|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

פרשת הרב אלון ושאלת התפצלותה של הציונות הדתית

הפרשה כופה על הציבור הציוני-דתי תהליך של התבגרות. עלינו ללמוד כי לעתים המציאות מורכבת ומלאת סתירות, ולהפנים כי בבסיס אמונתנו עומדת הכרעה אישית ואוטונומית, ולא דמותו של רב כזה או אחר ועוד: דווקא לאור המשבר הזה אנו נדרשים להמשיך להשמיע את קולנו בתוככי הציבור הציוני-דתי הכללי ולשמור על אחדות המחנה
24/03/2010  |     |   מאמרים   |   פרשת הרב מרדכי אלון   |   תגובות
הרב מוטי אלון [צילום: איציק וולף]

   איציק וולף
"קשר מיני מתמשך וסדרתי"

   עידן יוסף
הרב מלמד נגד הרב אלון: "אפילו לא מהשורה השנייה"

   איציק וולף
פרשת הרב אלון: ההערכה - אין חשד לפלילים

"הלם טוטאלי"
גדעון דוקוב
התלונות על אודות הרב מוטי אלון היו הפרשייה הראשונה איתה נאלץ 'פורום תקנה' להתמודד. אחרי שנים של שתיקה, השבוע הם הטילו את הפצצה על הציבור. למרות שמדובר בגוף המורכב באישים מכובדים, רבים מסרבים להאמין להם. אנשי הפורום מצידם בטוחים שהם מילאו את חובתם כלפי הציבור. ראיון עם יהודית שילת, מנהלת פורום תקנה
לרשימה המלאה

על מקומם הראוי של הרבנים
ד"ר אריאל פיקאר, רחל שבת בית-הלחמי, דרור ינון
עצם ההאשמות שבתשתית פרשת הרב אלון, הנסיבות בהן התאפשרה, דרך הטיפול בה, התגובות לה בציבור הציוני-דתי והטלטלה העזה והגורפת שגרמו כל אלה, מעלות שורה של שאלות הנוגעות לתהליכים המתחוללים בציונות הדתית ולהשפעתם על חייהם של הישראלים כולם. נסיקת מעמדם של הרבנים היא מהבולטות והחשובות בהן * ד"ר אריאל פיקאר, הרב ד"ר רחל שבת בית-הלחמי ודרור ינון מציעים כמה נקודות למחשבה
לרשימה המלאה

הציונות הדתית עוברת בימים אלה טלטלה עזה. דומה כי רצף האירועים שפוקד את הציבור הדתי-לאומי בשנים האחרונות חושף תהליכי עומק מורכבים ומשמעותיים, המלווים בלא מעט כאב וקשיים. דומני כי אם נאפיין תהליך זה בכללותו, אפשר לראות בו חבלי התבגרות של ציבור שלם. ככל תהליך התבגרות, גם תהליך זה רצוף בכאב הפרידה מהנוסטלגיה היַלְדִּית התמימה והרומנטית, ובחדירה, מלאת ייסורים ומכאוב, למציאות המורכבת והמסובכת המאפיינת חברה בוגרת ומפוכחת, המישירה מבטה נוכח הקיום השברירי ומלא הסתירות של החיים האנושיים.

הפרשה הכאובה של הרב מוטי אלון היא אחד משיאיו של תהליך זה. רבים המשילו את המפץ העובר על הציבור הדתי-לאומי בימים אלו לשבר שעבר על הציבור בתקופת ה"הינתקות". זר לא יבין זאת, אך דומה כי אכן עוצמת השבר דומה, ואולי אף חריפה יותר. להבנתי, הקושי הגדול נובע מאותו שורש. אולי בלי ידיעתם כיוונו מי שכיוונו לקרוא למבצע היציאה מעזה וגוש קטיף בשם "הינתקות". דומה שיחד עם ההינתקות מחבלי ארץ אהובים, החל לעבור עלינו, הציבור הציוני-דתי, גם תהליך של הינתקות מחלום הגאולה ההרמונית, ומן התפיסה התמימה שישנן תשובות ברורות לכל שאלות חיינו. אם במהלך ההינתקות התנפצה התפיסה שניתן להשתלב בבניית המדינה עם הציונות החילונית וגם לשמור על מכלול החזון הציוני-דתי, מבית מדרשו של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, הרי שבמפץ שעובר עלינו עתה, השבר הוא באחד מעמודי התווך שעומדים בבסיס ערכיה של האידיאולוגיה הציונית-דתית, והוא: "אמונת חכמים".

