|   15:07:40
דלג
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

צחי צח לא מלוכלך

במסיבת העיתונאים, לאחר זיכויו החלקי, אמר צחי הנגבי כי אינו מעוניין להתמודד על ראשות קדימה. במילים אחרות: אל תרדפו אותי. אל תקבעו לי קלון ואל תערערו על הזיכוי. איני מסוכן. אני לא הולך להיות ראש ממשלה, רק שר. מה יעשה הנגבי אחר הפסיקה על הקלון? הכול פתוח
20/07/2010  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הנגבי. תנו לחזור למסלול [צילום: פלאש 90]

"צחי, נכון שהוא חמוד?". כך אמרה לי בחיוך שובה לב גאולה כהן, כשמבטה עוקב אחרי בנה באירוע ציבורי שבו יצא לנו להיפגש לפני שנים מספר. כן, השבתי, בוודאי. זאת לא הייתה תשובה ללוחמת הלח"י האגדית, שדרנית הרדיו במחתרת בימי הבריטים ומנהיגת 'התחייה'. זאת הייתה תשובה לאמא. כי ילד הוא ילד הוא ילד, גם אם הוא גבוה, תמיר, רחב כתפיים ו-עבר מפלגה. אגב, מסלול מוכר. נסיכי הליכוד עוברים שמאלה. הנגבי, שהרחיק מהאנדרטה שבראשה התבצר ערב פינויה של ימית עד לצמרת קדימה, אינו יוצא מן הכלל.

אלא שהנגבי הצליח להישאר הילד החמוד לא רק של אמא, אלא גם של המערכת הפוליטית. 22 שנים הוא מכהן בכנסת, כשלמערכת נכנס ארבע שנים קודם לכן, כיועץ ולאחר מכן כמנהל לשכה של יצחק שמיר. עמיתיו, אלה שהתחילו באותן שנים ולא נפלטו עד היום החוצה, צברו בשנים אלה אויבים מושבעים ויריבים מרים. הנגבי, פוליטיקאי מבריק, משופשף ומתוחכם, צבר שותפים ופעילים מסורים. נכון שבדרך אסף גם מספר תיקים (זו אינה חקירתו הראשונה, ואיני מתכוונת לחקירה שנפתחה נגדו בהיותו סטודנט בגין הפגנה סוערת בה לקח חלק פעיל), אך בכולם זוכה. נגדו עומדת רק ההרשעה הנוכחית בעדות שקר, שמשמעותה הפוליטית נכון להיום אינה ברורה.

בניגוד לציפי לבני ולדן מרידור - גם הם נצרים למשפחה הלוחמת שביצעו תפנית פוליטית במהלך השנים, הנגבי אינו מעורר במפלגת האם שלו, בליכוד, נוגדנים ומרירות בולטים. להנגבי יכולת נדירה להסתדר עם בכירים בצמרת השלטון, יכולת שאפשרה לו לשרוד פוליטית לאחר שנמנע ממנו להתמנות לשר בממשלת קדימה ב-2006 (מאז, כפי שקבל במסיבת העיתונאים בתחילת השבוע שעבר עם פרסום פסק הדין, לא כיהן בממשלה), ואף לקבוע תקדים בפוליטיקה הישראלית. הנגבי התמנה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון בהיותו איש אופוזיציה, ונהנה בתפקידו זה מאמונם של ראש הממשלה ושל שר הביטחון כאחד.

הדבק היחיד

שר בכיר בליכוד מעריך שאם ניתן להעלות על הדעת את צירופה של קדימה – וכרגע לא מתנהלים מגעים – הדבק היחיד שיכול לחבר את שתי המפלגות יחד הוא צחי הנגבי. לדבריו, קיים משבר אמון טוטאלי בין שתי המפלגות. גם נתניהו וגם לבני חוששים מתרגילים. המשא-ומתן עם מופז, שהיה עשוי להביא לפרישה של השבעה, לא מתקדם כי אין אמון. נתניהו לא סומך על מופז, שכבר הספיק לזגזג בעבר, ומופז חושש שנתניהו יפתה אותו לפרוש וישאיר אותו ללא כלום. בקדימה ובליכוד סומכים רק על הנגבי. אם יצליח לבשל את הסכם האחדות, יש מצב שזו תצא לפועל.

