|   15:07:40
דלג
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
ליברמן. "את הצלקת הזאת אי אפשר למחות, אבל אפשר להקים ממנה משהו עוצמתי" [צילום: פלאש 90]
בנצי ילד רע

"התחבטתי הרבה, בסוף הרגשתי שזו סגירת מעגל"

שמונה חודשים לאחר מינויו לראשות מנהלת 'תנופה' (סל"ע לשעבר), בנצי ליברמן לא מתחרט. לא על מדיניות מועצת יש"ע בזמן המאבק נגד העקירה ("מה שהיה בכפר מימון היה הגבול בין מחאה למלחמת אחים"), ולא על הסכמתו לשבת על כיסאו של יונתן בשיא ("כמה שחששתי, בסוף אפילו פרצוף אחד לא החמיצו לי"). מבחינתו, המשימה העיקרית היא אחת: הקמת יישובי הקבע עד סוף 2011
21/07/2010  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

לפני שמונה חודשים, בעיצומה של פעילות ועדת החקירה הממלכתית לקחר הטיפול במגורשי גוש-קטיף, קיבל בנצי ליברמן פנייה מפתיעה - לבוא ולעמוד בראש מנהלת סל"ע. "כבר היו מסקנות ביניים שהצביעו על כישלון מנהלת סל"ע", מספר ליברמן. "לי היו שני דברים שהצבתי לאייל גבאי (מנכ"ל משרד רה"מ; א"ו) כתנאי: ראשית, לראות שבאמת יש רצון לעשות שינוי אסטרטגי ביחס למגורשים. שנית, שלא אהיה נתון בסד תקציבי, אלא אוכל לטפל במה שצריך לטפל".

המנהלת אכן הייתה סדין אדום בעיני רבים מהמגורשים. מה מצאת כשהגעת?

"עבור העובדים זה היה מורא גדול, עצם זה שהגיע משהו מ'הם'. אמרתי שאני לא עושה מהפכות לפני שאני מכיר את האנשים. יו"ר המנהלת צביה שמעון וראש הוועדה המיוחדת שעוסקת בתביעות הפיצויים עזבו כבר לפניי. עם סגן יו"ר המנהלת הגענו להסכמה שיעזוב את תפקידו. לגבי העובדים עצמם, ראיתי אנשים שחלקם עושים ממש לילות כימים, אלא ששאלת רוח המפקד היא קריטית. מדובר באנשים שרוצים את טובתם של המפונים בסך הכול. אני חושב שיש היום אווירה טובה מאוד של אינטנסביות, דחיפות, סדר עדיפות שלפיו הם חייבים, יחד איתי, לגמור את העסק כמה שיותר מהר. רוב הקהילות צריכות להיות במקומן בסוף דצמבר 2011".

אווירת אינטנסיביות

"יש אנשים ממגורשי הגוש שכף רגלם דרכה לראשונה במנהלת כשהגעתי. הייתה תחושה של אי-אמון, של חוסר שיתוף פעולה. מבחינתי גולת הכותרת הייתה לשנות את האווירה, שיפסיקו לראות בתושבים עלוקות ולהאשים אותם בכך שהכול תקוע. גם ועדת החקירה הכירה בכך שעיקר הבעיה היא המדינה"

"כמה שחששתי, בסוף אפילו פרצוף אחד לא החמיצו לי" אומר ליברמן ביחס לסיפור כפר-מימון. "אני חושב שזה בגלל העובדה הפשוטה שמנהיגי המאבק של גוש קטיף חשבו בדיוק כמוני: יש גבולות למאבק. מה שהיה בכפר-מימון היה הגבול בין מחאה למלחמת אחים. כך חשבו המנהיגים כולם, וגם ועדת החקירה הממלכתית מתארת את ההחלטה שלנו כהחלטה קריטית וחשובה מאין כמותה".

שמונה חודשים מתפקד ליברמן כראש 'תנופה'. את קשריו, הן עם המתיישבים והן עם משרדי הממשלה, הוא מגדיר כ"מצוינים". בגילוי לב, הוא לא מתכחש לרושם הבעייתי של מינויו.

