|   15:07:40
דלג
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

שיקולים מקצועיים טהורים

נמשכת פארסת הנהלת רשות השידור בוועדת הביקורת של הכנסת. והפעם: "שיטפון של תלונות" על סבב חילופים דרקוני של עיתונאי קול-ישראל, טענות למינויים פסולים ו"שלטון פחד"
11/01/2012  |   אורן פרסיקו   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
יאיר קורן, מנהל חטיבת החדשות (רשת ב') הנכנס של קול-ישראל [צילום: אהוד שטמלר]

הפחד הוא גורם מרכזי
ח"כ איתן כבל המשיך את דברי בר-און ודיבר על "שלטון הפחד" הקיים לדבריו כיום ברשות השידור. "כשאתה מדבר עם כתבים ומנסה לברר מה קורה ברשות השידור", אמר כבל, "הפחד הוא גורם מרכזי בהתנהלות, וזה דבר בלתי נסבל. אנשים מפחדים לדבר, זה פשוט לא ייאמן איזה פחד מתקיים בתוך המקום הזה

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, הודיע היום כי משרדו יעקוב אחר טענות בנוגע לתקינות המכרזים ברשות השידור. חששות לאי-תקינות של המכרזים הועלו הבוקר בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת וכן מתלונות נפרדות שהגיעו למשרדו.

הבוקר המשיכה הוועדה, בראשות ח"כ רוני בר-און, לעקוב אחר יישום דוח המבקר האחרון על רשות השידור. הדיון עסק בעיקר בסבב הכתבים שנערך בשבוע שעבר ברשת ב'. "אני נמצא בסוג של מבוכה, שלא לומר אפילו מפח נפש", אמר ח"כ בר-און בפתח הדיון. לדבריו, בעוד ההנהלה הנוכחית מתקנת במרץ את מחדלי ההנהלה הקודמת ומחליפה מינויים בפועל במינויים שנבחרו במכרזים, "אני מתרשם ששכרנו יוצא בהפסדנו". ח"כ בר-און פנה למנכ"ל הרשות, יוני בן-מנחם, ולמנהל הרדיו, מיקי מירו, ואמר להם כי הוא מקבל "שיטפון של תלונות על כך שהמינויים שלכם הם מינויים שלפחות למראית עין אין הדעת סובלת אותם".

לפי יו"ר הוועדה, גורמים שונים מסרו לו כי הובטח לכתבים בקול-ישראל ש"לא יהיה מצב שכתב יקבל תחום שאינו רוצה בו". בכל זאת, שבוע ימים לאחר שמונה מנהל רשת ב' החדש, יאיר קורן, קיבלו תשעה כתבים הודעה על העברתם לתפקיד חדש, כאשר "הרוב המכריע מבין התשעה לא היו מעוניינים בתפקיד שנשלחו לעשות". עוד טען בר-און כי ההודעה נמסרה לכתבים בשעות הערב של ה-2 בדצמבר, ומועד תחולתה היה למחרת בבוקר. "איך כתב שמנהל דסק זז מרגע לרגע, בלי חפיפה, בלי להכשיר?", תהה בר-און. בתגובה טען קורן כי מעולם לא הובטח לכתבים שלא ימונו לתפקיד בניגוד לרצונם.

בר-און ביקר גם את נוסח ההודעה שקיבל כל אחד מהכתבים ממנהל הרדיו החדש. בהודעה נאמר כי "הנהלת הרדיו שקלה את מכלול הנסיבות, לרבות עמדתו של הכתב", בטרם החליטה על השיבוץ. "אף עמדה של אף כתב מכל מה שאני העליתי לא נשקלה", הדגיש בר-און. לדבריו, עולה מהמהלך "ניסיון לקבוע עובדות בשטח". בר-און אף העריך כי המהלך נועד לייצר "סוג של אינטימידציה או איום" כלפי יתר העובדים בקול-ישראל. כאילו נאמר להם, "דעו לכם שמהיום אלו כללי המשחק, ומי שלא יתנהל כפי שאנחנו מצפים שיתנהל, אחת דינו".