התסריט, אם כן, הוא שהנגבי – שוב, בהנחה שיצא ללא קלון – ילחץ על לבני להצטרף לקואליציה. הוא כבר שחרר רמז שקוף במסיבת העיתונאים שלו, כשהצהיר שיו"ר קדימה מעוניינת בממשלת אחדות. נו באמת. לבני רוצה רוטציה שאותה לא תקבל, או לכל הפחות ממשלה על בסיס שוויוני (שאינה מבוססת על מפלגות המחנה הלאומי), וגם אותה לא תקבל. אבל הנגבי, כבר אמרנו, אינו מופז. הוא יכול לכופף לה את היד. ואם לא תסכים, מעמדו בקדימה אך ישתפר. הוא יוכל להקדים את ההתמודדות על ראשות המפלגה בטענה שלא התכוון, אבל המציאות השתנתה ואין מנוס.

לא סביר שהנגבי ינצל את חוק מופז ויפרוש עם סיעה של שבעה. לעמוד בראש סיעה קטנה זו נפילה מבחינתו, וההנחה הרווחת היא שאין בכוונתו לחזור לליכוד. עקרונית, יש לציין, הוא יכול. בליכוד אין דין אחד לאלה שפרשו לקדימה. השטח והפעילים זועמים על אלה שעזבו בטריקת דלת. על לבני. על רוני בר-און שתוקף את נתניהו ואת הליכוד מעל כל במה אפשרית. על מופז ששיגר מכתב למתפקדי הליכוד ובו טען "את הבית לא עוזבים", ובו ביום הודיע על החלטתו לעבור לקדימה. הנגבי, יעקב אדרי וגדעון עזרא נהנים מיחס אחר, סלחני יותר. הם השאירו דלת פתוחה. שומרים על קשר עם חברי מרכז. כשהנגבי עזב, הוא גם עשה ג'סטה והתפטר מהכנסת. המנדט שלי, הסביר, שייך לליכוד.

בתור מי ששימש שנים יו"ר מרכז הליכוד, צבר הנגבי אהדה בקרב חברי המרכז. הוא אף אינו נתפס כמי ששבר שמאלה כמו לבני. צחי, אומרים חברי מרכז, עזב משתי סיבות. הוא חשב שהפרקליטות תנהג בו ביתר עדינות אם יעבור שמאלה. והעיקר, הוא סמך על אריק שרון בעיניים עצומות. אלמלא שרון, לא היה הולך לקדימה. הוא ימינה מלבני וימינה מדן מרידור שמכהן היום כשר מטעם הליכוד. בתוך ממשלת שרון התנגד להינתקות, ושלא לציטוט הביע לאחרונה תמיכה, בסיורים שערך, בהשארת יישובים דוגמת מגרון על-כנם.

גם בתוך הסיעה מעריכים שהנגבי, לו היה רוצה, יכול היה להיבחר בליכוד, אבל סיכוייו בליכוד גרועים מסיכוייו בקדימה. המקומות בצמרת תפוסים. אם יתמודד בפריימריז, יזכירו לו בכל זאת את המעבר לקדימה, ואילו בקדימה מצבו מצוין. בפריימריז נבחר למקום הרביעי. כעת הוא משמש יו"ר ועדת המפלגה, גוף שקובע רבות. בקדימה הוא יכול להיות מספר שתיים ולנהל את המפלגה מאחורי הקלעים. השאלה אם יתמודד על ראשות המפלגה פתוחה. הוא אהוד במערכת הפוליטית, אבל לא סוחף קולות. את השמאל שמביאה לבני הוא לא יביא, ובקרב מצביעי המרכז הפרשיות המשפטיות שלו עשויות להפריע. עם זאת, בקדימה אין מבחר גדול של מועמדים לתפקיד היו"ר, אז הכול פתוח.

אם כן, לא כצעקתה. רעידת אדמה לא הייתה כאן. עם זאת, ישנה סבירות מסוימת לכניסת קדימה לממשלה, אם הנגבי יצא ללא קלון. התשובות באוקטובר, עם פתיחת מושב החורף.