לא חששת להפוך ל'בשיא 2'?

"כשקיבלתי את ההצעה מלשכת ראש הממשלה התלבטתי המון. הבנתי איך זה עלול להיראות בציבור, חששתי מהכול: ממה שיטיחו בי בציבור שלנו, וממה שיטיחו בי עובדי המנהלת, כאילו באתי 'לגנוב את הקופה' אחרי שהם שמרו עליה 5 שנים. חששתי גם למצוא את עצמי מול משרדי ממשלה שלא יודעים לעבוד, ושבסוף יזקפו את הכול לחובתי. ידעתי גם שלמנהלת יש סטיגמה של כישלון ושבקרב המפונים היא מעוררת חלחלה. את הצלקת הזאת אי-אפשר למחות, אבל אפשר לקומם ממנה משהו עוצמתי. התחבטתי הרבה, ובסוף הרגשתי שזו סגירת מעגל. רבים אמרו לי לא ללכת על זה. אחי אמר לי ללכת, וכך עשיתי".

מה לדעתך תקע את גלגלי המנהלת?

"צריך להיות איש התיישבות עם אסטרטגיה וניסיון כדי להבין מה אתה רוצה לעשות. לא ברור שהיה את זה במנהלת. מנהלת שכותבת שהיא סיימה את תפקידה ושיש לפרק אותה, היא כנראה לא רלוונטית. כלומר, או שהם לא מסוגלים להקים את הקהילות מחדש, או שכתפיסת עולם הם לא רוצים. אני אמרתי לעובדים: אתם הכי רלוונטיים. אף גוף אחר לא יוכל להחיש את שיקום המפונים".

עד מתי המנהלת תהיה רלוונטית מבחינתך?

"עיקר העבודה של המנהלת הוא העתקת הקהילות. כשזו תסתיים, יהיו בוודאי ועדות נוספות של פיצויים וזכאות שיצטרכו לעבוד, אבל זה כבר יהיה במצב צבירה אחר".

איזה יחס לקהילות פגשת כשנכנסת לתפקיד?

"יש אנשים שכף רגלם דרכה לראשונה במנהלת כשהגעתי. הייתה תחושה של אי אמון, של חוסר שיתוף פעולה. מבחינתי גולת הכותרת הייתה לשנות את האווירה, שיפסיקו לראות בתושבים עלוקות ולהאשים אותם בכך שהכול תקוע. גם ועדת החקירה הכירה בכך שעיקר הבעיה היא המדינה. יש לי פגישה קבועה עם נציגי המתיישבים. אני שומע אותם, לא כל דבר אני מקבל, אבל הם חלק ממתן הפתרונות. כשאני רוצה להעתיק קהילה אני חייב את ההסכמה שלהם. יצירת אמון היא מרכיב חשוב.

"ישנה בעיה כלכלית, לגבי אנשים שאיבדו את פרנסתם, וישנה בעיה רגולטורית. קח לדוגמה את יישובי לכיש - יישובים קהילתיים שעד היום לא קיבלו את המגרשים, למרות שהכול חוקי, המגרשים כבר מפותחים, ו-150 זכאים יכלו לשבת על המגרשים כבר לפני שנה וחצי. למה היה עיכוב? מכיוון שבעיות ביורוקרטיות מנעו הרשמה של המגרשים על שם התושבים, ובלי הרשמה אי-אפשר להגיש תוכניות בנייה. אז התושבים אשמים גם בזה? עכשיו העניין מסודר סוף-סוף, אבל זה סוג של ביורוקרטיה שאלמלא פטרנו אותה הם היו מחכים עוד חצי שנה. עוד דוגמה: עד היום, חמש שנים אחרי הגירוש, אין מבני ציבור. רק עכשיו התחילו את הפרוגרמה של בנייני הציבור בניצן. שנים מדברים על זה. ועדת החקירה קוראת לזה קטסטרופה. במשך חמש שנים לא יכלו לקדם את זה? אחת הדוגמאות המובהקות של ועדת החקירה לגרירת הרגליים היא מבני הציבור".

