|   15:07:40
דלג
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

המשטרה הפלשתינית המתעצמת - פצצה מתקתקת

הפיגוע בקבר יוסף, שהפר את השקט התעשייתי במנגנוני הרשות, מהווה תזכורת להתחמשות ולהתעצמות של כוחות הביטחון הפלשתינים, שפועלים במקרים רבים כמיליציות מבודדות, ללא פיקוח וללא אחריות
01/07/2011  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: AP]

הרצח של בן יוסף (בניו) לבנת בפתחו של קבר יוסף בשכם פגע בנקודה רגישה אצל מקבלי ההחלטות בישראל. השקט היחסי מול כוחות הביטחון הפלשתינים נחשב לנכס אסטרטגי מבחינתם של כל הצדדים. יש כאן אינטרס כפול: צה"ל משקיע אנרגיות אינסופיות בהפעלתן של יחידות צבאיות שלמות העוסקות בתיאום יומיומי מול המנגנונים הפלשתינים, תוך הקפדה דקדקנית על ביצועו של נוהל "רגל סופית" שנועד לשמור על תיאום מקסימלי בפעילות מבצעית בשטחי הרשות. כל זה מייצר כמובן שקט תעשייתי. וגם מהצד הפלשתיני האינטרס ברור: תוכנית סלאם פיאד להכרזה חד-צדדית על מדינה פלשתינית בספטמבר בנויה על תמיכה עתידית של המדינות החברות באו"ם במהלך. הרגיעה הביטחונית הכרחית על-מנת למתג את הרשות כמדינה נורמטיבית השולטת בכוחות הביטחון שלה.

הרצח בדם קר של מתפלל יהודי על-ידי שוטרים פלשתינים לא מסתדר עם הציור של משטרה נורמטיבית ששומרת על הסדר הציבורי. הדיסוננס הזה הוביל גורמים בצה"ל להמעיט מחומרת המעשה. "הייתה כאן תקלת תיאום משני הצדדים", התבטא קצין בכיר. גורמים אחרים בצבא טענו: "לא מדובר בפיגוע אלא בתקרית".

גם ג'ברין אל-בכרי, מושל שכם, הזדרז להסביר שהירי נבע מפרובוקציה של המתפללים: "הם הסירו את המחסום שנמצא בכניסה למתחם, וחלקם החל ליידות אבנים לעבר השוטרים שהיו מוצבים במקום ואף ניסה לחטוף את נשקו של אחד מאנשי המשמר". זיאד עות'מאן - דובר מחוז שכם ברשות - הוסיף: "מחוז שכם מעוניין ששקט ישרור באזור. זהו אינטרס פלשתיני מובהק".

אבל לפעמים שקט הוא רפש. תחקיר מדאיג שפרסם לאחרונה 'המרכז לחקר המזרח התיכון' בראשותו של העיתונאי החוקר דוד בדין מגלה שהרחק מאור הזרקורים עסוקה הרשות הפלשתינית בבניין כוח צבאי ממשי, שיהיה מסוגל בעת פקודה להילחם בישראל. על הכוחות הללו, שאומנו וחומשו על-ידי ארה"ב, קנדה והאיחוד האירופי, אין כל פיקוח אזרחי אפקטיבי. מדובר למעשה במיליציות חמושות שפועלות ללא תיאום ודואגות לאינטרסים העצמיים שלהן. החשש הוא שברגע של התלקחות מרחץ הדמים שבלוב ובסוריה יפרוץ בחצר האחורית של ישראל, והקנים הפלשתינים יופנו כנגד כוחות צה"ל וכנגד היישובים הישראלים.