ח"כ איתן כבל המשיך את דברי בר-און ודיבר על "שלטון הפחד" הקיים לדבריו כיום ברשות השידור. "כשאתה מדבר עם כתבים ומנסה לברר מה קורה ברשות השידור", אמר כבל, "הפחד הוא גורם מרכזי בהתנהלות, וזה דבר בלתי נסבל. אנשים מפחדים לדבר, זה פשוט לא ייאמן איזה פחד מתקיים בתוך המקום הזה".

"אני לא יודע על איזה אווירת פחד מדברים. אין לי מושג קל שבקלות", אמר בתגובה יוסי הדר, מזכיר המערכת החדש של רשת ב'. "בדיקטטורות המנהיגים אף פעם לא יודעים מה קורה", השיב לו ח"כ כבל.

נציגי אגודות העיתונים תקפו אף הם את התנהלות רשות השידור. מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב, יוסי בר-מוחא, טען כי בכל אחד מהמכרזים האחרונים נבחר המועמד באותה הדרך: "מנהל הרדיו קם, מציג את המינוי הראוי לכאורה, אומר, 'זה המינוי וזה האיש', וראה זה פלא, כולם מצביעים פה אחד סביב המינוי הזה".

בר-מוחא התייחס ספציפית למינוי מנהל רשת א' ולהעברתה מתפקידה של המנהלת הקודמת, צגה מלקו, יוצאת אתיופיה היחידה שכיהנה בתפקיד ניהולי ברשות. לדברי בר-מוחא, המהלך כלפיה היה "גזעני באופן ברור ביותר". בתגובה אמר בן-מנחם כי אין שחר לדברים. "עוד כשהייתי מנהל הרדיו טיפלתי בבעיותיה האישיות", אמר. "מי שקידם אותה לראש מדור לאמהרית הייתי אני".

בשלב זה פנה בן-מנחם למלקו, שנכחה בדיון, ואמר לה: "נכון, צגה? את יכולה להגיד כן". בר-און הבהיר לה כי היא אינה בחקירה ואינה מחויבת לענות. בן-מנחם המשיך בדבריו והדגיש כי ברשות מגנים בתוקף כל תופעה של גזענות. "אני חושב שצגה זכתה לקידום בגלל היותה אתיופית", הדגיש בן-מנחם, והביא את מלקו לנענע את ראשה בשלילה. "אני מתקוממת על האמירה של המנכ"ל יוני", אמרה בהמשך הדיון. "אני 23 שנה בקול-ישראל, אני מגיל 16 בישראל, יש לי תואר ראשון, יש לי תואר שני, אני פה בגלל המקצועיות שלי, לא בגלל המוצא שלי".

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, טען בפני חברי הוועדה כי רבים מהמינויים אכן ראויים. "הבעיה היא הדרך, השיטה", טען, שיטה שבה ידוע מראש מי ייבחר. כדוגמה סיפר כיצד היה יכול לדעת שיוסי הדר יזכה במכרז לבחירת מזכיר המערכת של רשת ב'. סבב המינויים ברשת, אמר זקן, התבצע יומיים לפני שנערך המכרז. להדר מינו מחליף, ואילו הוא עצמו לא קיבל שום תפקיד חדש ברשת ב'. "היה ברור לחלוטין שמייעדים אותו לתפקיד הזה [מזכיר המערכת]", אמר זקן, והדגיש שוב כי הדר הוא מינוי ראוי לתפקיד.

זקן אישר כי רוב הכתבים שקיבלו תפקיד חדש בסבב אינם מרוצים מהשינוי, וסיפר בהקשר זה "קוריוז" על אודות כתב הכנסת לשעבר, רן בנימיני. לפי זקן, לפני כמה חודשים, כאשר הודיעו לבנימיני כי מעתה והלאה יחדל להגיש את יומני החדשות, נאמר לו על-ידי מנהל הרדיו כי אחת הסיבות היא ש"הוא לא מבין בכלכלה". בשבוע שעבר הועבר בנימיני מתפקידו ככתב הכנסת והחל לסקר את התחום הכלכלי.

ח"כ ציפי חוטובלי סיפרה כי כתב הכנסת החדש של רשת ב', אופיר ברק, הציג את עצמו בפניה במלים הבאות: "אני הכתב החדש של הכנסת בעל כורחו". "איזה מוטיבציה יש לכתב כזה לעבוד פה?", שאלה.

