|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
שר התחבורה ישראל כ"ץ ומנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויזניצ'ר. רשאים להורות על עצירת המכרז עד לתיקון הליקויים

תחקיר: החלקים החסרים במכרז הענק של מע"צ

מכרז שהוציאה החברה הלאומית לדרכים שעלותו הכוללת עשויה להגיע לכמיליארד שקלים סולל את הדרך להכנסה מהירה ופסולה של טכנולוגיה לשילוט אלקטרוני בתחנות אוטובוס שמעולם לא הוכיחה עצמה בישראל
26/09/2010  |   עידן יוסף   |   תחקירים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
הפגמים במכרז
טכנולוגיה לא מוכחת שלא נבדקה כראוי בישראל ולא אושרה ע"י משרד התחבורה
מוביל המכרז נפגש עם מציעים פוטנציאלים בחו"ל, ומע"צ מסרבת לפרט עם מי
המכרז נופל על החגים ואינו מאפשר זמן התארגנות מספיק לספקים ישראלים
הליכים מקדמיים לא בוצעו למרות שמדובר בפרויקט ניסויי
חלק מהשלטים שיוצבו מכילים פרסומות, שנראה כי אסורות לפי החוק

החברה הלאומית לדרכים הוציאה מכרז לאספקה, להתקנה, לתפעול ולאחזקת מערכת שילוט אלקטרוני בתחנות אוטובוס בדרכים בינעירוניות. מדובר בשלטים, אשר כוללים מסכים בטכנולוגיה רפלקטיבית ומופעלים באנרגיה סולארית בלבד. השלטים יעודכנו בנתוני נסיעה לתחבורה ציבורית, שהותקנו בתחנות אוטובוסים. עלותו הכוללת של המכרז עשויה להגיע ל-900 מיליון עד מיליארד שקלים.

קבלן המשנה של הזוכה במכרז יידרש להתחייב לתכנון המערכת וההתקנה או את לתכנון המערכת ולפיקוח והאחריות על ההתקנה של השלטים האלקטרוניים. אלא שהמכרז, שנועד להקיף כ-3,000 תחנות אוטובוס, כולל בתוכו שורה של תנאים המעוררים חשד כי מדובר במכרז מכור מראש.

חשמל קבוע או אנרגיה סולארית

עד לאחרונה, הטכנולוגיה המוכחת היחידה שעליה סמך משרד התחבורה הן מבחינת איכות השלטים, והן מבחינת כושר הנראות שלהם, עובדת בחשמל קבוע. עם זאת, נבדקה גם אפשרות של שלטים שעובדים על תאורת לילה, שכבר קיימת ברוב הרחובות בארץ, עם חיבור למצברים. מדובר בטכנולוגיה שקיימת בעולם, אבל אינה אמינה דיה בשלב זה, ואינה מאפשרת כוח חשמלי מספיק כדי להאיר שלטים באמות המידה הדרושות בארץ במתח החשמלי הקיים. לאחרונה, במסגרת ניסוי בפתח תקוה, הותקנו שלטים תקניים (העומדים בהנחיות) ומבוססים על מצברים (שנטענים מתאורת לילה ברחובות). בתחילת הניסוי, השלטים אשר מבוססים על תאורת לילה היו שלטים לא אמינים, אשר אינם עומדים בדרישות הטכנולוגיות של משרד התחבורה. ככלל, נראות של השלטים העובדים על סוללות טובה פחות בגלל הדרישות בישראל לטכנולוגיה מוכרת שהוכיחה את עצמה, ולכן המטרה היא לפנות לחישמול קבוע, עד להשגת טכנולוגיות זמינות טובות יותר.

בעבר אף פורסמה עמדת משרד התחבורה בנושא, ונאמר בה: "בתחבורה ציבורית אנחנו חייבים להשתמש בטכנולוגיות בטוחות, ברורות, מוכרות, שנותנות תוצאות טובות באמינות גבוהה מאד, כי הציבור צריך את זה, וכל תקלה מורגשת על-ידי אלפי אנשים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להשתמש בטכנולוגיות שאחוז התקלות בהן הוא מעבר לכמה פרומילים. זה פשוט לא ייתן את השירות הדרוש".

למה דילגו על ה-RFI

קודם לביצוע המכרז, לא בוצע תהליך RFI מסודר הנפוץ במקרים של שימוש בטכנולוגיה ניסויית, ומאפשר לכלל הספקים הפוטנציאליים להמליץ על הדרישות והתכונות הנדרשות, על-מנת שמע"צ תדע מה כדאי להכליל במכרז. גם כאן תשובתה של החברה אינה מניחה את הדעת:

  • "החברה הלאומית לדרכים חקרה ודרשה על אודות כל היבטי הפרויקט, לרבות בדיקת ההיתכנות כמפורט לעיל ומצאה, כי לא חסר בידה מידע הדרוש לצורך מימוש הפרויקט. לפיכך לא היה כל מקום לפרסומו של RFI. יש לזכור, כי המדובר בטכנולוגיה ידועה וישימותה כבר הוכחה בעולם".