תוכנית בניין הכוח האמריקנית בפיקודו של גנרל דייטון העצימה עד מאוד את המנגנונים הפלשתינים. הם חומשו בנשקים חדישים ושכללו את אמצעי התקשורת, התוכנה, ראיית הלילה, התחבורה ועוד. אך להעצמת הכוח לא נתלווה מהלך של ריכוז סמכות ונשיאה באחריות. כך לדוגמה, ברשות אין חקיקה שמסדירה את זכויות העצורים. באווירה הזו מנגנוני הביטחון של הרשות יכולים לעצור אנשים בצורה שרירותית לתקופות ארוכות מבלי לתת דין וחשבון ומבלי לעבור תהליכי אישרור משפטיים. המעצרים כוללים לרוב עינויים קשים כגון מכות, תלייה מהתקרה, זרמי חשמל, מניעת שינה ואלימות מינית. את התיעוד שלהם לא תמצאו בדרך כלל בדוחות של "בצלם" או של "יש דין".

הכוחות הצבאיים הפלשתינים כוללים שש יחידות מרכזיות, שבשל החפיפה הגדולה בפעילותן ובשל המאבקים על השליטה וההון פועלות כמעט ללא תיאום: המשטרה האזרחית המונה כ-8,000 שוטרים, וקיבלה בשנים האחרונות כמאה מיליון דולר להצטיידות ולהכשרות; כוחות הביטחון הלאומי שאמורים להגיע לסד"כ (סדרי כוח) של 40,000 איש שיהוו את בסיס הצבא הפלשתיני; המשמר הנשיאותי בשליטתו של אבו מאזן, שהיקפו כ-2,500 חיילים, העוסק בסיכול חתרנות פנים ובמאבקים בחמאס.

הלאה. מנגנון ביטחון המסכל, המונה 4,000 חיילים בפיקודו של זיאב האב אל-ריא, פיתח רשת ענקית של מלשינים בתשלום העוקבים אחר כל פעילות של האופוזיציה. הסוכנות, המפעילה 17 בתי מעצר, זכתה בתואר של מפרת זכויות האדם הגרועה ביותר במערכת הביטחון של הרש"פ; שירותי המודיעין הכללי מונים כ-4,000 איש. הם נמצאים בעימות מר עם מנגנון הביטחון המסכל, ועוסקים בין השאר באיסוף מודיעין חוץ; המודיעין הצבאי מונה כ-2,000 איש, מפעיל רשת בתי מעצר משלו ועובד עם השב"כ הפלשתיני. בנוסף, משלמת הרשות משכורות לכ-36,000 שוטרים שאינם מתייצבים לעבודה, ובכך שומרת על השקט הפנימי.

המסקנה המרכזית של הדוח היא שכוחות הביטחון של הרשות פועלים במנטליות שבטית, חמולתית, ואין להם תפיסה עצמית לאומית מגובשת. בהערת אגב ניתן להוסיף שזהו המצב ברוב המדינות הערביות, שהמושג 'מדינת לאום' זר לתפיסה העצמית התרבותית שלהן. המשמעות המדאיגה היא שביום דין איש הישר בעיניו יעשה, וההסכמים וההבנות שתשיג ישראל מול הרשות יהיו שווים כקליפת השום, בדומה למה שהתרחש ברצועת עזה.

ההסכם שנחתם שלשום בין אש"ף לחמס בקהיר רק הופך את התרחיש הזה לקרוב יותר מאי פעם. במחלקת המדינה מדברים מזה זמן רב על הצורך ברפרומות עמוקות במבנה השליטה על המנגנונים הפלשתינים, אבל בינתיים הכסף האמריקני הגדול מושקע בבניין הכוח הפלשתיני ובהעצמתו ולא בשליטה עליו. צריך רק לקוות שהקולות החדשים שנשמעים בקונגרס, וקוראים להפסקת הסיוע לרשות הפלשתינית, יהפכו למדיניות רשמית.

בעקבות הרצח, יזמה ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) ביקור ממלכתי של חברי כנסת בקבר יוסף. זהו צעד חשוב, שכן על-פי הסכמי אוסלו מתחם הקבר אמור להיות בידיים ישראליות. אבל 'אמור', כמו שאומרים אצלנו, הוא שם של דג. מכל מקום, המשמעות האמיתית של הפיגוע הזה היא התזכורת לפצצה המתקתקת שנקראת "משטרה פלשתינית" - המהווה חומר נפיץ במיוחד שאיתו אף אחד כנראה לא מעוניין באמת להתעסק.

