. העותרים גורסים כי חרף העובדה שהחוק הפוגע בשוויון עבר ברוב מוחלט בכל שלושת הקריאות, הראשונה, השניה והשלישית, וזאת כמצוותו של סעיף 46 לחוק יסוד: הכנסת, החוק לא עבר ברוב מוחלט בקריאה הטרומית.

האם חוק הפוגע בשוויון צריך לעבור ברוב מוחלט גם בקריאה הטרומית? זו השאלה אשר הועמדה לדיון. ברק, הידוע כאקטיביסט, קבע שלא, שכן חקיקה יש לפרש לאור תכליתה, ותכלית הקריאה הטרומית הינה אך ורק לוודא שהצעת החוק ראויה לדיון, ולא להעבירה ממש. תכלית שריון חוקים אשר פוגעים בשוויון (בניגוד לחוק יסוד הכנסת) מתממשת גם כאשר החוק עובר ברוב מוחלט בקריאות הראשונה, השניה והשלישית, אך לא בקריאה הטרומית. ברק, בדעת מיעוט, קבע כי יש לדחות את העתירה.

הנקודה המעניינת היא שדווקא השופט מנחם אילון, אשר נקט את הגישה האקטיביסטית ביותר בפסק הדין, התהדר במילים כגון "אל לו לבית המשפט העליון לבטל חקיקה של הכנסת, וזאת מפאת כבודה וריבונותה של הכנסת במשטר הפרדת רשויות". אך המילים שהוא מוסיף בתום משפט זה הן שקבעו: "אלא אם כן הכנסת עצמה שריינה חוקים ואינה מכבדת שריון זה: אז בית המשפט יתערב, שכן פה הכנסת פוגעת בריבונות עצמה, עוברת על הוראות השריון אשר היא עצמה כוננה, והרי המחוקק, גם הוא כפוף לעיקרון שלטון החוק".

השופט אילון קבע כי כל חיקוק אשר סותר את ערכי היסוד של השיטה (במקרה הנדון: עקרון השוויון) יפורש בצמצום, ועל כן, יש לפרש את סעיף 46 לחוק יסוד הכנסת כך שחוק הסותר את חוקי היסוד צריך לעבור ברוב מוחלט גם בשלב הקריאה הטרומית. השופט אילון ציין כי בבואו של השופט, הפרשן, לתור אחר משמעות החוק, כוונת המחוקק הינה אך ורק נקודת המוצא, ומקום בו כוונת המחוקק סותרת את לשון החוק, לשון החוק תגבר.

היות והשופט מלץ הצטרף אליו, התיקון לחוק מימון המפלגות אשר סתר את סעיף 4 לחוק יסוד הכנסת בוטל.

אחרית דבר

המעלים טענות כנגד ה'אקטיביזם השיפוטי' גורסים כי בג"צ מתערב בריבונות הכנסת, ובכך מפר את עיקרון הפרדת הרשויות. טענה זו אינה נכונה ממספר טעמים: הטעם האחד הוא, כפי שציינתי בפתח הכתבה, שהכנסת, בחוקקה חוקים אשר סותרים את חוקי היסוד מפרה את ריבונות עצמה. בג"צ רק מזכיר לה לכבד את החוקים שהיא עצמה קבעה. שנית, דיבור על הכנסת כעל גוף אחד ללא גוונים, חברים שונים או דיעות שונות הינו דיבור טוטליטרי, ממש כפי שהסובייטים דיברו על "רצון העם" אך למעשה היה זה הרצון של ראשי המפלגה. דווקא חברי הכנסת שקופחו הם אלו שעתרו לבג"צ, קרי אין "רצון אחיד" של הכנסת, אלא יש מגוון רצונות, והרצונות שקופחו עותרים לבג"צ. כך שבמובן זה בג"צ קיים את ריבונותם של אותם חברי כנסת אשר קופחו על-ידי חקיקה שהייטיבה עם מפלגות גדולות, חזקות וותיקות. שלישית, במספר הזדמנויות השתמשו הסיעות החזקות ביכולתן לחוקק חוקים אשר תקפחנה את הסיעות החלשות, כך שאין לדבר על 'ריבונות' או על 'אוטונומיה' אלא יש לדבר על כוחנות. דמוקרטיה מהותית מגינה על המיעוט מפני עריצות הרוב.

