|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

הרצת אג"ח בעשרות מיליונים

פרשת פסגות: ההרשעות נותרו, העונשים הוקלו

דוד אדרי, שהיה מנהל מחלקת ברוקראז' בחברת פסגות ניירות ערך, ירצה 42 חודשי מאסר שי בן-דוד, שהיה מנהל חדר מסחר ברוקראז' ויד ימינו, נשלח ל-22 חודשי מאסר
16/07/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
אדרי. עבירות מרמה וני"ע [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בית המשפט העליון הקל (יום ג', 16.7.19) בעונשיהם של דוד אדרי ושי בן-דוד בפרשת פסגות. אדרי ירצה 42 חודשי מאסר (במקום 54 חודשים) ובן-דוד ירצה 22 חודשים (במקום 30 חודשים). השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ויעל וילנר דחו כצפוי את ערעוריהם של השניים על הרשעתם. נותרו בעינם הקנסות שהוטלו עליהם: 4.5 מיליון שקל על אדרי ו-1.75 מיליון שקל על בן-דוד.

אדרי היה בשנים 2009-2007 מנהל מחלקת ברוקראז' בחברת פסגות ניירות ערך, ובן-דוד היה מנהל חדר מסחר ברוקראז' ויד ימינו. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, הרשיע את השניים בהרצת איגרות חוב בעשרות מיליוני שקלים, כדי להגדיל את הבונוסים שקיבלו. מדובר בשלוש פרשות: הרצת אג"ח מדינה, העלאת שערי אג"ח של דלק נדל"ן והעלאת שערם של פקדונות מק"מ. השניים דחו את הצעת שופטי העליון למשוך את ערעוריהם על הרשעתם ולהתמקד בערעור על העונש - מהלך שלרוב מביא את העליון להקל בעונש.

אדרי הורשע בשלוש עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שבע עבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך, ומרמה והפרת אמונים בתאגיד. בן-דוד הורשע בשלוש עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ושש עבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך.

בחלק העקרוני של פסק הדין אומר פוגלמן, כי אין צורך שפעולה בניירות ערך תהיה יוצאת דופן כדי להוכיח שהיא תרמיתית; גם פעולת מסחר רגילה ואמיתית יכולה לנבוע מכוונת מרמה. לצד זאת, את כוונת המרמה יש להוכיח במעשים בפועל של הנאשם. ואילו כאשר עמדה מאחורי הפעילות כוונה מעורבת - תרמיתית וכנה - ניתן יהיה להרשיע בתרמית. עוד הוא אומר, כי יש להוכיח שהמרמה גרמה להשפעה בפועל על שערו של נייר הערך, ולא רק שהיה לו פוטנציאל של השפעה כזאת.

מכרז ההחלף: ההקלטות הוכיחו

האישום הראשון והעיקרי נגע למכרז ההחלף שביצע משרד האוצר בשנת 2007, במסגרתו הנפיקה המדינה איגרות חוב שנועדו להחליף אג"ח קיימות. לאדרי ובן-דוד היה אינטרס להשיא את רווחי חשבון הנוסטרו (החשבון העצמי) של פסגות, שכן הבונוסים שלהם הושפעו בצורה משמעותית מרווחים אלו. יחד עם סוחרים מדויטשה בנק, פעלו השניים להוריד את שערי האג"ח החדשות ולהעלות את שערי האג"ח הישנות - כך שמכירתן של אלו תניב לפסגות רווחים משמעותיים.

סולברג דחה את ערעוריהם של אדרי ובן-דוד על הרשעתם, באומרו שאין זה מן המקרים החריגים בהם תתערב ערכאת הערעור בממצאי עובדה ומהימנות. כבוב קבע בצדק שהם השפיעו בתרמית של שערי איגרות החוב ושהם היו מודעים לכוח שבידיהם. הדבר עולה מניתוח פעולותיהם באיגרות החוב (וסולברג סומך את ידיו של עדות המומחה של ד"ר גיתית גור-גרשגורן מרשות ניירות ערך, כפי שעשה כבוב), וכפי שמלמדות הקלטות השיחות בחדר המסחר של פסגות ובין השניים לבין הממונים עליהם.

