|   15:07:40
דלג
  אבישי עברי  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
צבא השיטור הפלשתיני במסדר [צילום: פלאש 90]

צבא הרפאים ממשיך לגדול

ארה"ב מעניקה מימון נדיב להקמתם של גדודים שאמורים להיות 'המשטרה הפלשתינית - הדור הבא'. הידיעות המעורפלות המגיעות ממחנות האימונים מעלות חששות כבדים באשר לאופיים של הגדודים הללו, והמטרות שכנגדן יפנו את נשקם
05/10/2010  |   אבישי עברי   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
סיור שגרתי [צילום: פלאש 90]

בהסכמי אוסלו נאמר שכוח השיטור הפלשתיני בשטחי יהודה ושומרון לא יעלה בכל מקרה על 12 אלף איש. למרות זאת, הדוח האמריקני מספר על הקמתו ואימונו של גוף פלשתיני בן 23 אלף לוחמים, ואף מודיע שהכוח הזה יגדל בעתיד הקרוב. בכמה? כאן הדוח לא מספק מספרים מדויקים

בשעה שנתניהו מפזר הצהרות על "לחשוב מחוץ לקופסה" ועל "פשרה היסטורית עם שכנינו הפלשתינים", גם הוא יודע היטב שבסופו של דבר מטרת הפגישות היא חתימת חוזה בין צדדים. וכמו בכל חוזה, גם כאן צריך לקרוא את האותיות הקטנות, ובפרט אם הן כתובות באנגלית.

כמה מאותן אותיות קטנות ניתן למצוא בדוח תקופתי שפרסם לאחרונה המשרד לביקורת הממשלה - זרוע המחקר והביקורת של הקונגרס האמריקני - ובו נסקרה בפירוט התקדמות המשא-ומתן לשלום בין ישראל לפלשתינים. מכיוון שהרפתקאות השלום המזרח-תיכוניות ממומנות בנדיבות מכיסו של משלם המיסים האמריקני, ומכיוון שמעבר לים מתקיימת תרבות של דיווח קפדני לאזרח על הנעשה בכספו, יכול כל מאן דבעי לגלוש לאתר האינטרנט של המשרד ולבדוק את סעיפי ההוצאות. בין היתר הוא יכול לגלות כמה דולרים השקיעה ממשלת ארה"ב בהכשרתה של המשטרה הפלשתינית בשלוש השנים האחרונות. 392 מיליון היא התשובה הנכונה.

המשטרה הנזכרת עברה כמה גלגולים מאז ימי אוסלו העליזים, אז נוסדה כזכור על-מנת לטפל בטרור הפלשתיני "בלי בג"צ ובלי בצלם". מבצע 'חומת מגן' ב-2002 וההשתלטות המחודשת של צה"ל על שטחי יהודה ושומרון בעקבות מלחמת אוסלו/אינתיפאדת אל-אקצה, הביאו לסיומה בפועל של השליטה הביטחונית הפלשתינית בשטחים שהועמדו לרשותה מלכתחילה. מפת הדרכים - החוליה הבאה בשרשרת ההסכמים בין ישראל לפלשתינים - כללה לפיכך פסקה בדבר "פירוק שירותי הביטחון הפלשתינים והקמת ארגונים חדשים ויעילים", שיפסיקו את "הטרור, האלימות וההסתה" בשטחי הרשות. להגשמת מטרה זו הגיע לאזורנו ב-2005 לוטננט-גנרל (אל"מ) קית' דייטון, "המתאם הביטחוני האמריקני בין ישראל לרשות" בתפקידו הרשמי, ובפועל מי שאמור להקים מחדש ולאמן את כוחות הביטחון הפלשתינים. בהמשך התבקש דייטון על-ידי מפקדיו להאריך את כהונתו שוב ושוב, וכך משימתו בת השנה התארכה לחמש שנים תמימות (בקרוב יחליף אותו קצין אמריקני אחר, גנרל מייקל מולר).

