|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

קול מונית כקול שדי

לא נצליח ליצור אמונה בשלום בוויכוח שגרתי סאדאת לימד אותנו שהדבר ניתן רק באמצעות מעשים דרמטיים, המרעידים את אמות-הסיפים של עולמנו הרוחני
14/11/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
תאמינו, השלום אפשרי! [צילום: פלאש 90]

במוצאי שבת לפני שבועיים חזרנו במונית מהעצרת השנתית לזכר יצחק רבין, וכמו תמיד נכנסנו לשיחה עם הנהג שלנו. בדרך-כלל עוברות השיחות האלה בנעימים ובצחוקים. רחל אוהבת אותן, כי הן מפגישות אותנו פנים אל פנים עם אנשים שלא יוצא לנו לפגוש. השיחות בהכרח קצרות, ואנשים מביעים את דעותיהם באופן תמציתי, בלי לברור מילים. הן מגוונות, וברקע שומעים בדרך-כלל חדשות ברדיו, תוכנית מלל או מוסיקה, לפי בחירת הנהג. וכמובן מוזכרים הבן החייל והבת הלומדת. אלא שהפעם עברו הדברים בצורה פחות חלקה. אולי היינו פרובוקטיביים יותר מהרגיל, בהשפעת העצרת שהייתה עגומה למדי - חסרת תוכן פוליטי, חסרת רגשות, חסרת תקווה. הנהג התחמם יותר ויותר, וכך גם רחל. הרגשנו שאלמלא היינו לקוחות המשלמים בעד הנסיעה, יכולים היו הדברים להגיע לתגרה ממש.

את הדעות של נהגנו ניתן לסכם כך: לעולם לא יהיה שלום בינינו ובין הערבים, מפני שהערבים לא רוצים. הערבים רוצים לשחוט אותנו. תמיד רצו ותמיד ירצו. כל ילד ערבי לומד מילדות שצריך להרוג את היהודים. הקוראן מטיף לרצח. עובדה, בכל מקום שיש מוסלמים, יש טרור. ובכל מקום שיש טרור, יש מוסלמים. אסור להחזיר לערבים אף מטר מרובע אחד מהארץ. כי מה קיבלנו כשהחזרנו להם את עזה? קיבלנו קסאמים! אין מה לעשות. רק להוריד להם את הראש ולהחזיר אותם לארצות שבאו מהן. הבא להורגך, השכם להרגו.

הנהג הזה ביטא בפשטות ובבוטות את האמונה המאחדת היום את הרוב הגדול של היהודים במדינה. היא לא מיוחדת למגזר מסוים אחד דווקא. היא משותפת לכל הגזרות. בעל-דוכן בשוק יבטא זאת בפשטות, פרופסור מלומד יביע זאת בלשון נמלצת, עם הרבה הערות-שוליים ממוספרות. קצין בכיר בצבא מקבל זאת כהנחת-עבודה מובנת-מאליה, פוליטיקאי מבסס עליה את מערכת-הבחירות שלו.

זהו המחסום האמיתי היום לפני מחנה-השלום הישראלי. פעם התנהל הוויכוח על השאלה אם קיים בכלל עם פלסטיני. זה כבר מאחורינו. אחר-כך היינו צריכים להתווכח על "ארץ-ישראל השלמה" ו"שטח משוחרר לא יוחזר". התגברנו. אחר-כך היה הנושא אם להחזיר את "השטחים" למלך ירדן או למדינה פלסטינית שתקום לצד מדינת ישראל. התגברנו. אחרי זה אם לנהל משא-ומתן עם אש"ף, שהוגדר כארגון-טרור, ועם הארכי-טרוריסט יאסר ערפאת. התגברנו. כל גדולי האומה עמדו בתור כדי לפגשם. אחר-כך היינו צריכים להתנצח על המחיר - לחזור לגבול המבוסס על הקו הירוק? גושי התנחלות? פשרה בירושלים? לפנות התנחלויות? התגברנו.

