|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

כי קרוב אליך הדבר מאוד

כנגד אלו הסבורים שיש "לעדכן" את התורה ומצוותיה, אומר משה: התורה היא ספר המוסר העליון ולכן היא חלה על כל אדם, בכל מקום ובכל זמן
02/09/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

חודש ימים עמד משה רבינו ופירט בפני עם ישראל את עקרונות התורה ומצוותיה. חודש ימים של תוכחה ואהבה, מוסר וצווים. עשרות מצוות ניתנו לראשונה בחודש זה, ועשרות אחרות חזר משה וחידד. לאחר חודש זה ולקראת סיום נאומו, מסכם משה בארבעה משפטי מפתח:

"כי המצוה הזאת אשר אנכי מצווך היום - לא נפלֵאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא, לאמר: מי יעלה לנו השמימה וייקחה לנו וישמיענו אותה ונעשנה. ולא מעבר לים היא, לאמר: מי יעבור לנו אל עבר הים וייקחה לנו וישמיענו אותה ונעשנה. כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו".

חז"ל נתנו לפסוקים אלו פירוש ידוע: אפילו אם הייתה התורה בשמים, היית צריך לעלות השמימה כדי לקיים אותה; ואפילו הייתה התורה מעבר לים, היית מחויב לצולחו כדי לקיים אותה. כעת, כאשר התורה מצויה ממש בתוכך - בפיך ובלבבך - קל וחומר שאתה מחויב לקיים אותה.

זהו פירוש מוסרי נפלא, המנצל כל אות בפסוקים אלו, ולמעשה הוא עולה בקנה אחד עם פשוטו של מקרא. שהרי התורה אינה משחיתה את מילותיה לריק, ומשה יכול היה להסתפק בפסוק הראשון והרביעי. העובדה שהוסיף את שתי האמירות שבין שני פסוקים אלו, באה להעצים ולהדגיש את המסר.

אך מכיוון ששבעים פנים לתורה, ננסה להציע פירוש נוסף - לפסוק הרביעי לבדו. ודאי שאין לנתקו מהפסוקים הקודמים לו, אך נראה שניתן לפרשו גם בפני עצמו ובכך להגיע לעוד מסר חשוב מאין כמותו.

המצוות קלות ואקטואליות

קלות בקיום המצוות - אכן כן. ודאי שאין הן עניין של מה בכך. צום ביום הכיפורים, הפרדה בין בשר לחלב, שמירת טהרת המשפחה, הימנעות ממלאכה בשבת - כל אלו, ועוד מצוות רבות אחרות, אינם באים כלאחר יד. אך כל מערכת של חוקים וכללים החלה על בני תרבות, אינה באה כלאחר יד.

הרבה יותר קל ללחוץ על דוושת הגז מאשר על הבלמים. הרבה יותר נוח להעלים הכנסות מאשר לשלם מיסים. למה לטרוח ולעבוד ולקנות, אם אפשר לגנוב? ועוד כהנה וכהנה. אך האדם, באשר הוא אדם, חייב להגביל את עצמו - וחשוב מכך: חייב לעמוד במגבלות הללו. אחרת, יחזור עולמנו עד מהרה לתוהו ובוהו.

התורה מציבה גבולות דומים בחיינו המוסריים. התורה רוצה שהאדם לא יגנוב לא מפחד המשטרה וגם לא משום שכך מחייב השכל הישר, אלא משום שאין זה מוסרי לגנוב. היא רוצה שהאדם ייתן צדקה לא מתוך רחמנות ולא משיקולי מס, אלא משום שזהו הדבר המוסרי. התורה מלמדת את האדם מה לעשות וממה להימנע, משום שבכך היא מכוונת אותו אל מטרתה העליונה: שיפור נפשו. ברגע שאנו קולטים זאת, קיום המצוות קל הרבה יותר.

יתרה מזאת: גם כאשר התורה מטילה עלינו חובות שאנו מתקשים לעיתים לקיימן, היא מקפידה שלא להטיל עלינו חובות בלתי אפשריות. התורה יודעת שאנו מסוגלים לשבות ממלאכה 25 שעות בשבוע; היא אינה דורשת אפילו שעה אחת יותר. היא יודעת שאנו יכולים להרשות לעצמנו את ארבעת המינים, אבל ההלכה קובעת גבולות להוצאה הכספית עליהם. היא אוסרת עלינו לאכול בשר בחלב, אך לא בשר עם ירקות. וכך הלאה, לכל אורך תרי"ג המצוות.

ואין זה הכל. המילים "בפיך ובלבבך לעשותו" מתייחסות לא רק לקיום הפיזי של המצוות, אלא גם לעצם חובתן. התורה חלה בפיו של כל אחד ובלבבו של כל אחד, ללא תלות בזמן ובמקום. ומדוע? "כי קרוב אליך הדבר מאוד". משום שהיא נוגעת לנפשו של כל אדם.