סולברג אומר, כי דבריהם של אדרי ובן-דוד באוזני הממונים עליהם (ובהם המנכ"ל דאז, רועי ורמוס) בדבר השפעתם על השוק, לא היו התרברבות בעלמא. בין היתר אמר אדרי לוורמוס: "הרגנו אותם, רצחנו אותם, רועי, הורדנו אותם אחוז... אתה יודע איזה קשה זה להוריד את כל העקום הבינוני אחוז? אבל זה מה שעשינו". באותה שיחה הוא גם התייחס ל"תוכנית הגדולה" שהוא מבצע. [ורמוס שילם קנס של 500,000 שקל בפרשה]. סולברג דוחה את טענותיהם של השניים לגבי פרשנות השיחות בידי כבוב ואומר, כי העובדה שידעו ששיחותיהם מוקלטות - אינה מלמדת על תום ליבם.

בשיחה אחרת אמר בן-דוד: "אתה רואה מה נהיה פה בשוק?... אתה יודע, אתה יודע שזה, זה בגללנו... אתה יודע שאנחנו אפילו בעצמנו לא הבנו מה שאנחנו עושים פה... אנחנו בהלם, אנחנו המומים בעצמנו ממה שעשינו... אנחנו נלחמנו עם מאות מיליונים אבל לא משנה, אנחנו יודעים שבסוף ניצחנו, בלי סיבה הרי אין סיבה שהשוק יירד". סולברג אומר, שגם שיחה זו מוכיחה את הכוונה הפלילית ואת ביצוע העבירות. הוא ממשיך ומנתח את יתר השיחות ומגיע לאותה מסקנה, תוך דחיית טענותיהם של אדרי ובן-דוד בדבר סתירות בניתוח השיחות בידי כבוב.

דלק נדל"ן: הנתונים מוכיחים

האישום השני נוגע למכירת אג"ח של דלק נדל"ן לחברה זו, מחשבון הנוסטרו של פסגות בשנת 2008. על-פי דרישתו של אדרי, הסכים מנכ"ל דלק נדל"ן דאז, איליק רוז'נסקי, לרכוש אג"ח ב-20 מיליון שקל (חמישית מהאחזקה של פסגות) ב-25 אגורות ליחידה, בעוד השער בבורסה היה 17 אגורות. אדרי ובן-דוד פעלו כדי להעלות את שער האג"ח בבורסה, ובכך לאפשר את ביצוע העסקה. באישום זה התמקדה המחלוקת בשאלת היסוד הנפשי של בן-דוד ואדרי: תרמית או פעולה כנה.

פוגלמן דחה את הערעור, גם כאן - בשל חוסר סיבה להתערב בממצאי העובדה של כבוב ותוך התבססות על שיחות, בעיקר בין אדרי לבין ורמוס ובכירים אחרים. פסגות ובכיריה חששו שדלק נדל"ן לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח והפעילו לחץ כבד על רוז'נסקי להסכים לרכוש חלק מהאג"ח. גרסתו של אדרי בבית המשפט לא הייתה אמינה, אומר פוגלמן. הוכח שהוא החליט במודע לפעול להעלאת שער האג"ח ושלשם כך רכש כמות נוספת שלו.

פוגלמן גם לא התערב במסקנתו של כבוב, לפיה אדרי ובן-דוד רצו להעלות את שווי האחזקות של חשבון הנוסטרו בימים האחרונים של 2018, ובשל כך התערבו במסחר באג"ח דלק נדל"ן לאחר העסקה המקורית. בהקשר זה נקבע, כי די בכך שלצד רצונם הלגיטימי למנוע הפסד עמד גם יסוד תרמיתי (שייתכן שהושפע מחישוב הבונוסים שלהם), כדי להרשיעם בעבירות המרמה. נתוני המסחר מוכיחים את התרמית ואין לקבל את ההסבר התמים שביקשו השניים לתת לנתונים אלה, קובע פוגלמן.

העונשים: כבוב החמיר מדי

האישום השלישי התייחס לאדרי בלבד ולפעולות שביצע באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות, כדי להעלות את רווחיו האישיים מהחזקת מלווה קצר מועד (מק"מ) שהנפיקה המדינה. אדרי הרוויח 3.8 מיליון שקל וגרם לפסגות הפסד של 2.4 מיליון שקל. אדרי טען, כי פעולותיו בחשבון הנוסטרו היו רק לטובתה של פסגות.

וילנר אומרת, כי גם אם גובה הנזק שנגרם לפסגות אינו ודאי, אין בכך כדי למנוע את הרשעתו של אדרי בהפרת אמונים כלפיה, שכן החוק הפלילי אינו דורש כלל הוכחת נזק אלא את קיומו של ניגוד העניינים. לגבי ההרשעה בעבירות ניירות ערך אומרת וילנר, כי אין מקום להתערב בממצאיו של כבוב.

