בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הגר בספרות המדרש - חלק א'
|
ספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל שבבית אברהם נמצאת אישה במעמד רכושני קנייני נחות, שחיה גם חיי אישות עם אברהם. המצוקה נפתרה במדרש היוצר אידיאליזציה של המעמד בו נתונה הגר. על-פי מדרש רבא [מ"ה, ג'] שרה מסבירה להגר על הזכות הגדולה שנפלה בחלקה להיסחף למיטתו של הצדיק אברהם. המדרש מדדה על קביים מאוד רעועים, כשניכר הניסיון לשלוף תשובות לשאלות ולתהיות מוסריות ערכיות
|
הגר. חיה במעמד נחות [צילום: עכבר העיר]
|
|
|
|
|
בספר בראשית "הָגָר" הוא שמה של שפחת שרה, אשת אברהם. לשמה אין משמעות במקור המקראי, אבל המדרש טווה חוטים רבים ביריעת הבד ששזר לשמה של הגר. בבראשית רבא מ"ה ג' מבהירים לנו, שהשם מצביע על היותה מתגוררת זרה. היא חיה במעמד של מתגוררת זרה, וחיי האישות שלה עם אברהם הם במעמד של אשה זרה. ההדגשה היא על היותה נחותה. מכאן גם התפיסה הפוגענית בדבר נחיתות צאצאיה עד היום. השם הגר בשפה הארמית על-פי בראשית רבא מ"ה א' גזור מהמילה "הגריך" שהוראתו "קניתי אותך - קניתיך", "רכשתי אותך - רכשתיך". כלומר, מדובר באישה שהיא במעמד של קניין ורכוש ואין לה כל מעמד של אישה או מעמד של אם בהמשך הדרך. כדרכו של קניין ניתן להשליכו, כשנמצאים בו פגמים והוא אינו עומד במבחן הצפיות של מי שרכש אותו לצרכיו. ספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל, שבבית אברהם אבינו נמצאת אישה במעמד רכושני קנייני נחות, שחיה גם חיי אישות עם אברהם. למרבה הצער, המצוקה נפתרה במדרש היוצר אידיאליזציה של המעמד בו נתונה הגר. על-פי מדרש רבא מ"ה ג' מסופק לנו הסבר מאולץ ומגומגם. שרה מסבירה להגר על הזכות הגדולה שנפלה בחלקה להיסחף למיטתו של הצדיק אברהם. אשריה, שהיא מתחברת לגוף קדוש. למדרש הזה נוסף מדרש נוסף לפיו אביה מכר אותה לאברהם, כי עדיף היה בעיניו, שהיא תהיה שפחה בביתו של צדיק מורם מעם כמו אברהם, מאשר תהיה גבירה בבית של בן עמה המצרי. מעמד השפחה הוא אות כבוד לה על פני חיי חרות. האידיאליזציה הזו של המדרש מדדה על קבים מאוד רעועים, כשניכר הניסיון לשלוף תשובות לשאלות ולתהיות מוסריות ערכיות. האידיאליזציה הזו של מעמד הגר כשפחת שרה מעלה על שרטון את מוסר ערכי החברה והמשפחה. לי אישית קשה לקבל את המדרש המבליט את הזכות הגדולה שנפלה בחלקה של הגר - להיות שפחה. לא כל המדרשים מתייחסים בשלילה להגר. בבראשית רבא נ"ג, י"ד הָגָר היא גיורת , יקירתה של השכינה, וזאת מתוך