|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
אריה דרעי. נשק חם [צילום: פלאש 90]

נשק סודי ושמו דרעי

אריה דרעי, שכיכב בזירה הפוליטית בשנים 1988-99, נחשב אז לנשק הסודי של השמאל, שתפקידו היה לקושש קולות בימין ולהעבירם לטובת השמאל בימין חוששים ששבעת המנדטים שאמור דרעי להשיג בבחירות הבאות, יאפשרו הקמת ממשלת לבני-רמון-דרעי-מצנע דרעי: "הם מפחדים"
09/03/2011  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות

הפור נפל. אריה דרעי, לשעבר מנהיג שס, ירוץ בבחירות לכנסת ה-19. זאת, אם לא יצליחו ח"כים מסיעות הליכוד, קדימה והעבודה, לחסום את דרכו. על-פי סקר של 'ידיעות', אמורה רשימתו לזכות בשבעה מנדטים, מהם חמישה ממפלגות הימין (הליכוד, ישראל ביתנו ושס).

רבים מתייחסים בשוויון-נפש להחלטת דרעי, שר ואסיר לשעבר, לחזור לזירה אחר 12 שנות היעדרות. אחרים רואים בנושא עניין פנימי של שס. אבל שובו של דרעי, צריך להיות עניין של כולנו, בעיקר על-רקע פעילותו הפוליטית בעבר, כשייצג קו יוני מוצהר, זהה מאוד לעמדת ידידו וסנדקו הפוליטי חיים רמון.

רק הוותיקים זוכרים את דרעי של המאה הקודמת. ח"כ יעקב כץ-כצל'ה זוכר. בראיון לאתר באינטרנט הוא אמר: "דרעי הוא אסון לעם ישראל... אנו מצפים שהרב עובדיה יעצור אותו".

למה אסון? מפני שדרעי נחשב מאז הבליח בשמי הפוליטיקה הישראלית, כנשק הסודי של השמאל. מאז המהפך ההיסטורי של 1977 הוכיח העם בישראל שוב ושוב כי הוא ברובו ציוני, לאומי, ימני, ובהחלט לא פוסט ציוני (פרט לשלוש מערכות בחירות מאז 77' שבהן ניצח השמאל: רבין ביולי 92', אהוד ברק ב-99' ואהוד אולמרט כראש קדימה ב-06'). השמאל, שכשל במאמציו לנהל את ענייני המדינה, חיפש דרכים מתוחכמות להעברת השלטון לידיו.

אחד מכלי הנשק שלו, היה אז – ואולי גם בבחירות הבאות - אריה דרעי. בצבא קוראים לזה נשק שובר-שוויון. בפוליטיקה קוראים לזה לשון המאזניים המכריעה את הכף לכאן או לכאן. רק דרעי, כך אמרו ידידיו בשמאל, יכול לקושש מאות אלפי קולות של מצביעים מזרחיים מסורתיים מן הימין, על-מנת להעבירם למחנה השמאל וליישום אידיאולוגיית השמאל. רק אריה דרעי, כך אומרים גורמים בימין, יוכל להקים לאחר הבחירות הבאות את ממשלת לבני-רמון-דרעי-מצנע: ממשלה שבראשה תעמוד ציפי לבני, לשמאלה חיים רמון כשר החוץ, ולצידו אלוף (במיל.) עמרם מצנע כשר הביטחון, ועימם כמובן אריה דרעי כסגן ראש ממשלה ושר בכיר (אוצר?), חבר כל הפורומים המדיניים-ביטחוניים שבהם נופלות ההכרעות האמיתיות.

יכול להיות אומנם שדרעי כבר 'חזר בתשובה' מאז הגלגול הקודם וייתכן שהימין רק רואה צל הרים כהרים. דרעי עצמו טרם פרשֹ ברבים באורח מסודר את עמדותיו המדיניות, אך רמז עליהן בראיון עם אריה גולן בקול ישראל ביום ד' (9.3.11) בבוקר: "העיקר שראש הממשלה יזוז ויתחיל לקדם תוכנית מדינית", ולא פלא שהמראיין גולן, הסיק מדברים אלה: "ניכרה נימה שמאלנית בסוף דבריו, לא חריפה במיוחד".

