|   15:07:40
דלג
  אהרון שחר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שיטת החינוך הבואשת מבית היוצר של הנאורים

תרבות הנאורות היא משוש גאוותנו, ואולם האם יכול להיות שיש לה גם חסרונות?
27/05/2010  |   אהרון שחר   |   מאמרים   |   תגובות
יש לחנך את הילדים ב"משענת", אך גם ב"שבט"

מובילי תרבות הנאורות... מרגישים מאוד חשובים במגדלי השן שלהם. כך שכשלונותיהם על פני הקרקע לא ממש מפריעים להם להמשיך להעריץ את עצמם

אם הדילמה העומדת בפנינו היא: האם להתגורר בסודן או בשווייץ? אפשר להניח שההתלבטות לא תהיה קשה. העולם המערבי, הנאור, הדמוקרטי, הקפיטליסטי מתקדם לאין שיעור לעומת העולם השלישי. אבל, מסתבר שגם בעולם הנאור לא הכל ורוד.

משברים כלכליים אדירים, מדינות קורסות, פערים חברתיים הולכים וגדלים ומאיימים לצרף מדינות מפותחות לעולם השלישי. אבטלה גואה, ברי המזל שכן מועסקים סובלים לרוב מתנאים קשים, מושפלים ומנוצלים עד כדי עבדות. שלטון חוק כושל המוביל לפריחה ולשגשוג בכל תחומי הפשע. אווירת ההפקרות לא פוסחת גם על הכבישים, נגע תאונות הדרכים כואב מאוד. מיעוטים ומסתננים מתרבים ומאיימים על צביונן של מדינות. למרות ההתקדמות הרבה בתחום אמצעי הלחימה, נמצאות מדינות נאורות רבות בסכנות ביטחוניות חמורות מאוד, שעלולות להסלים עד כדי פיגועים בלתי קונבנציונאליים ומלחמה גרעינית.

השורה התחתונה לא מרנינה. הייתי מרחיק לכת ואומר: האנושות נכשלה! רוב האנושות חיה בתנאים בלתי אנושיים, וגם העולם הנאור טובע בבעיות ללא סוף. למרבה הצער, לא נראה שהוא מצליח להתגבר עליהן, אלא דווקא הולך וטובע בהן יותר ויותר. אפשר להמשיך להתבוסס בביצה, לשקוע עד צוואר, ולא להבין מדוע אנחנו רק טובעים יותר ויותר, אבל אפשר גם לעצור לרגע ולשאול: אולי טעינו?

מובילי תרבות הנאורות מאוד מרוצים מעצמם, אין ספק. הם מתהלכים נפוחי חזה, מעניקים אחד לשני פרסים ותארים שונים, עוברים מכינוס למסיבה, ומרגישים מאוד חשובים במגדלי השן שלהם. כך שכשלונותיהם על פני הקרקע לא ממש מפריעים להם להמשיך להעריץ את עצמם. חלילה לנו מלהפריע להם בטקסי פולחני האישיות הממלאים את לוח יומם העמוס, אבל בכל זאת נרשה לעצמנו לשאול כמה שאלות.

מצב הערכים: גרוע
היום מורה צריך להיות סוהר [אילוסטרציה: פלאש 90]

מכל מקום, הבעיה החמורה ביותר שהובילה את מערכת החינוך להתפרקות כוללת היא המשמעת. אלימות הנוער יצאה משליטה והיא הולכת ומחמירה. אחוז הזמן המוקדש ללימודים הולך וקטן על-חשבון הזמן המוקדש לבעיות משמעת. היום, כך מסתבר, דרישה סמויה להתאמת מורה לתפקידו היא: כישורי סוהרות. סוהרים יכולים להיות מורים מצוינים, אך למורים שאינם בעלי חזות מאיימת או אישיות מזרת אימה, אין סיכוי לנהל שיעור כהלכה.