קמצנות ובזבוז

"אם לא יימצא מנגנון לזירוז הליכים ביורוקרטיים, כמו למשל זכייה במכרזים, אני ממש לא מתחייב לסיים את העבודה לפי המועד של ועדת החקירה. אם לא נגיע להסכם בעניין זה עם האוצר ועם משרדי הממשלה, התאריך דצמבר 2012 יהיה יותר רלוונטי"

מדובר על תקציב של שבעה מיליארד שקלים. לאן הוא הלך?

"בגלל שהגירוש היה מהיר כל כך, לא נעשתה חשיבה אסטרטגית מוקדמת. כך יצא מצב לא הגיוני בו מצד אחד אנשים לא קיבלו את הפיצוי המגיע להם, ומצד שני לא מעט כסף בוזבז. כשאני רואה מה היה לאנשים בגוש וכמה עולה היום לבנות בית, המסקנה היא שהפיצוי ממש לא גבוה. מצד שני, יש 22 העתקות קהילתיות במקום שיהיו 7-6, שכך אנשים היו יכולים לקבל פיצויים ברמה ראויה, וגם לחסוך כסף למדינה. אני לא צריך קבוצה של 20 תושבים פה ושם, חלקם בכלל לא מקהילה מקורית בגוש. המדינה משקיעה הון עתק של כסף במקום להציע מראש גוש בנגב, גוש בלכיש, 2-3 מקומות באזור ניצן, וזהו. אבל שרון רצה למהר את הגירוש, אז אמרו לכל 20 משפחות שייתנו להן העתקה.

"כך כולם הפסידו, גם המדינה וגם המגורשים. דבר אחד ברור: רוב הכסף לא הלך לכיס המפונים, כי המדינה עשתה טעויות. היא משלמת שכירות כבר 5 שנים. אם היינו גומרים עם היישובים הזמניים לפני שלוש שנים, היו נחסכים מאות מיליונים רק על השכירות. לדעתי, כאמור, הפיצוי לא גבוה. הוא היה בהתחלה ממש קמצני, כמו שהוועדה קבעה, אבל ועדת הח"כים שיפרה אותו. עכשיו הוועדה יצרה מסגרת לתיקון הפיצויים: פיצוי לחקלאים ולבעלי העסקים, ופיצוי למי שאיבד את מקום עבודתו בגלל הגירוש, גם אם הוא עבד מחוץ לגוש.

"אנחנו גם מעצבים חוק שישפר באופן משמעותי את הפיצוי לבעלי העסקים והשכירים שאיבדו את עבודתם. עד עכשיו החוק אפשר לבעלי עסקים שלא קיבלו פיצוי לעסק ואינם עובדים לקבל פנסיה מוקדמת בגובה השכר הממוצע במשק מגיל 55, כולל שכירים שעבדו בגוש ונשארו מובטלים. עכשיו הרחבנו את החוק מגיל 50, כולל מי שעבד מחוץ לגוש. אומנם החדשים יקבלו רק 3,000 ש"ח, אבל זה יותר טוב מכלום. בנוסף, המדינה משקיעה 18 מיליון שקלים בסיוע לעמותת 'תעסוקטיף' שעוסקת בפתרונות תעסוקה לתושבי הגוש. אנחנו עובדים איתם והם הזרוע הביצועית שלנו לכניסה של אנשים לעבודה. יש הסכם איתם שהמדינה מתחלקת 50:50 בהוצאות העמותה, ולפני חודש הסדרנו הסכם מיוחד, שלפיו 'תעסוקטיף' צריכים להביא רק 25 אחוזים".

לדברי דורון בן-שלומי, השינוי הניכר באווירה הוא חשוב אך אינו מספק. גם ליברמן מודה שדברים דברים אינם בידו. "אם לא יימצא מנגנון לזירוז הליכים ביורוקרטיים, כמו למשל זכייה במכרזים, אני ממש לא מתחייב לסיים את העבודה לפי המועד של ועדת החקירה. אם לא נגיע להסכם בעניין זה עם האוצר ועם משרדי הממשלה, התאריך דצמבר 2012 יהיה יותר רלוונטי".

