|   15:07:40
דלג
  ישעיהו תדמור  
פרופ' לחינוך על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

החינוך - שאלות האדם

המפתח לחינוך התלמיד לתפיסה מעמיקה של קיומו כאדם הוא בכך שהמורה עצמו יבחן דרך קבע את ההוויה הקיומית שלו-עצמו משמע, שיכיר בגיבוש המתמיד, המשתנה, של הוויית החיים שלו-עצמו, ושל תובנותיו ביחס לתפקידו - לשליחותו, לזהותו ולקיומו כמורה
26/05/2010  |   ישעיהו תדמור   |   מאמרים   |   על צד שמאל   |   תגובות
נדרש שינוי יסודי בגישת החינוך [צילום: AP]

בתפיסתי החינוכית, ליבת החינוך היא ההוויה האינטלקטואלית והרוחנית, במובן מסוים גם הדתית, שמביאה לעירור שאלות יסוד קיומיות בתלמיד, ושבאמצעות הדיאלוג המתרחש בה, בהנהגת המורה, מתחזקת תודעתו ומתגבשת זהותו, נקנים ערכיו ונבנית תוכנית חייו.

התפיסה החינוכית הזאת מאמצת רעיונות אקזיסטנציאליסטים, שהמפתח בהם הוא שקיום האדם - חייו הממשיים, ניסיונותיו, חרדותיו, פגישותיו עם צמיחה ועם משבר, עם קונפליקטים ועם דילמות - מתנֶה את מהותו. האדם הוא אשר מעצב את חייו. הריהו סובייקט שמצוי בהתהוות מתמדת וחותר לקראת משמעות ומימוש עצמי - מימוש של אנושיותו, של רוחו, של מותר האדם שבו. כך לגבי התלמיד וכך לגבי המורה.

לממד הרוח בחינוך הֲכָלה רחבה ומזמינה: אפשר שיכללו בו חינוך למותר האדם, להתעלות, לרגישות, לעצמיות, לחיפוש פשר ומשמעות, לערכיות, לזיקה לנשגב, ועוד. המכנה המשותף לכל המושגים האלה הוא השאיפה לגעת בספירה העילית של האדם, בצרכיו העליונים, בתחושת השתייכותו לחברה האנושית ושייכותו לכלל הבריאה.

ניתן להוסיף את הדתיות, כמובן לא הממסדית. כמו הדת, נועד החינוך לעסוק בשאלות האדם; וכמו בדת - יש בחינוך, צריכים להיות בו, מצבים של כמיהה אל המוחלט. חלק מאיתנו חווים מעת לעת את החוויה הזאת, שמי מאיתנו שזכו לה - בשיעור בכיתה, או בטיול על פסגת הר - חוו התרוממות רוח, חשו שהתעלו, שהתמזגו עם מציאות שמעליהם.

במחקר שהנחיתי (ראו בספרי "חינוך כחוויה קיומית") נבדקה השאלה כיצד תופסים אנשים, בטווח גילים שבין 20 ל-80, יותר מארבע מאות במספר, את "המורה המשפיע" שהיה להם בתקופת לימודם בבית הספר. "על מה משפיע המורה המשפיע?", זה היה כינויו של המחקר. עולה מן המחקר כי כוחו של "המורֶה המשפיע", כפי שנצרב בזיכרון של התלמידים לשעבר, לא התבטא בבקיאותו בידע או בדרך הוראת הידע. מתגלה בבירור, ש"המורֶה המשפיע" משפיע ביכולתו לגעת בשאלות קיומיות של התלמידים ובשאלות הקשורות בזהותם. "המורה השפיעה על חיי", "בזכותו אני מה שאני", "הוא השפיע על השקפת עולמי", "בזכותו למדתי והתקדמתי" - אלה הן כמה מההתייחסויות האופייניות של הנחקרים.

המפתח לחינוך התלמיד לתפיסה מעמיקה של קיומו כאדם הוא בכך שהמורה עצמו יבחן דרך קבע את ההוויה הקיומית שלו-עצמו. משמע, שיכיר בגיבוש המתמיד, המשתנה, של הוויית החיים שלו-עצמו, ושל תובנותיו ביחס לתפקידו - לשליחותו, לזהותו ולקיומו כמורה. עיקר ראשון בחינוך קיומי ורוחני הוא תחושתו של התלמיד שמולו עומד אדם שאף אצלו הקיום קודם למהות; שהמורה, כמוהו התלמיד, מצוי תמידית בחיפוש האותנטיות והמשמעות, וחותר אל הנעלה שבחיים.

צר לומר, תוכניות הכשרת המורים כיום כמעט שאינן נוגעות בשאלות הקיום של המורה ובממד הרוח בחינוך, כמעט שאינן עוסקות בהעצמת רוחו של הסטודנט המכשיר את עצמו להוראה ולחינוך, וכמעט שאינן מכוונות אותו לתפקידו החינוכי העיקרי: העלאת האנושיות של התלמיד. ואשר לבתי הספר, בטובים שבהם מתקיימת חרושת של השתלמויות בתחומי הדעת, בדידקטיקה, בניהול כיתה - אבל כמעט שלא נמצא עיסוק בהעצמת המורה כאדם וכמחנך, ועיסוק בליבת החינוך, בשאלות האדם. נדרש אפוא שינוי יסודי בגישת החינוך - בהכשרת המורים ובמערכת החינוך בכללה.