משרד החינוך שולח לכיתות מורים ללא כלים! אין כלים אפקטיבים להטלת משמעת. למה הדבר דומה? לשליחת חיילים לקרב ללא נשק. מה עושים אם יורים? תסתדרו (תשוחחו, תברחו, תשלחו להם מכתב להורים)... אם מתבוננים על ציר הזמן, הרי שמצב הערכים והמשמעת היה טוב לאין ערוך בעבר. המסקנה ברורה: אנחנו טועים! אבל שום דבר לא יעזור, הנאורים כה מרוצים מעצמם, שגם מבחן המציאות לא מצליח לערער להם את הקונספציה.

פינוי מקום הנאורים

בסך-הכל הנאורים די נהנים מן המצב: התפרקות הגבולות במדינה מספקת להם פרנסה מכובדת. מקימים בתי ספר להורים, מארגנים "אימונים" ומלמדים הורים שצריך גבולות. שיטת העבודה הנאורה מתחלקת ככל הנראה לשניים: בשלב הראשון הורסים את החברה, בשלב השני עוברים אחד אחד ומלמדים אותו איך לתקן.

ערכים זה דבר נפלא, תיאוריות זה דבר מרשים, קונספציות זה דבר מרתק, גבולות זה דבר הכרחי! ללא הדברים ההכרחיים - כל הדברים הנפלאים, המרשימים והמרתקים שווים כקליפת השום. לכן, נאורים יקרים, אנא מכם קחו חופשה ללא תשלום, צאו לשנת שבתון. אחרי שהבסיס ייבנה אז תחזרו ותוכלו לבנות עליו ככל שתחפצו.

זה לא החינוך, זו התרבות. תרבות הנאורות המבוססת על ליברליות יתרה, באה לידי ביטוי בשטח כחוסר גבולות ומדרדרת את הנוער במדינה! נאורים, עשיתם די והותר נזקים. אם אינכם מסוגלים לנהל מערכת חינוך עם גבולות, לכו. פשוט לכו ופנו את מקומכם למי שמסוגל, תודה.

פשעים נגד ילדים
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הפוליטיקאים מחלקים לעצמם תקציבים בנדיבות, בשעה שתיקים נגד אנסים ומתעללים בילדים נסגרים פשוט כי אין תקנים לחוקרים. אנסו אותך? חכה, אולי עוד עשר שנים יגיע חוקר... המדינה בעצם מחלקת רישיון לאנוס

רבים מאבדים את האמון במערכת, שהפכה להיות בית חרושת לציונים. המערכת הכושלת לא מצליחה להעביר את החומר בצורה מושכת ומעניינת; לא מצליחה לטעת בבני הנוער ערכים חשובים; לא ברור עד כמה היא מצליחה להכין אותם לקראת היציאה לחיים ולקריירה; לא מצליחה להתמודד עם היקף האלימות והפשיעה כנגד ילדים, ובעיקר לא מצליחה לנהל מערכת מכובדת וממושמעת.

ניתן לפתור בקלות יחסית את התופעה הנוראה לפיה חדשות לבקרים מתפרסמות ידיעות מזעזעות על פשעים נגד ילדים. כל שצריך הוא להכין תוכנית התערבות מסודרת בכל הגילאים, שתעודד את הילדים לא לשמור שום דבר בבטן ולשתף את היועצת בכל בעיה ומצוקה, קטנה כגדולה. גם אם הם מתביישים, נבוכים או מפחדים. הבעיות תופחות משום שהילדים שומרים עליהן בסוד, אם יעודדו אותם לשתף כל בעיה מיד עוד כשהיא קטנה, הנגע יופחת משמעותית. למה תוכנית התערבות כזו לא קיימת?... ככה. התרגלנו לכך שילדים לא מספרים, וזהו.