כל הוויכוחים האלה היו, פחות או יותר, רציונאליים. אומנם היו מעורבים בהם הרבה רגשות, אבל ניתן היה להתווכח בהיגיון. אבל איך מתווכחים עם מי שמאמינים באמונה שלמה שהוויכוח עצמו הוא בלתי-רלוונטי? שהוויכוח מנותק מן המציאות? שאלות מסוג "כדאי או לא כדאי לעשות שלום", "האם שלום טוב או רע ליהודים" - הן שאלות מטופשות בעיני בני-שיחנו. שאלות שאין בכלל טעם לשאול, מפני שאנחנו הרי מתווכחים רק עם עצמנו: לעולם לא יהיה שלום, מפני שהערבים לעולם לא ירצו בשלום. סוף ויכוח.

מי אשם במצב הזה? אם יש אדם אחד האשם בו יותר מכל אדם אחר, הרי זה אהוד ברק. אילו היה קיים בית-דין בינלאומי לפשעי-שלום, בדומה לבית-הדין הבינלאומי לפשעי-מלחמה, היו צריכים לשלחו לשם. כשניצח ברק את בנימין נתניהו בבחירות של 1999 ברוב מוחץ, לא היה לו מושג על העניין הפלסטיני. הוא נשמע כאחד שמעולם לא הייתה לו שיחה רצינית עם פלסטיני. אבל הוא הבטיח להשיג שלום תוך חודשים. יותר ממאה אלף איש הריעו לו במוצאי יום-הבחירות בהתלהבות, בכיכר שבה נרצח רבין. ברק היה בטוח שהוא יודע בדיוק מה לעשות: לזמן את יאסר ערפאת לפגישה, ולהציע לו מדינה פלסטינית. ערפאת יודה לו כשדמעות בעיניו, ויוותר על כל השאר.

אבל כשהתכנסה הוועידה בקמפ-דייוויד נדהם להיווכח שלפלסטינים, רשעים שכמותם, יש דרישות משלהם. הוועידה הסתיימה בכישלון. ברק לא הכריז: "מצטער, הייתי בור. אשתדל לתקן". אין הרבה מנהיגים בעולם המודים בטיפשותם. פוליטיקאי נורמאלי היה מכריז: "הוועידה הזאת אמנם לא נשאה פרי, אבל הייתה התקדמות מסוימת. תהיינה עוד פגישות, ונשתדל לגשר על הפערים". אבל ברק הפיק מנטרה, שכל ישראלי שמע אותה מאז אלפי פעמים: "הפכתי כל אבן בדרך לשלום / הצעתי לפלסטינים הצעות נדיבות שלא היו כמותן / הפלסטינים דחו את כולן / הם רוצים לזרוק אותנו לים / אין לנו פרטנר לשלום!".

אילו אמר זאת נתניהו, איש לא היה מתרשם. אבל ברק הופיע כמנהיג השמאל, ראש מחנה-השלום. התוצאה הייתה הרת-אסון: השמאל קרס, מחנה-השלום כמעט נעלם. ברק עצמו נחל מפלה מוחצת בבחירות. ובצדק: אם אין סיכוי לשלום, מי צריך אותו? לשם מה לבחור בו? הרי אריאל שרון, שהופיע מולו, מתאים הרבה יותר לניהול מלחמה. התוצאה: הישראלי המצוי השתכנע סופית שאין סיכוי לשלום. הנה, אפילו ברק אמר. אין פרטנר, וזהו.

שום אדם אחד יחיד, אפילו גאון כמו ברק, לא היה מסוגל לחולל אסון כזה, אלמלא היו התנאים נוחים לכך. הסכסוך בין הישראלים והפלסטינים התחיל לפני 130 שנה. דור חמישי ושישי נולדו לתוך הסכסוך הזה. מלחמה מבססת מיתוסים ודעות-קדומות, שנאה ואי-אמון, דמוניזציה של האויב ואמונה עיוורת בצדקת הדרך. זה טבעה של מלחמה. היא יוצרת בשני הצדדים עולם אטום וקנאי, ששום הוכחה נגדית אינה מסוגלת לחדור לתוכו.