עד כה השלים המתאם הביטחוני את הקמתם של חמישה גדודים פלשתינים, שאומנו בירדן, ובעתיד מתוכננים לקום שלושה גדודים נוספים. על-אף שכוחות הביטחון הללו - שכבר זכו לכינוי "הצבא של דייטון" - הפגינו חוסר יכולת מוחלט לעצור את השתלטות חמאס על רצועת עזה לפני כשלוש שנים, הם זוכים ליחס חם מהתקשורת הישראלית. זו זקפה לזכותם בכמה הזדמנויות את השקט הביטחוני היחסי בערי יהודה ושומרון בתקופה האחרונה.

השריוניות בדרך
שוטר פלשתיני בחברון [צילום: פלאש 90]

בדוח מסופר שהגדודים עברו טירונות "בסיסית" בת 20 שבועות - ארוכה יותר מטירונות של חייל חי"ר או מהכשרתו של שוטר בשירות חובה בצה"ל. אם לשפוט לפי ההצלחות של חמאס בביצוע פיגועי ירי בזה אחר זה עם תחילת השיחות בוושינגטון, קשה לצפות מ"הצבא של דייטון" לישועה

עיון בדוח האמריקני, שהתפרסם במאי השנה, מעלה את השאלה האם ארה"ב אינה מאמנת ומממנת לנגד עינינו את כוחות האויב, שיפעלו נגד צה"ל בסבב האלים הבא. שאלה נוספת היא עד כמה תוכל המשטרה הפלשתינית החדשה לשמר את שלטון פת"ח ולדכא את האופוזיציה החמאסית. הרגעת חששות אלו בדיוק מתנוססת בראש המסמך כאחת ממטרותיו העיקריות של הפרויקט כולו, אך נראה שהוא אינו עומד במשימה.

מחבר הדוח פותח אותו בהצהרה, שעליה הוא חוזר כמה פעמים בהמשך: על-אף השיפור הביטחוני הניכר בכמה אזורים, המתאם דייטון טרם הצליח ליצור "אינדיקטורים ברורים, מדידים ומבוססי תוצאה" שעל פיהם יוכל להעריך את הצלחת הפרויקט. במילים פשוטות, לאחר חמש שנים ומאות מיליוני דולרים, התשובה לשאלות הנזכרות לעיל היא "אנחנו לא יודעים".

ישנם דברים שדווקא אפשר לדעת. למשל, שהמשטרה הפלשתינית שהוקמה גדולה בהרבה מזו שסוכם עליה. בהסכמי אוסלו נאמר שכוח השיטור הפלשתיני בשטחי יהודה ושומרון לא יעלה בכל מקרה על 12 אלף איש. המספר הזה אמור היה לכלול את כל ענפיו השונים של הביטחון הפלשתיני - המשטרה האזרחית, הביטחון המסכל, משמר הנשיא, שירותי החירום וההצלה וכוחות המודיעין. למרות זאת, הדוח האמריקני מספר על הקמתו ואימונו של גוף פלשתיני בן 23 אלף לוחמים, ואף מודיע שהכוח הזה יגדל בעתיד הקרוב. בכמה? כאן הדוח לא מספק מספרים מדויקים. מדובר בו על בניית עשרה גדודים סך הכול, ועל כוח שבנייתו תימשך "עד שיגיע לגודל המתאים". אם ניתן להסיק מגודל התקציב שמבקש המתאם לשנה הקרובה ביחס לתקציב שכבר קיבל, נראה שהכוח עומד לגדול ולהתעצם באופן משמעותי: הסכום המבוקש לשנה הקרובה עומד על 150 מיליון דולר. בהערת שוליים מוסר מחבר המסמך שכדי להגיע לסכום האמור הוא נצרך לקצץ (!) ברשימת מקבלי המשכורות מהרשות הפלשתינית, שהתנפחה לה, בלי ששמנו לב, לכ-87 אלף איש, חלקם פעילים ואחרים בדימוס.