אולי הלקח החשוב ביותר שאנו למדים מן השבר הזה הוא שעלינו לראות בדמותו של כל רב - נערץ ואהוב ככל שיהיה - בן אנוש; וככל בן אנוש הוא יכול לעתים למעוד. אך חשוב מכך, על קהל אוהביו ונאמניו של הרב להבין שלעתים המציאות מורכבת ומלאת סתירות. אפשר לאהוב ולהעריץ את הרב על עדינותו, אהבתו האמיתית והכנה לכל אדם וגדולתו בתורה, ומאידך, לקבל את העובדה שיש לו גם חולשות, שייתכן שהן מונעות ממנו להמשיך לתפקד במלוא תפקידיו הציבוריים והחינוכיים.

עיקרו של דבר: התובנות הכרוכות בשבר שאנו נתונים בו מעבירות אותנו כמעט בעל-כורחנו תהליך של התבגרות. עלינו ללמוד להעמיד את עיקר המשקל בתהליך עיצוב דרכינו ואמונותינו על הכרעתנו האוטונומית, על שיקול הדעת ועל השכל הטוב שהקב"ה חנן אותנו בו. רבנים ומנהיגי ציבור, גדולים ככל שיהיו, אינם שליחיו הבלעדיים של הקב"ה, וקולם אינו מייצג את פי הגבורה. תפקיד הרב הוא לייעץ, לכוון, להתוות השקפת עולם ערכית וחינוכית, וכשצריך - גם לפסוק הלכה; אך בסופו של דבר, האחריות נופלת על האדם ורק עליו. כפרפראזה על סיפורו הנודע של ר' זושא, כשנעלה למרומים, השאלה הקשה שניאלץ להשיב עליה לא תהיה מדוע לא התנהגנו כדרכם של רבותינו, אלא מדוע לא היינו אנו עצמנו; מדוע לא לקחנו את האחריות לעצב את אורחותינו בכוח שכלנו, הבנתנו והגיון לבנו.

דומני כי משברים אלו, שהולכים וטופחים על פנינו, ממחישים את הצורך שלנו לגבש תיאולוגיה חדשה, הנשענת על הבנה מורכבת של המציאות האנושית מלאת הסתירות, שלעולם איננה הרמונית ושלמה. אני סבור כי בשנים הקרובות יגבר המתח בין האידיאולוגיה הדתית-הממלכתית, הקוראת להשתלבות התורה עם החיים המודרניים ועם הציונות החילונית, על-אף כל הקשיים, ובין הקולות החרדים-לאומיים, המבקשים להתכנס בתוך הוויה תמימה ומוגנת, המנותקת ממציאות החיים המודרנית-המערבית השלטת כיום במדינת ישראל.

כותבים רבים מעלים את הטענה כי לאור הקרע העמוק בין הקולות השונים בציבור הציוני-דתי, יש צורך, בלית ברירה, להכריע באופן גלוי ומוצהר על התפצלותו של הציבור לשני מחנות שונים. המשמעות המרכזית של פיצול זה היא הקמת מסגרות חינוך נפרדות וכינון קהילות ובתי כנסת נפרדים.

אודה ואתוודה שאני, כיושב-ראש נאמני תורה ועבודה, חש שהכרעה זו מסוכנת והרסנית. אני סבור כי הקול שאנו משמיעים, כציבור דתי, מודרני וליברלי, חייב להמשיך ולהישמע, למרות הקושי בהשמעתו, בתוככי הציבור הציוני-דתי הכללי. אני עדיין מאמין כי השדרה המרכזית של הציבור הציוני-דתי מצויה בתווך שבין הקצוות השונים. לפיכך, הפקרת המאבק על מערכת ממלכתית-דתית המשלבת בתוכה את מרבית הציונות הדתית לגווניה, הקמת ישיבות נפרדות וכינון שירותי דת ייחודיים לציבור שלנו - אולי יהיו "רווח והצלה" עבור הציבור המצומצם שלנו, אך רבים וטובים המשוועים לקולנו בחברה הציונות-דתית, יֹאבְדוּ - בסחף ההקצנה, או לחלופין בוויתור גורף על זהותם הדתית. דווקא לאור תחושת המבוכה ואובדן הדרך אני חש כי אחריות כבדה מוטלת עלינו לפעול בתוככי השדרה המרכזית של הציונות הדתית ולהשפיע עליה בהשמעת קולנו הייחודי, תוך קידום משנתנו המורכבת הדוגלת בחיבור בין ההוויה הדתית-האמונית להוויית החיים המודרנית, ובשותפותנו עם החברה החילונית במפעל הציוני.

