|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

איפה טעינו?

האם דמם של נשים, של סטודנטים, של יהודים, של נפגעי תאונות ואפילו של משה קצב הפך לחלק מהכרוניקה הפלילית היומית? וגם: ברעם כמשל על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם ולקינוח: האם השפן שכח לסגור הדלת?
18/01/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
רצח נשים, העדר הרתעה [צילום: פלאש 90]


כרוניקה יומית

למרבה הצער רציחות נשים הפכו לחלק בלתי נפרד מהכרוניקה הפלילית היומית, ממש כמו עבירות רכוש בעבר. דומה שהמציאות עולה על כל דמיון, והציבור כבר חדל להתרגש מכך. האם זו השפעת המתירנות, סרטי האלימות, האינטרנט, מוסר ירוד וזילות החיים? או אולי זה בגלל התפישה הרכושנית של האישה? ואולי הסיבה נעוצה בענישה מקילה והעדר הרתעה? האמת היא שכל התשובות נכונות.

מכל מקום התופעה חייבת להדליק נורה אדומה במשרד לביטחון פנים ובממשלת ישראל. חייבים להעלות את הנושא לראש סדר היום הלאומי, לא פחות מסוגיות ביטחוניות, כדי למנוע את הישנות הפשע. הגיעה השעה לומר די לרצח נשים בפרט ולרצח בכלל.

הכל נשאר במשפחה

אי-אפשר להתעלם מהחגיגה התקשורתית, ששברה שיאים חדשים, בעקבות הכרעת הדין של משה קצב. נכון שמדובר בפרשה שפלה, שבה מורשע האזרח מספר אחת לשעבר של המדינה.

אולם האם אין גבולות לחופש הביטוי? דומני כי עיתונאות הוגנת נבחנת דווקא בשעה זו בפובליציסטיקה על פרשות מעין אלה. כך, למשל, העיתונות הציבה את עצמה כ'ידידת נפש' של קצב ושל המשפחה, והנשמות הטובות בה הרימו גבה מדוע האיש המושפל ביותר במדינה אינו מתאבד. היו שהרחיקו לכת והפכו ליועצי נישואין של גילה, האישה שאיתו, והחליטו עבורה שתתגרש מבעלה ותנטוש אותו לכל הרוחות.

סיקור? פרשנות? הם לגיטימיים. אולם מתן עצות אובדניות, או לפירוק החבילה, מי שמכם? זוהי חדירה בוטה וצינית לצנעת הפרט, שריח חופש השיסוי נודף ממנה.

טעות היסטורית

המסגד שנחנך בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית הוא טעות היסטורית. מעֵבר לעובדה שמדובר באוניברסיטה עברית, ולא באוניברסיטה ברמאללה, לא סוד הוא שמסגדים יותר משהם בתי תפילה, משמשים מקור להתלהמות איסלאמית לאומנית וטירוריסטית.

דומה כי הפגנות לאומניות של סטודנטים ערבים בקמפוס, ועימותים עם סטודנטים יהודים על-רקע זה, כבר היו לחזון נפרץ. וכי לא די בכך? מדוע אפוא צריך להוסיף דלק למדורה הלאומנית, הקיימת כבר, עם חנוכת המסגד? האם הנהלת האוניברסיטה, החונכת מראש מוקד עימות מיותר, לא מכירה את הכלל, כי חכם אינו נכנס לזירה שהפיקח אולי יודע איך לצאת ממנו?.

כולם מרוצים

אז מה היה לנו בפסיקת בג"צ בסוגיית קווי המהדרין? בגצ ניסה לרַצות את כולם (בדומה לבדיחה הידועה של הרב, שפסק כי כולם צודקים. זוכרים?) וכל צד יוכל ליטול מהפסיקה את החלק שנראה לו.