אלו מין כוחות הקים גנרל דייטון בירדן? בדוח מסופר שהגדודים שכבר הוקמו עברו טירונות "בסיסית" בת 20 שבועות - ארוכה יותר מטירונות של חייל חי"ר או מהכשרתו של שוטר בשירות חובה בצה"ל. המסמך אינו מגלה לנו מהן היכולות הצבאיות של הכוח בעת פקודה, אך מדגיש שהן "מתחת ליכולת צבאית של ממש". אם לשפוט לפי ההצלחות של חמאס בביצוע פיגועי ירי בזה אחר זה עם תחילת השיחות בוושינגטון, קשה לצפות מ"הצבא של דייטון" לישועה.

בדוח מצוין גם החימוש הפלשתיני שארה"ב מממנת - חימוש "לא קטלני" בהגדרתו. עם זאת, יש לזכור שהמסמך האמור עוסק רק בסיוע האמריקני הניתן דרך משרד המתאם, ושארה"ב היא לא התורמת היחידה לכוח הפלשתיני החמוש. רק לפני חודשיים בישר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שארצו תעביר לרשות הפלשתינית 50 שריוניות, לאחר שבמשך שנתיים מנעה ישראל את העברתן. את ההחלטה העקרונית לאפשר העברה של השריוניות קיבלה ממשלת אולמרט במארס 2008, אך כאמור עיכבה את הביצוע, ורק כעת, תחת ממשלת נתניהו, יקבלו הפלשתינים את כלי הרכב המיוחלים. וזה מה שהיה ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לומר על ההחלטה העקרונית: "רעיון עוועים... הנשק הזה יופנה נגדנו, נגד חיילי צה"ל, והרבה יותר מוקדם ממה שחושבים". מאז, כזכור, היו בחירות, ודברים שרואים מוושינגטון לא רואים מספסלי האופוזיציה.

עניין של הגדרה
אורית סטרוק [צילום: פלאש 90]

בדוח מצוין שהחימוש הפלשתיני שארה"ב מממנת "לא קטלני" בהגדרתו. עם זאת, יש לזכור שארה"ב היא לא התורמת היחידה לכוח הפלשתיני החמוש. רק לפני חודשיים בישר שר החוץ הרוסי שארצו תעביר לרשות הפלשתינית 50 שריוניות, לאחר שבמשך שנתיים מנעה ישראל את העברתן

אורית סטרוק, יו"ר ארגון 'זכויות האדם ביש"ע', סבורה שהמסמכים שמפרסם המבקר האמריקני מהווים סיבה מוחשית לדאגה. "התקשורת לא עוסקת בנושאים האלה, כי זה לא מתאים לה", אומרת סטרוק. "ארה"ב היא מגדולי התורמים לרשות הפלשתינית, רק ב-2008 היא העבירה לפלשתינים 575 מיליון דולר דרך קרנות וגופים שונים כמו אונר"א, סוכנות הסעד המיוחדת של האו"ם לפליטים פלשתינים. הם אמורים לפקח על הכסף שלא יגיע לארגוני טרור, אבל מי שקורא את מסמכי הביקורת הפנימיים שלהם רואה שהם בעצמם מודים שהפיקוח הזה לא מספיק. אחד הדוחות האמריקניים שעוסק בפיקוח על אונר"א אומר שסוכנות האו"ם הסכימה לא לתקצב אנשים שהיו מעורבים בטרור, אבל מחלקת המדינה עוד לא גיבשה את הקריטריונים של 'מעורבות בטרור'. כשאתה בודק את הקריטריונים של אונר"א אתה רואה שהם מצאו דרך קלה להמשיך לקבל תרומות מארה"ב - הם פשוט לא מגדירים את חמאס וחיזבאללה כארגוני טרור".

את טוענת שיש התעלמות מכוונת מהנתונים האלה בממשלה ובתקשורת?

"בהחלט. איפה שמעת שמדברים על זה? מישהו מזכיר את העובדה שעל-פי מפת הדרכים, הרשות הפלשתינית מחויבת לפרק את תשתיות הטרור בעזה? הרי את ההסכם הזה חתמנו לפני שחמאס השתלט על עזה. אז עכשיו אנחנו מדברים עם אבו-מאזן, עושים לו מחוות, הקפאה וכו' תמורת שקט או אי-טרור ביו"ש בלבד, כלומר חצי ממה שהרשות הייתה אמורה לתת לנו.

