|   15:07:40
דלג
  יאיר אלדן  
פובליציסט מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הקריאה הגדולה

בניגוד לטענה המקובלת, לפיה לא ניתן לזהות כוונה מובהקת מאחורי עריכתן של מסכתות המשנה, מבקש ד"ר יאיר אלדן להתייחס אליהן כאל סיפורים שלמים, שביקשו לעסוק בדילמות הגדולות של תקופתן בין השאר, "הקריאה הגדולה" שהוא מציע מלמדת אותנו שמסכת סוטה נסובה בכלל על משיחיות, ומאחורי מסכת תענית עומדת ההתמודדות עם שתיקת האל
20/09/2010  |   יאיר אלדן   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
לחפש את הבעיה שהטקסט מבקש לבטא [צילום אילוסטרציה: AP]

המשנה היא טקסט קנוני, יצירה יהודית מקורית הכתובה עברית והמהווה מקור לכל הקודקסים ההלכתיים. המשנה נערכה על-ידי רבי יהודה הנשיא (200 לספירה לערך) והיא אוצרת בתוכה את דעות החכמים (תנאים) שחיו בשתי המאות שקדמו לחורבן הבית ועד לאותה תקופה. בספרי, "מסכת - סיפור של חוק", אני מבקש להציע דרך חדשה להבנת המשנה, המתמקדת בהתייחסות למסכתות המשנה כאל סיפורים העומדים בפני עצמם, ועל-ידי כך, חושפת את הדילמות והבעיות הקיומיות עימן הם מבקשים להתמודד.

באופן מסורתי, התמקד המחקר הפילולוגי-היסטורי של המשנה במקורן של המלים ובהשפעות התרבותיות המובלעות בטקסט המשנאי, כגון השפעות הלניסטיות או רומאיות. הנחת היסוד של החוקרים הפילולוגיים הייתה כי הבנת המשנה תלויה בבירור הלשון המדויקת שלה והקונטקסט ההיסטורי שבה היא נכתבה. מחקרם התמקד בהעמקה בשפות המקבילות של התקופה ובהשוואת נוסחאות שונות לכתבי היד מאותה תקופה. חוקרים אחרים נקטו גישה ספרותית מובהקת יותר, תוך הדגשת העובדה שמדובר בטקסט שנשנה בעל פה. כדי שהמשנה תהיה נגישה לזיכרון, טבעו בה מנסחיה ועורכיה מטבעות לשון, משחקי מלים ומכתמים החוזרים על עצמם ונצרבים בזיכרון. אלו יכלו למשל להופיע בפתיחה של פרק ובסיומו, לכאורה בעניינים שאינם נראים קשורים. הלשון הספרותית המשותפת מעידה על אחדות העריכה, וגם על משמעות אחת הקשורה בנושאים השונים.

גישה אחרת בחקר המשנה שילבה מחקר פילולוגי-היסטורי עם מחקר מתחום ביקורת התרבות. מגמה זו מאמצת את בירור נוסחן המדויק של מלים באמצעות השוואת כתבי היד ואת העיון במקורות הקלאסיים ובשפות התקופה, אולם היא אינה רואה במשמעות המתגלה מעין "ממצא ארכיאולוגי" המהווה הסבר מוחלט לטקסט ולשיטה הלשונית שלו. הנחת היסוד של גישה זו היא שקריאה של טקסטים מכילה בתוכה תמיד נקודת מבט הנסמכת על תיאוריות מסוימות, השקפות ותפישות עולם תרבותיות ואידיאולוגיות, ועל כן יש לנקוט בזהירות ושקיפות בקריאה הפרשנית.

אני מבקש להציע דרך נוספת לקריאת המשנה, אותה אני מכנה בשם "הקריאה הגדולה". הקריאה הגדולה מתייחסת למסכתות המשנה כאל סיפורים. במרכז הסיפור - כל סיפור - נמצאות בעיה ופתרונה, דילמה והתרתה. הסיפור מכיל לרוב היתקלות של הדמות הראשית במכשול, תהליך שעובר עליה, ולבסוף התגברות או התמודדות עם המכשול. באותו האופן, אני מבקש לקרוא את הקובץ ההלכתי כסיפור, ולחשוף את הדילמה שאותה הוא מבקש להתיר.

