|   15:07:40
דלג
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

"המצב האנושי" של העיתונות

העיתונאים הישראלים הם פוליטיקאים בפוטנציה וכך, יותר משהציבור היה כמרקחה עם הודעתו של יאיר לפיד על כניסתו לזירה הפוליטית, הייתה זאת התקשורת שהוציאה את העניין ממימדיו האמיתיים
15/01/2012  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
יאיר לפיד. התקווה הלבנה של השמאל המתון [צילום: פלאש 90]

קפץ לבאר העכורה
עוזב אדם את מקום עבודתו על שלל כיבודיו, פושט בגדיו וקופץ לבאר עכורה מתוך רצון לשרת את עמו. כך אני רואה כל מי שמתנדב להיכנס לזירה הפוליטית המעשית. כל מי שאוהב את עמו ומדינתו מבין, שהעגלה הציונית כבדה מאוד

יותר משהציבור היה כמרקחה עם הודעתו של יאיר לפיד על כניסתו לזירה הפוליטית, הייתה זאת התקשורת שהוציאה את העניין ממימדיו האמיתיים. לטעמי, חדשות ערוץ 2 היו צריכים לפתוח את המהדורה הראשונה לאחר ההודעה דווקא עם חוק חינוך חינם מגיל 3 שאושר בממשלה, לאחר עשרות שנים של דשדוש בנושא. הנה בשורה אמיתית, קונקרטית, הנוגעת לכולנו. היא נוגעת גם לערוץ 2 שהיה אולפן הבית של מובילי המחאה החברתית בקיץ. מה קרה יונית, רוזה לוקסמבורג בוחלת בקטנות היום יום? נדמה לי שגם לפיד עצמו היה שמח בידיעה חינוכית כזאת. גם מראית העין - של מערכת שלפיד היה בשר מבשרה - חשובה.

אבל דווקא התגובה הצפויה של ערוץ 2, דומה מאוד לזו של ידיעות אחרונות מצביעה על מה שאני טוען זמן רב: העיתונות הישראלית היא עיתונות פוליטית לכל דבר ועניין; היא מפלגה שאיש לא בחר בה, והעיתונאים בה הם פוליטיקאים בפוטנציה. חלקם סמויים וחלקם גלויים. גם אם אינם משתתפים במשחק הפוליטי ה"רגיל", הם מתנהגים, מדברים, מפרשים ומשדרים כפוליטיקאים לכל דבר ועניין. זה מתבטא לא רק בדעותיהם הישירות אלא גם בשאלות שהם מציבים בפני בני שיחם בראיונות ולמעשה בעצם בחירת הנושאים והמרואיינים. הכול פוליטי.

מדובר במרכיב יסוד במה שמכונה "המצב האנושי" - האדם יצור פוליטי. הזכרתי פעמים רבות את האמירה של הפילוסוף גדאמר, לפיה המחשבה שהאדם יכול להתנתק מדעותיו הקדומות ומשיפוטיו המוקדמים בבואו לבחון תופעה - היא עצמה דעה קדומה. אדם לא יכול להיות מה שהוא לא. מכסימום, אפשר לבקש הגינות, מצרך יקר במחוזותינו. קשה לראות, למשל, את אמנון אברמוביץ עיתונאי בלבד. התוכלו להצביע על פרשנות שלו שאינה נובעת מהשקפת עולמו הפוליטית? אפילו רצונו להכתיר מייד את לפיד לראשות הממשלה אינה רק פרגון (או שמא: חנופה?) מקצועי, אלא מגיעה ממקום פוליטי.

טעמי, אין בכך פסול כל זמן שאנחנו לא מיתממים וטוענים שמדובר באנשים שאין כל קשר בין עבודתם העיתונאית לבין עמדותיהם הפוליטיות. לעיתונות ולספרות העברית יש מסורת ארוכת שנים לפיה הכותב - הסופר והמשורר, העיתונאי והמסאי - ממשיכים את התפקיד העתיק של ה"צופה לבית ישראל" (יחזקאל, פרקים ג' ו-לג), זה שעומד על מגדל השמירה וצופה למרחוק כדי להזהיר את העם מפני פורענות המתרגשת עליו ח"ו. הבעיה היא שבעשורים האחרונים הפכה העיתונות לצופה חד כיוונית החוזרת באופן כפייתי על אזהרות מסוימות מבלי לראות את התמונה הכללית ומבלי להיות רפלקטיבית ביחס לביקורת פנימית על צפייתה זו.