שאלת הפרשנות

בימי הקיץ הלוהטים של תשס"ה, רבו הדיבורים על פינוי שלא יישכח. על צלקת לאומית שתשכיח כל דיבור או חשיבה על פינוי נוסף. חמש שנים אחרי, נותרה בעיקר שאלת שיקומם של המפונים והוויכוח על אודות תביעותיהם. זכרו של הגוש אולי נמוג, אך שכונות הקראווילות עדיין במקומן, ובהן רובם המכריע של המגורשים. חמש השנים שחלפו היו סוערות למדי בעבור מדינת ישראל, אך מוגבלות מאוד בכל הקשור להקמתן של הקהילות החדשות.

ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת הטיפול במפונים בראשות השופט מצא הצליחה להעלות מחדש לכותרות את סוגיית טיפול המדינה באזרחים שגירשה, ושאת ביתם ונוף חייהם החריבה לעפר במהירות וביעילות. הוועדה, שהטילה את מרבית האשמה על מדינת ישראל, קראה לסיים את מלאכת השיקום עד סוף 2011. ממשלת ישראל אימצה את הדוח, אולם התושבים תוהים איזו פרשנות תינתן לו.

"הוועדה לא קיבלה את כל מה שתבענו", אומר יו"ר ועד המתיישבים דורון בן-שלומי, "אבל גם לגבי מה שכן התקבל, כמו הפיצויים לחקלאים, לבעלי העסקים, לתושבים שגרו בשכירות פרטית בגוש ועוד - השאלה היא איזו פרשנות תיושם. האם תהיה זו פרשנות רחבת לב, או קפוצת יד. שיעור האבטלה בקרב תושבי הגוש לשעבר הוא עדיין בסביבות ה-20 אחוז, והרוב המכריע של התושבים עדיין לא בבתי קבע. היישום הוא הדבר הקריטי".

על הטיפול במתיישבים בתקופת העקירה הופקדה מנהלת סל"ע, בראשותו של יונתן בשיא. יחסיו של בשיא עם רבים מתושבי הגוש היו בעייתיים, בלשון המעטה. מחליפתו, צביה שמעון, מקורבתו של ראש הממשלה דאז שרון, התקשתה גם היא לעמוד בהאשמות התושבים נגד התנהלות המנהלת, וניהלה דו-קרב תקשורתי בעניין מצבם האמיתי של המגורשים ובשאלה בקולרו של מי תלויה האשמה. שמעון עצמה ביקשה לבסוף לעזוב את תפקידה, ואף המליצה לסגור את המנהלת ולפזר את הטיפול במפונים בין משרדי הממשלה השונים.

