|   15:07:40
דלג
  נועם בדין  
פובליציסט מרכז תקשורת חברתית שדרות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ישראל בקמפוסים בקנדה: הקרב על הלגיטימציה היהודית

האתגר בו נתקלתי בקמפוסים הקנדיים, היה בכלל להצדיק את עצם קיומה של העיר שדרות האתגר האמיתי של הישראלים והיהודים היום הוא קודם כל לשאול את השאלות הבסיסיות הללו: מהן זכויותינו לחיות במדינת ישראל, בארץ המולדת? האם יש לנו בכלל זכויות כאלו?
05/02/2010  |   נועם בדין   |   מאמרים   |   ועדת גולדסטון   |   תגובות
פגיעת קסאם בשדרות [צילום: פלאש 90]

"העיתונאי/סטודנט התייחס לעיר שדרות, הנמצאת תחת אש זו השנה התשיעית ברציפות, באלו המילים: 'שדרות היא בעצם התנחלות הנמצאת על אדמה פלשתינית הנקראת נאג'יד, שטח כבוש ובלתי חוקי שנגנב מהפלשתינים. זוהי עיירה שנוצרה על אפר של כפר פלשתיני שהושחת ושטוהר אתנית'".

בהיותו האזור היחיד בעולם, היכן שירי טילים מתבצע ומאיים על אוכלוסיה אזרחית, הצגת הסיפור האנושי של שדרות, ישראל והנגב המערבי, ייראה כבלתי מזיק. לאנשים בדרום ישראל יש סיפור ייחודי להשמיע להביע ולשתף.

לאחר ביקורי מחוף אל חוף בקמפוסים הפזורים בקנדה, ביקור שנמשך 13 ימים וארגן ארגון "הלל קנדה" והמועצה הקנדית למען ישראל (CIJA), מצאתי ששדרות חייבת להילחם על הלגיטימציה לחיים בביטחון ובשלום במדינת ישראל.

מטרת הסיור הנוכחי, הייתה לאזן את האפטר-אפקט התקשורתי של מלחמת עזה, בדיוק לאחר שנה לסוף המבצע הצבאי "עופרת יצוקה", שנמשך 21 יום.

האתגר בקמפוסים הקנדים היה להצדיק את עצם קיומה של העיר שדרות.

ניתן היה להבחין זאת בכתבה שקראתי שהתפרסמה בעיתון הסטודנטיאלי של ווינאפג הנכתב על-ידי עיתונאי פלשתיני-קנדי, סטודנט לדוקטורט בסוציולוגיה. הסטודנט תקף את אמינותה של סטודנטית יהודייה שביקרה בשדרות וכתבה על חווית הביקור שלה בעיר שכללה אזעקת "צבע אדום" וריצה בת 15 שניות לתפיסת מחסה כדי להתגונן מהקסאם שעשה דרכו בשמי העיר במטרה לפגוע.

העיתונאי/סטודנט התייחס לעיר שדרות, הנמצאת תחת אש זו השנה התשיעית ברציפות, באלו המילים: "שדרות היא בעצם התנחלות הנמצאת על אדמה פלשתינית הנקראת נאג'יד, שטח כבוש ובלתי חוקי שנגנב מהפלשתינים. זוהי עיירה שנוצרה על אפר של כפר פלשתיני שהושחת ושטוהר אתנית".

הוא המשיך בדבריו ופנה לסטודנטית: "את רוצה לדבר על 'טרור'? הפלסשתינים מהכפר נאג'יד סולקו מביתם ב-13 למאי 1948 בידי כוחות ישראלים לפני שישראל הוכרה כמדינה".

סטודנט משכיל, אשר נולד בקנדה, עם שייכות פלשתינית, קורא לעיר הישראלית שדרות התנחלות בלתי חוקית, אשר נבנתה על חורבות כפר ערבי שננטש בתקופת מלחמת העצמאות בשנת 1948.

אותו סטודנט אינו מכיר בעובדה ההיסטורית, שבזמן ששדרות הוקמה בין השנים 1951 ל-1953, היהודים שהתיישבו בה היו חלק מתוך כ-850 אלף יהודים מהקהילות היהודיות שסולקו בהמוניהם ממדינות ערב במזרח התיכון. באותה תקופה של מלחמת 1948, היו כ-670 אלף פליטים פלשתינים ערבים, אשר עזבו או הועזבו מביתם.

הסטודנט הפלשתיני-קנדי אינו היחיד שמצדיק את אלפי התקפות הטרור על שדרות ודרום מדינת ישראל.

כתב BBC ראיין אותי במשרדי Sderot Media Center, הוא ניסה למצוא תירוץ או הסבר הגיוני להצדקת ירי אש רקטות לעבר אוכלוסיה אזרחית ושאל "אתה יודע למה שדרות נמצאת תחת ירי רקטות? מכיוון שהיה שם פעם כפר ערבי בשם נאג'יד".