כמובן שחייבים להכפיל ולשלש את מספר חוקרי הילדים, לא יאמן שהפוליטיקאים מחלקים לעצמם תקציבים בנדיבות, בשעה שתיקים נגד אנסים ומתעללים בילדים נסגרים פשוט כי אין תקנים לחוקרים. אנסו אותך? חכה, אולי עוד עשר שנים יגיע חוקר... המדינה בעצם מחלקת רישיון לאנוס. תוכניתו של חיים הכט זיעזעה רבים שראו פדופיל המנסה לפתות ילדה, ואף אחד לא מצליח להבין שהפושעת האמיתית המחלקת "רשיונות אונס" - היא המדינה! מתי יכניסו את המדינה לכלא?

צעדים להצבת גבולות

אם יש גבולות, אפשר להמשיך הלאה. אפשר לבנות מערכות חינוך לתפארת עם התיאוריות הכי עדכניות. אבל אם אין גבולות, אם אין בסיס - שום דבר לא יצליח. לא בונים בניין בלי יסודות! אפילו בוב הבנאי יודע את זה

כאשר הנאורות הגיעה לעולם היא החליטה: אסור להכות ילדים. יפה, בהחלט רעיון נאור (במובן החיובי). ומה התחליף? אין תחליף. אפשר לדבר, לשכנע. ואם זה לא עוזר? לשכנע יותר חזק. ואם זה לא עוזר? לצעוק, לבכות, להתחנן. אין פתרון. לנאורים יש אידיאולוגיה והם אוכפים אותה. האידיאולוגיה שלהם יוצרת בעיות, מה עם פתרונות? זו לא הבעיה שלהם... ככה זה כשאתה שולט בעולם: אתה כופה את התפיסות שלך.

אז אולי הגיעה העת להבהיר בצורה חד-משמעית: קודם כל גבולות! אם יש גבולות, אפשר להמשיך הלאה. אפשר לבנות מערכות חינוך לתפארת עם התיאוריות הכי עדכניות. אבל אם אין גבולות, אם אין בסיס - שום דבר לא יצליח. לא בונים בניין בלי יסודות! אפילו בוב הבנאי יודע את זה. הפרופסורים הנאורים שלנו מגיעים לדברים מאוד מתקדמים בחינוך, חבל ששכחו ללמד אותם באוניברסיטה את הפרט הקטן הזה.

קודם כל גבולות! עם כל הכבוד לקונספציות של הנאורים (ואין), חובתה של מערכת החינוך לספק למורים כלים אפקטיבים להטלת משמעת. לכל בעיית משמעת צפויה חייבת להיות תשובה מהירה ויעילה. למשל, חדרי המתנה או עבודות שרת לילדים בעייתיים שמפריעים לכל הכיתה. ילד אלים צריך להיות מורחק מיד מבית הספר לפנימייה מתאימה. אינטגרציה היא ערך יפה, אבל לא יכולה לבוא על-חשבון ריסוק הסטטוס קוו.

ילד חוצפן יצטרך לכתוב ולהקריא בפני כל הכיתה חיבור מדוע אסור להתחצף. יסרב - יבצע שעה ניקיון כל יום משך שבוע ואחר-כך יקריא. יסרב - יישלח לשבוע סדרת חינוך בתנאי טירונות בפנימייה שתוקם במיוחד לשם כך. לשם יישלחו גם ילדים המטילים אימה, מציקים, נטפלים ומחרימים. אפשר כמובן לחשוב על עונשים אחרים, אבל המדינה חייבת להבין שמחדל התפרקות המשמעת הגיע לרמה של בעיה לאומית.

לא שיחות עם הורים, לא הערה במחברת, לא הרשמה אצל המנהלת ולא צעקות, צרחות ואובדן שליטה. אתה גורם מתסיס? מפריע לכל הכיתה לנהל שיעור? אתה החוליה המפריעה, שלום! שיחות, דיונים, הכל אחר-כך. קודם כל אל תמנע את המהלך התקין של השיעור. כמובן שהמורים יתודרכו לעשות בכלי שימוש מידתי.