ארגוני הנשים, כמובן, יקחו את הפסיקה העקרונית שאין לכפות הפרדה בין המינים באוטובוס. לעומתם החרדים יאמצו את החלק השני של הפסיקה, שההפרדה צריכה להיעשות בהסכמה בלבד של הגברים והנשים, בדומה למצב הקיים בקהילה, שהקווים הייעודיים אמורים לשרת אותה באזורי מגוריה.

ובא לציון גואל (ובלי פרובוקציה בבקשה!).


לא בנות משפחה

האם בחברת התרופות 'פייזר' לא יודעים את ההבדל בין שפן לארנבת? לפחות כך נראה על-פי קמפיין שילוט חוצות שהשיקה החברה, שבו מככבת דמותו של ארנב, במקום שפן, בעוד המסר הוא שלא להיות שפני ניסיונות לתרופות, ולקנות תרופות מורשות בלבד.

אז לשירות החברה, ולטובת הציבור, הנה שיעור קצר בזואולוגיה: השפן הוא הומלס המקנן בסלע (בניגוד לארנבת המבוייתת), אוזניו וזנבו קצרים יותר מהארנבת, ואילו שיניו גדולות יותר. למרות הדמיון, שתי החיות הן אפילו לא בנות משפחה אחת. בקליק אחד בגוגל יכלה החברה ללמוד על ההבדלים.

אגב, לאור המידע, מי המציא את השיר השגוי "השפן הקטן שכח לסגור הדלת" (הכל למען קידוש החרוז)?

לטנגו צריך שניים

צֶדק או לא, השפעת התקשורת או לא, וגם העובדה שמדובר בדיעה משפטית של היועץ המשפטי לשעבר, מני מזוז, שקבע שהגירסה של המתלוננות במשפט קצב היא בעייתית, ואין בה יסוד להרשעה, מול דעת השופטים שהאמינה למתלוננות ללא סייג.

אולם מעֵבר לכך, מי שהאזין לקטעים של הקלטת הלוהטת, שפורסמה בכלי התקשורת, הבין שהקשר בין קצב למתלוננות גלש מעֵבר לקשרי עבודה, וכי לטנגו צריך שניים. הזוהמה היא לא רק של קצב, אלא לא פחות של המתלוננות שרמזו בדבריהן על קשרים אינטימיים עם קצב והתנהגות מתירנית. ואווירה חברתית זו היא שצריכה להדאיג אותנו.

מילה מכובסת

לא סוד הוא שארגוני זכויות האדם, דוגמת 'בצלם', זוהי מילה מכובסת, ולמעשה מדובר בארגונים הפועלים למען הפלשתינים ומזוהים עימם. לכן צודק שר החוץ, אביגדור ליברמן, בטענתו, שהם מסייעים לארגוני הטרור, ומשום כך אף מבקש להתחקות אחר מקורות מימונם, כדי לברר אם אינם מופנים למטרה זו.

אותם ארגונים 'הומניטריים' טוענים כי מטרת פעילותם היא לאפשר חיים נורמליים בארץ. לא ברור לי על איזה חיים נורמליים הם מדברים? האם פיגועי הטרור הרבים, שהיו בארץ, בעקבות האינתיפאדה השנייה, זו היא הנורמה שהם, חלילה, היו מייחלים לה? כל הכבוד לצה"ל ולאישי ציבור מסוגו של ליברמן, המחשקים את פעילות אותם ארגונים פרו- פלשתינים גבילים אותה, ובכך מאפשרים איכות חיים סבירה לאזרחי ישראל.

פער תמוה

האם לבתי המשפט בישראל, המחוזי והעליון, יש ספרי חוקים שונים? לפחות כך מצביעות הפסיקות השונות בין שתי ערכאות אלה, שהפער ביניהן, לקולא ולחומרה, אומר דרשני.

קחו למשל את הפסיקה המקילה בעליון לגבי שי סימון ושלום ימיני, דורסיה של מיטל אהרונסון ז"ל, בתאונת פגע וברח. השופטים הפחיתו כמעט שליש מעונשם של השניים, כפי שנקבע במחוזי, למרות המסר הבלתי מרתיע שהעונש הקל משדר לנהגים.

