|   15:07:40
דלג
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

סיפור הולדתה של APPLE

נערץ, משאיר אחריו ג'ובס שמת הלילה בגיל 56, חברה שנמצאת בפסגת הטכנולוגיה, העסקים, הרווחים וההערצה הכללית של אזרחי העולם. בואו ניזכר כיצד הכל התחיל
06/10/2011  |   שולמית קיסרי   |   כתבות   |   תגובות
סיפור הצלחה [צילום: AP]

כתבה זו נכתבה לפני שמונה שנים עבור ממון של ידיעות אחרונות. מאז העפילה אפל בפרט בשנתיים האחרונות לפסגת החברות המצליחות בעולם הטכנולוגי. סטיב ג'ובס שמת צעיר ושבע הצלחות ומחלות, נכנס מרגע זה לפנתיאון גאוני המחשוב והחדשנות של המאה ה-21 . נערץ, משאיר אחריו ג'ובס שמת הלילה בגיל 56, חברה שנמצאת בפסגת הטכנולוגיה, העסקים, הרווחים וההערצה הכללית של אזרחי העולם. לבעלי אייפון (ואייפד) הרבים להלן ההיסטוריה של אפל ומייסדה האגדי שהלך לעולמו:

"היום (2003), כשל"כל אחד" יש מחשב בבית קשה אולי להבין זאת. אבל בשנות ה-80 מי שהיה לו בבית מחשב מקינטוש מבית אפל, מחשב אישי הכי מתקדם וידידותי עם עכבר (המצאה חדשה) - הרגיש כמו חבר בכת של המורמים מעם. הם היו החברה' המיוחדים, הכי IN כאשר כל האחרים מלבדם הם יורמים "חנונים" ומרובעים. משתמשי מחשב-אפל, היום , כת מעריצים בעלי רגשות חזקים למחשב שלהם, מרגישים עלבון אישי נוכח העובדה כי אפל, חברה חכמה עם מוצר מתקדם נמצאת רק במקום ה- 729 מבין 1000 החברות המובילות בעולם (לפי דירוג "ביזנס וויק") הרחק מחברות המחשבים הענקיות הצועדות בקבוצת החמישים הפותחות.

1977 – אפל נרשמת כחברה
[צילום: AP]

הייתה השנה בה רשמו של השותפים ג'ובס ווזניאק את אפל כחברה. הם התלבטו זמן מה בבחירת שם. השם אפל, תפוח- ניתן לה לפי גירסה אחת כדי להעניק שם פשוט וידידותי ולפי גירסה אחרת פשוט, ישבו השותפים בחדר בלי רעיון מיוחד ואז ראו את התפוחים שהיו על השולחן. הלוגו של אפל, מתאר תפוח הנגוס בקצהו מחולק לקשת צבעים נחרט בזיכרון כלוגו זכיר במיוחד. אחראית ללוגו: חברת הפרסום מקקנה (שהייתה המפרסם של אפל עד שנת 1986).

בשנת 1977, השנה השנייה לפעילות אפל, נמכרו מחשבי אפלII בסך של 774 אלף דולר . סטיב ג'ובס וסטפן ווזניאק הכירו במהרה ביכולתם הלקויה בתחום הניהול. הם מינו יו"ר חדש בשם מייק מרקולה ונשיא בשם מייקל סקוט . ג'ובס הפך סגן יו"ר ווזניאק סגן נשיא למחקר ופיתוח. בשנת 1978 יצאה אפל בהנפקה לציבור שקנה מניות בסך 96.8 מיליון דולר והפך את ג'ובס ווזניאק הצעירים-למליונרים. באותה שנה נמכרו מחשבי אפל II בסך כולל ש 8 מיליון דולר.

1984 לא תהיה כמו "1984"
מחשב נישא תחליף ליומן אישי

הפרסומת ההיסטורית של המקינטוש שעלתה חצי מיליון דולרים, הופיעה לראשונה בטלוויזיה במהלך משחק סופר בול ב-22 לינואר 1984. על המסך הופיעו יצורים קרחים ורזים ולבושים בגדים מפוספסים של אסירי מחנות ריכוז צועדים דרך מנהרה. שומרים בקסדות מבריקות בסגנון "האח הגדול" לפי ספרו של ג'ורג אורוולף "1984", עקבו אחרי קבוצת הקרחים וכן דמותו של ה"אח הגדול", המשגיח מבעד מסך טלוויזיה ענק על כל תנועה של האזרחים הכנועים של העולם.