קוראים רגישים של טקסטים בכל ז'אנר שהוא - כתבה בעיתון, חוק, רומן או שיר - מנסים באופן טבעי להבין את הטקסט כמכלול או כשיקוף של דיאלקטיקה של רעיונות הבאה לידי ביטוי בעריכת הטקסט. שכבות העריכה של הטקסט או התיקונים שנעשו בו הם חשובים ומעניינים כשלעצמם, אולם השאלה המנקרת בקורא הרגיש היא מהו הסיפור המסופר באמצעות הטקסט, מהי השאלה שהטקסט בא לענות עליה, או הבעיה שהוא מבקש לפתור. גם קובץ הלכתי נערך על-מנת להתמודד עם בעיות שהטרידו את מחבריו ועורכיו, וההלכות והמחלוקות המנויות בו מהוות, בו זמנית, שיקוף של הבעיה והתמודדות עמה.

הקריאה הגדולה מבקשת להבין לא רק את המגמה של פרק אחד בתוך מסכת, אלא את מגמת העריכה של מסכת שלמה. ההנחה המובילה את הקריאה הגדולה היא שהמסכת היא היחידה הטקסטואלית הבסיסית והשלמה בתוך ששה סדרי משנה. יש בה נושא מרכזי אחד והתפתחות טקסטואלית האפשרית בזכות אורכה. התכונות הללו הופכות את המסכת ליחידה המשנאית המעניינת יותר.

מסכת סוטה היא דוגמה טובה לכך. רק ששת הפרקים הראשונים במסכת עוסקים בטקס הנערך למי שחשודה בניאוף, ואילו שלושת הפרקים האחרים עוסקים בריטואלים הנאמרים בלשון הקודש בלבד. לכאורה, שלושת הפרקים הללו הובאו על דרך האסוציאציה - הפרק השביעי פותח בריטואלים הנאמרים בכל לשון, וביניהם הטקס הנערך לסוטה, ומכאן ממשיך לעסוק בריטואלים הנאמרים בלשון הקודש - אולם הקריאה הגדולה מחייבת אותנו להבין את החיבור בין שני העניינים, ואת הבעיה עימה החיבור מבקש להתמודד. עלינו לנסות להסביר את הקשר העמוק בין המהלך המתגבש בפרקים הראשונים של המסכת לזה המתקיים בפרקים האחרונים.

זוהי, אם כן, גישה סטרוקטורליסטית המביטה על המסכת ממבט-על. היא איננה סותרת את הקריאה הצמודה של משניות ופרקים, אלא מצטרפת אליה. באמצעות בירור העניין המרכזי שבו עוסקת המסכת, אנו יכולים לשפוך אור גם על הבנת משניות בודדות. במקרה של מסכת סוטה, הקריאה הגדולה מאפשרת לראות שהבעיה עימה באה המסכת להתמודד היא דווקא המשיחיות. המסכת מעלה על נס את התיווך הממוסד של חכמים ואת שלילת זיהויו של המשיח כאדם החי בתוך הציבור. הקריאה הזו מובילה לטענה נוספת: אם מסכת סוטה, בעריכתה הסופית הכוללת את כל תשעת הפרקים, אכן מבקרת את רעיון המשיחיות (אולי כמענה למרד בר כוכבא) ומצדדת בתיווך הממוסד של חכמים, הרי שהיא הטקסט הראשון בספרות חז"ל המחבר בין משיחיות ובין עבודה זרה: ניאופו של עם ישראל, שמשמעותו בספרות חז"ל היא עבודה זרה ונהייה אחרי אלוהים אחרים, הוא למעשה הליכה אחרי הרעיון המשיחי. באופן דומה, הקריאה הגדולה מלמדת אותנו כי מסכת מכות עוסקת לאו-דווקא בנושא המלקות אלא בהצדקת המרת עונש לעבריינים, ואילו מסכת תענית איננה עוסקת במנהגי התענית, אלא דווקא בהתמודדות עם אל מנדה ושותק.

מסכתות המשנה הן טקסט נפלא. הן כתובות עברית, הן מהוות את הבסיס להלכה היהודית לדורותיה, והן אוצרות בתוכן דעות שונות ומגוונות מדורות שונים, הנפרשים על פני כשלוש מאות שנה. בספרי, אני מבקש לפתוח עבור הקורא הרגיש צוהר נוסף אליהן. הקריאה הגדולה של מסכתות במשנה, לצד קריאה צמודה של פרקים או משניות בודדות, מלמדת על הבעיות הקיומיות שהטרידו את עורכי המסכתות, ומקרבת אותנו לעולמם ולחייהם. המסכתות המשנאיות ערוכות ביד אמן, הן מבחינה לשונית והן מבחינה מבנית, והן מסוגלות להקרין עולם תודעתי מופלא, שיש בכוחו לדבר ישירות אל הקורא והקוראת בני זמננו.