שלוש אופציות

האופציה הראשונה היא זו שהנגבי חושש ממנה ושאותה ניסה למנוע באמצעות המסרים שהעביר בתחילת השבוע שעבר. הפרקליטות תגיש ערעור על זיכויו של הנגבי. תשובת בית המשפט העליון לא תגיע לפני דצמבר, והכול יידחה עד אז.

אופציה שנייה היא שבית המשפט יטיל על הנגבי קלון והוא יאלץ לפרוש מהכנסת.

האופציה השלישית והמעניינת היא שהנגבי יֵצא ללא קלון.

על חיים רמון לא הטיל בית המשפט קלון, אך בסופו של דבר הוא התפטר מהכנסת. אלא שבין רמון להנגבי מספר הבדלים. 'התנועה לאיכות השלטון' תפעל, מן הסתם, לחסום את דרכו של הנגבי, אך השפעתה שונה מזו של ארגוני הנשים שהתייצבו נגד רמון. ב-2003 עתרה התנועה נגד מינויו של הנגבי לשר לביטחון פנים בשל מעורבותו במספר פרשות. בג"צ דחה את העתירה. אשר לרמון, אולמרט יכול היה למנות אותו לתפקיד ביצועי בממשלה, אך הוא העדיף שלא לקחת סיכון. אולמרט, בל נשכח, התגורר בבית שקירותיו עשויים זכוכית, ולבסוף הזכוכיות אכן התנפצו בפניו.

בכירים במערכת הפוליטית שאיתם שוחחתי בנושא מעריכים שהנגבי – בהנחה שיצא ללא קלון – יוכל לשמש שר. אולי לא שר המשפטים או שר לביטחון פנים, אבל לא חסרים תיקים אם העבודה תפרוש.

בטווח הפוליטי המיידי, חזרתו של הנגבי בהילוך מלא מאיימת על שניים: אהוד ברק ושאול מופז. על ברק, משום שהסבירות שקדימה תיכנס לממשלה כשהעבודה עדיין בפנים אינה גבוהה, וזאת משתי סיבות. נתניהו לא יוכל להרשות לעצמו להנהיג לטווח ארוך ממשלת ליכוד-קדימה-עבודה, שכן ממשלה כזו נוגדת לחלוטין את המנדט שקיבל. אם יכניס את לבני, יצטרך להוציא את ברק, כפי ששרון הוציא את שינוי כשהכניס ערב ההינתקות את העבודה. הוא לא יכול היה להנהיג ממשלת ליכוד-שינוי-עבודה, כמו שחלם טומי לפיד.

הסיבה הנוספת לדחיקת העבודה היא שבכירי קדימה צריכים תיקים. כל התסריטים שלפיהם ליברמן יזוז לאוצר, שטייניץ לחינוך, סער למשפטים, נאמן ילך הביתה והנה יש מקום לציפי לבני הם הזויים לחלוטין. ולא רק משום שנתניהו לא יפקיד את משרד האוצר בידי מי שלא סר למרותו באופן מוחלט. עם כל הכבוד ללבני, היא לא לבדה. לצדה יש מי שמתגעגע הרבה יותר ממנה לשולחן הממשלה, כי היא לפחות יו"ר האופוזיציה ואילו שרי קדימה לשעבר הפכו לח"כים מן המניין. לכן, ברק ולבני יכולים לדבר עד הבחירות הבאות על הצורך לשבת ביחד, אך קואליציה ליכוד-קדימה-עבודה אינה על הפרק.

לברק שמורה כמובן האפשרות שעליה מרבים לדבר לאחרונה – האפשרות להישאר בתפקידו בתור מינוי אישי של ראש הממשלה, כשסיעתו בחוץ. אך זה סיפור אחר.