בהחלטתו בערעורים על העונשים אומר פוגלמן, כי המגמה בשנים האחרונות היא להחמיר בענישה בעבירות כלכליות בכלל ובעבירות ניירות ערך בפרט. מעשיהם של אדרי ובן-דוד היו חמורים במיוחד, משום שהשתמשו לרעה בכוחה של פסגות, עיוותו בצורה משמעותית את מחיריהם של כמה ניירות ערך וגרמו נזק כספי למדינה. הם ניצלו את מומחיותם בשוק ניירות הערך ונהגו בו כבשלהם, וברור שהרוויחו מן העבירות שביצעו. האישום בנוגע לאג"ח המדינה אומנם היה מורכב וייחודי, אך לא מדובר בהרשעה תקדימית המצדיקה הקלה בעונש. לא הייתה אכיפה בררנית כאשר הוחלט שלא להעמיד לדין את ורמוס ובכירים אחרים, מדגיש פוגלמן.

לקולא מציין פוגלמן, כי העבירות לא בוצעו בכספם של המשקיעים ונמשכו בכל המקרים ימים אחדים. הוא אומנם דוחה את טענת חלוף הזמן בין ביצוע העבירות לבין הזימון לשימוע, אך אומר שהעובדה שחלפו שלוש שנים בין הזימון לשימוע (עליו ויתרו השניים) לבין הגשת כתב האישום הוא בעייתית. חלוקת העונשים בין העבירות וצורת החפיפה ביניהם בידי כבוב הביאו לכך שהעונשים חמורים מדי, קובע פוגלמן.

את אדרי ייצגו עוה"ד נוית נגב, איריס ניב-סבאג, ערן אלהרר ומור סמואל-שחר; את בן-דוד ייצגו עוה"ד ירון קוסטליץ ויואב סטשבסקי; ואת המדינה - עוה"ד יהודית תירוש-גרוס, אבי ארוניס ו-ורד מושקובסקי.
ע"פ 4603/17, דוד אדרי נ' מדינת ישראל / פס"ד
דחיית ערעוריהם של דוד אדרי ושי בן-דוד על הרשעתם בעבירות תרמית וניירות ערך בזמן עבודתם בחברת פסגות, לצד הקלה בעונשיהם

תאריך:  16/07/2019   |   עודכן:  16/07/2019
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת פסגות: ההרשעות נותרו, העונשים הוקלו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
16/07/19 17:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר שההכרזה על איחוד הרשימה המשותפת בוטלה בעקבות מחלוקת על סידור המועמדים מסבירים (יום ג', 16.7.19) יו"ר חד"ש, ח"כ איימן עודה ויו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי מדוע בוטלה אתמול מסיבת העיתנואים, שבה היו אמורים הלוגיע על איחוד הרשיה המשותפת.
16/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
משטרת ישראל עצרה גבר בחשד שביצעו הונאת 'פישינג' בהיקף בינלאומי כלפי חשבונות מקוונים בהם מוחזקים מטבעות וירטואליים מסוגים שונים וביצוע עבירות של הונאה בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וכן עבירות נוספות. אתמול הוגשה על-ידי הפרקליטות הצהרת תובע כנגד החשוד, ומחר צפויה הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום ובקשה למעצר עד תום הליכים.
16/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
האיחוד האירופי הטיל עיצומים כלכליים על טורקיה בשל הקידוחים שהיא מבצעת בחיפושיה אחר נפט וגז במים הכלכליים של קפריסין, מדינה החברה באיחוד.
16/07/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
בית המשפט העליון ביטל אתמול (יום ב', 15.7.19) את האישור לתביעה ייצוגית נגד חברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, בנוגע לקנסות שמטילים הפקחים מטעמה על מי שלא שילמו כנדרש.
16/07/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
מלון מצודת דוד ורשות העתיקות מבקשים בנפרד מבית המשפט המחוזי בירושלים לבטל דרישות ארנונה שהוציאה להן עיריית ירושלים.
16/07/2019  |  יצחק דנון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
[צילום: AP]
ד"ר רפאל בוכניק-חן
מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?    מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטו...
יואב קיש
יואב קיש
אין אפילו אחד מכל המרואיינים בכתבה שהיה איתי בקשר ב-20 השנים האחרונות, וכולם מרואיינים מטעם. כולל "הטייס" שהוא פעיל במחאה שאף הודיע שהוא מסרב לשרת ומעולם לא היה חבר שלי ולא היה אית...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il