קורן, מנהל רשת ב', טען כי "השיקולים [בנוגע לסבב המינויים] היו מקצועיים טהורים". לדבריו, לא היה אף עיתונאי בעל ידע בכלכלה לצורך השיבוץ בתפקיד הכתב הכלכלי. "זכותנו להחליף תחומים", הוסיף. ח"כ נחמן שי התייחס להעברת בנימיני מתפקידו והעלה את האפשרות שההנהלה הנוכחית ניסתה "להסתיר הזזה אחת על-ידי הנעה של כתבים". מנכ"ל הרשות יוני בן-מנחם התפרץ לדבריו ושאל: "פירגן לך הרבה?".

העיתונאי לשעבר חיים זיסוביץ', ששימש, לדבריו, נציג אגודת העיתונאים בכל המכרזים הללו, למעט המכרז למזכיר המערכת ברשת ב', העיד על המתרחש בוועדת המכרזים. "הליך הבחירה", אמר, "הוא כזה: לאחר ששמענו את כל המועמדים בזה אחר זה, מתחיל דיון פנימי קצר מאוד. מנהל הרדיו אומר את דעתו ומחווה את דעתו, מי ראוי מכל אלה שבאו ומי איננו ראוי, ומה שקורה הוא תמיד שהיו"ר ומנכ"ל רשות השידור מצטרפים לדעתו של מנהל הרדיו. לפעמים המנכ"ל תורם את דעתו כדי לחזק את דעתו של מנהל הרדיו. שתי חברות הוועד המנהל שהיו שם אפילו לא חיוו את דעתן, אלא הצביעו כפי ששלושת חברי ההנהלה הצביעו. אנחנו חיווינו את דעתנו וזהו, אז התקיימה הצבעה".

לדברי זיסוביץ', הדיון של ועדת המכרזים בנוגע לתפקיד מנהל רשת א', כולל קבלת ארבעת המועמדים, שמיעת טענותיהם, הדיון שלאחר מכן וההכרעה, ארך בין חצי שעה לארבעים דקות.

מנכ"ל הרשות בן-מנחם הגדיר את הטענות על מכרזים תפורים כ"תיאוריית קונספירציה". לדבריו, תיאוריה זו "נובעת ממחנאות וסכסוכים פנימיים" ברשות השידור. "ברגע שנבחר מועמד שהוא לא לרוחם של אותו מחנה או של אגודות העיתונאים, אז מיד הם קופצים שזה מכור ותפור מראש, אבל ברגע שזה לרוחם אז זה בסדר", אמר.

"איזה מלחמות יש למר זיסוביץ' ברשות השידור?", תהה היו"ר בר-און. "מה הוא שייך?". זיסוביץ', יש לציין, אינו עובד ברשות השידור זה שנים ארוכות.

"שייך ועוד איך", השיב בן-מנחם, אבל סירב לפרט. "לצערי הרב", הוסיף, "לפעמים נעשה פה שימוש גם בפוליטיקאים כדי לנגח את הנהלת רשות השידור ומוסדותיה. לנו אין מה להסתיר. המכרזים האלו שקופים, יש פרוטוקולים".

מנהל הרדיו מירו הדגיש כי כל המינויים נעשו "לפי הנוהל של רשות השידור". לפי מירו, "נערכו דיונים עם כל הכתבים, דיונים ענייניים, ולא נעשה שום דבר בהינף יום אחד, וכל הניסיון לצייר את זה כך הוא פשוט לא נכון".

עוד טען מירו כי יש טעם לפגם בעצם ההתעסקות של הוועדה בחילופי כתבים ברשת ב'. "אתם מתערבים פה בזכות הניהול שקיבלתי כדין", אמר. "יש לי זכות ניהול, ואתם צריכים לתת לנו לנהל. לא יעלה על הדעת שתהיה פה התערבות כל הזמן, שלדעתי עוברת את גבול המידתיות והציבוריות".