הרי בסופו של דבר תרבות הנאורות תהיה חייבת להיכנע לדרישות המציאות. כל עוד היא תמשיך להתעקש לחנך ללא גבולות, היא תמשיך להיכשל והמצב רק יילך ויחמיר. מדהים שגם במאה העשרים ואחת, הקונספציות של התרבות השלטת מצליחות להתגבר על ההיגיון האלמנטרי.

אף פרופסור לא יכול לטעון שגבולות זה לא חשוב, או שבמערכת החינוך שלנו יש גבולות "ברי הגנה". אומנם פה ושם יש לנאורים שלנו איזה גבול או שניים, אבל לא מדובר בקווים שחורים, אפילו לא אדומים. הגבולות של הנאורים נראים יותר כמו משהו בין גומי לעיסה. הדוגמה המוכרת היא כמובן הכינרת. מגיעים לקו האדום, אבוי מה עושים? אל דאגה - יש פתרון נאור גאוני: מזיזים את הקו... כמו "הקו האדום" של הכנרת כך נראים הגבולות במדינה כולה.

הילדים מתחננים: "תנו לנו גבולות", אבל הנאורים כל-כך חכמים, שהם מתענגים על יכולתם "להבין" את צרכיו של הילד להכות, להרוס, להציק ולהזיק. הבעיה היא, שהילד בכלל לא חיפש הבנה, הוא בסל הכל רצה גבולות... אלו לא צרכים, אלו יצרים וצריך לרסנם. נאורים מתקשים להבין זאת.

תאריך:  27/05/2010   |   עודכן:  27/05/2010
אהרון שחר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיטת החינוך הבואשת מבית היוצר של הנאורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ.ש
27/05/10 17:14
2
הניה
27/05/10 21:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בגן הילדים שרנו "בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת" ולא ידענו שמסילת הברזל בארצנו נחנכה ב-1892 ודרכה הייתה מיפו לירושלים.
27/05/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
"ברוהאוס" (שדרות רוטשילד 11), שהיא מבשלת הבירה היחידה של תל אביב, ממוקמת בלב הסיטי שלה ומעוצבת בריהוט של עץ אלון, בן 300 שנה, עם דוודי-נחושת המקיפים את חללה. נוהגים לחגוג בה אירועים משפחתיים כמו יום-הולדת, בר-מצווה וחתונה בשמחה ובהמולה רבה.
27/05/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עוד פרובוקציה מבית היוצר של מלאכי השמאל האוניברסלי יצאה לדרך. משט של ספינות עמוסות בטובין ובצדיקים (ואולי גם באמל"ח) בדרך לשבור את ה"מצור" הישראלי על עיר הטרור עזה.
27/05/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
כאשר הציניות והאנוכיות, שלא לומר השחיתות, אוכלות כל חלקה טובה בחיים הציבוריים שלנו, כדאי להיזכר בתפיסתה של התורה לגבי מעמדם ותפקידם של מנהיגים. פרשת השבוע נותנת לנו את אחת הדוגמאות הטובות ביותר לתפיסה זו.
27/05/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
10 שנים למנוסת צה"ל מדרום לבנון, ולעיתונאי בן כספית יש מסקנות: "בכייה לדורות" - זאת הכותרת שנשאה על גבה את מה שהיה לו לומר בנושא, והיה לו הרבה (3 עמודים). בכותרת המשנה קראנו: "את זרעי הפורענות של הנסיגה מלבנון, אנחנו משלמים עד היום: קריסת ההרתעה הישראלית, הציר האירני-סורי, הפיכת נסראללה לגיבור והשתלטות צפויה של האירנים על לבנון. כל זה היה יכול להימנע אילו ברק ואנשיו היו מקדישים קצת מחשבה במאי 2000" (מעריב, 21.5.10). סוף ציטוט.
27/05/2010  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il