לסיום, דומני כי על-אף שישנה מחלוקת על התנהלות כזו או אחרת של פורום "תקנה", יש להתגאות בכך שישנו פורום של מנהיגים רבניים, אישי ציבור ונשות ציבור מכל הקשת האידיאולוגית בציונות הדתית, השותפים יחד בהתמודדות קשה ומורכבת בסוגיית ההטרדות המיניות, ולמרות הקשיים העצומים, הם מבינים את גודל האחריות ופועלים יחד לביעור הנגע. זו דוגמה ומופת לשיתוף פעולה מבורך של מנהיגי ציבור אחראיים שפועלים יחד לקידום המטרות המשותפות לכולנו.

יהי רצון שנדע לצאת מן המשבר הזה מחוזקים, ונשכיל לשתף פעולה עם הכוחות השונים בציונות הדתית לטובת עתיד עמנו ומדינתנו.

המאמר פורסם בכתב העת "דעות" בהוצאת נאמני תורה ועבודה ומרכז יעקב הרצוג
יונתן בן הרא"ש הוא יושב-ראש תנועת נאמני תורה ועבודה.
תאריך:  24/03/2010   |   עודכן:  24/03/2010
יונתן בן הרא"ש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת הרב אלון ושאלת התפצלותה של הציונות הדתית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גילוי האמת החרדית
24/03/10 12:05
 
יוסלביץ
24/03/10 23:03
2
יוסף מגבעתיים
24/03/10 22:55
פורום: פרשת הרב מרדכי אלון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
שבר גדול, ולא בטוח שלמבוגרים קל יותר להתמודד איתו. אולי להפך. פורום תקנה היה ראוי לכל שבח עד יום שני. אחר כך הוא נגרר למאבק יוקרה מיותר, ואולי צריך לחשוב מחדש על דמות הרב החדשה שצמחה פה לאחרונה
22/02/2010  |  אורי אליצור  |  מאמרים
ההודעה של פורום "תקנה" בעניינו של הרב מוטי אלון חוללה סערה תקשורתית, והדהימה את הציבור הדתי-לאומי. הרב אלון מוכר, אהוב ומוערך בציבור כולו. תלמידי חכמים, בני ישיבות, סטודנטים, בעלי בתים וגם רבים שאינם דתיים למדו עמו וממנו תורה כתובה ותורה שבעל פה, תורה משודרת ומומחשת, תורת חיים. העובדה כי חברי הפורום (ולא מיותר למנותם שוב בשמותם: הרב יעקב אריאל, הרב אהרן ליכטנשטיין, הרב איתן אייזמן, הרב אברהם גיסר, הרב אליקים לבנון, מר בני להמן, פרופ' ידידיה שטרן, הרב יצחק שילת, הרב יהושע שפירא והרב יובל שרלו) מצאו לנכון לנקוט צעד זה אינה מותירה מקום לספק באשר לחיוב לנהוג על-פי הנחייתם. אך הלב... הרבה רגשות משמשים בערבוביה.
23/02/2010  |  נעה איתם  |  מאמרים
החלטת פורום תקנה, המזהירה את הציבור מפני הרב מוטי אלון, היא מהפכה של ממש באווירה ובשיח הציבורי של הציונות הדתית. יש לזכור שרק לפני שבע שנים, כאשר יצאו לאור פרשות הרב אבינר ופרשת הרב יצחק כהן שהוגשה לבר-אילן על-ידי 'קולך', הייתה התגייסות אוטומטית של ראשי הציבור הדתי נגד המתלוננות. רבנים לא הכירו את הנושא של הטרדה מינית ולא ידעו כיצד להתמודד עמו כראוי. כך היה גם בפרשת הרב קופולוביץ', שהושתקה שנים על-ידי רבנים שידעו. מבחינה זו, הקמתו של הפורום ופעילותו הן מהפכה אמיתית.
23/02/2010  |  עו"ד ריקי שפירא  |  מאמרים
אחת התובנות המרכזיות של פרשת אלון היא כי מוטב לו לציבור הדתי להתנער מגורואים ומהערצה עיוורת של רבנים ומנהיגים. למרות זאת אני מכריזה כי אני מעריצה, מעריכה ומוקירה את חברי "פורום תקנה" ובראשם את יהודית שילת. מדובר באנשי מעלה, שמקריבים בלא כל תמורה זמן רב וייסורי נפש אדירים כדי לטפל בחלל הבלתי נסבל שבין הפלילי לבין הבלתי מוסרי במצבים רגישים של ניצול סמכות ומרות להטרדה מינית.
23/02/2010  |  יפעת ארליך  |  מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
הפינוי הגדול בתולדות המדינה [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
אריאל היימן, אלון ברקמן
פינוי מאות אלפי תושבים מגבולות הדרום והצפון מאפשר להפיק מספר לקחים למקרה הבא - בין אם הסיבה תהיה ביטחונית ובין אם היא תהיה בשל אסון טבע
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il