כמחליפה של שמעון נבחר לא אחר מאשר בנצי ליברמן, יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה אזורית שומרון בזמן ההינתקות. ליברמן התפטר לאחר הגירוש, ולאחר הסערה הציבורית שהתחוללה ביחס להתנהלות מועצת יש"ע במאבק ול"תקיעת" צעדת ההמונים בכפר-מימון - צעד שהוביל להקמת "מועצת יש"ע המתחדשת", האחוזה עד עתה בחבלי לידה. ליברמן לא היה איש הציבור היחיד במחנה "הכתומים" שסופם המר של הגוש ושל צפון השומרון פגע בתדמיתו. שותפים לו פוליטקאים, רבנים ורבים אחרים. אך ליברמן, אנרגטי, בהיר ונחרץ, מגן על פועלו אז כיו"ר מועצת יש"ע, וכן על עבודתו החדשה כראש מנהלת סל"ע, או בשמה העכשווי: 'תנופה'.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/07/2010   |   עודכן:  04/08/2010
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"התחבטתי הרבה, בסוף הרגשתי שזו סגירת מעגל"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה שהתקשורת הישראלית ניסתה לייצר פרשה סביב הכרוז שהפיצו רבני דרום תל אביב נגד השכרת דירות לשב"חים באזור - ניסיון שגווע די מהר בשל העובדה שרוב המגיבים צידדו בעמדת הרבנים, מועצות מקומיות בארצות הברית היו טרודות בחקיקה במטרה להיאבק בהגירה הבלתי חוקית. אחת היוזמות שכבר אושרה במספר מקומות היא איסור על השכרת דירות למהגרים בלתי חוקיים. נושא ההגירה מתחמם כעת שוב בארה"ב. לאחר הנושא הכלכלי, עניין זה עשוי לתפוס מקום מרכזי בבחירות הקרובות בנובמבר.
20/07/2010  |  עמיאל אונגר  |   כתבות
"צחי, נכון שהוא חמוד?". כך אמרה לי בחיוך שובה לב גאולה כהן, כשמבטה עוקב אחרי בנה באירוע ציבורי שבו יצא לנו להיפגש לפני שנים מספר. כן, השבתי, בוודאי. זאת לא הייתה תשובה ללוחמת הלח"י האגדית, שדרנית הרדיו במחתרת בימי הבריטים ומנהיגת 'התחייה'. זאת הייתה תשובה לאמא. כי ילד הוא ילד הוא ילד, גם אם הוא גבוה, תמיר, רחב כתפיים ו-עבר מפלגה. אגב, מסלול מוכר. נסיכי הליכוד עוברים שמאלה. הנגבי, שהרחיק מהאנדרטה שבראשה התבצר ערב פינויה של ימית עד לצמרת קדימה, אינו יוצא מן הכלל.
20/07/2010  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
המונח ‘שטח סטרילי’ פרץ לחיינו בנסיבות טראומטיות ועגומות למדי, עת נרצח לראשונה ראש ממשלה בישראל. מאז, כדרכן של מילים חדשות, נעשה בו שימוש תכוף ששחק את ערכו, ועדיין - ‘שטח סטרילי’ הפך לשם נרדף ליצירת מקום מוגן ובלתי חדיר, שבו לא יכולה להתרחש אף עוולה או להיעבר אף עבירה. אורלי וגיא בע”מ, שיודעים דבר או שניים על מיתוג מצוקות, החליטו להפוך שבעה קילומטרים מהעיר אשדוד ל’שטח סטרילי’. הכוונה היא לא למניעת כניסתם של גורמים עוינים העלולים לעשות שפטים בציבור התמים, אלא ברצון לבער ולטהר את אותם קילומטרים מהאויב הכי קונצנזוסיאלי במדינת ישראל - תאונות הדרכים.
20/07/2010  |  זיו יצחקי  |   כתבות
עלות מסע משלחות הנוער לפולין, כחלק מהוראת השואה בבתי הספר, תעמוד ב-2010 על 110 מיליון שקל - כך עולה מבדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. העלות לתלמיד, הממומנת על-ידי הוריו, היא 1,480 דולר (כ-5,600 שקל), כשרוב העלויות מיועדות לכיסוי הטיסה (577 דולר) וחבילת המסע הכוללת שהיה בבית מלון, אוטובוסים וכניסה לאתרים (610 דולר).
19/07/2010  |  ליאור דטל  |   כתבות
ענף הפרסום הישראלי מתאושש משנת משבר: במחצית הראשונה של 2010 צמחו 20 משרדי הפרסום הגדולים ב-20% בממוצע. זאת לאחר שאת 2009 הם סיימו עם ירידה של כ-6% בהיקפי הפעילות שלהם. סה"כ 13 מתוך 20 משרדי הפרסום הגדולים צמחו במחצית הראשונה של השנה, מרביתם באחוזי צמיחה דו ספרתיים. כך עולה מדירוג ענף הפרסום של יפעת בקרת פרסום.
19/07/2010  |  איילה צורף  |   כתבות
רשימות נוספות   /   תוכנית ההינתקות  /  מי ומי    / 
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
דליה והמלחים  /  יהודה וגמן
מסכת עיכובין  /  אלישיב רייכנר
עור לגויים  /  חגית ריטרמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il