אירוני הדבר, שרוב רובם של הישראלים/יהודים אינם יודעים שהפלשתינים והנהגתם מגדירים את שדרות כהתנחלות בלתי חוקית. שדרות נחשבת עיר הנמצאת בריבונותה של מדינת ישראל והיא מוגדרת כך על-פי החוק הבינלאומי.

מתוך כך, השאלה הראשונה אותה שאלתי את הקהל הסטודנטיאלי בזמן ההרצאה היא: "האם העיר שדרות נחשבת התנחלות, ובאמת 3 ק"מ צפונית מערבית ממנה שוכנים חורבות הכפר הערבי נאג'יד, היכן שהפלשתינים מציינים אוכלוסיה של 30 משפחות, אשר חיות וגרות היום במחנות פליטים של האו"ם בעזה, מהי ההצדקה שלי, או של יהודים לחיות בשדרות, או בכול מקום אחר בישראל?"

האתגר האמיתי היום הוא קודם כל לשאול את השאלות הבסיסיות הללו: כיהודים וכישראלים מהם זכויותינו לחיות היום במדינה, בארץ המולדת. האם יש לנו בכלל זכויות כאלו? בצורה הזאת ניתן "לעבור מסך" ולהציג את הפרספקטיבה הישראלית למוסלמים, לפרו-פלשתינים, למבקרי ישראל ולתקשורת הבינלאומית. בשאילת שאלות בסיסיות אלו, אנו מכריחים את כולם להבחין שישראל הינה המדינה העצמאית היחידה בעולם אשר לגיטימיות הלאום שלה מוטלת בספק.

ההנהגה הפלשתינית איננה מכירה בקיומה של העיר שדרות בראשות מדינה יהודית עצמאית, גם לא כאשר רוב הישראלים/יהודים קיבלו את פתרון שתי המדינות לשני עמים.

סטודנט פלשתיני-קנדי נוסף ביטא עצמו בזמן הרצאה שהעברתי באוניברסיטת קרלטון באוטוווה, כבדרך אגב: "אתם היהודים חלמתם לחזור לארץ מולדתכם לאחר 2,000 שנה... למה נראה לך שאנחנו נפסיק ללמד את ילדינו לחלום יום אחד לחזור לביתנו בעל-מאג'דל(היום אשקלון) רק אחרי 60 שנה?"

במילים אחרות, שוב, סטודנטים פלשתינים-קנדים, שנולדו בקנדה, גרים בנוחות של חו"ל, רואים את שדרות כהתנחלות בלתי חוקית ולא מכירים במדינה היהודית של ישראל ולא מכירים בעצם קיומי כישראלי, אז האם פלשתיני שגדל במחנה פליטים של האו"ם, אשר לא קיבל שום פתרון או תקווה ב-60 השנים האחרונות (למרות שהאו"ם שיקם למעלה מ-50 מיליון פליטים ברחבי העולם מאז מלחמת העולם השנייה) יכיר פתאום את עצם קיומי כישראלי?

החינוך הפלשתיני מתמקד על הכנת הפלשתינים ל"זכות השיבה", לבתים ולכפרים מ-1948 בישראל, בתים וכפרים שהיו סביב לשדרות, אשקלון, אשדוד ובאר שבע - ערים ישראליות שנמצאות כולם, כדרך אגב, תחת התקפות טרור ואיום מתמיד של אש טילים.

התשובה? שאולי אין תשובה
ריצ'רד גולדסטון בעזה [צילום: AP]

"אז מה הפתרון שלך למציאות הזאת?", שאלו סטודנטים בכל קמפוס שביקרתי. מתוך מאות ההרצאות שקיימתי בשלוש שנים האחרונות, אני תמיד עונה: "אני לא כאן כדי לתת לכם פתרון, אני כאן כדי להסביר את הבעייה".

התשובה לשאלה הגיונית זו, היא שאולי באמת אין פתרון מיידי ובכל זאת אל לנו למנוע מאיתנו להציג לסטודנטים את החיים המאתגרים בישראל, ובמקרה של שדרות - מציאות ייחודית וניסית של מציאות טילים לא נורמטיבית, שהפכה לשגרת יום בישראל, מקום שאוכלוסיה אזרחית מהווה מטרה לרקטות, והיכן שיורי הרקטות תופסים מחסה בחסות אוכלוסיה אזרחית, בצידה השני של הגדר.

האם מציאות הטרור הזו, יכולה לבוא לידי ביטוי בחמש שניות רייטינג בשגרת החדשות היומית בישראל בארבע השנים האחרונות? "שני קסאמים נפלו בשטח פתוח ליד שדרות, איש לא נפגע ולא נגרם נזק".

