|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

יצירתיות בבג"ץ: 'אמת לשעתה'

המצאת ה'אמת לשעתה', שחילצה את אילנה דיין מלתת את הדין על הכפשת קצין צה"ל, לא עמדה לזכות מתיישבי מיגרון, שזכותם להגנת 'אמת לשעתה' גדולה ומוסרית פי כמה וכמה מזו של דיין
15/02/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף   |   תגובות
בג"ץ. יצירתי ביותר... [צילום: פלאש 90]

שקרים ועלילות כאמת
פעם, בתקופה הנאיבית של מדינת ישראל, היה יעדו של הדיווח התקשורתי, להציג אמת ללא כחל ושרק, ללא קומבינות ושטיקים וטריקים. אמת לאמיתה. היום מותר להכפיש באמצעות שקרים ועלילות, בתנאי שהיו אלה אמת לשעתה. איך לא חשבו על זה קודם?

איתמר לוין
העליון: אמת לשעתה היא הגנה מפני לשון הרע

הלכה חדשה יצאה מבית מדרשו של הבג"ץ, ושמה - 'אמת לשעתה'. מהיום כבר לא צריך הדיווח התקשורתי לרדת לחקר האמת, אלא רק להציג את האמת הזמנית, האמת לשעתה. איזו המצאה גאונית. איזו יצירתיות.

בחסות אותה אמת לשעתה, חולצה יקירת התקשורת אילנה דיין, מכתם של הוצאת דיבה כנגד קצין צה"ל, סרן ר', שנחזה בכתבה ששידרה ב'עובדה', כמי שאחראי לרצח בדם קר של ילדה פלשתינית תמימה, שבמקרה - נעבעך - נקלעה לשטח הסטרילי במוצב 'גירית' ליד רפיח; וכנגד חייליו של סרן ר' שלכאורה, על-פי הכתבה, חגגו בעליצות זדונית את מותה. ר' עתר לבית המשפט המחוזי בטענה כי השידור לא היה אמת והוציא את דיבתו, וגם זכה בבית המשפט המחוזי בפסק דין, שקבע כי דיין הוציאה דיבתו ותפצה אותו בסך 300 אלף שקל.

דיין עירערה על עצם הקביעה כי הוציאה דיבתו. וראה זה פלא: שלושת שופטי הערעור בעליון, ללא יוצא מהכלל, אימצו את עמדת בית המשפט המחוזי שקבע כי דיין הוציאה דיבתו של סרן ר', ואף על-פי כן שיחררו אותה מתשלום פיצוי. הייתכן ששקר אינו בעצם שקר?

כאן נכנסת לתמונה המצאה יצירתית שלא עלתה על דעתו של בית משפט בישראל, בכל 63 וחצי שנות קיומה של מערכת משפט בישראל: 'אמת לשעתה'. כלומר, יש מציאות של אמת, יש מציאות של שקר, ויש מצב שלישי: מצג שהוא אומנם שקר, אך ניתן להכשירו בטענת אמת לשעתה. פעם, בתקופה הנאיבית של מדינת ישראל, היה יעדו של הדיווח התקשורתי, להציג אמת ללא כחל ושרק, ללא קומבינות ושטיקים וטריקים. אמת לאמיתה. היום מותר להכפיש באמצעות שקרים ועלילות, בתנאי שהיו אלה אמת לשעתה. איך לא חשבו על זה קודם?

"בכתבה יש לשון הרע"
השופט ריבלין. יש לשון הרע [פלאש 90]

וכל זאת, לאחר ששלושת שופטי הערעור קבעו שמדובר בדיבה. דיבה ממש, כמשמעה בחוק. השופט ריבלין, למשל, קבע כי "מקובלת עלי מסקנתו של בית המשפט קמא לפיה מציגה הכתבה את סרן ר', במובנים אחדים, באור שלילי... התמונה המתקבלת היא כי סרן ר' יצא לקרב חדור לחימה, על-אף שהבין – או היה עליו להבין – כי מולו עומדת נערה צעירה. הוא הוצג כמי שהגיע לוודא הריגתה של הילדה... הרושם העשוי להתקבל מן הכתבה הוא, כי סרן ר' זילזל בחיי אדם... התחקיר הצבאי שניקה אותו מאשמה, הוצג כפגום. דברים אלה עלולים היו להשפיל את סרן ר', לעשותו מטרה לשנאה ולבזותו... מסקנתי היא, כי בכתבה ישנה לשון הרע, כמשמעותה בחוק, כלפי סרן ר'".