דרעי, מסתבר, מעדיף כרגע לערפל את עמדותיו המדיניות. "זה לא הזמן לעסוק בנושאים המדיניים והפוליטיים", אמר באותו ראיון לאריה גולן. יריביו הפוליטיים, לעומת זאת, שכבר החליטו כשקבעו בפרסומיהם בעיתונות החרדית כי "כל קול לדרעי הוא קול לציפי לבני ולחיים רמון". איפה הוא באמת עומד עכשיו, מבחינה מדינית?

במקום לעסוק בניחושים, ראוי להביט אחורה ולבדוק את עמדותיו וביצועיו על-פי התנהלותו בימי נסיקתו הפוליטית.

התרגיל המסריח

שס הייתה הציר המרכזי במהלך שלימים כונה בפי רבין 'התרגיל המסריח'. על חיים רמון, 'החבר של דרעי', כלשונו, הוטל לגייס למזימה את דרעי, כדי שיספק את האצבעות המכריעות להפלת ממשלת האחדות ולהמלכת פרס. בתמורה הובטח לדרעי אתנן שמן

דרעי כיהן אומנם בכנסת רק לאורך שתי כנסות – ה-13 וה-14 (יוני 1992 – מאי 1999), אך הטביע חותמו על החיים הפוליטיים הרבה לפני כן, בתפקיד יושב-ראש שס, ובעיקר מאז החל לכהן כשר הפנים (עוד בטרם היה לח"כ), בדצמבר 1988.

איך הוא פעל בתקופה זו בעניינים הלאומיים? ניתן לבדוק זאת על-פי שלוש פרשיות בימי חייו הפוליטיים, המובאות להלן, עם כל הצניעות, מתוך ספרו של כותב השורות הללו: 'ש"ס, הרוח והכוח, איך ניצחה ש"ס את הפוליטיקה הישראלית', שראה אור בהוצאת 'אלפא', 1998.

הסיפור הראשון: תחמנותו של דרעי מאחורי הקלעים, על-מנת להפיל את ממשלת האחדות הליכוד-העבודה, בראשותם של יצחק שמיר ושמעון פרס (ברוטציה), כדי להעביר את ראשות הממשלה באורח בלעדי לידי שמעון פרס, שנודע אז בלהיטותו ליישם את 'האופציה הירדנית' (מסירת השטחים והתושבים הפלשתינים לניהולה של ממלכת ירדן), ולשלוח את שמיר, שנודע אז בעיקשותו בכל הנוגע לתביעות הפלשתינים, למדבר האופוזיציה.

פרס המתוסכל מעיקשותו של שמיר רקם בחשאי יחד עם חבורה של צעירי העבודה בראשות חיים רמון ויוסי ביילין, מאחורי גבו של ראש המפלגה יצחק רבין, מזימה להפלת ממשלת האחדות לשם הכתרתו הוא כראש הממשלה החדשה. שס הייתה הציר המרכזי במהלך שלימים כונה בפי רבין 'התרגיל המסריח'. על חיים רמון, 'החבר של דרעי', כלשונו, הוטל לגייס למזימה את דרעי, כדי שיספק את האצבעות המכריעות להפלת ממשלת האחדות ולהמלכת פרס. בתמורה הובטח לדרעי אתנן שמן. ב-7 במרס 1990 נחתם הסכם סודי בין פרס לדרעי, בו הובטחו לשס כספים ייחודיים, רשת חינוך עצמאית, שלושה שרים בממשלת פרס, זכות הכרעה בבחירת הרבנים הראשיים לישראל, החלפת נציגים במועצות הדתיות בפעילי שס ועוד.

כששמע ראש הממשלה שמיר על מזימת פרס-רמון-דרעי ושות', הוא הגיב בזעם: פרס פוטר מממשלתו. יומיים לאחר מכן כינס פרס את הכנסת להצבעת אי-אמון, על בסיס הנחת העבודה שהממשלה תופל, בתמיכת ח"כי שס, שעדיין היו חברי הקואליציה. ואכן, חמישה מששת ח"כי שס, נמנעו מתמיכה בממשלה והעדיפו להיעדר מההצבעה המכרעת ואיפשרו בכך – לראשונה בפוליטיקה הישראלית – נפילת ממשלה בהצבעת אי-אמון.

