|
והעיקר - לפחד! [צילום: AP]
|
|
|
|
|
"700" ישראלים ימותו בחורף הקרוב, זו הכותרת שקישטה מספר כלי תקשורת בשלישי לחודש בצמוד למילים "שפעת חזירים". אכן כותרת סקסית וצהובה במיוחד. נזכיר, שהמידע הזה הגיע מטעם. כמובן שבאותיות הקטנות נכתב שגם כך כל חורף נפטרים מספר זהה של חולי שפעת רגילה. כך שבעצם הכותרת לא נתנה שום מידע חדש ולא הועילה לנו בדבר, מה שמעלה את השאלה - מדוע בחרו עיתונים בכותרת פרובוקטיבית זו? מדוע בחרו ביצירת היסטריה? האם הם מודעים להשפעתם? ואיך קשור הדבר לאונס בצופים?
אז ככה, עורכי העיתון צריכים לתת דין וחשבון לבעלי המניות, הכסף חייב להמשיך לזרום, ולצורך כך יש למכור שטחי פרסום. בשביל למכור שטחי פרסום, בוחר העיתון בתכנים בעלי המכנה המשותף הנמוך והרחב ביותר של קוראיו כדי שיגיעו לכמה שיותר שכבות קהל, ומסיבה זו ישאף העיתון לתבל כל ידיעה בצהבהבות ובפיקנטיות (במקרה הטוב) שתמשוך את הקורא, ובתוך כך גם בהפחדות. לכן מבחינת העורך, כותרת "700 המתים" נחשבת טובה לעיתון (וגם למשלח המידע), אבל לא בטוח שגם לקוראים. המצב הזה גורם לי לחשוב שהחזירות לא נמצאת בשפעת, אלא בתקשורת, הרי גם היא מתפלשת בבוץ... כמו החזירים.
הכל מתחיל ונגמר במכנה המשותף הנמוך אותו הזכרתי בקרב צרכני התקשורת, זה מתחיל ביצירת התוכן, ונגמר בשיגורו. רוצים הוכחה? בבקשה. מה לעזאזל יכול להיות משותף לילדה בת 11, לאישה בת 41 ולסבתא בת 61? - כולן רוצות את יהודה לוי. האחת רוצה חתימה, השנייה רוצה את גופו, השלישית רוצה אותו בשביל הבת שלה. זה לא דבר רע, אבל כשהמכנה המשותף מתבטא בתכנים שליליים עוד יותר, משתנים פני הדברים.
"השערת העולם האכזר" היא תיאוריה המדברת על צרכני התקשורת כמושפעים מתכנים שליליים, ולכן הם בטוחים שהעולם הוא רע ושלילי, דבר שגורם להם להיות אנטי-חברתיים ואלימים, וכך התקשורת שבעצם ממציאה מציאות לאור הגזמותיה, יוצרת מציאות, הנבואה מגשימה עצמה. אומנם מדברת התיאוריה בעיקר על תכנים אלימים, אך כל תוכן שלילי מוגזם עלול ליצור תגובה מוגזמת, קרוב לוודאי שכותרת ה-"700" סייעה לכמה קוראים להפוך להיפוכונדרים.
עולה השאלה - למה כותרות ותכנים שליליים טובים יותר מחיוביים? זה פשוט: מידע שלילי המגיע ממוסד ממשלתי גורם לציבור להפוך לתלותי במדינה. מידע שלילי הוא בעל פוטנציאל גדול יותר לגרום להנעה ולתגובות מטעם בעלי אינטרס ומטעם התקשורת. לגבי התקשורת ניתן להגיד שתגובות הציבור למידע כזה (גם שליליות שעדיפות מאדישות) יצדיקו את קיומו של המוסד התקשורתי כדמק' המספק מידע לטוב ולרע.
מידע שלילי מעניין יותר ועל כן מוכר יותר עיתונים. התכנים המפחידים, ה"תופעות", הרציחות, מחלחלים למוחם של ילדיכם הפאסיביים ועלולים להעביר להם נורמות התנהגותיות שלא הייתם מעוניינים בהן. בעבר ציינה אשת תקשורת על גבי העיתון, שקרוב לוודאי שהמגזין בו היא עובדת אחראי לחלק מהפרעות האכילה של בנות ישראל, זאת לאור כל ליטושי הפוטושופ המטיבים עם הדוגמניות שעל השער. עם הרגלי תקשורת כאלו, מה הפלא שאנו מגיעים למצב בו ילד מחוצ'קן חושב שהוא שוורצנגר והולך "לחסל" את חבריו לכיתה עם רובה, ומה הפלא שבצופים מחדירים עצמים לחבריהם ומתייחסים לכך כ"משחק".
לסיכום, אציין שגם אני חזיר תקשורתי, אם הייתי מייצג את משרד הבריאות הייתי עושה בדיוק אותו דבר. לטעמי, כל דברי הביקורת שנכתבו במאמר זה לא תופסים כאשר הפרובוקטיביות מביאה לתוצאות, אעיז לומר שכנראה הייתה מטרה מאחורי כותרת ה-"700". נראה שממשלת ישראל לא מעוניינת ברכישת החיסון לכל הציבור כרגע, ותוכן מסוג זה, יכול לגרום להשפעה ציבורית על הממשל לרכישתו, אז עדיף שתפחדו, אבל לפחות תחוסנו.