לעומת זאת, בפסיקה של השר לשעבר בניזרי, החמירו עימו השופטים מאוד בעליון, כאשר שילשו את גזר הדין משנת וחצי מאסר, שגזרו שופטי המחוזי, לארבע וחצי שנים. דומה כי הפער המשמעותי בגזר הדין, בשתי דוגמאות מייצגות אלה, מלמד על אפשרות של שיקול דעת מוטעה לא אחת בשיקולי בית המשפט העליון. האם ממגדל השן הגבוה מנותקים שופטיו מן השטח?


קמפיין לעידוד תאונות

האם הרוגי תאונות דרכים הם סטטיסטים? כך לפחות נראה על-פי הדרישה של תנועת 'אור ירוק' משר התחבורה להציג יעדים של מספר הרוגים בשנה (קראתם נכון!). מעֵבר לסמנטיקה, לכאורה, עם כל הכוונות הטובות של העמותה, בניגוד למטרתה לצמצם את הקטל בדרכים, זה מצטייר כמו קמפיין לעידוד הרוגים בתאונות, במיוחד כשמדובר בסדר גודל של מאות הרוגים. ואם כן מה הפלא שמספר הקורבנות עלה השנה?

ברור שהמגמה צריכה להיות לשאוף לאפס הרוגים, תוך הבלטת הערך של קדושת החיים והרעיון שכל אדם הוא עולם מלא. הקמפיין צריך להצביע על יעד של ירידה הדרגתית (באחוזים) בשיעור נפגעי התאונות, ולא על התוצאה הסופית המצמררת של מספר הרוגים שנתי בערכים מוחלטים. זה מה שעושה את כל ההבדל של האיסטרטגיה הפרסומית.

לתשומת לב מר אבואב, מנכ"ל העמותה.

ריבית ריאלית

העלאת שער הדולר, בעקבות עליית ערכו בעולם, לאחר מגמת ירידה בעקבות חולשתו בעולם - למרות הקפאת הריבית - מוכיחה שוב שאין לריבית השפעה ממשית על ערכו של הדולר. ערכו בארץ נקבע על-פי ערכו בעולם ומשקף אותו.

ראוי אפוא שהנגיד לא יתחשב עוד, בנסיבות הקיימות, בשיקול של ערך הדולר בהחלטה על גובה הריבית במשק, אלא יקח בחשבון גורמים אחרים כמו האינפלציה הצפוייה, בעקבות ייקור המוצרים במשק, גורמי נדל"ן ועוד, כדי שהריבית תהיה ריאלית.

שיעור לשמאלנים

שמאל יקר,
תכניסו את זה טוב טוב לראש: אורי ברעם, ההוא שהסית נגד שי ניצן, הוא לא דוס, לא מתנחל וחי בסרט. כן, תודו זה לא נעים לשמוע אבל הוא גם אחד משלכם, עשב שוטה שגדל בערוגות 'שלום עכשיו' וחצה את הקווים אל הימין (ומבחינה זאת הוא לא לבד).

האם שאלתם את עצמכם איך קרה שהאיש הזה, בוגדני והזוי, בגד בדרככם וזרק אבן לבור שלכם שהוא שתה ממנו? ואיך זה שתנועת 'שלום עכשיו' שפעם הייתה במרכז המפה, ירדה מהבמה והיום היא בשולי הכותרות? כיצד מימדיה הצטמקו כל כך? האם לא הגיעה השעה שתערכו חשבון נפש בנוסח 'איפה טעינו'? וברעם, שזרק את הפצצה (תרתי משמע), כמשל.

