|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הקלות הבלתי נסבלת

ממחקר שנערך לאחרונה עולה, כי גברים רווקים או גרושים הם הנאשמים העיקריים בתיקי פשע לחובת רובם חמש עבירות לפחות למעלה ממחציתם לא קיבלו מאסר בפועל 86% מהם קיבלו מאסר על תנאי ו-12% לא קיבלו מאסר בפועל, לא מאסר על תנאי ואף לא קנס כספי על חומרת הענישה
29/04/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
העונשים, הנגזרים בגין עבירות כלפי חיי גברים, הם כ-60% מהעונש המירבי הקבוע בחוק. העונשים, הנגזרים בגין עבירות כלפי חיי נשים, הם פחות מ-50% מהעונש המירבי

ענישה, כל ענישה, אמורה להרתיע את מפר הכללים מלחזור ולבצע את מעשהו פעם נוספת, ואף לשמש כדוגמה להרתעת עבריינים פוטנציאליים אחרים.

זאת, בנוסף לתחושת הצדק האינטואיטיבית, הגורסת שיש לפגוע בעבריין במידה השקולה למידת הנזק שגרם לחברה. על-פי תיאוריה אחת, מוטלת על החברה חובה מוסרית מוחלטת להעניש את העבריין. העונש נקבע לפי חומרת העבירה, ואין להפחיתו או להחמירו בשל שיקולים שונים. גישה אחרת רואה בעונש סיפוק (בדרך משפטית) ליצר הנקם של הקורבן ושל כל המזדהים עמו. על-פי התפישה הדתית, העונש ממלא תפקיד של כפרת החטא ושל טיהור הנפש של החוטא. גם הפסיכולוגיה המודרנית מכירה בכך, שלפעמים העבריין זקוק לעונש, כדי להחזיר לעצמו את שיווי המשקל הנפשי, שהתערער עקב רגשות אשם בשל ביצוע העבירה.

הענישה הפלילית כפופה למגבלות בסיסיות, הנובעות בחלקן מעקרונות המוסר והצדק, ובחלקן מתוך השקפות הומניטריות, המקובלות על הציבור. לכן, גם ענישה שמרתיעה תהיה פסולה, אם היא תהא מנוגדת לעקרונות הצדק והיושר או לטעמים הומניטריים.

השפעה מתונה

מדינת-ישראל מושפעת ממדיניות הענישה בארה"ב, אך השינויים במגמות אכיפת החוק הם מתונים יחסית לשינויים אלה בארה"ב

נדמה, כי מדינת-ישראל מושפעת ממדיניות הענישה בארה"ב, אך בדומה לארצות אירופה, השינויים במגמות אכיפת החוק הם מתונים, יחסית לשינויים במערכת אכיפת החוק בארה"ב. מספר מחקרים, אשר בחנו אי-שוויון במערכת המשפטית בישראל, מעלים, כי ככלל, שיעורי סגירת תיקים שנפתחו כנגד יהודים (42%) גדולים רק במעט משיעורי הסגירה של תיקים, שנפתחו כנגד ערבים (39%). שיעורי ההרשעה של ערבים גבוהים יותר מאלו של יהודים בכל קטגוריה של רקע עברייני ובכל סוגי העבירות. ובכלל, כ כ ל שההליך הפלילי מתקדם, הפער בין יהודים לערבים גדל.

כמו-כן עולה מהמחקרים, כי מין המשתתפים (עורכי-דין, נאשמים ואף שופטים) במשפטים פליליים בישראל משפיע על תוצאות המשפט. תקופת המאסר שנגזרת על נשים, המורשעות בעבירות כלפי חיי אדם, קצרה בחמישים חודשים בעבירות כלפי חיי אדם במיוחד, אחוז גבוה יותר של עבריינים הורשעו ללא עונש מאסר, כאשר הקורבן הוא אישה ולא גבר (26% לעומת 6%). כמו-כן עולה מהמחקרים, כי כאשר הקורבן הוא אישה, אין כמעט הבדל בין חומרת העונש בעבירות כלפי
גופו של אדם לבין עבירות מין; כאשר הקורבן הוא גבר, העונש בעבירות מין גבוה בכשלושה חודשים בממוצע מאשר בעבירות כלפי גופו של אדם. העונשים הנגזרים בגין עבירות כלפי חיי גברים הם כ-60% מן העונש המירבי בחוק, ואילו העונשים הנגזרים בגין עבירות כלפי חיי נשים הם פחות מ-50% מהעונש המירבי בחוק.

