ארבעה בני אדם, מתוכם שלושה בעלי קשר הדוק למודיעין הרוסי, מואשמים באחריות להפלת המטוס של חברת מלזיה איירליינס באוקראינה בשנת 2014. בהתרסקות נהרגו 298 בני אדם. כך הודיע (יום ד', 19.6.19) התובע הכללי של הולנד, פרד ווסטרבקה.
ההודעה באה בעקבות חקירה בינלאומית שהתנהלה בידי חמש מן המדינות שאזרחיהן נהרגו - מלזיה, הולנד, אוסטרליה, אוקראינה ובלגיה. המשפט ייפתח במארס 2020 בהולנד, והתביעה המקומית תבקש להסגיר לידיה את הנאשמים - אם כי קרוב לוודאי שרוסיה תדחה את הבקשה. הנאשם הרביעי מתגורר ככל הנראה במזרח אוקראינה, אזור שרוסיה מבקשת לנתקו מעל שכנתה.
הנאשמים הרוסים הם איגור גירקין, קולונל לשעבר במשטרה החשאית FSB (היורשת של הקג"ב); וסרגיי דובינסקי ואולג פולאטוב, ששירתו במודיעין הצבאי (GRU). הנאשם האוקראיני הוא ליאוניד חרצ'נקו, אשר פיקד על יחידה בדלנית בארצו תחת פיקודו של דובינסקי.
המטוס, מדגם בואינג 777, הופל ב-17.7.14 בירי טיל ששוגר מהשטח הבדלני של אוקראינה. הוא היה בדרכו מקואלה-לומפור לאמסטרדם והיו בו 283 נוסעים ו-15 אנשי צוות. הנוסעים היו בני תריסר מדינות; 193 מהם היו הולנדים. באותה עת ניסו בדלנים אוקראינים להפיל מטוסי סיור אוקראיניים באיזור, אשר טסו רק כמה אלפי מטרים נמוך מנתיב הטיסה של המטוסים האזרחיים.
מעורבותה של רוסיה בהפלת המטוס נחשפה במהירות רבה. שעות אחדות לפני האסון דיווחה רשת AP, כי כתביה זיהו מערכת נ"מ מתוחכמת בשיירה של מורדים במזרח אוקראינה, בסמוך לגבול הרוסי. שלטונות אוקראינה פרסמו הקלטות של שיחות טלפון בין מפקדים של המורדים בנוגע להפלת המטוס, אותו תיארו כפעולה נגד מטוס קרב אוקראיני. השיחות גם הוכיחו, כי מערכת הנ"מ שירתה את הטיל הקטלני הגיעה מרוסיה, וכי היא הוחזרה במהירות אל הצד הרוסי של הגבול בניסיון להסתיר את המעורבות הרוסית. מאוחר יותר נמצאו בין שברי המטוס שרידים של טיל ס"א-11 אשר יוצר במוסקבה בשנת 1986. כעת אומרים התובעים ההולנדים, כי הוא היה שייך לחטיבת הנ"מ ה-53 של צבא רוסיה, המוצבת בעיר קורסק.
מומחים אומרים, כי רק מפקד רוסי בכיר מאוד - ואולי אפילו הנשיא
ולדימיר פוטין - יכול היה לתת הוראה להעביר את מערכת הנ"מ לאוקראינה ולהפעיל אותה שם. הטענה מתייחסת לעצם הפעלת המערכת, ולא לפקודה להפיל את המטוס המלזי. הקרמלין מכחיש בעקביות כל מעורבות בהפלת המטוס.