הבהרה: המדור בשולי הכותרות הוא מדור קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המדור מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.
תאריך:  18/01/2011   |   עודכן:  18/01/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איפה טעינו?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטע קאקער
19/01/11 00:21
 
ציפי לידר
19/01/11 08:53
 
ציפי לידר
19/01/11 09:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרישתו של אהוד ברק ממפלגת העבודה ופירוקה לא נפלו עלינו כרעם ביום בהיר. הכתובת הייתה על הקיר מיד בתום הבחירות, ואנחנו חזינו אותה באתר זה עוד ב-20 במרס 2009, במאמר תחת הכותרת: "ברק - עוגן-הצלה לנתניהו", עם כותרת משנה: "זקוק לממשלתו כאוויר לנשימה". באותה הזדמנות הטעמנו כי ראש הממשלה פשוט אינו מסוגל לתפקד בלעדי מחמדו מסיירת מטכ"ל, כשבסתר-ליבו הוא גם יודע ששום מועמד אחר אינו מסוגל להיכנס לנעליו של "מר ביטחון". העזנו אז לקבוע כי כניסתו של ברק לממשלת נתניהו עלולה, כמובן, להוליד קרע במפלגת העבודה, כשהצטרפותו לממשלת הליכוד רק תפלג את המפלגה ובכך תביא לאובדנה המוחלט.
18/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שום מנגנון מודיעין מערבי או ערבי לא צפה את פרוץ האינתיפאדה העממית בתוניסיה שהפילה מכס השלטון את הרודן זין אלעבדין בן עלי.מנגנוני המודיעין במדינות ערב מתאוששים עכשיו מההלם הראשוני ומהדקים עוד יותר את הפיקוח על ארגוני האופוזיציה. בכמה מדינות ערביות כמו ירדן ותוניסיה למשל שלטה האסכולה הביטחונית הגורסת שיש לאפשר הפגנות ברחובות הערים הגדולות כדי "לשחרר קיטור" אולם כעת לאחר שההפגנות ההמוניות בתוניסיה הפכו לאינתיפאדה עממית ו"מנוע טורבו" להפלת השלטון יש להניח שיוגבר הפיקוח של מנגנוני הביטחון במדינות ערב על הפגנות מאורגנות גדולות,עצרות וכינוסים שבמהלכם עלולים מתנגדי השלטון לשלהב את דעת הקהל ולהוציאה לרחובות לעימותים עם כוחות הביטחון.
18/01/2011  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
נשיא המדינה מתנהג מוזר בתקופה האחרונה. שמעון פרס, שנוהג להשמיע את קולו בכל סוגייה - גם אם מדובר בסוגיות מדיניות ופוליטיות הנתונות במחלוקת - נדם בשתי סוגיות מרכזיות.
18/01/2011  |  עידן יוסף  |   מאמרים
קצת משונה לראות את שר המשפטים, יעקב נאמן, יהודי תלמיד חכם ושומר תורה ומצוות, מאחל "שנה טובה" בחודש ינואר. זו הייתה התמיהה הראשונה שצצה למקרא דבריו בפתיחת דוח האגף לביקורת פנימית ופניות הציבור במשרד המשפטים לשנת 2009. תמיהה זו נפתרה, אך תחתיה צצה תמיהה אחרת: דבריו של נאמן בפתח הדוח נושאים את התאריך ז' תשרי תשע"א - 15.9.10 למניינם, ולכן ברור מדוע איחל לקוראיו שנה טובה. אך מדוע הופץ הדוח לציבור רק בתחילת השבוע (יום א', 16.1.11)? אולי זה נושא לתלונה נפרדת.
17/01/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מכתב הרבנים, הסרטון התמוה באינטרנט וועדות החקירה נגד מקורות המימון של ארגוני השמאל גרמו למחנה השמאל לרדת מהפסים: "מקארתיזם!", "פשיזם!" מזדעקים להם כהני השמאל; הם שוכחים כי בפועל, ההסתה והדה-לגיטימציה נעשות על-ידיהם נגד מחנה הימין
17/01/2011  |  אריה פרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il