"האח הגדול" נואם, מאיים ומפחיד את הנתינים ואז מופיעה על המסך, בסרט הפרסומת, אישה צעירה בשורטס אדומים עם טי שירט ועליו הלוגו של מקינטוש ובידיה פטיש ענק היא מנתצת את המסך עליו נראית דמות האח הגדול והוא נעלם בתוך עשן לבן. עכשיו הופיעה הודעה על מסך הטלוויזיה בו צפו 43 מיליון אמריקנים: "ב-24 בינואר תציג חברת אפל את המקינטוש ואז תבינו מדוע שנת 1984 לא תהיה כמו "1984".

ב-16 בינואר יצאו סוף סוף לשוק המחשבים הכי משוכללים שיוצרו עד אז בתחום החמרה והתכנה-יצירת אפל: מקינטוש. כל קופסא כללה מחשב, עכבר, מקלדת, תקליטוני תכנה, ודיסקט עם הוראות בקול שליו ומרגיע המסביר למשתמש את השימוש הפשוט. מחירו היה 2,495 ש"ח , רחוק מהישג ידו של כל אחד ולמרות כל שנות ההכנות היה מוצר גדוש מגרעות. המחשב נדחה על-ידי ארגון מנהלי חברות הענק באמריקה שקבעו כי הם נצמדים רק ל-מוצרי יבמ ולא מנסים מחשב אחר. לעומתם היאפים, אנשי הגרפיקה, המולטי מדיה, המוציאים לאור של ספרים עתונים וכתבי עת התאהבו במחשב בחדש.

בינתיים יצאו לשוק שני חלקים למשתמשי המקינטוש ששפרו את הביצועים: כונן דיסקטים וזכרון גבוה יותר. שיפור זה אילץ את הקונים להוסיף עוד 1000 דולר בנוסף לעלות שכבר שילמו. סטיב ג'ובס יצא במסע יחסי ציבור וחילק מקינטוש לסלבריטיס : מיק ג'אגר, שון לנון בנם של ג'ון ויוקו , אנדי וורהול, קית הרינג, קורט וונגוט ואחרים. רק רבע מיליון משתמשים רכשו בשנת 1984 את מחשב המקינטוש- מעטמדי מול הצפי ענק. ב-31 למאי 1985 פיטר ג'ון סקאלי , מצוות המנהלים של אפל את סטיב ג'ובס היוזם ובעל המניות העיקרי מניהול החברה.

בשנת 1985 יצאה אפל לשוק עם מקינטוש II בעל תכנה חדשה, זכרון ענק יחסית, של 1 מגהבייט ומדפסת לייזר חדשנית שהפכה את ההוצאה לאור של ספרים חוברות כתבי ע ועתונים: עימוד, הדפסה, גרפיקה ל"משחק ילדים". משרדי פרסום החלו לרכוש את המקינטוש המשוכלל ומדפסת הפלאים (פייג' מייקר). בשנת 1991 יצא לשוק המקינטוש הנישא: פאואר בוק, תחליף ליומן אישי שהכניס לקופת אפל לא פחות ממיליאד דולר בשנה אחת.

אפל בסוף המילניום
בסוף אפל תנצח ותהיה הגדולה מכולם [צילום: AP]

סטיב ג'ובס חזר לעבוד באפל כמנכ"ל זמני בשנת 1997. מאז יצא לשוק מחשב חדש של אפל I MAC שנמכר בהצלחה רבה בעיקר בגלל המראה שלו ומחירו הנוח: 1000 דולר! זהו מחשב פלסטיק שקוף המוצע במבחר צבעים: טורקיז, ירוק, תכלת, אדום, כתום , סגול ושחור. שוב נחשבים בעלי האיי מק החדש כCOOL ומדליקים במיוחד. יש להם מחשב רב תפקודים פשוט לעבודה והמבצע את כל הפעולות של המחשבים האחרים עם חיבור ל-DVD ונראה טוב יותר.