מכאן שאם ערבי מכריז על נכונותו לשלום, זה רק מוכיח שכל הערבים שקרנים (וגם להפך: אם ישראלי מציע פשרה, זה רק מחזק בלב הפלסטינים את האמונה שאין גבול לתחבולות האויב הציוני, הזומם לגרשם מאדמתם). ובעיקר: האמונה ש"אף פעם לא יהיה כאן שלום" היא נוחה מאוד-מאוד. אם אין סיכוי לשלום, אין טעם לחשוב עליו, ובוודאי אין טעם לעשות משהו למענו, או להשחית מילים על השטות הזאת. ואכן, המילה "שלום" יצאה מהאופנה. אין מזכירים אותה עוד בחברה פוליטית הגונה. לכל היותר מדברים על "סוף הכיבוש" או "הסדר קבע", שגם הוא, כמובן, לגמרי בלתי-אפשרי.

אם אין סיכוי לשלום, אפשר לשכוח מכל העניין. ממילא לא נעים לחשוב על הפלסטינים ועל מה שקורה ב"שטחים". אז בואו נקדיש את תשומת-לבנו (המצומצמת בלאו הכי) לעניינים חשובים באמת, כמו המלחמה בין ברק וגבי אשכנזי, הפרשות של אולמרט, הקטל בכבישים וירידת מפלס הכינרת. ובעצם, אם אין סיכוי לשלום, למה לא לבנות התנחלויות? למה לא לייהד את ירושלים המזרחית? למה לא לשכוח מהפלסטינים? ואם אין סיכוי לשלום, מה מטיפים לנו כל הצדקנים בעולם? מה אובמה מטריד אותנו? מה מנדנד לנו האו"ם-שמום? אם הערבים רוצים לשחוט אותנו, הרי ברור שאנחנו צריכים להתגונן, וכל מי שרוצה שנעשה שלום איתם הוא אנטישמי!

האימרה העברית "קול המון כקול שדי" שאולה מהאימרה הלטינית vox populi, vox dei ("קול המון-העם - קול אלוהים"), שבה השתמש לראשונה כומר אנגלו-סאכסי לפני כמעט 1,400 שנה במכתב לקיסר קארולוס הגדול, ודווקא לשלילה: "אין להטות אוזן לאלה הנוהגים לומר 'קול המון-העם - קול אלוהים', מאחר שרגשות ההמון גובלים תמיד בטירוף". אינני מוכן לחתום על הצהרה אנטי-דמוקרטית שכזאת. אבל אין ספק שאם אנחנו רוצים להגיע לשלום, עלינו לסלק את אבן-הנגף הזאת מהדרך. עלינו לחשוף את הציבור לאמונה אחרת - האמונה שהשלום אפשרי, שהוא חיוני לעתיד ישראל, ושהוא תלוי בעיקר בנו.

לא נצליח ליצור אמונה כזאת בוויכוח שגרתי. אנואר סאדאת לימד אותנו שהדבר ניתן, אבל רק באמצעות מעשים דרמטיים, המרעידים את אמות-הסיפים של עולמנו הרוחני.

לתשומת-ליבו של ברק אובמה.