קיימת סתירה בין הכתוב בתשובת מע"צ למופיע במפרט. במכרז טוענת החברה כי "הפרויקטים המבוססים על אנרגיה סולארית בלבד בהיקפים המוגדרים בפיילוט (100 שלטים) אינם רבים, ומדובר בפרויקט חדשני בקנה מידה בינלאומי". אם אכן הנושא חדשני, מדוע אפוא לא מאפשר המכרז מספיק זמן להיערכות על-מנת לחפש ספקים שעומדים בתנאי הסף לקבלן המשנה. לכך בחרה מע"צ שלא להשיב.

ניסוי בסדר גודל לא פרופורציונלי

במפרט המיוחד (סעיף 1.6.2.1) מופיע שישום שלטים סולאריים מתבצע בפעם ראשונה בישראל ואינו נפוץ בעולם. למרות זאת בוחרת מע"צ לפרוס טכנולוגיה חדישה שכזו בסדר גודל גדול (100 שלטים!) ללא בחינתה המוקדמת בסדר גודל מצומצם (לשם השוואה, בישראל יש כ-34 שלטים קטנים, שאינם סולאריים, ועל כן מדובר בכמות רצינית ביותר).

  • תגובת מע"צ: "המכרז נשוא הכתבה יאפשר, לראשונה בישראל, את התקנת והטמעת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום. הטכנולוגיה פועלת בהצלחה באירופה מזה כשנתיים. המכרז עצמו הינו פיילוט הכולל 100 שלטים בלבד, אשר יהוו פחות מ-10% מהיקף הפרויקט כולו. נציין כי באחריות החברה הלאומית לדרכים כ-3,000 תחנות אוטובוס ועמודי עצירה".

עם מי נפגש אמיר אסרף

ל-News1 נודע כי הגורם האחראי במע"צ - אמיר אסרף, מנהל אגף תקציבים - נפגש באירופה עם ספקים פוטנציאליים למכרז. בקשתנו ממע"צ לקבל את רשימת הגורמים עימם נפגש לא נענתה, ובחברה העדיפו להסתיר את המידע מהציבור. במקום זאת הסתפקה בתשובה לקונית:

  • "כחלק מבחינת היתכנות הפרויקט, נפגשו נציגים מטעם החברה הלאומית ומשרד התחבורה עם יצרנים שונים אשר ייצרו מערכות דומות באירופה, על-מנת לבחון את מכלול היבטי הפרויקט ולהפיק לקחים מפרויקטים דומים".

שבוע עבודה מקוצר

הידע על טכנולוגיה חדישה זו נמצא באירופה. המכרז פורסם ביום חמישי אחר-הצהריים (עם סיום שבוע העבודה שקדם ליום כיפור), החל מהשבוע שעבר נחוג סוכות, שבו רבים מהגופים במשק (מן הסתם לרבות מע"צ) יוצאים לחופשה מרוכזת. יוצא אפוא שעד ה-3 באוקטובר, המועד לשאלות בענייני המכרז, נותרו לחברות טכנולוגיה ישראליות המבקשות להתארגן לפרטי המכרז ולמצוא ספקים פוטנציאליים בחו"ל רק שלושה ימי עבודה!

  • תגובת מע"צ: "החברה הלאומית לדרכים הגדירה לעצמה לוחות-זמנים למכרז בהתאם להערכת משך הזמן הנחוץ להיערכות הנדרשת מצד המציעים הפוטנציאליים. ה-3 באוקטובר הינו המועד להגשת שאלות הבהרה ולא להגשת ההצעות. החברה הלאומית לדרכים סבורה, כי פרק הזמן שניתן לשאלות הבהרה של מציעים ולהגשת ההצעות למכרז הינו סביר ומספק".
[בעקבות התערבות News1, קיבלו המשתתפים במפגש מציעים (21.9.10) הודעה על כך שמועד הגשת ההצעות נדחה בעשרה ימים – מ-21 באוקטובר ל-31 באוקטובר. גם מועד הגשת שאלות ההבהרה נדחה בשבוע – עד ה-10.10.

הגם שמדובר בשאלות הבהרה בלבד, כפי שנראה - לוחות הזמנים עדיין אינם מספקים עבור מתמודדים הראויים להשתתף במכרז, ומאפשרים רק למי שכבר התכונן מראש מול הספקים באירופה, בעבודה הכוללת תרגומים, בדיקת התאמת מוצרים למפרטים וכיו"ב. מפרט של כמה מאות עמודים צריך להיות מתורגם לאנגלית וגם בחינת שאלות הבהרה אורכת הרבה יותר מימי עבודה ספורים. גם ההגשה של המכרז נעשתה בלו"ז קצר מאוד. התאריך 31.10.10 אינו מאפשר מספיק זמן לחברות ישראליות להערך עם ספק פתרון אירופי (למעט כמובן אותן חברות שכבר נפגשו איתן ומוכנות עם פתרון במגירה שכל שנותר הוא רק להגיש אותו). מדובר באופן התנהלות תמוה במיוחד].

