בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אהבות נקנות בכאב ובייסורים בספרות המקראית
|
כמו הסבא דוד, הבן שלמה והנכד רחבעם אינם פורסים בפנינו מודל של משפחה בה יש אהבה וכבוד לרעיה. מה שכן יש לנו בשפע, זו מידה רבה של כאב ורודנות, שנאלצת האישה לשאת במציאות מונארכית ופטריארכלית
|
שלמה המלך. רודנות ופטריארכליות [צילום: ציור: גוסטב דורה]
|
|
|
|
|
|
את חלקו הראשון של המאמר על אהבה כתבתי, כאשר הסעירה אותי הידיעה, שאב ובנו לא מצאו את מותם בתאונת דרכים, אלא חייהם נקטפו כתוצאה מידית אבן על מכוניתם. את חלקו השני של המאמר אני כותב, כאשר מסעירה אותי הידיעה על שריפת בית תפילה, מסגד, בכפר הבדואי טובה זנגריה בגליל העליון. זה נראה מנותק מהקיים, כאשר מילה כה יפה כמו אהבה מוקלדת על-רקע של ידיעות על שנאה חסרת מעצורים כלפי יהודים ושנאה חסרת מעצורים כלפי ערבים. נראה לי, שמתוך עשרה קבין של שנאה ואימה חסרת סיכוי לפתרון נטלה מציאות חיינו יותר מתשעה קבין, ורק פחות מקבין אחד נותר לעולם כולו. באותה פרפרזה ניתן לומר, שעשרה קבין של כאב ירדו לספרות המקראית, תשעה נטלה ספרות האהבה. אהבה עצובה. ספרות גדושת כאב. ואף חושפת אותנו הקוראים לגילויי אהבה העולים על שרטון של אלימות קשה. "...לאבשלום בן דוד אחות יפה ושמה תמר וַיֶּאֱהָבֶהָ אמנון בן דוד" (שמואל ב' י"ג 1). המלה אהבה בפסוק הראשון של הפרק לבשה ממדים כואבים ועצובים של אונס אכזרי שהיה מלווה ברמייה מבחילה. לאחר שבן המלך, מלך שהוא מושא להערצה, בא על סיפוקו הפראי והחייתי הוא נוקט עמדה תמוהה, שמעלה את כוס הכאב, הדמעה וההשפלה של תמר על גדותיה - "וַיִּשְׂנָאֶהָ אמנון שנאה גדולה מאד כי גדולה הַשִּׂנְאָה אֲשֶׁר שְׁנֵאָהּ מֵאַהֲבָה אֲשֶׁר אֲהֵבָהּ ...". (שמואל ב' י"ג 15). מה יותר כואב, כאשר בת המלך שנאנסה עדה לעובדה, שהאבא אינו מפעיל את האוטוריטה האבהית כלפי בנו, אלא מסתפק בשתיקה רועמת - "וְהַמֶּלֶך דָּוִד שָׁמַע ...וַיִּחַר לוֹ מְאד" (שם , 21) . לא מדובר רק באבא אלא במלך שהיה חייב לנקוט באמצעים משפטיים. העדר התגובה של האבא הניעה את האח אבשלום למעשה, שהסתיים ברצח אחיו האנס. הספרות המקראית פותחת לנו צוהר גם לממדים המכאיבים של מחיר אהבה עיוורת, כאשר רחבעם בן שלמה אהב מכל נשותיו את מעכה בתו של אבשלום - "ויאהב רחבעם את מעכה בת אבשלום מכל נשיו ופלגשיו" (דברי הימים ב י"א 21). משמונה עשרה הנשים שנשא ושישים הפלגשות ששרתו את יצועו, הוא הלך שבי על-פי המקור המקראי רק אחרי מעכה בת אבשלום. והתוצאה היא מכאיבה כאשר הוא ממנה את בנה של מעכה, מינוי בלתי ראוי לשאת כתר מלוכה. קשה לי לקבל שמדובר כאן בביטוי של אהבה טהורה, כמו שמדובר על הליכת שבי אחרי יצרים חייתיים. רחבעם ממשיך את "מורשת" ההתמכרות לארמון נשים, שהפעיל ביד רמה אביו שלמה. האב בממדים חייתים והבן בממדים זעירים יותר הלבישו על ערכים כמו אהבה וחיי אישות עם רעיה לבוש כואב של השפלת האישה. כמו הסבא דוד, הבן שלמה והנכד רחבעם אינם פורסים בפנינו מודל של משפחה, בה יש אהבה וכבוד לרעיה. מה שכן יש לנו בשפע, זו מידה רבה של כאב ורודנות, שנאלצת האישה לשאת במציאות מונארכית ופטריארכלית. אני מצר על כך שכל ביטוי של אהבה, שנפרס בפני הקורא הוא כואב, והכאב הוא מנת חלקה של האישה.