"שר הפנים אריה דרעי, היחיד בצמרת שאינו ח"כ, הגיע בסערה אל משכן הכנסת, כדי לקטוף את פירות הנצחון. הוא התחבק והתנשק עם שמעון פרס. אחר כך רץ לחדר סיעת העבודה, שם המתין לו ח"כ רפי אדרי, שהיה בין מבשלי התרגיל. לעיני כותב הדפים הללו נפלו השניים זה על צווארו של זה והתחבקו עד דמעות. 'איפה הצלמים?', נאנחה דליה, מזכירת הסיעה. 'ימים ולילות הם עמלו להפיל את הממשלה, וכשהגיע הרגע, אין מי שינציח את אושרם המשותף'" ('ש"ס, הרוח והכוח', עמ' 115).

בסופו של דבר כשל התרגיל. הרב אלעזר מנחם שך, ראש ישיבת פוניבז', לחץ על הרב עובדיה, שלא לכונן קואליציה עם פרס, אלא ללכת לממשלה חדשה בראשות שמיר. שס חזרה לממשלה עם זנב מקופל, תוך הותרת יקירה שמעון פרס על ספסלי האופוזיציה.

כשל אוסלו

באפריל 1994, יזם דרעי את הפיכת סיעת שס בהסתדרות לצלע במשולש פוליטי בלתי אפשרי: רמון (שפרש מהעבודה והקים את סיעת 'חיים חדשים'), מרצ האנטי דתית, ושס בראשות דרעי

פעם שנייה הוביל דרעי את שס לזרועות השמאל כשנענה לחיזוריה של מפלגת העבודה, בימי אוסלו העליזים, להעניק לראש הממשלה רבין את משאת נפשו: רוב יהודי בכנסת לאישור ההסכם הכושל. ב-21 בספטמבר 1993, התברר לרבין שיש לו בכנסת רוב של 61 ח"כים, אלא שחמישה מהם ערבים, מול 48 מתנגדים. רבין התחנן לתמיכת שס, על-מנת לסכל את הטענה שאוסלו הושגה הודות לרוב שהעניקו הערבים, אבל פעילי השטח שלה לחצו "ללכת עם הרחוב", נגד אוסלו.

לבסוף החליטה שס בהנהגת דרעי להימנע מהצבעה. "ש"ס העניקה לרבין שלוש מתנות: הימנעותה הרחיבה את הפער בין תומכי ההסכם למתנגדיו לכדי 11 ח"כים; חילצה את רבין מבעיית התמיכה הערבית: לאחר ניכוי הקולות הערבים היה לרבין רוב של 54 תומכים יהודים מול 50 מתנגדים; ושלישית, בהימנעותה נמנעה ש"ס מלנתק עצמה מזרועות קואליציית רבין" ('ש"ס, הרוח והכוח', עמ' 271).

פרשה שלישית: באפריל 1994, יזם דרעי את הפיכת סיעת שס בהסתדרות לצלע במשולש פוליטי בלתי אפשרי: רמון (שפרש מהעבודה והקים את סיעת 'חיים חדשים'), מרצ האנטי דתית, ושס בראשות דרעי. "אני לא מתבייש בזה", צוטט דרעי בתשובה לשאלה, אם החברות עם רמון, השפיעה על המהלך המדהים. "אני מצאתי לי חבר קרוב, חיים רמון, ואינני מכחיש זאת" ('ש"ס, הרוח והכוח', עמ' 277).

עם היסטוריה שכזו, לא פלא שבימין חוששים מפני שובו של 'הסוכן החשאי של רמון' לזירה ומניחים על שולחן הכנסת הצעת חוק שתמנע מפוליטיקאים עבריינים שישבו בכלא, לחזור כל ימיהם לזירה הציבורית (אף שצריך לומר שכרגע מסתמן שהחוק לא יעבור, בין היתר בשל הווטו שהטילה סיעת יהדות התורה על הצעת חוק זו).