שילוט פרסומי הנוגד את החוק?

העבודה כוללת התקנת 100 שלטים אלקטרוניים ב-100 תחנות אוטובוס, עם אופציה להתקנת חמישה שלטים הכוללים גם מודעות פרסומת, וכן סככות המתנה שישמשו כאב-טיפוס להצגת מידע בצורות שונות. אלא שחוק הדרכים (שילוט) אוסר הצבת שלטי פרסום, למעט בנתיבי איילון. במכרז מופיעה אופציה לשלטי פרסום. שאלנו את מע"צ כיצד חברה ממשלתית מפרסמת מכרז הכולל פוטנציאל לעבירה על החוק.

  • תשובת מע"צ: "חוק הדרכים שילוט קובע, כי 'לא יתקין אדם שלט הנראה לעיני מי שנוהג בדרך בין-עירונית'. הצבת שלטי המידע מתוכננת כך, שאינה יכולה להיראות לנוהגים בדרך".

ביקשנו לוודא כי השלט, שגודלו המתבקש אמור להיות לפחות 42', לא ייראה גם לנוסעי המכוניות הנוסעות בנתיב הנגדי. בחברה בחרו למלא פיהם מים.

תאריך:  26/09/2010   |   עודכן:  27/09/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תחקיר: החלקים החסרים במכרז הענק של מע"צ
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יודעים מה זה...
27/09/10 01:07
 
השר ישראל כץ ....
27/09/10 09:38
 
שןקי
27/09/10 12:00
 
ישראל כץב
19/10/10 20:18
2
עמיר לוי
27/09/10 09:27
3
נבון
27/09/10 10:28
4
tch1
28/09/10 04:40
5
האם גם הוא נגוע?
28/09/10 19:09
6
אבי22
1/10/10 22:16
7
מקור מהימן
2/10/10 03:45
8
אחד מהעם מספר 1
17/10/10 11:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעות הקטנות באה העייפות הגדולה. לפנות בוקר, כשאתה על הרגליים עוד מהבוקר הקודם, לא פשוט להיות רופא מתמחה בתורנות בבית חולים. וגם להיות חולה לא כל כך טוב. אם פנית לבית חולים ישראלי בשעות הלילה המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות, דע לך שגם הרופא המטפל בך, זה שגורלך בידיו, חולה. חולה במחלת העייפות הקשה.
28/07/2010  |  צור ארליך  |   תחקירים
האם גוף שממומן ומפוקח על-ידי משרד ממשלתי נמצא מעל הביקורת של המשרד? כך לפחות סבור עו"ד ערן אטינגר, היועץ המשפטי של משרד החקלאות, שבמשך שנים מנע ממבקר משרד החקלאות לבדוק את מועצת הזיתים.
20/07/2010  |  עידן יוסף  |   תחקירים
חודשים אחדים לאחר מינויו של בנימין בן-אליעזר לשר התשתיות בממשלתו של אהוד אולמרט עלו בעלי כמה חברות גז קטנות לירושלים, לישיבה בנושא הרפורמה לקידום התחרות בענף. במסדרון המוביל ללשכת השר פגשו יורם טמיר ואבי פרל, מנכ"ל חברת מרכז הגז והיו"ר שלה, בהתאמה, את מוחמד אבו-חוסיין, מנכ"ל סטאר גז.
18/06/2010  |  איתי רום  |   תחקירים
המועצה המקומית בבית אל פועלת בניגוד לחוק ומאשרת בנייה גם בשטחים הנמצאים מחוץ לתחום אחריותה. כך עולה ממידע שהגיע לידי News1.
08/06/2010  |  איציק וולף  |   תחקירים
לשכונת גבעת ברק שבנצרת-עילית אולי היה מתאים יותר השם 'גבעת ברח'. תושביה המקוריים בורחים ממנה בזה אחר זה, לעתים תוך שריפת הקשרים עם שכניהם שם, שנותרים מאחור המומים. הראשון שנפרד לשלום מן השכונה היה סא"ל צ', מפקד טייסת בחיל האוויר. את ביתו ברחוב יעל 98 מכר צ' לזהאי חורי, רופא אמיד. כמו שאר תושבי השכונה המקוריים, כולם אנשי כוחות הביטחון, גם צ' רכש את הבית הזה בהטבות מפליגות, וחתם על חוזה המחייב אותו שלא למכור את הבית במשך שמונה שנים. פרק הזמן שבו אסורה המכירה צומצם בהמשך, בהתאם להחלטת האסיפה הכללית של עמותת 'נאות ברק' מיום 28 בינואר 2005, אך הגבלות אחרות נותרו בעינן: "העמותה תסכים רק למכירה לאחר תקופת זמן של חמש שנים מיום כניסת המשתכן למגורים בביתו, ובלבד שהמכירה תהיה ליוצא כוחות הביטחון המתאים באישיותו ונתוניו לאופי הסביבה".
18/05/2010  |  יפעת ארליך  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il