לכן דרוש איזון באולפנים - לא איזון ברמת ה"אובייקטיביות" של המגיש או השדרן, אלא איזון פרסונלי: לצד הנוכחיים, יש למנות פרשנים, מגישים ושדרנים אחרים, בעלי השקפת עולם שמרנית (ימין, דתיים, ליכוד, חרדים וכו'), שגם אם היא נפוצה בציבור הרחב, הרי שהיא חסרה מאוד בתקשורת.

ובכל זאת, אני לא מתכוון לשפוך אש וגפרית על יאיר לפיד, הגם שזה הפך לספורט לאומי בקרב רבים רבים. מדוע שאעשה כן? עוזב אדם את מקום עבודתו על שלל כיבודיו, פושט בגדיו וקופץ לבאר עכורה מתוך רצון לשרת את עמו. כך אני רואה כל מי שמתנדב להיכנס לזירה הפוליטית המעשית. כל מי שאוהב את עמו ומדינתו מבין, שהעגלה הציונית כבדה מאוד, וככל שנוקף הזמן הולך וכבד יותר המשא. משום כך, דרושים מתנדבים רבים מכל השבטים הישראלים כדי לסחוב את העגלה של כולנו.

למרות קבלת הפנים הדי צפויה בידיעות אחרונות (נשמה טובה הכותבת בעיתון גדול שאינו "ישראל היום" שלחה אליי מסרון שבו שאלה, האם אכתוב על ה"לפידיתון"...) ותקוותם למהפך פוליטי, לפיד מאיים בעיקר על מפלגות השמאל המתון - קדימה והעבודה. "המרכז" המדובר נמצא בדמיונם של יועצים אסטרטגיים ועיתונאים, אלא אם נכליל תחת כנפי המרכז כשמונים אחוזים מאזרחי ישראל. זה לא רציני. נכון הוא שיש רבים בציבור המצהירים בסקרים שלא החליטו. אז מה? זה לא הופך אותם ל"מרכז". התלבטות היא דרך מקובלת גם בקרב אלה שענו בחיוב לשאלות הסוקרים.

אגב, מי שמסכן את המחנה השמרני יותר מאחרים, הוא אריה דרעי שמועמדותו עלולה להטעות אנשים לתת לו את קולם ובכך לעזור לשמאל להשיג את שובר השוויון המיוחל. חשוב לזכור את אחריותו של דרעי להסכמי אוסלו. ועוד דבר חשוב לזכור ביחס לדרעי: חיים רמון. בחרת דרעי - קיבלת רמון...

דווקא לפיד, שנתפס כתקווה הלבנה של השמאל המתון נראה פתוח הרבה יותר ממצביעיו הפוטנציאליים לדעות המחנה השמרני, מוכן ללמוד ללא התנשאות גם מאחרים ובעיקר לא מגיע ממקום של עימות ושנאה. בהיסטוריה המקראית התקיימו שני מודלים עיקריים לפתרון סכסוכים אזוריים: דוד ושלמה, אב ובנו. בעוד שהג'ינג'י מבית לחם בחר לכסח לאויביו את הצורה וכך השליט שקט אזורי - שלמה בנו הבין שלוחם גדול הוא לא; למה להילחם אם אפשר להתחתן עם כולם? לאור כמות החברים של לפיד בכל המגזרים, עושה רושם שהוא משתייך לזן השני. מבחינה זאת, לאחר הבחירות ושיכוך הסערות, לפיד יוכל בהחלט להצטרף לקואליציה בראשות נתניהו. גם שלי יחימוביץ. הייתי אומר גם קדימה, אבל זה תלוי בראש.