מאחר שהתורה היא ספר המוסר האלוקי, היא נצחית בדיוק כמו האלוקים עצמו וכמו הבריאה שיצר. מי שמנסה "לעדכן" אותה, דומה למי שמנסה "לעדכן" את השמש והירח, את הים והיבשה - במקום לקלוט שהאדם הוא המשתנה, ולכן אותו יש לעדכן.

כעת גם נבין מדוע משה בוחר להציב משפט זה בסיום נאומו ולא בתחילתו. אחרי שבני ישראל שמעו את כל הפירוט ששמעו, על משה להבהיר: מה ששמעתם - נכון לתמיד ומחייב בכל מקום. האדם הוא אותו אדם, במדבר ובארץ ישראל, ביישוב ובנדודים, בעולם העתיק ובעולם המודרני. נפשו נותרה אותו כלי מורכב ורב-פנים: צלם אלוקים מחד-גיסא, ובעל יכולות הרסניות מאידך-גיסא; ממציא ומרפא מחד-גיסא, הורס והורג מאידך-גיסא.

התורה היא הכלי היחיד היכול לסייע לאדם להתגבר על הצדדים השליליים שבנפשו ולהוציא את המרב מן הצדדים החיוביים שבה. לכן היא תמיד בפיך ובלבבך - משום שהיא תמיד קרובה אליך.

מענה לספק המתגנב ללב

כפי שאמרנו, פסוקים אלו באים לקראת סוף נאום הפרידה הענק של משה. לכאורה, היה מקום שייאמרו בתחילת דבריו, או לפחות גם בתחילת דבריו. הרי משה יודע מה הוא עומד לומר; אך סביר יהיה אם יקדים ויבהיר, שהדברים יהיו מחייבים אפילו אם יהיו מצויים בשמים או מעבר לים. מדוע המתין עד לסוף הנאום כדי למסור הבהרה כה חשובה?

התשובה מצויה בגוף השאלה. דווקא לאחר שבני ישראל שומעים במשך למעלה מחודש את מאות הפסוקים ועשרות המצוות, עלול להתגנב ספק ללבבם: האם המצוות הללו רלוונטיות? האם משה - שלא ייכנס לארץ - יכול לצוות על מה שיתרחש בה? האם הוא מבין את המשמעות השונה לחלוטין של חיים ביישובי קבע בנחלת האבות, לעומת המגורים באוהלים במדבר?

אנו מכירים היטב גישות כאלו מתקופות מאוחרות בהרבה בתולדות עם ישראל. במאות האחרונות קמו חכמים-בעיניהם וטענו, כי התורה מיושנת ואולי התאימה למציאות שלפני אלפי שנים, אך לא למציאות המודרנית. כתוצאה מגישה זו, הם ביקשו "להתאים" את התורה לחיים במאה ה-19, במאה ה-20 ובמאה ה-21.

כאשר הגיעו ארצה רבבות עולים מארצות המזרח, בשנים הראשונות לקיומה של המדינה, טענו באוזניהם שהמצוות היו עסק לגולה. כאן, בארץ הקודש - נאמר למי ששמרו מכל משמר על המסורת - המצוות לא נחוצות; הארץ עצמה נותנת את כל המימד הרוחני הדרוש.

בדיוק כנגד גישות הרסניות אלו, יוצא משה בפסוק זה. הוא פונה לכל אחד ואחד בכל דור ודור: "כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו". אין הוא מדבר רק על הקלות של קיום המצוות, אלא גם ובעיקר על האקטואליות שלהן.

תאריך:  02/09/2010   |   עודכן:  02/09/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אלהים הוא שהפר את הברית"...
02/09/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
שנת התש"ע, העומדת להסתיים באקורד אדיר של "היכון לקראת אלוהיך ישראל" [עמוס ד', י"ב], שבתה האחרונה היא ייחודית הן מבחינה טכנית והן מבחינה תוכנית.
02/09/2010  |  מוטי גולן  |   מאמרים
לקראת שנת הלימודים החדשה הבאה עלינו לטובה, מול היערכות מנהלי בתי הספר ומשרד החינוך להתמודדות עם האלימות הגואה, עם חוסר כבוד כלפי מורים, כדאי לבדוק מאיפה מגיע כל זה, ומה עושים עם זה?
02/09/2010  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
הרבה ידידים ועמיתים לא הבינו את טענותיי האחרונות לאשורן וביקשו ממני להוסיף לנסות ולהסביר את כוונותיי בצורה פשוטה ולא עקיפה. לכן החלטתי לנסות לחדד ולרכז את הטיעונים האחרונים במאמר תמציתי קצר וכן לנסח אותם בצורה של מכתב ח/ד.ש. להנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה.
02/09/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
כל מי שעקב אחר ההתפתחויות האחרונות מאז שהליגה הערבית נתנה לפני כחודש "אור ירוק" לרשות הפלשתינית לחזור לשולחן המו"מ הישיר עם ישראל יכול היה להעריך שהטרור עלול לחזור במלוא עוצמתו לערי ישראל ולהתנחלויות וצירי התנועה ביהודה ושומרון.
02/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il