מתחת לאפו של הצדיק
כשהחיבור בין השמים לארץ נעשה בצורה לא זהירה התוצאות עלולות להיות טרגיות
▪ ▪ ▪

פובליציסטים מהשמאל התריסו כנגד חסידי ברסלב וטענו שבבסיס המוטיבציה שלהם להסתכן בכניסה לקבר יוסף עומד בעיקר צורך עמוק בריגוש ובאדרנלין - מצרכים החסרים, ככל הנראה, לצעירים שלא עברו שירות צבאי משמעותי. הם כמובן פספסו את הנקודה המשמעותית.

בראיון לרדיו קול חי, קרא הרב אליקים לבנון לרבנים ולאדמו"רים שלא לשלוח את התלמידים לקבר יוסף ללא תיאום עם צה"ל. במהלך הראיון אמר הרב: "הרבנים המנחים את תלמידיהם להגיע למקום אינם מכירים את המציאות בשכם ומסכנים את חיי התלמידים". הרב לבנון לא פירט, אבל כולם יודעים שדבריו כוונו לכתובת ספציפית: ראש ישיבת שובו בנים, הרב אליעזר ברלנד.

"ניסים ונפלאות ראינו בזכות יוסף הצדיק, הים ראה וינוס. כשרואים את יוסף בורחים כל המחבלים... מאז שקמה הישיבה ראינו ניסים גלויים בזכות יוסף הצדיק, כולם בורחים, רק צריך ללכת באמונה ולהאמין שהכול בזכות הצדיק", כך הלהיב הרב ברלנד את תלמידיו באחד השיעורים. במשך שנים הוא עודד אותם למסור את הנפש וללכת לצדיק, שהרי "שלוחי מצווה אינם ניזוקין". הוא הבטיח שלמי שילך "בתמימות ופשיטות" לא יאונה כל רע.

הרב ברלנד הוא אחד הצדיקים, ללא ספק. "בני עליה זעירין אינון (=מועטים הם)", אומר הזוהר. הצדיקים-המיסטיקנים האמיתיים (אחרי שננפה את השרלטנים ומאחזי העיניים הגודשים את ה'שוק הרוחני') הם דמויות פלא בודדות שקלטו שהעולם הבא הוא עסק רציני. יש בצדיק שילוב של נוכחות עזה ומיידית בפני הא-ל, יחד עם תכונת ראייה חודרת של בני אדם לפניי ולפנים ויכולת התייחסות אליהם כפרטים. רמת המודעות המיסטית שהתפתחה אצלו מאפשרת לו, על-פי הכרתו, מפגש בלתי אמצעי עם המרחב הרוחני-אנרגטי שאופף את עולם החומר.

לדוגמה, בתפישתו העצמית, כשהצדיק מברך את "בת שבע בת אליעם" הוא מסוגל לראות בעיני רוחו את 'הגוף הרוחני' שלה. מבחינתו, ברמות מסוימות הוא אף מסוגל לזהות האם היא חיה או מתה, האם היא מעוברת והאם היא סובלת ממחלות או מבעיות נפשיות, וגם – היכן היא נמצאת פיזית ברגע זה. לספקנים שבינינו עדויות ממקור ראשון לא יעלו ולא יורידו, בראייתם זוהי תופעה הזויה שראוי לבערה עם החמץ. אך גם הם יכולים להניח שנוחי דנקנר, אילן בן דב, יצחק תשובה ורבים אחרים מראשי המשק מוצאים במפגש עם הדמויות הללו משהו שחורג מדרשות סטנדרטיות של בין מנחה לערבית.

במיטבה, האישיות של הצדיק הופכת לציר התייחסות, למדיום שמעורר את הבאים עִמו במגע לתהליך של קונברסיה – הפיכת הלב. הוא מחולל במקורבים אליו מטמורפוזה נפשית שבעקבותיה הם חשים את עצמם חיים יותר, מלאים יותר, מלוכדים יותר. הוא מעצים בהם את תחושת הנוכחות של עולם הרוח. התלמידים הקרובים מתארים זאת כחוויה מדהימה, מעוררת, מטלטלת, שפתחה בהם אופקים שלא שיערו ולא דמיינו. מבחינתם, מי שלא היה שם לא יבין.