איך אמר דרעי על יוזמה זו? – "הם מפחדים", והפעם הוא כנראה צודק.

תאריך:  09/03/2011   |   עודכן:  09/03/2011
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשק סודי ושמו דרעי
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
9/03/11 14:26
2
שינשין
9/03/11 14:35
3
אליהו חיים
9/03/11 15:01
4
אוהד בית''ר שרוף
9/03/11 16:42
5
בצלאל
9/03/11 17:10
6
המחנה השלום השפוי
9/03/11 17:26
7
הפושע דרעי
9/03/11 19:59
8
בן דוגית
9/03/11 20:05
9
ישראל עמיאל
9/03/11 21:48
10
טל ירושלים
9/03/11 22:32
11
כתבה מצויינת
10/03/11 00:52
12
אודי-ירושלים
10/03/11 07:05
 
יוסלביץ
11/03/11 15:38
13
ישמעאל
10/03/11 09:40
14
אברהם מערב השומרו
10/03/11 11:47
15
הניה
10/03/11 14:44
16
זקן
10/03/11 18:32
17
המתנדנד
15/03/11 19:56
18
שמיל ברגר
18/03/11 02:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שבועיים צפה קובי סידי בטלוויזיה, יחד עם קבוצת חברים, כשנושא השיחה על האקרן היה גלעד שליט. אחד הנוכחים ביקש לשנות את הערוץ כדי לצפות ב"האח הגדול". בלית ברירה מצא קובי את עצמו צופה בתוכנית שלא לרוחו, בעוד מחשבותיו מתרכזות כל העת בדמותו של החייל החטוף, הנמק בשבי החמאס.
09/03/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כבר היו בעבר פסקי דין, במיוחד בתעבורה, הקשורים בפגיעה בחיי אדם או בפציעות קשות שהסתיימו בעונשים קלים או מגוחכים של עבודות שירות ופסילות לא ארוכות. אבל, המקרה הספציפי - עולה על כולם בעונש הקל לעומת התוצאה.
09/03/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
מפלגת העבודה עוברת שינוי, כאשר מה שבולט במיוחד הוא הניסיון לייצר בין חברי המפלגה שיח אידיאולוגי משמעותי שהושתק בתקופת ברק. שיאו של התהליך היה השבוע כאשר באירוע השקה מרשים הוקם אתר מפלגת העבודה החדש, שנראה היום כאתר הפוליטי המרשים ביותר בישראל. הקרדיט על בניית האתר מגיעה למזכ"ל הצעיר של מפלגת העבודה, חיליק בר, שיזם את בניית האתר, על-מנת לייצר דיאלוג מפלגתי ולשקם את המפלגה.
09/03/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
אני לא מבין את הפמיניזם הרדיקלי. באמת שלא. הוא כאילו בכוונת מכוון פוגע בזכויות נשים חדשות לבקרים. אם הייתם שואלים אותי, למשל, מי צריך לקבל את החזקה על ילד בעת גירושין (דבר שמהווה, אולי, יותר חובה מזכות), הייתי אומר שמבחינה מוסרית והגיונית יש להטיל את המלאכה על ההורה הראוי יותר, הטוב יותר עבור הילד. ואם הייתי, נניח, עורך-דין שמייצג צד בגירושין, הייתי לוחש על אוזנו של מרשי (או מרשתי) ואומר: "תן לו לקחת את זה. שהוא ישמור על הילדים בזמן שאתה יוצא לדייטים ומפתח את הקריירה שלך! אתה כהורה הלא-משמורן תבוא לביקורים וראיות. תהיה ההורה הכיפי". הגיוני, נכון?
09/03/2011  |  מאיר הילזנרט  |   מאמרים
הכנסת אישרה השבוע (יום ב', 7.3.11) חוק חדש, המכניס שינויים טכניים בתשלום מס שבח על רווחים ממכירת נדל"ן. השינוי העיקרי שהוכנס - לא ברור מדוע ולשם מה - הוא שמעתה ואילך ישולם המס על-ידי הקונה, והוא יוכל לקזז את התשלום מהמחיר שהוא משלם בעד הנכס.
08/03/2011  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il