חבר שני בהרכב, השופט יצחק עמית, קבע כי "בהיבט של אתיקה עיתונאית, מערכת 'עובדה' לא עמדה בחובת ההגינות", וזאת משום שבין היתר הציגה חיילים שיורים כביכול בילדה במא"גים, בעוד שהתמונות הללו צולמו בזמן אחר ובמקום אחר; ועוד הציגה את החיילים מתבדחים, כביכול בעת הירי לעבר הילדה, בשעה שבמציאות היו אלה צילומים שתיעדו הליך שיגרתי של פתיחת ציר ללא כל קשר לילדה; ועוד הציגה חיילים עולצים במסיבת רעים, שנחגגה לכאורה בעקבות מותה של הילדה, כשבפועל צולמו תמונות אלה בנסיבות אחרות לגמרי.

גם השופט פוגלמן לא ניקה את דיין. כך שמבחינה עובדתית, אימצה ערכאת הערעור, את מסקנתו הבסיסית של בית המשפט המחוזי, וקבעה שוב כי: 1) נכונה טענתו של סרן ר', שדיין פירסמה כזבים נגדו, בכך שייחסה לו אמירות ופעולות שלא ביצע; ו-2) דיין חטאה גם כלפי חיילי מוצב גירית שהוצגו כערלי לב אשר חגגו במסיבת רעים את מותה של הילדה.

חסיון לשקר
מיגרון. בברכת הממשלה [צילום: AP]

תקדים דיין ופטנט אמת לשעתה, יוכל להעניק מעתה תעודת חסיון לשקר תקשורתי: אם יפרסם עיתון, לאחר שנפתחה חקירת משטרה נגד פלוני, שהאיש הוא גנב מדופלם עם קבלות, ולבסוף ייצא צח בדין, יוכל העיתון להתגונן בטענת אמת לשעתה: בעת הפרסום הייתה זו האמת הזמנית. זהו ממש רישיון להרג (וכידוע: מילים הורגות), כמו גם רישיון לפגיעה אנושה בשמו הטוב של הזולת – ולעזאזל האמת. תחי המניפולציה. הידד לחופש הביזוי והשיסוי.

אבל אם כבר מאמצים את עיקרון אמת לאמיתה, פרי יצירתיותו של בית המשפט, מדוע אותו בית המשפט בחר שלא לאמץ את שיטת אמת לשעתה לזכות חלוצי מיגרון, שבנו את ביתם בתום לב ממש, בברכת הממשלה ובעידודה? נכון אומנם שבמיגרון הולך ומתגבש הסכם להעתקת הישוב למרחק 2 ק"מ, אבל מי צריך העתקה, כשברור כשמש, אפילו לבית המשפט העליון עצמו, כי מיגרון עונה כמו כפפה ליד, על הלכת אמת לשעתה: היא נבנתה בעידודה של המדינה, קיבלה מהמדינה תשתיות, והמתיישבים הלכו לשם בברכתה. אם יש אמת לשעתה – מיגרון היא אפוא האם-אמא של האמת לשעתה.

תקנת השבים
נתניהו. הכפיף ראשו [צילום: AP]

ההתרפסות של נתניהו
נתניהו עצמו, במקום להתגייס למניעת החורבן, הגדיל לעשות כשהטריח עצמו לקנוסה והתייצב שפוף בפני הוד מעלתה 'המלכה', כדי להתרפס: "גנזתי כל הצעה שנועדה לפגוע או לקצץ בכל צורה שהיא בעצמאותו של בית המשפט", הצהיר

הלכת האמת לשעתה מעניקה יתר תוקף מוסרי ליוזמת ח"כ זבולון אורלב, שהציע לחוקק, שבמקרה שישוב נמצא על הקרקע ארבע שנים ולא הועלתה שום טענת בעלות לגבי אדמותיו, תפצה המדינה את הבעלים, אם וכאשר יגיעו. חקיקה כל-כך מוצדקת, אנושית ויהודית (זוכרים את 'תקנת השבים' לגבי מריש גזול?), הנשענת על רעיון האמת לשעתה, הייתה פותרת את בעית מיגרון גם ללא עקירה לאחר 12 שנות חיים.

יוזמתו של אורלב, עם או בלי תקדים-אילנה-דיין, בהחלט הייתה מסוגלת לגייס רוב בקואליציה, אלמלא הזדרזו נתניהו, בני בגין ועוד כמה כהני דת המשפט בליכוד, לטרפד יוזמה זו. הליכודניקים יפי הנפש, העדיפו חורבן על פני בְּנִיָה, רק מפני שהשמאל הפוסט-ציוני טען בבית המשפט שיש לקרקע בעלים ערביים (איפה הם מסתתרים, לכל הרוחות?).