הבט מוסרי מובהק - "וְאָהַבְתָּ אֶת הַגֵּר". אך קשה להשתחרר מעוצמת הפער בין הדגם האלוהי המוסרי בציווי - "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר" ובין המציאות הכאובה והמייסרת העולה מהמדרש עצמו במיכלתא דרבי ישמעאל, המגדיר את תחושת ההשפלה של הַגֵּר בחברה הישראלית. מצער אותי לקרוא מדרש המקבע בתודעה הדתית שלנו, שזה טבעי כי יהיו מצבים, בהם אנשים ייקבעו את ייעודם בחיים לחיי עבדות . במקרה שלנו מדובר בבת עם אחר. מספרות המדרש הייתי מצפה , שהיא תנתב את מערכותיה לעבר פריצת דרך, הקוראת תגר על כל אפשרות ומצב בהם אדם מייעד את חייו לתכלית כה עגומה כמו עבדות. באותו מדרש גם מבהירים לנו ש"הגר שפחת -מלוג היתה, והיה חייב אדונה מזונותיה, ולא היה חייב למוכרה". ההסבר, לפיו הגר הייתה משועבדת רק לשרה חייב את אברהם להיות תלוי בהחלטותיה - גם אם אינן לרוחו, כי זה רוח החוק - הוא הסבר דחוק ומאוד לא משכנע. קשה לי לקבל מדרש המסביר , שחיי האישות של אברהם עם הגר בוצעו מתוקף היותה רכושה של רעייתו, שרה . חלקו של אברהם בכל המערכה מסתכם רק בנדיבותו בנתינת לחם לאכול ומים לשתות בעת הגירוש. ההסבר לפיו הָגָר היא רכוש ללא מעמד אישי - הוא הסבר הפוגע בערכי המוסר. לצערי, גם הטקסט המקראי מספק גיבוי למדרש, כאשר מלאך אלוהים אומר להגר הבורחת מפני גבירתה צרתה - "שׁוּבִי אֶל שָׁרָה גְּבִירְתֵךְ וְהִתְעַנִּי". ההגדרה של הגר כשפחה נחותה מחלחלת גם להגר, כשהיא מגדירה עצמה גם כן כשפחה נחותה. התפתחות זו בסיפור המקראי ובמדרש אינם מתיישבים עם ערכים , כפי שהם מתנגנים אצלי יום יום בהאזנה לשירת המקהלה בסימפוניה התשיעית של בטהובן - "רוֹנוּ גִּיל זֶה נֵר אֱלוֹהַ - בְּנֵי אָדָם אַחִים-אַחִים הֵמָה . רוֹנוּ גִּיל זֶה נֵר אֱלוֹהַ - בְּני אָדָם שָׁוִים-שָׁוִים הֵמָה".
|
תאריך:
|
16/06/2011
|
|
|
עודכן:
|
16/06/2011
|
|
איתן קלינסקי
|
הגר בספרות המדרש - חלק א'
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
חנה שרה-
|
16/06/11 16:49
|
|
|
|
חנה
|
17/06/11 06:36
|
|
2
|
|
חנה שרה-
|
16/06/11 16:55
|
|
3
|
|
חנה שרה-
|
16/06/11 17:48
|
|
|
|
לטרוף של חנה
|
17/06/11 08:22
|
|
4
|
|
חנה שרה-
|
16/06/11 17:59
|
|
5
|
|
החלמאי
|
16/06/11 18:21
|
|
6
|
|
בן טיבוגה
|
16/06/11 22:09
|
|
7
|
|
י.ש
|
16/06/11 23:26
|
|
|
|
לטמטום של י.ש
|
17/06/11 07:25
|
|
|
|
י.ש
|
17/06/11 10:06
|
|
|
|
ל-י. ש..
|
17/06/11 09:54
|
|
|
|
י.ש
|
17/06/11 12:08
|
|
8
|
|
ענת רא.