חמש שניות של מבזקי החדשות היומיות הללו, התאגדו ל-311 התקפות, הכוללות כ-20 סוגים של רקטות, טילים אירנים ומרגמות שנורו מעזה לכיוון דרום ישראל, מאז סוף הלחימה בעזה, שהסתיימה ב-18 לינואר 2009.

אם הדברים באמת היו מובנים לנו - על זכויותינו כאן לחיות בשלום ובביטחון כיהודים וכישראלים, לא הייתי מוצא את עצמי נותן עדות בפני השופט היהודי ריצ'רד גולדסטון בוועדת האו"ם בג'נבה.

במשך 30 דקות שקיבלתי, העדתי בפני הוועדה על מציאות הירי שנמשכה אז שמונה שנים ואז סיימתי את דברי בהרמת שתי ידיי, באמרי: "אין לי מספיק אצבעות על ידיי, לספור את מספר הפעמים שרקטות התפוצצו עשרה מטרים בלבד מגן מלא בילדים... למה אנחנו צריכים לחכות עד שגן ילדים או כיתה תיפגע מפגיעה ישירה של טיל, על-מנת שאנחנו ,ישראל, נוכל לקבל את ההכרה והסימפטיה הבינלאומית לעשות מה שנכון ולהגן על התושבים שלנו?" השאלה הזאת כוונה לחבר השופטים בוועדת גולדסטון, והיא נענתה בשתיקה רועמת.

הגיע הזמן להעלות את השאלות הבסיסיות הללו בקרב הסטודנטים באוניברסיטאות ברחבי העולם ולספק להם תשובות מספקות ומדויקות על-מנת שהם יוכלו לעמוד על שלהם ולצד ישראל כתומכים גאים של מדינת ישראל.

כאשר אנו מייצרים מודעות גלובלית, אנו מקדמים שלום אמיתי ללא נתינת פתרונות עכשיוויים ומכריחים את דעת קהל העולמית להכרת המכשולים האמיתיים של השלום, כאשר הראשון הוא המשך סירוב מדינות ערב בעולם להכיר את הלגיטימציה של שדרות ושל ישראל כאחת משכנותיה.

נועם בדין הינו צלם עיתונות, מרצה, מנהל ומייסד מרכז תקשורת חברתית שדרות (Sderot Media Center). במסגרת תפקידו הוא מתדרך דיפלומטים, שגרירים, עיתונאים זרים וסטודנטים מרחבי העולם.
תאריך:  05/02/2010   |   עודכן:  05/02/2010
נועם בדין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ישראל בקמפוסים בקנדה: הקרב על הלגיטימציה היהודית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרון ר.
5/02/10 16:23
2
קורןנאוה טבריה
6/02/10 10:02
3
מילואימניק טוחן
7/02/10 23:00
4
היהדות העולמית
9/02/10 09:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי שביט מתפעל מהיועץ המשפטי, שזה עתה סיים את תפקידו. תחת הכותרת "נעליים גדולות" הוא כתב: "ההישג של מזוז הוא חסר תקדים... מאז אהרן ברק לא היה יועץ משפטי לממשלה אשר תרומתו לדמוקרטיה הישראלית הייתה גדולה כתרומתו של מזוז... ו- אזרחי ישראל אינם יודעים איזה חוב הם חבים לו" (ארי שביט מתפעל, הארץ, 28.1.10). כותרת המאמר "נעליים גדולות", כוילה ליועץ הבא יהודה וינשטיין.
05/02/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
  • פרופ' אבי שגיא
כיום ישנן חברות רבות המציעות שירותי מסחר במט"ח, מדדי מניות וסחורות, ומפרסמות את מרכולתן באתרי האינטרנט ובעיתונים.
05/02/2010  |  טל זהר עבדה  |   מאמרים
השבוע הוא זמן נוח לקדם תוכניות הנמצאות כבר בתהליך, לנהל מו"מ ואפשר גם לקדם הליכים פורמליים. כוכב ונוס במזל דלי עד לתאריך 11.2, יהיה בצמידות לכירון ונפטון, ובימים אלה יש הרבה אהבה באוויר והחמלה צובעת את המציאות. ההומור גם הוא בסביבה, עוזר למצבים שונים להיראות אחרת, לקבל עוד זווית ראייה, כזו שעוזרת לנו לצחוק על עצמנו ועל הדרך בה אנו מגיבים למצבים לא צפויים. היה מי שאמר שהצחוק יפה לבריאות, כך השבוע - האבסורד שנוצר בחיינו, מביא איתו את החיוך ומקל על כולנו.
05/02/2010  |  טובה ספרא  |   מאמרים
המגיב עמרם נאווי פרסם הדברים שלהלן כתגובה למאמר שפורסם באתר "רשימות".
05/02/2010  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il