יחס ישר

חומרת הענישה גדלה, בדרך-כלל, בהתאם לחומרת העבירה. בשלב החקיקה נקבע לכל עבירה עונש מירבי. טווח הענישה שנקבע בחוק מותיר מקום רב לשיקול דעתו של השופט, ולכן עולה לדיון שאלת חומרת הענישה בהקשר זה הן בדרישה להטלת עונש מינימום על
עבירות מסוימות (כלומר, צמצום שיקול הדעת של בית המשפט), והן בדרישה לביטולו של עונש המוות, הנחשב לקיצוני מדי. שלב השפיטה הוא שלב הטלת העונש על כל מקרה ספציפי של עבירה. שלב זה עולה לדיון פעמים רבות במערכת המשפט עצמה, כאשר מוגש ערעור על חומרת העונש או על קולת העונש. גם בציבור עולה נושא זה לדיון פעמים רבות, בעיקר בפי אלה, התובעים להחמיר את הענישה על עבירות מסוימות. בעת ביצוע העונש יש מקום נרחב לשיקול דעת של הגורם המנהלי, המממש את העונש. בהקשר זה עולה לדיון שאלת תנאי הכליאה - יש הטוענים שהם נוחים מדי, בזמן שאחרים טוענים שהם ירודים עד כדי פגיעה בכבוד האדם.

ממצאי המחקר
מחקר זה נועד לבחון את העונשים, הניתנים כיום בבתי-המשפט כלפי העבירות העיקריות מסוג פשע, ולהשוותם לעונש הקבוע בחוק. המחקר התמקד בשנים 2007-2006, ובחן כשישה-עשר אלף תיקי פשע (בחלקם קיים איחוד תיקים), שבהם העונש הקבוע בחוק הוא מעל שלוש שנים. המחקר בחן נתוני סוציו-דמוגרפיים של הנאשמים, רצדיביזם, מאפייני תיקים ומאפייני עוצמת הענישה
▪ ▪ ▪

  • גברים הם הנאשמים העיקריים בתיקי פשע (96%). רובם רווקים ו/או גרושים (80%) לרוב הנאשמים (68%) זו העבירה החמישית או יותר שלהם.
  • רוב תיקי בית המשפט (75%) הם של עבירה אחת בתיק. כלומר, אחוז איחוד התיקים הוא נמוך.
  • מניתוח אחוז העונש שניתן בפועל מתוך העונש הקבוע בחוק, ניתן לראות, כי כ-60% מהאוכלוסיה ללא איחוד תיקים, לא קיבלו מאסר בפועל כלל. כמו-כן, 86% מאוכלוסיה זו קיבלו עונש מאסר על תנאי. כלומר - הענישה מקלה.
  • מהנתונים עולה, כי 13.5% מהאוכלוסיה הנבדקת (1,593עבריינים) לא קיבלו מאסר בפועל ולא מאסר על תנאי. מתוך כל אלו, ל-26% זוהי עבירתם הראשונה, ל-20% בעברם בין שתי עבירות לארבע עבירות, וליתר - בעברם חמש עבירות ויותר.
  • מהנתונים עולה, כי 12% מהאוכלוסיה הנבדקת (1,431 עבריינים) לא קיבלו מאסר בפועל ולא מאסר על תנאי ואף לא קנס כספי.
  • מבין עברייני תקיפת קטין - מרבית הנאשמים לא קיבלו עונש מאסר או מאסר על תנאי. כאשר העונש הקל ביותר בקבוצה זו הוא שישים חודשים. מתוך 3,187 עבריינים שתקפו את בני-זוגם, 25% לא קיבלו מאסר או מאסר על תנאי, כאשר העונש הקבוע בחוק הינו 48 חודשים.

רבע מהעונש

לאחרונה אישרה הכנסת פה אחד בקריאה טרומית הצעת חוק, הקובעת כי העונש המינימלי על עבירת אונס יהא שמונה שנות מאסר לפחות, ועל אונס בנסיבות מחמירות - עשר שנות מאסר לפחות (מחצית מתקופת המאסר המירבית הקבועה היום בחוק, והעומדת על שש-עשרה שנות מאסר עד עשרים שנות מאסר בהתאמה). היום עומד העונש המינימלי על רבע מהעונש המירבי, כלומר, ארבע שנות מאסר או חמש שנות מאסר בהתאמה. העונש הממוצע על עבירת אונס או אונס בנסיבות מחמירות בשנים 2003 עד 2005 היה שבעים חודשי מאסר. בשנת 2006 ירד העונש לחמישים וחמישה חודשים, וכך התייצב ממוצע העונש על אונס על עונש המינימום. מנגד, ישנם מקרים, שבהם מוגשים ערעורים על פסקי-הדין, שניתנו להקלה בחומרת הענישה, והשופטים נענים לעתירות אלו משיקולים שונים.

שינויים קיצוניים

בתחילת שנות ה-80' של המאה העשרים חלו התפתחויות במדיניות הענישה בארצות-הברית, אשר מבטאים את נטישת המודל הטיפולי ואת אימוץ המודל העונשי. גם יישומה של מדיניות ממשל ריגן של מלחמה כוללת בסמים הביא לעלייה חדה מאוד ברמות הענישה והכליאה של עברייני סמים בפרט ושל עבריינים בכלל. השפעה ישירה על ההחמרה בענישה הייתה קביעת רף ענישה ברור, בהתאם לסולמות, המגדירים את חומרת העבירה ואת ההיסטוריה הפלילית של העבריין. בסוף שנות ה-90' החלו מדינות רבות לאמץ את השיטה, המחייבת להטיל עונשי מאסר ארוכים מאוד על עבריינים מועדים.