ד"ר יאיר אלדן הוא מרצה בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו ועמית מחקר במכון שלום הרטמן. ספרו מסכת - סיפור של חוק יראה אור בקרוב בהוצאת כרמל.
תאריך:  20/09/2010   |   עודכן:  20/09/2010
ד"ר יאיר אלדן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מן העיתונות והאינטרנט: "עשרות פעילים פרו-פלשתינים הפליגו מבריטניה בדרכם אל המזרח התיכון. הם יעגנו בסוריה ושם יצטרפו אליהם כלי שייט נוספים שיגיעו ממרוקו ומקטר. מדובר במשט הגדול ביותר עד כה".
20/09/2010  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
דרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשא-ומתן על הסדר הקבע כי הפלשתינים יכירו בישראל כמדינת הלאום של היהודים הצליחה "לשגע" את הפלשתינים. הם דוחים אותה על הסף כשלצידם מתייצבת הנהגת ערביי ישראל הרואה בדרישה זו דרישה גזענית שמטרתה לנשל אותם מאדמותיהם ואף להכין את הקרקע ליישום רעיונותיו של שר החוץ אביגדור ליברמן ל "חילופי אוכלוסין" ולא רק "חילופי שטחים" במסגרת הסדר הקבע.
20/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בואו נקרא לילד בשמו: יש בשמאל הישראלי הרדיקלי אלמנטים אנטישמיים. התערוכה האחרונה על השר ליברמן היא רק דוגמה אחת לתעמולה אנטישמית נמוכה בסגנון המזכיר את ה'דר שטירמר' הידוע. כל מכבסת המילים המנסה לכסות על ערוותה של התערוכה - פתיחות, חופש ביטוי, אמנות חופשית וכדומה - רק הופכת את העניין למצמרר יותר.
20/09/2010  |  מוטי קרפל  |   מאמרים
כן, יש בהחלט מקום לדאגה. לכאורה צודק אביגדור ליברמן בהערכתו שאין סיכוי להגיע להסכמה על כל הקופה עם אבו-מאזן וחבורתו, לא בשנה הזו ולא בדור הזה. הפלשתינים לא יסכימו למדינה מפורזת ולא יוותרו על המרחב האווירי, ולא יתפשרו בירושלים ולא יכירו בישראל כמדינת העם היהודי. ואם כן לכאורה שום דבר לא יקרה. ההערכה של ליברמן נכונה, אלא שבמעבר הלוגי מההערכה אל המסקנה ליברמן טועה. לא נעים להזכיר אבל ליברמן היה זה שחזר והסביר לפני שש שנים בקול בוטח שההינתקות לא תצא אל הפועל. "אני בודק את זה כל יומיים מחדש", הוא אמר, "בממשלה יש רוב מוצק נגד התוכנית. שרון לא יעביר את זה". הוא באמת בדק ובאמת היה רוב נגד. העובדות היו נכונות ורק המסקנה לא הייתה נכונה. כי תוכנית העקירה של שרון צברה כוח של הוריקן או של צונאמי, והפכה להיות יותר חזקה מהעובדות. בסופו של דבר היא עקרה את הרוב בממשלה והעיפה אותו באוויר כמו שהוריקן מעיף צריף עץ. ואגב, הראשון שהועף היה ליברמן עצמו. שרון פיטר אותו מהממשלה בלי למצמץ.
20/09/2010  |  אורי אליצור  |   מאמרים
ידוע לכל שנאשם במשפט פלילי יורשע רק אם אשמתו מוכחת מעבר לכל ספק סביר, כשבדרך-כלל מפורש המונח "ספק סביר" כספק שאינו גדול מ-5%. מידת ביטחון זו דומה למידת הביטחון הנדרשת להוכחת טענה מדעית, כשמסקנה מובהקת סטטיסטית היא מסקנה המתבססת על תוצאות מחקר שהסיכוי שיתקבלו באקראי נמוך מ-5%. אלא שבמדעים קיימות שיטות מתמטיות לחישוב סיכויי קבלת התוצאות באקראי, ואילו לגבי חומר ראיות, ההערכה מתבצעת על-פי ההיגיון בלבד. ועדיין, כשנדרשת ודאות של 95% בלבד, ולא ודאות קרובה הרבה יותר ל-100%, ניתן להותיר שוליים רחבים לטעות.
19/09/2010  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
בילוי שנעשה מצווה  /  אלי פריימן
האנס יונס: טכנולוגיה, קבלה ושואה  /  פרופ' רון מרגולין
מוסר יהודי  /  ד"ר צבי מרק, ד"ר ישי רוזן-צבי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il