אולם החוויה של הצדיק עלולה להיות מסוכנת: כשהעולם הבא הופך למוחשי כל כך, הוא עשוי לטשטש את בהירותו של העולם הזה. הצדיק עלול לשכוח שגם אם המציאות החומרית היא זנב, לעתים אפשר לכשכש דרכה את כל הכלב.

מפורסמים יש הרבה, אמר פעם ר' נחמן מברסלב, אבל צדיקי האמת נדירים מאוד. 'שובו בנים' היא דוגמה מאלפת לטראגיות של חיבור בעייתי בין השמים לארץ. מאבקי השליטה, האלימות הקשה והסכסוכים הכספיים המתוקשרים שנתגלעו שם בשנים האחרונות, התרחשו כולם מתחת לאפו של הצדיק שלא ידע ולא שמע. עלילות 'שובו בנים' שחזרו את התסריט של חצר הרב ניר בן ארצי. הדינמיקה דמתה להפליא: הרוחניות מייצרת כוח, והכח מושך אנשים לא רוחניים. כאן וכאן התלישות של המנהיג מנעה ממנו אפשרות לשים סוף להשתוללות, ולשמור על הגבולות של הסובבים אותו.

בפרק האחרון של הסאגה שילמנו בחיי אדם, באלמנה ובארבעה יתומים. האם מישהו ישכיל לשים נקודה בסוף התסריט הטראגי הזה?

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  01/07/2011   |   עודכן:  01/07/2011
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה הפלשתינית המתעצמת - פצצה מתקתקת
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ג.
1/07/11 17:10
2
נצר יעקב
1/07/11 18:01
 
הפאש הגאה
2/07/11 16:26
 
אדיוטים שימושיים
2/07/11 23:01
3
גיזמו בון
2/07/11 19:45
4
מפוקח
3/07/11 09:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
40 מיליון שקלים הם סך ההוצאות לשנה של גלי צה"ל. כמו-כן, גלי צה"ל משתמשים כמעט חינם בתשתית, ובכוח אדם סדיר. ואם גם אתם תוהים על מה הולך הכסף, אתם לא לבד. אף על-פי שהתחנה טוענת שהיא תעשה כן, היא לא חושפת את פרטי התקציב שלה, ואין עליו שום פיקוח ציבורי ראוי.
01/07/2011  |  איתמר ברתור  |   כתבות
בעשור האחרון, בעקבות המלחמה בעירק ובאפגניסטן, הקימה ארה"ב בסיסי צבא רבים במדינות המפרץ. השבועון האמריקני ניוזוויק חשף לאחרונה שכדי לממן את הנוכחות הצבאית במדינות המפרץ, הפנטגון רוכש שירותים ומוצרים מחברות שבבעלות השליטים המקומיים ב-13 מיליארד דולר מדי שנה, ללא מכרז
01/07/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
אם מישהו היה שואל אותי טמטום מהו (לצערי לא הוזמנתי לשום פאנל בנושא חרף הרזומה המכובד שלי בתחום), הייתי עונה:
01/07/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
גלימת השופט הלמה בהחלט את יו"ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה בישיבה הסוערת ביום שני. שאמה שיחק אותה אחד מהאו"ם. הפריד בין הכוחות, הרגיע את הרוחות. רק לאחר ההצבעה גילו נציגי תחנות הרדיו האזוריות ופעילי 'זכות הציבור לדעת' ו'ישראל שלי' שלא זו בלבד שהשופט השיב את פניהם ריקם - הוא אף העניק לגל"צ ארכה נוספת.
01/07/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
שם כבר יש, אבל היתר הוא תערובת של אימפוטנציה ממשלתית, חוסר הבנה של הצרכים ובטלנות מהסוג הגרוע. לפני שנה בדיוק החליטה הממשלה שנמל התעופה החדש של אילת ייקרא על שמו של אילן ואסף רמון ז"ל.
01/07/2011  |  אריה אגוזי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il