העלייה החדה בשיעור המאסרים מעוררת ביקורת מכל קצוות הקשת הפוליטית - ביקורת על היותם של המאסרים לא פרופורציונלים, הפוגעים בעקרונות הצדק, ולצידה - טענות לגרימת הפליה מובנית של שחורים ושל מיעוטים אחרים בארה"ב. ביקורת נוספת מעמידה בספק את היעילות של מדיניות הענישה. לאור כל זאת, החלה בתחילת שנות ה-90' מגמה מקבילה של צמצום הגישה העונשית ושל ריבוי בגישה הטיפולית, כדי לייעל את שיקומם של העבריינים ולמנוע רצידיביזם.

מגמות דומות, אומנם בצורה מתונה יותר בהשוואה לשינויים שחלו בארה"ב, ניתן לראות גם בחלק ממדיניות אירופה. שם נעשה מאמץ למצוא את נקודת האיזון, שבין תגובה עונשית מחמירה כלפי עבריינים, לבין הימנעות ממצב, שבו מאמצי האכיפה יצרו נזק חברתי, שהוא גדול יותר מהתועלת העולה מפעולות האכיפה.

פורסם במקור: מראות המשטרה, ביטאון משטרת ישראל
רשימת המקורות, שעליהם התבסה, בין היתר, עבודת המחקר, מצויה במערכת.
הכותבים רב-פקד טלי גורן, רב-פקד טלי רוטשילד, סגן-ניצב דווידי גרדר שגיב הם ממדור מחקר וסטטיסטיקה, אגף תכנון.
תאריך:  29/04/2011   |   עודכן:  29/04/2011
טלי גורן, טלי רוטשילד, דווידי גרדר שגיב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקלות הבלתי נסבלת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמי היפה
29/04/11 13:32
2
סתם_1
30/04/11 02:25
3
"מחקר מבולבל"
30/04/11 04:36
 
שימי 1
30/04/11 13:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חומר הראיות שנאסף במשטרה ובפרקליטות בעניינו של ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, עלול להובילו להתפטרות כפויה מכס ראש העיר, לאחר 22 שנה בתפקיד.
28/04/2011  |  יובל יועז   |   כתבות
סיפור האוצר של נפוליאון מבוסס על מוטיב אגדתי עממי שרווח בקרב יהודי מזרח אירופה. כנראה, על-רקע המצוקה והדלות בהן היו נתונים היהודים אז, לצד משיסות ופוגרומים מצד הגויים. כך העניקו החלומות על אוצר שיימצא ויגאל אותם מעליבותם ומצוקתם, קורטוב של אור לחייהם. הנאיביות של היהודים שבסוף הכל יהיה טוב, היא שהחזיקה אותם חרף כל מהלומות הגורל.
28/04/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הרפואה הסינית המסורתית, אקופונקטורה, מתבססת על דקירת המטופל במחטים דקות במיוחד במקומות מסוימים בגוף. על-פי תפיסתה, מחלה נוצרת עקב בעיה בזרימת האנרגיה בגוף. לרוב, הבעיה בזרימה נוצרת עקב מה שניתן לכנות "חסימה". הדיקור הוא אחת הדרכים להשפיע באופן ישיר על איזון הזרימה של האנרגיה בגוף. החדרת המחט לנקודת דיקור מסוימת, תאפשר לגוף של המטופל להתגבר על החסימה. המחטים מוחדרות לנקודות הנמצאות על מרידיאנים בהן זורמת האנרגיה. המחטים בדיקור סיני הן קטנות מאוד, עדינות וגמישות. מטופלים מדווחים לעיתים על הרגשת עקצוץ רגעית ברגע שהמחט מגיעה אל נקודה מסוימת.
28/04/2011  |  גליה ראובני  |   כתבות
אקנה היא תופעה המורכבת מכמה גורמים שחלקם פנימיים לחלוטין, כמו חוסר איזון הורמונלי. ידוע גם שמתח נפשי ושינויים במצבי הרוח, מחמירים אקנה מאוד. לכן, טיפול מלא באקנה יכלול גם טיפול קוסמטי וגם טיפול פנימי, כמו שינויים בהרגלי החיים על-מנת לאזן את הגוף ולמנוע חזרה של התופעה.
28/04/2011  |  הלגה רקנטי  |   כתבות
שלום רבינוביץ הידוע לנו כשלום עליכם הנו אחד הסופרים היידישאים הידועים החשובים. הוא נולד ב-1859 ואחד מהמחזות שהוא כתב הנו "האוצר". במחזה זה הוא מתאר את חיי היהודים בעיירה יהודית בפולין המאמינים והחולמים למצוא אוצר בעיירה שישחרר אותם ממצוקתם.
28/04/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il