תאריך:  25/07/2009   |   עודכן:  25/07/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בשנת 1969 הונחה התשתית למהפכה החוקתית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
26/07/09 05:00
 
שטיין
26/07/09 16:06
2
אשר חיון, עו"ד
26/07/09 14:46
3
גדעון אמיר
26/07/09 19:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא מכבר הופיע אלוף (מיל.) אורי שגיא בתוכנית טלוויזיה ואמר, מבלי שהתכוון לכך, משפט שהגדיר את מצבה של העברית הישראלית. נושא הדיון היה מדיניות הקרקעות, ובהקשר זה הזכיר שגיא את אביו, שהיה חקלאי. כשביקש להביא את ה"אני מאמין" של אביו בעניין הקרקע, אמר: "אבי אמר לי: 'האדמה לך, תעבדנה', זאת אומרת תעבד אותה, 'ותשמרנה', ותשמור אותה". ("פופוליטיקה", 23.6.09).
25/07/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"רוב אמצעי התקשורת הישראלית מחרימים ברגע זה את משחקי המכבייה. שערורייה! הפיצו לכל עבר! שימו לב: מאז טקס הפתיחה (אותו לא החרימו, רק כי מעשה כה בוטה היה מסגיר את כוונתם), רוב אמצעי התקשורת מתעלמים לחלוטין ממשחקי המכביה הי"ח: במהדורות החדשות לא מזכירים אותם. באתרי האינטרנט Nrg, וואלה, וכולי לא מזכירים אותם, אפילו לא במדורי הספורט! הסיבה: קשר של עיתונאים בכירים ובעלי עיתונים בעלי דעות שמאלניות קיצוניות: האופי הלאומי-יהודי של האירוע לא עולה בקנה אחד עם עמדותיהם הפוסט-ציוניות. אל תשתוק! הפץ הלאה!"
25/07/2009  |  ניבה פון וייזל  |   מאמרים
האחת מתנחלת, השנייה ממוצא אתיופי. מצוקת בנות מהמגזרים האלה מעולם לא הטרידה את ציידי העוול מהתקשורת. איך קרה שהעוול שנגרם לאתיופית נוגה זוראיש הפך לשיחת המדינה, והעוול שנגרם למתנחלת מרגלית הר-שפי לא ממש הפריע?
25/07/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רם לנדס ידע למה הוא נכנס. אחרי כמעט 25 שנה בתקשורת הישראלית היה לו ברור שהסרט התיעודי שהכין על חותנו, אהרן ברק, לא יעבור בשקט. "חלק מהטקס מחר יהיה לקרוע לי את הצורה", אמר יום לפני הקרנת הסרט בערוץ 2. דורון צברי, במאי הסדרה התיעודית המדוברת 'מחוברות' שלנדס מפיק, התקשה להבין למה המפיק שלו עולל זאת לעצמו. "הוא מתאבד שיעי. אין סיכוי לעשות סרט על אבא של אשתך, שהוא במקרה אהרן ברק, דמות שנויה במחלוקת, ולצאת מנצח. זה כמו להיכנס בעיניים פקוחות לשדה מוקשים. אבל זה האופי של המתאבד שבו. הוא לוקח סיכונים בלי להניד עפעף".
25/07/2009  |  אביבה לורי   |   מאמרים
עליבותו המתמשכת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבאה השבוע לידי ביטוי נוסף בעקבות כשלון ההצבעה בכנסת בנושא הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, לא הדירה שינה מעיניו של שר הביטחון אהוד ברק, שבילה עם רעייתו נילי בחופשה פרטית בלונדון.
25/07/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  
תוקפי אהרן ברק לא הבינו דבר  /  ענבל בר-און
18 שופטים לביהמ"ש העליון  /  רותי אברהם
אות "חושן המשפט" לשופט מאיר שמגר   /  טליה גורן
בג"צ רובינשטיין נ' יו"ר הכנסת  /  ענבל בר-און
בג"צ לאור נ' יו"ר הכנסת  /  ענבל בר-און
בג"ץ ברגמן  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il