שאול מופז מאוים אף יותר מברק, בין אם הוא מפנים את האיום ובין אם עדיין לא. זה חודשים שבקבוצת הח"כים בקדימה שמוגדרת כמחנה שלו מחכים בכיליון עיניים להכרעת דינו של הנגבי. באגף הימני של קדימה רואים בהנגבי מועמד שעדיף על מופז מכל הבחינות. "מופז הפך ללא רלוונטי", אמרו לי שני ח"כים מהקבוצה. ח"כ אחר, התומך בלבני, הביע שביעות רצון מהבטחתו של הנגבי שלא להתמודד מולה בקרוב, אך גם הוא ציין: "אם צחי יוצא ללא קלון, הוא גמר את מופז". במידה שיפנים את הסכנה, ייתכן שמופז ינסה להאיץ מהלכים בקדימה, ויתבע שוב להקדים את הפריימריז כשאיום הפרישה ברקע. אבל השאלה היא אם נשארו לו חיילים.

שלושה מסרים

ביום שני שעבר, כשכינס את מסיבת העיתונאים, השקיע הנגבי את מרב מאמציו על-מנת שלא להכעיס את המערכת המשפטית. גם אם יש להנגבי בטן מלאה נגדה (ומן הסתם יש לו), את ההתחשבנות הוא דוחה למועד בו ישתחרר סופית מציפורניה. אגב, גם בהיותו שר המשפטים בממשלת נתניהו הראשונה הוא ניהל כלפי המערכת המשפטית מדיניות מפויסת, כך שזו, כפי שהסתבר בדיעבד, הרוויחה מהדחתו של יעקב נאמן, גם אם זיכויו של נאמן לאחר מכן פגע ביוקרתה.

מחדר ועדת החוץ והביטחון שבו כינס את מסיבת העיתונאים שיגר הנגבי מסרים מפייסים ומרגיעים, והקפיד שלא לציין את כישלונה של הפרקליטות אשר לא קיבלה את מבוקשה, שכן הוא לא הורשע במרמה ובהפרת אמונים בגין המינויים הפוליטיים.

שלושה מסרים שיגר הנגבי לפרקליטות בפרט ולמערכת המשפט בכלל. הראשון, 'כולם הרוויחו'. כלומר, גם אני גם אתם. השני, 'אני את העונש שלי כבר קיבלתי'. מ-2006, התלונן מול המצלמות, הוא אינו יכול לכהן כשר בממשלה, למרות שהכשיר את עצמו לקחת חלק בקבלת ההחלטות ולמרות היותו בעל השפעה במפלגה. אכן, מאז עבר לקדימה, צופה הנגבי על שולחן הממשלה כפי שצפה משה רבינו על הארץ המובטחת. "בעיניך תראה ובשעריה לא תבוא". זו הייתה לשון תחינה. חטפתי, עוכבתי, די, תנו לי לחזור למסלול שנחסם בפניי.

המסר השלישי שהשמיע היה 'איני מסוכן'. הנגבי הודיע שאין בכוונתו להתמודד בקדנציה הנוכחית על ראשות קדימה מול ציפי לבני. מסר מרגיע ומרדים במקצת כלפי המערכת המשפטית. אל תרדפו אותי. אל תקבעו לי קלון ואל תערערו על הזיכוי שלי בתיק המינויים הפוליטיים. איני מסוכן. אני לא הולך להיות ראש ממשלה. רק שר. המסר כוון לא רק למערכת הפוליטית, אלא גם לאמצעי התקשורת שנתפסים כתומכים בלבני, ובראשם 'ידיעות אחרונות' וערוץ 2.

מהן אכן תוכניותיו של הנגבי? מהן האפשרויות העומדות בפניו, וכיצד ישפיע זיכויו על המערכת הפוליטית? האם עבר תפנית רעיונית, בדומה ללבני, או שניתן למתג אותו כאיש מרכז-ימין? ועוד שאלה: בהנחה שבית המשפט לא יטיל עליו קלון, האם יתמודד הנגבי על ראשות קדימה? כידוע, הבטחות שלא להתמודד כתובות על קרח שנמס לא רק בחום הקיץ, אלא גם בחורפים ירושלמיים צוננים. הוא אמר שלא יתמודד? אז אמר. במידת הצורך, תמיד יוכל לטעון שהמציאות השתנתה, והמציאות אצלנו דינמית ומספקת תירוצים בשפע. .