|
17/06/11 08:35
|
|
9
|
|
איש עצוב
|
17/06/11 09:08
|
|
10
|
|
יוחאיבן נון
|
17/06/11 10:22
|
|
11
|
|
פליפר
|
17/06/11 11:25
|
|
12
|
|
עידן סובול
|
17/06/11 11:26
|
|
|
|
איש עצוב
|
17/06/11 13:23
|
|
|
|
י.ש
|
17/06/11 13:44
|
|
|
|
עידן סובול
|
18/06/11 11:09
|
|
|
|
סובול (המשך)
|
18/06/11 11:17
|
|
|
|
סובול (המשך)
|
18/06/11 11:31
|
|
|
|
סובול (המשך)
|
18/06/11 11:50
|
|
|
|
סובול (המשך)
|
18/06/11 13:01
|
|
|
|
סובול (המשך)
|
18/06/11 13:12
|
|
|
|
סובול (המשך)
|
18/06/11 13:32
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 11:24
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 13:41
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 13:50
|
|
|
|
עידן סובול
|
18/06/11 14:23
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 14:52
|
|
|
|
עידן סובול
|
18/06/11 15:30
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 18:00
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 18:03
|
|
|
|
בן טיבוגה
|
18/06/11 19:17
|
|
|
|
איש עצוב
|
18/06/11 22:30
|
|
|
|
י.ש
|
18/06/11 19:39
|
|
|
|
עידן סובול
|
18/06/11 21:52
|
|
|
|
איש עצוב
|
19/06/11 00:57
|
|
שיטת המושבעים היא שיטה בה חבר אנשים-בדרך כלל 12- קובעים מימצאים עובדתיים במשפט. תפקידו של השופט מצומצם. הוא מחליט רק בשאלות משפטיות כמו התנגדות לשאלות לעדים, עניינים פרוצדורליים שעולים במשפט ועוד. בחלק מהשיטות הוא גם מחליט אם הנאשם אשם או זכאי על-פי המימצאים שקבע חבר המושבעים. השופט גם מדריך את חבר המושבעים מה עליהם לקבוע.
|
|
|
כבר תקופה ארוכה המדינה שלנו, מדינתנו היחידה מתוייגת בתור "כובשת שטחים". מזה שנים שמודבקת ליהודים התווית "כובשים לא חוקיים" ובשל כך שאנחנו נתפסים בעולם וגם על-ידי חלקים מאיתנו בתור עם שאין לו באמת זכות משפטית על הארץ. רבים יטענו שאין זה משנה אם מבחינה היסטורית השטח שלנו, ושאנחנו לא יכולים לדרוש את הארץ שלנו בחזרה בגלל דברים שקרו לפני אלפי שנים, כמו שעמים אחרים לא ידרשו ממדינות אחרות את השטחים ששייכים להם היסטורית בחזרה. יכול להיות שיש משהו בטענה הזאתי ויכול להיות שלא.
|
|
|
סיכום עדותו הראשית של אהוד אולמרט בפרשת ראשונטורס: קו ההגנה וגלגול האחריות, ריבוי הטיסות והתמיהות שהן מעוררות, האם אולמרט באמת חסך כסף למדינה, וגם התבטאות אחת שלו שעוררה צחקוקים בקהל
|
|
|
במקרא, ספר שמות, פרק י"ט, כשעם ישראל הסכים לקבל את התורה למרגלות הר סיני, העם היהודי אמר למשה: "נעשה ונשמע" במקום נשמע ואז נעשה. במהלך ההיסטוריה ובעקבות דברי חז"ל, הביטוי 'נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע' הפך להיות ביטוי מובהק של קבלה, ללא סייג ותנאי, של התורה, ועל-פי המסורת היהודית היחס לאמירה זו הוא חיובי ומבטא כפיפות רצויה לסמכותה העליונה של התורה. מאז שהם ניצחו במלחמת 1967, ההתנהגות של הישראלים היא על-פי 'נעשה ונשמע':
|
|
|
תתארו לעצמכם איזו מהפכה ניתן לעשות בכל כוחנו הצבאי, הכלכלי והחברתי, במידה ויוחלט שגיוס החובה של גברים לצבא מתחיל בגיל 60!!. כך פשוט - ממש לפני היציאה לפנסיה ניתן לגברים להוכיח שהם עדין גברים וניתן לצעירים את פרק הזמן שלהם ללימודים גבוהים, לרכישת מקצוע, לקידום הכלכלה, לעשות אהבה ולהקמת משפחות .
|
|
|
|
|
|
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה האדם חושב, והאלוקים צוחק
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|