תאריך:  14/11/2010   |   עודכן:  14/11/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קול מונית כקול שדי
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מהפך 77
14/11/10 17:55
2
בטטה
14/11/10 20:15
 
פועה
15/11/10 08:42
3
מד' ליונה עיוורת
14/11/10 22:35
4
פועה
15/11/10 08:33
5
הסייר
15/11/10 14:11
6
הסייר
15/11/10 14:29
7
אבנרי לכלא רוצחים
15/11/10 14:48
8
ע.ג4
15/11/10 23:04
 
יוסי אמיתי
16/11/10 13:37
 
ע.ג4
16/11/10 19:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופסור דני גוטווין ("דני האדום") מאוניברסיטת חיפה, פרסם ב-9 בנובמבר השנה מאמר ביומון "הארץ" בשם "זמן הפשיזם". במאמר פיתח פרופסור גוטווין את התזה כי הפשיזציה שהחלה לפקוד את ישראל מסופקת על-ידי השלטון כאמצעי להרגעת הרוחות, בשכבות הביניים הנמוכות המידרדרות לדירוג העוני. זאת, לאחר שאינו יכול לספק להם פתרונות דיור בהישג ידם בשטחים הכבושים. הקפאת הבנייה בשטחים הכבושים ומניעת הבנייה במרבית השטחים מזה זמן רב - מונעת מהשלטון חלוקת דיור. תזה מבריקה זו לא פותחה מספיק במאמר, לדעתי, ואנסה להוסיף לה עוד זוויות.
14/11/2010  |  יגאל לביב  |   מאמרים
היתרון היחיד שיש לשמאל הישראלי הוא שהתקשורת נותנת לו כר נרחב בן קילומטרים רבועים להביע בו ביטוי, אין נפקא מינה איזה ביטוי ותהא זו הכסילות בהתגלמותה. ולא רק יריעות של ביטוי השמאל הזה מקבל, אלא גם הבטחה שבשבועה שלא יינתן אינטש בודד לתגובה נגדית. אין שום אפשרות להגיב לשטויותיהם באותו גיליון. סתימת פיות וחרם על מקלדות של מי שבסך-הכל רוצים לענות להבלים ולנסות לבלום את הטמטום המתפשט.
14/11/2010  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רדיפת הנוצרים בארצות ערב הגיעה באוקטובר האחרון לשיא חדש: איסלאמיסטים חמושים פרצו לכנסייה בבגדד בזמן התפילה ורצחו יותר מחמישים מתפללים עם שני הכמרים שלהם, ובהמשך - הרגו ברחבי בגדד עוד 70 נוצרים, בפצצות ובפגזי מרגמה, וגרמו לזרם פליטים הנמלטים לכל מקום אפשרי. כל זאת - ללא ניסיון של כוחות הביטחון הממלכתיים להגן עליהם. בעבר, הקימו כמרי הנוצרים בארצות ערב צעקה גדולה נגד רדיפת בני עדתם, אך עתה, בוועידה שלהם בוותיקן, אף מילה נגד האיסלאם הרצחני, וכל הטענות הן נגד ישראל.
14/11/2010  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
ידיד נפש שאל אותי: "למה אתה כזה 'מזוכיסט'? למה אתה בכלל בדיאלוג עם האנשים האלה? למה אתה לא עוסק בדברים 'בריאים' יותר לנפש? למה אתה לא עוסק בחיובי? למה אתה מתעקש להתמודד עם הרוע הזה?" לאחר שיחה עמוקה עם ידיד הנפש שלי, הגעתי למסקנה - כי זה אישי.
14/11/2010  |  אורי ברעם  |   מאמרים
בכינוס הבינלאומי למאבק בטרור שהתקיים (12.9.10) במרכז הבינתחומי בהרצליה, שבתי שביט (ראש המוסד לשעבר) הזהיר מפני הידרדרות ביחסים עם ארצות הברית. "בבית הלבן יושב בפעם הראשונה נשיא שמסלול חייו מאז לידתו ועד היום לא הפגיש אותו עם איזושהי לחלוחית יהודית. הסולידריות הטבעית התת-הכרתית שלו היא עם השחורים בארה"ב והאתוס ההיסטורי שלהם. נשיא זה, יש לזכור, התחכך בילדותו וספג ערכים איסלאמיים".
14/11/2010  |  אבנר יופי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il