קודם כול, יש לחכות לאוקטובר. רק אז יחליט בית המשפט אם עברת עדות השקר שבה הורשע הנגבי היא עברה שיש עמה קלון, שכן עד כמה שניתן להבין, אין מדובר בשקר על דוכן העדים, אלא באמירת חלק מהאמת. נשאיר לפרשנים המשפטיים את התחזיות אם יֵצא הנגבי נקי או שיודבק לו הקלון, ונבדוק את כל האופציות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/07/2010   |   עודכן:  20/07/2010
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צחי צח לא מלוכלך
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מומו
13/09/10 22:47
2
אליהו חיים
14/09/10 23:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המונח ‘שטח סטרילי’ פרץ לחיינו בנסיבות טראומטיות ועגומות למדי, עת נרצח לראשונה ראש ממשלה בישראל. מאז, כדרכן של מילים חדשות, נעשה בו שימוש תכוף ששחק את ערכו, ועדיין - ‘שטח סטרילי’ הפך לשם נרדף ליצירת מקום מוגן ובלתי חדיר, שבו לא יכולה להתרחש אף עוולה או להיעבר אף עבירה. אורלי וגיא בע”מ, שיודעים דבר או שניים על מיתוג מצוקות, החליטו להפוך שבעה קילומטרים מהעיר אשדוד ל’שטח סטרילי’. הכוונה היא לא למניעת כניסתם של גורמים עוינים העלולים לעשות שפטים בציבור התמים, אלא ברצון לבער ולטהר את אותם קילומטרים מהאויב הכי קונצנזוסיאלי במדינת ישראל - תאונות הדרכים.
20/07/2010  |  זיו יצחקי  |   כתבות
עלות מסע משלחות הנוער לפולין, כחלק מהוראת השואה בבתי הספר, תעמוד ב-2010 על 110 מיליון שקל - כך עולה מבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. העלות לתלמיד, הממומנת על-ידי הוריו, היא 1,480 דולר (כ-5,600 שקל), כשרוב העלויות מיועדות לכיסוי הטיסה (577 דולר) וחבילת המסע הכוללת שהיה בבית מלון, אוטובוסים וכניסה לאתרים (610 דולר).
19/07/2010  |  ליאור דטל  |   כתבות
ענף הפרסום הישראלי מתאושש משנת משבר: במחצית הראשונה של 2010 צמחו 20 משרדי הפרסום הגדולים ב-20% בממוצע. זאת לאחר שאת 2009 הם סיימו עם ירידה של כ-6% בהיקפי הפעילות שלהם. סה"כ 13 מתוך 20 משרדי הפרסום הגדולים צמחו במחצית הראשונה של השנה, מרביתם באחוזי צמיחה דו ספרתיים. כך עולה מדירוג ענף הפרסום של יפעת בקרת פרסום.
19/07/2010  |  איילה צורף  |   כתבות
את שלי יחימוביץ', כך נראה, לא צריך לראיין. בפייסבוק תמצאו את כל מה שהיא רוצה לומר. למשל: "הי זאת שלי, נתניהו דפק היום על השולחן בזעם ודרש משרי הליכוד להצביע נגד ההצעה שלי להגבלת השכר החזירי של הבכירים. ההצעה שוב עולה היום לממשלה אחרי שנאמן מרח בכוונה את הטיפול בה. זה קרב קשה".
19/07/2010  |  מיכאל טוכפלד  |   כתבות
שלום לך איל ההון מר סטנלי גולד, יו"ר עמותת חדו"ש הרפורמית ל"חופש דת" ו"שוויון" - העמותה המיסיונרית של התנועה הרפורמית בישראל. ברצוני להפנות את תשומת לבך לדברי חבריך לעסקים, שם ניתחו מעט את אישיותך ואת התנהלותך הכלכלית כמו גם יחסיך לאורך השנים כלפי מדינת ישראל.
19/07/2010  |  יוסי מן  |   כתבות
רשימות נוספות   /   פרשת הנגבי  /  מי ומי    / 
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
תחושת הקיום המתפוגגת  /  יעל רובינשטיין
הקונגרס הציוני?  /  אסיה אנטוב
עשר שנים בבוץ  /  שבתי גרברצ'יק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il