לגופו של עניין טען מירו כי הוא בא לדיון "עם ידיים קשורות", שכן להבדיל מזיסוביץ', הוא מתכוון לכבד את ההתחייבות שלקח על עצמו כחבר בוועדת המכרזים שלא לפרט את נהלי הבחירה בוועדה. יחד עם זאת, הכחיש את טענת זיסוביץ' כי בכל המכרזים פועלים נציגי הרשות כאיש אחד. "נעשה דיון רציני ועמוק בתוך ועדת המכרזים, ולפעמים יש מחלוקות", אמר מירו.

"האם היה מקרה שאחד אמר, אני בוחר ראובן, השני אמר שמעון, והשלישי לוי?", שאל בר-און.

"היו", השיב מירו.

"יש פרוטוקולים שיוכיחו את זה?", הקשה בר-און.

בשלב זה הרים מירו את ידיו ואמר: "זה... אני אמרתי לך...". בר-און הדגיש בפניו כי הפרוטוקול אינו קורא תנועות ידיים וביקש לדעת מה פשר הרמת ידיו אל על. מירו השיב כי המחלוקות בין נציגי רשות השידור אכן יופיעו בפרוטוקולים. "יש ויכוחים כמו בכל מקום שמכבד את עצמו", אמר מירו.

רשימות קשורות:

- הרפורמה ברשות השידור על קצה המזלג
- זכות הציבור לדעת?
- גולן זוהר נ' או.אר.אס משאבי אנוש בע"מ ואח
- ימים יגידו
- לזכר שמואל אלמוג, המנכ"ל הראשון של רשות השידור

תאריך:  11/01/2012   |   עודכן:  11/01/2012
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיקולים מקצועיים טהורים
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
11/01/12 11:51
2
יוס78
11/01/12 12:53
 
יש
11/01/12 18:47
3
ע_הראל
11/01/12 16:46
4
קורןנאוה טבריה
12/01/12 08:25
 
אברהם חטף פתח
12/01/12 22:45
5
קורןנאוה טבריה
12/01/12 08:34
6
אברהם מערב השומרו
12/01/12 09:21
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פאריס של תחילת המאה שעברה הייתה הרחם, בית היוצר לכל התנועות החדשות באמנות. תנועות שביטלו את כל מה שהיה קודם, והציבו רף חדש וגבוה לאמנים. לא כולם נסחפו בזרמי הקוביזם, המופשט, הפוטוריזם והפוביזם. גם אם ניכר חותמם על היתר. כך קבוצת הציירים היהודים שהתמקמו במונמרטר, רובע האמנים אז, שחלקם הגדול הגיעו לפאריס מרוסיה, עם הרקע העשיר שלהם משם, שהיה טבוע באימפרסיוניזם. (במוזיאון לאמנות רוסית שליד תיאטרון רמת גן יש אוסף ציורים המדגים את מיטב הציירים היהודים מאודסה של תחילת המאה שעברה).
10/01/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
השופט: בנימין ארבל, בית המשפט המחוזי בנצרת
10/01/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
"הסכם המיליון", הכריזה אתמול הכותרת הראשית של ידיעות אחרונות. על הכוונת: ההסכם שנחתם עם ש', עד המדינה בפרשת הולילנד, שבה מעורב גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. "כמה משתלם להעיד נגד ראש ממשלה לשעבר?", נשאל בכותרת המשנה, והתשובה סופקה מיד: "יותר מ-11 אלף שקל בחודש לשנים הקרובות, כמיליון סך-הכל".
10/01/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בהתחשב בעובדה שבגופנו יש עשרות אלפי חלבונים שונים, הבנויים משרשרות חומצות אמינו בנות אלפי יחידות, אפשר להגיד ששיעור הטעויות נמוך מאוד. ובכל זאת, מדי פעם, מסתננת פיסת חומר זר לתוך קו הייצור של מפעל החלבונים בריבוזום, ונכנסת
10/01/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
מאז שפקדנו לאחרונה את "מרתה" התל אביבית (רחוב אבן גבירול 26), חלפו, אומנם, כבר שלוש שנים תמימות, אבל זו הותירה בנו זיכרונות נעימים מהאירוח בה, ועל כן החלטנו לשוב ולתהות על קנקנה.
09/01/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
פוליטיקאי הוא תמיד היה   /  אורן פרסיקו
אז איך כל הפאזל הזה מסתדר   /  אורן פרסיקו
עיתונאית נולדה   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il