בכל זאת, נמצאת עקומת המכירות של אפל בדירוג נמוך בהרבה מחברות אחרות. לשם השוואה: חברת DELL המוכרת אף היא מכשירים איכותיים ובמחירים נוחים הגיע המכירות בשנת 1999 הגיעו לסך של 18 מיליארד דולר ושל אפל לסך של 6.1 מיליארד דולר.

מעריצי אפל בטוחים שלטווח הרחוק מי שקנה מחשב אפל פעם אחת ימשיך גם בעתיד להשתמש במכשירי החברה. מערכת החינוך של ארה"ב שקנתה מחשבי אפל בסוף שנות ה-80 עדיין משתמשת במחשבים של חברה זו. מעריצי מחשבי המק על כל גירסותיו כואבים את העובדה כי אפל, שייצרה גם תכנה וגם חמרה והציעה ללקוחות מחשבים הכי מתקדמים לא השכילה לעמוד בתחרות של מחשבים אישיים מול יבמ שכבשו את השוק בתחילת שנות ה-90 (בינתיים הפסיקו ביבמ לייצר מחשבים אישיים)ודחקו את רגלי אפל שלא השכילו להתמודד מול התחרות הזו ואחרות. כאמור המקינטושאים הנאמנים סבורים כי בסוף אפל תנצח ותהיה הגדולה מכולם, גם במכירות. 2001 מחשב נייד חדש בשם: MAC POWERBOOK G4 TITANIUM יצא לשווקים בינואר 2001. המחשב הוא הנייד המהיר בעולם ועוביו הוא 2.35 ס"מ ( 1אינץ').

המייסד סטיב ג'ובס
סטיב ג'ובס. תלמיד מסוגר ולא חברותי [צילום: AP]

סטיב ג'ובס נולד בלוס אלטוס קליפורניה בשנת 1955, בעמק שרק לימים נקרא עמק הסיליקון. תלמיד מסוגר ולא חברותי, שונא ללמוד, מוקסם מטכנולוגיה. בתקופת התיכון נהג ג'ובס הצעיר ללכת, אחרי שעות הלימודים לשמוע הרצאות בחברת היולט פאקארד בפאלו אלטו ובאחד הימים צלצל לנשיא החברה וויליאם היולט כדי לבקש חלקים למכשיר שעסק בבנייתו. הוא קיבל את החלקים ואף תעסוקה לתקופת חופשת הקיץ (היו זמנים שניתן היה לדבר אישית עם מנהלי חברות....).

בתיכון, הכיר את מי שהפך בהמשך לשותפו , סטיפן ווזניאק שהיה אף הוא נער מאותו זן משוגע לטכנולוגיה. סמסטר אחד לאחר שהתחיל את לימודיו בקולג' עזב ג'ובס את הלימודים והצטרף לכת הארי קרישנה והתעניין בכתות אחרות. הוא קיבל עבודה באטארי חברה מצליחה של התקופה שייצרה משחקי טלוויזיה. לאחר שחסך סכום כסף נסע לטיול בהודו והסתובב שם שנה וחפש את עצמו. באותם שנים בהם שוטט ג'ובס במזרח, עסק סטיפן ווזניאק, החבר מהתיכון בלימודים באוניברסיטה של קולורדו ואחריה באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. הוא התמחה בתוכנה והתקבל לעבודה בחברת היולט פאקארד. בבית עסק בבניית מחשב קטן. ג'ובס חזר מהודו הלך לבקר את החבר סטיפן ווזניאק. מול המחשב הקטן שבנה החל ווזניאק החל ג'ובס לפתח את החזון הענקי.

השנה הייתה 1976. מספר רוכשי מחשבים אישיים בארה"ב (לא כולל את המחשבים הגדולים העסקיים והמדעיים שהיו כבר בשימוש, אף הם בכמות מאד מוגבלת) הגיע בסך-הכל ל-70 אלף בני אדם שהיו בעלי עסקים קטנים או חובבי מחשבים שהחזיקו מחשב בבית ומימנו אותו במשותף בין חובבים אחדים. המחירים נעו בין 1,000 דולר לחובבים מיעוטי יכולת ועד 20 אלך דולר לבעל עסק שיכול להשקיע. המחשבים היקרים היו של: יבמ, וונג, היולט פאקארד ודאטה פוינט.