כל הדברים שתיארתי היוו רקע להקמת "התנועה להעצמת הרוח בחינוך". בחודש מאי 2008 התכנסנו במרכז חינוך ליאו בק בחיפה, כחמישים אנשי חינוך ואנשי אקדמיה, לייסוד התנועה. מטרתה: להביא לכך שרוח החינוך - העיסוק באדם, החיפוש אחר משמעות, והשאיפה להתפתחות נפשית-מוסרית-רוחנית - יהיו חלק טבעי מהתרבות הבית-ספרית ומעולמם של המורים והתלמידים. עד כה קיימנו שלושה כינוסים, האחרון לפני שבועיים במודיעין. כך נלך מיישוב ליישוב, כשמטרתנו אחת: להשפיע על העמדה מחדש של שאלות האדם בחינוך לקדמת המרחב החינוכי, למרכז החקר, ולמרכז העשייה בחינוך.

הכותב הינו פרופ' לחינוך, יו"ר התנועה להעצמת החינוך. בעבר מנהל ביה"ס הריאלי בחיפה, ראש מכללת לוינסקי, וראש החוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית עמק יזרעאל.
תאריך:  26/05/2010   |   עודכן:  26/05/2010
ישעיהו תדמור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"למרות שתחום הבטיחות בדרכים הוא על סדר היום הציבורי בארצות שונות, למרות שכספים ציבוריים ניכרים מושקעים בקמפיינים תקשורתיים אלה, ולמרות שבמקרים רבים הם גם מלווים במחקר, ניתן להצביע על החמצה מדאיגה בניצול ההזדמנות לקדם בטיחות בדרכים באמצעות קמפיינים תקשורתיים". כך כותבים ד"ר נורית גוטמן ופרופ' יחיאל קלר, מהחוגים לתקשורת ופסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בסיכומו של מחקר רחב-היקף שערכו על הגישות השונות בהן נוקטים קמפיינים בנושא בטיחות בדרכים.
26/05/2010  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
לא אחת, אנו האזרחים המודאגים, מתעוררים לאחר חלום בלהות בו תסריט אימים של התקפת-פתע על מדינתנו הקטנה, שטופי זיעה קרה, שמא זה יכול לקרות במציאות להלן תיאור של תרחיש אימים (אחד מהם), כאשר השאלה המרכזית היא: האם אנו מוכנים לקראתו? מאמר זה לא דן בהתארגנות צה"ל ומערכת הביטחון לתרחיש זה, מאחר שבטוחני כי הם עוסקים בכך ועושים עבודת קודש ראויה
26/05/2010  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
אני מאשים את ראשי האוניברסיטאות ומנהיגי המפלגות הציוניות בשתיקה ובהשלמה ללא תגובה, כלפי פעילותה של קבוצת אנשי אקדמיה, בארבע אוניברסיטאות, המסיתים נגד המדינה, צה"ל והתנועה הציונית, במסווה של "חופש אקדמי". אנשים אלה מפיצים ברחבי העולם "מחקרים" ומאמרים מדעיים כביכול, שמשמעותם היא תעמולה אנטי-ישראלית ואנטי-ציונית. הם מנצלים את האכסניה האקדמית, המממנת את משכורתם והמעניקה להם את מעמדם, כדי להיות כלי תעמולתי של כזב אינטלקטואלי, בשירות סדר היום של האויב, הפוגע במדינה ובצה"ל. האמנם נמשיך להשלים עם "חופש אקדמי" מופקר, שהפך את הקמפוס האוניברסיטאי למוקד "מוכר" של פעילות אנטי-ישראלית ואנטי-ציונית, ללא תגובה החלטית?
26/05/2010  |  מתי דוד  |   מאמרים
האם מרכז ההיגוי לעולי אתיופיה במערכת החינוך לא מיצה את עצמו? כבר 16 שנים שהוא פועל כמגשר במערכת החינוך לתלמידים ממוצא אתיופי.
26/05/2010  |  איינאו פרדה סנבטו  |   מאמרים
כל להטוטן מתחיל יודע שהמופע - ספקטיקל - שלו, מרהיב ומושלם ככל שיהיה, מבוסס על אשליה, פעלולים, גניבת דעת, הולכת שולל, מצג שווא, הסתה ומניפולציה של מחשבות, וכיוצ"ב. אין למופע שלו שום קשר עם עובדות ריאליות. אבל הצופה מִתמָכֶּר עד מהרה ורואה את ה"קסמים" - שנכון להגדירם כ"פאטה-מורגנה" - כעובדות מוצקות ועדות חיה, הרי הן נצפו עכשיו ובזמן אמיתי. "קוסם" זה הִינו להטוטן הָמָעשים. עיסוקו אינו מזיק, והוא מצומצם לתחום הבידור. מופע מהנה של "קומְדִיָאנט" מוכשר.
26/05/2010  |  רמי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il