|
תאריך:
|
04/10/2011
|
|
|
עודכן:
|
06/10/2011
|
|
איתן קלינסקי
|
אהבות נקנות בכאב ובייסורים בספרות המקראית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
אמת כאובה
|
4/10/11 15:27
|
|
|
|
פלא יועץ
|
5/10/11 08:38
|
|
2
|
|
ידידיה
|
4/10/11 15:32
|
|
3
|
|
אמת כאובה
|
5/10/11 06:53
|
|
4
|
|
אמת כאובה
|
5/10/11 07:09
|
|
5
|
|
רודנות
|
5/10/11 07:16
|
|
6
|
|
י.ש
|
5/10/11 08:28
|
|
|
|
מ. יריב
|
5/10/11 09:01
|
|
|
|
ישראל בן ישראל
|
5/10/11 10:50
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
5/10/11 14:44
|
|
7
|
|
שולה.
|
5/10/11 16:19
|
|
8
|
|
י.ש
|
6/10/11 09:46
|
|
|
|
למר י.ש
|
6/10/11 12:01
|
|
9
|
|
אריאל י.
|
7/10/11 13:59
|
|
חזרתי השבוע מביקור משפחתי בארה"ב ומצאתי את עצמי הפעם עסוק שם מאוד בהרגעה של קרוביי, מכריי וידידיי ביחס לדאגתם הרבה למדינת ישראל ולעתידה במזרח התיכון הסוער בכלל, ולעתיד המתקפה הדיפלומטית הפלשתינית בפרט.
|
|
|
אחת בשנה, ביום הקדוש והנורא, מעניק בורא עולם חנינה כללית. כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו. צדיק ורשע, יהודי וגוי, כל מי שרוח אלוקים מפעמת בו, יצור חי ונושם, יימצא טהור ונקי במוצאי יום הכיפורים. לך בשמחה אל ביתך כי רצה ה' את עווניך. תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה.
|
|
|
אז מה היה לנו: הסכמי אוסלו שנטרפו באינתיפאדת אל-אקצה, תוכנית קלינטון שלא הספיקה לפלשתינים ומפגש ברק-ערפאת שנסתיים בלא כלום והצעות אולמרט לאבו מאזן שלא הניבו התקדמות אף הן. "חזון המדינה הפלשתינית" של הנשיא בוש, כשלב אחרון ב"מפת הדרכים" שהפך בידי הנשיא אובמה ומדינות הקוורטט ליעד של "שתי מדינות לשני עמים" על בסיס קווי ה-4 ביוני 1967, תוך שמירה על גושי התיישבות וחילופי שטחים במקביל ונראה שהביא עלינו את פניית הפלשתינים לאו"ם.
|
|
|
אחת למספר חודשים, כך נגזר, יתקלו הקוראים בראיון חגיגי עם עו"ד רם כספי, מי שיועד מלידתו להיות אחד מעורכי הדין הבכירים בישראל (ואין בכך ביקורת).
|
|
|
שלשום נפטר המשורר הערבי טהא מוחמד עלי, יליד הכפר ספוריה ומי שגר מרבית חייו בעיר נצרת. טהא מוחמד עלי היה משורר משובח, ושיריו ראוי שילמדו ויקבלו הכרה גדולה עוד יותר
|
|
|
|