"בעזה כבר נתנו הכול ויותר מהכול. אבל בכל הדיבורים על השיחות בוושינגטון, שמעת מישהו מתייחס לנושא עזה? מישהו מהשרים? מישהו בחדשות? זאת הרי הסכנה הביטחונית העיקרית שלנו, אז איזה סכסוך בדיוק הולכים לפתור? ואם מפת הדרכים מחייבת אותנו, למה היא לא מחייבת את הפלשתינים?"

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/10/2010   |   עודכן:  05/10/2010
אבישי עברי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צבא הרפאים ממשיך לגדול
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד בדין
5/10/10 22:57
2
אצל 'ערביי ישראל'
5/10/10 23:02
3
הזקן מנהריים
6/10/10 12:10
4
יובל888
6/10/10 13:48
5
צנחן
6/10/10 17:02
6
השק יופנה כלפינו
6/10/10 18:08
7
ביבי עוזר לערבים!
6/10/10 21:05
8
דניאל סבלדי
6/10/10 21:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חמוצות כמו לימון, קרירות כמו צנון, לא יודעות לחייך, לא יודעת לפרגן, כעוסות, מרירות וזעופות - קצ'קעס. ככה נראות הרוב המכריע של נשות "מחוברים". ולמה בעצם? האם מדובר במגמה עריכתית, בנשים חמוצות שנבחרו בקפידה או - לא עלינו - בבבואה טלוויזיונית של הנשים באשר הן?
05/10/2010  |  אלונה בידר  |   כתבות
סרטן זו מחלה טלגנית. היא מציפה דרמות כל כך בסיסיות וסוערות עד שעבור יוצר דוקומנטרי היא נכס יקר מנפט. מדובר בבאנקר, אי-אפשר להפסיד. תתקינו מצלמת מעגל סגור בכניסה למחלקה אונקולוגית ותקבלו מסחטת דמעות. המקרה של ספי ריבלין הוא באנקר כפול ומכופל, ליצן עצוב אך אופטימי שצוחק כל הדרך אל הגרדום. שחוק ודמע קלאסי.
05/10/2010  |  מורן שריר  |   כתבות
חוק איסור לשון הרע נועד להגן על פרטים מפני פרסומים פוגעים, מבזים ומשפילים. ועם זאת, ההגנות על שמו הטוב של אדם בחוק זה סדוקות, פרוצות, ויש - בנסיבות שונות - שבתי המשפט מבכרים את ערך חופש הביטוי על פני ההגנה על שמו הטוב של האדם.
05/10/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
שוכרים רבים סבורים שלא כדאי להשקיע כסף רב בנכס שאינו שלך באופן רשמי, אך מצד שני - אף אחד אינו רוצה לגור בדירה מוזנחת ולא נעימה לעין. כמובן שככל שהדירה יותר מושקעת, כך גם עולים מחיר התחזוקה ודמי השכירות, אבל בהחלט ניתן לשכור דירה ולשדרג אותה, מבלי לשבור קירות או לערוך שיפוץ מסיבי.
04/10/2010  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
הכשרתם של מוהלים אינה מוסדרת בחקיקה ואין מוסד תחיקתי שמרכז את הכשרתם של מוהלים ומנפיק להם אישורים לביצוע ברית. עם זאת, מדינת ישראל הקימה מנגנון העוסק בכך באופן וולונטרי ותפקידו הסמכת מוהלים ומתן אישורים לתפקיד.
04/10/2010  |  עו"ד יאיר סקלסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
מנחם רהט
מנחם רהט
קידוש השם של הלוחמים הסרוגים, שמקירבם באו כמחצית מנופלי המלחמה, לעומת חילול השם שנוצר מחמת ההשתמטות ההמונית ממצווה מדאורייתא, להצלת ישראל מיד צר    אבל 'גדול קידוש השם מחילול השם' &...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il