סטיב ג'ובס צפה את הפוטנציאל של המוני בני אדם שהיו רוצים מחשב נוח למשתמש עם יותר פעולות ותפקודים ובמחיר הרבה יותר זול.

שני הצעירים חיפשו ללא הצלחה מימון להקמת חברה. הם מכרו מכונית המיניבוס פולקסוואגן של ג'ובס ואת מחשב היולט פאקארד של ווזניאק והגיעו לסכום המגוחך של 1,300 דולר. הם קנו באשראי חלקים בסך של 10 אלפים דולר. ותכננו את אפל II מחשב אישי חדיש. מחשבי אפל II שיצאו לשוק באותה שנה נמכרו בסכום כולל של 200 אלף דולר עם רווח נקי של 20%.

מי העתיק ממי: אפל מזירוקס או מיקרוספט מאפל?
ביל גייטס. הואשם בגניבת 'חלונות' מאפל [צילום: AP]

סטיב ג'ובס הילד הנורא של הענף וביל גייטס הבעלים של מיקרוסופט, ילידי אותה שנה נפגשו וקיימו קשרי עבודה ועסקים. בשלב מסוים האשים סטיב ג'ובס את ביל גייטס כי גנב את רעיון ה"חלונות" מאפל. ביל גייטס ענה: "אתה טועה סטיב, זה כאילו לשנינו יש שכן עשיר ששמו זירוקס ואתה פורץ לביתו כדי לגנוב את מקלט טלוויזיה. כשאתה נכנס אתה מגלה כי אני כבר שם ואתה אומר: זה לא הוגן רציתי לגנוב את המכשיר לפניך...."

בתקופת פיתוח המקינטוש עבדו על הנושא שתי החברות בשיתוף פעולה. בשנות ה- 80 היו ביל גייטס וסטיב ג'ובס בעלי מוניטין שווה בענף ובמדיה בהמשך זכה גייטס בכל העולמות הוא היה עקבי יותר בעל ידע טכנולוגי גדול יותר ואיש עסקים מבריק יותר. ביל גייטס נמנה תמיד על מעריציו של ג'ובס!.


מקינטוש
הבייבי המוצלח - מקינטוש [צילום: AP]

במקביל המשיך ג'ף רסקין, שהחל לעבוד עם ג'ובס ווזניאק במחסן הראשון של החברה בלוס אלטו והיה העובד מס 31 באפל בשנתה הראשונה -לפתח את הבייבי המוצלח שלו: מקינטוש. אליו הצטרף אנדי הרצפלד מתכנת מוכשר שייצר מושגים חדשים בתוכנה.

המקינטוש היה בעל מנוע חזק יותר, עם כונן של סוני ודיסקט גדול, מבחר פונטים (גופנים), הכל בשליטת העכבר ועוד תכונות שהיום נראות מובנות מאליהן אבל אז היו מהפכה במחשב אישי.

דמות של "מיסטר מקינטוש" הופיעה מפעם לפעם על המסך ומנפנפת לשלום כשיא התחכום והחביבות. מהנדסי אפל היו סבורים כי המקינטוש ייצר לשוק זמן קצר לאחד הביקור הגורלי בזירוקס אך הפיתוח והבעיות שצצו מדי פעם האריכו את משך תקופת הבנייה של המחשב בחדש לעוד שלש שנים. הצוות עבד מסביב לשעון בהתלהבות עצומה.

סטיב ג'ובס, קצר רוח לסיום הפרויקט יזם נופשוני גיבוש לצוות שהיה יוצא יחד לסופי שבוע במלונות באזור החוף של מונטריי או כרמל בקליפורניה. סופי השבוע הוקדשו לדיונים והרצאות וכן בילויים שכללו הופעות של להקות רוק, הדלקת מדורות על החוף ושחיה בערום. ג'ובס ניצל את ההזדמנות להטיף לעובדים להצטיין עוד יותר. הוא הבהיר להם כי המכירה היא הדבר החשוב ביותר והיא מטרת העל של כל פרויקט, מוצלח ככל שיהיה.