ואם כבר הזכרנו את עיתון הבית שלו, כדאי ללפיד לברוח כמו מאש מפרשניות כסימה - הזועמת - קדמון. עם סנגורים כאלה, לא צריך אויבים...

ר' אלעזר הקפר לימד במסכת אבות "החיים לידון, לידע, להודיע ולהיוודע". הרב קוק האב פירש את דבריו כמכוונים לקיום האנושי, לפיו האדם הוא דעת, כלומר סך כל ידיעותיו הגבוהות והנמוכות. מקרה לפיד הביא לדיון הציבורי גם את התובנה שהאדם הוא סך כל הדימויים שלו - הן הפנימיים שבאמצעותם הוא בוחן את עצמו, והן החיצוניים שבאמצעותם החברה בוחנת אותו. במקרה של הפוליטיקאי מדובר גם באופן ההתקבלות של הדימוי הציבורי שלו.

זה נכס חשוב משום שסביב הדימוי - ולא סביב האדם שרובנו לא מכירים באופן אישי - נאסף הציבור כדי לבחור במי שיוביל. הדברים הללו מחייבים להיזהר מאופן התייחסות כזה אל המציאות, בעיקר בעידן של תוכניות "מציאות" פיקטיביות, שבהם הדימוי החיצוני נתפס כמדד העיקרי.

פורסם בטור השבועי בעיתון 'ישראל היום' (13.1.2012)
תאריך:  15/01/2012   |   עודכן:  15/01/2012
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חיים רמון   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"המצב האנושי" של העיתונות
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
15/01/12 18:15
2
אהוד פרלסמן
16/01/12 00:56
 
אנה מירושלים
16/01/12 18:23
 
דרור אידר
16/01/12 21:55
 
זה העיקרון הפיטרי
17/02/12 09:09
3
איש אחד (ע.ו
16/01/12 04:01
4
פו
17/01/12 01:30
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במדינה ברוכת כישרונות, הצליח ליברמן לעמוד בהישג הנדיר של איסוף כמה וכמה לא ראויים ולא ראויות למפלגה אחת. לא שבישראל ביתנו אין אף ח"כ ראוי, אבל שוב ושוב האנשים שאביגדור ליברמן בחר באופן אישי, מיקם ברשימה באופן אישי והם משרתים במפלגה שמטרתה היחידה היא לשרת אותו באופן אישי, שוב ושוב הם מתבררים כבלתי ראויים.
15/01/2012  |  עמיר סגל  |   מאמרים
להיות ראש ממשלה, בישראל, קצת יומרני לעיתונאי מוטה.
15/01/2012  |  חנן וייס  |   מאמרים
מה משותף למילים: 'חוצפה', 'דווקא', 'כשר' ? ומהי המילה הנפוצה ביותר בעולם? - את התשובות לשאלות אלה ואחרות (הנוגעות לשפה העברית) ניתן למצוא בתערוכת חווייתית מיוחדת במינה המוצגת בבית התפוצות בגלריה החדשה למשפחה: א-ב-גע-דע: יוצאים להרפתקה בארץ המילים.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - הכל בגלל חזיר אחד, מחסלים, אויב הטוב, חצי משרה, נפעם ופה גדול
15/01/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ברשימה זו נדון באפשרויות של עסקים חדשים לממן את הקמתם ואת הפעילות שלהם לפני שהעסק מתחיל להכניס כסף תזרימי או הכנסות משמעותיות שיכולות לתמוך בהוצאות הרבות בשלבים הראשונים.
15/01/2012  |  ירון כהן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות/מפלגות  /  מי ומי  
"אביבה התנגדה, אבל בסוף נעניתי לשלי"  /  עידן יוסף
יאיר מראיין את שלי  /  מחלקה ראשונה
החוק יתייחס אחרת להתפלגות סיעות  /  עידן יוסף
אז למה לכם פוליטיקה עכשיו?  /  שרון נריה בר-און
צר עליך, נועם שליט  /  חן בן אליהו
יאיר לפיד מקטר על השחיתות  /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il