תגליות בתחום המחשב האישי
ג'ובס בתחילת דרכו [צילום: AP]

במרוצת שנות ה- 70 גילו מדענים מקבוצת parc של חברת זירוקס בפאלו אלטו תגליות ופיתוחים ששינו למעשה את עתידו של המחשב האישי ואפשרויות השימוש שלו.כיוון החידושים היה ביצירת גרפיקה על מסך המחשב שהפך למשטח עבודה עם דפים "מתגלגלים" ברצף כאילו היה המסך שולחן עבודה. המדענים השתמשו בזכרון (הכבד למדי של המחשב בזמון ההוא) כדי לתת למחשב פקודות עבודה. אלן קיי ממדעני זירוקס היה המפתח של "חלונות" בגירסה הראשונית שנעזרה בהמצאה המהפכנית מכולם המצאת "העכבר" של דוגלאס אנגלברט.

העכבר עשה סדר על הדף והזיז ממקומם את האייקונים השונים,פתח קבצים ושמר בזכרון פעולות שונות על-ידי לחיצות. בביקור של 8 מהנדסי אפל באולם התצוגה של פרויקט parc של חברת זירוקס (חברת זירוקס לא הצליחה למכור את הרעיונות שלה ליצרני מחשבים של אותה תקופה) הוצגו לפניהם כל הרעיונות פרי מוחם הקודח של קיי ואנגלברט ועוד עשרות חוקרים של זירוקס.

עיניהם הבוחנות של ג'ובס וששה מחבריו קלטו כהרף עין את הגילויים שהופיעו מולם והם הלכו הביתה למפעל אפל כדי ליישם, עם עוד פיתוחים ושכלולים את מחשבי אפל הבאים. המחשב המצליח הבא של אפל נקרא בשם ליסה על שם בתו של אחד ממהנדסי הצוות או, יש אומרים על שם בתו של ג'ובס שאף שמה - ליסה. ליסה יצאה לשוק עם אפשרויות מלוטשות ועכבר משוכלל עוד יותר ממה שראו וגנבו מהנדסי אפל אצל גאוני זירוקס.

תאריך:  06/10/2011   |   עודכן:  06/10/2011
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפור הולדתה של APPLE
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בליסימה
6/10/11 13:14
2
רונן גולדשטיין
8/10/11 21:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדברי הימים של הקולינריה הישראלית שמור מקום של כבוד לשורת מסעדות, שאומנם כבר הלכו לעולמן, אבל היו אלה שסללו לה את הדרך ושהטביעו עליה את חותמן. השפים שלהן היו עלומי-שם ולא נמנו עם הסלבריטיס נוסח היום, אבל הארוחות שבישלו שמו בכיס הקטן את אלה המוצעות במסעדות הצמרת העכשוויות. הן לא היו פלצניות, ומאחורי התפריט שלהן לא הסתתרו שמות מפוצצים, שבינם לבין המוגש בצלחת אין שום דבר משותף. כולן התאפיינו בייחודיותן ומהן ינקו מסעדות העילית של היום את תורת הבישול שלהן.
06/10/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
צרכן התקשורת הישראלי מכיר היטב את רני רהב, יודע מיהו אייל ארד, ואולי עוד כמה יועצי תקשורת בולטים. אבל ספק אם הוא מזהה את השם צ'רלי לוין, או שמע על חברת הייעוץ התקשורתי והאסטרטגי שלו, Lone Star. מי שמכירים היטב את האיש והחברה הם בעיקר הכתבים הזרים המוצבים בארץ, ולא פחות מכך פוליטיקאים, משמעון פרס ומטה, הנעזרים בשירותיו מדי פעם כדי להגיע לתקשורת העולמית.
06/10/2011  |  רפי מן  |   כתבות
שלחתי ל-120 חברי הכנסת את המכתב הצנוע הבא:
05/10/2011  |  אהרון שחר  |   כתבות
צום יום הכיפורים הקרב ובא, טומן בחובו לא רק סבל פיזי, אלא גם פגיעה ממשית בשיניים.
05/10/2011  |  ד"ר רונן בורדובסקי  |   כתבות
במידה ועברתן את התאריך והלידה אינה נראית באופק, להלן מספר שיטות שיכולות לעזור ולסייע להתחלה:
05/10/2011  |  טלי כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il