ונתניהו עצמו, במקום להתגייס למניעת החורבן, הגדיל לעשות כשהטריח עצמו לקנוסה והתייצב שפוף בפני הוד מעלתה 'המלכה', כדי להתרפס: "גנזתי כל הצעה שנועדה לפגוע או לקצץ בכל צורה שהיא בעצמאותו של בית המשפט", הצהיר, ושמח לשמוע מפיה כי "חשתי שישנו הכבוד הזה והגיבוי הזה [מצידך] לביהמ"ש. גם במישור המקצועי וגם במישור האישי ידעתי שראש הממשלה לא יפקיר אותנו... אנחנו חזקים, אנחנו חזקים מאוד, אבל אנחנו גם צריכים את העורף של הרשויות האחרות, וחשתי שזה קיים".

נתניהו, כמו נתניהו, העדיף להכפיף ראש ולבגוד ברבים מבוחריו ותומכיו, כדי לזכות במחמאות חלולות. למרות שבקלות ובשיא ההגינות יכול היה למצוא את הדרך לסיים באורח הכי מוסרי את הפרשה, ללא שום העתקה של המתיישבים והיישוב: אם באמצעות הלכת אמת לשעתה, ואם באמצעות יוזמת החקיקה של אורלב.

אבל נתניהו בחר מבין כל האפשרויות את הגרועה שבהן. אל יתפלאו אפוא אברכי המשי של הליכוד, אם ביום מן הימים, כשתקום כאן ממשלת שמאל על בסיס קולות מאוכזבי נתניהו, תְּחרֵב גם היא ישובים בארץ ישראל, ותטען להגנתה שהיא בסך-הכל מיישמת את מדיניות הליכודניקים, שלא ראו שום עיוות מוסרי בהחרבת יישובים יהודים בארץ ישראל.

תאריך:  15/02/2012   |   עודכן:  15/02/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יצירתיות בבג"ץ: 'אמת לשעתה'
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר רון בריימן
15/02/12 11:12
 
בתיה
16/02/12 23:37
2
במלוא החומרה
15/02/12 11:49
3
מנותקים מהציבור.
15/02/12 13:18
 
אני ואני
15/02/12 14:48
4
אין אמת כלל. אין.
15/02/12 14:44
5
ד''ר אברהםשלום
15/02/12 18:27
6
יעקב יעקב
16/02/12 08:31
פורום: סרן ר' נ' אילנה דיין - דיון נוסף כתוב הודעה
פורום: סרן ר' נ' אילנה דיין - התביעה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתוכנית "עובדה" שודר סרט של רוני קובן, המתאר את סיפורה של הזמרת לימור שרוני. שרוני בת ה-32 נסעה ליפן כדי לקדם את הקריירה המקצועית שלה כזמרת, וכן כדי לחתום על חוזה הקלטות בינלאומי, ואף תיעדה את עצמה במצלמת כתף. בנובמבר 2011 נפצעה קשה בראשה, ומאז היא שוכבת בתרדמת בבית-החולים בטוקיו.
14/02/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
ראשי הוועדים ברכבת ישראל אינם הראשונים וגם לא יהיו האחרונים שמצפצפים על צווים של בית הדין לעבודה. מה שמייחד אותם הוא עזות המצח והחוצפה ששוברות שיאים - הן בהתנהלות מחוץ לבית הדין והן בדיון בו. השופטת אסנת לקסר, אישה רגועה בדרך כלל, סילקה מהאולם את גילה אדרעי בשל השתוללותה - וזה כבר אומר הכל.
14/02/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שיחת השבוע החולף בכנסת הייתה ללא ספק הישיבה של הוועדה למעמד האישה והוועדה לזכויות הילד בנושא משמורת משותפת לשני ההורים לאחר הגירושים שהתאפיינה בצעקות, בקטיעות הדדיות ובאיומי הרחקה בלתי פוסקים מצד היו"ר הסמכותי זבולון אורלב, אשר אחז כל העת בפטיש והלם בו ללא הפסקה למגינת עור התוף של הנוכחים.
14/02/2012  |  תמר הר-פז  |   מאמרים
כפר בירעם הינו כפר קטן השוכן בצפון הגליל העליון המרכזי במרחק של כ-4 ק"מ מגבול ישראל לבנון. רוב תושביו הם ערבים נוצרים, שעסקו בחקלאות, והתקיימו מפרי אדמתם ומתבואתה. הם חיו בשלום וביחסי שכנות טובה עם שכניהם במשך 400 שנות השלטון העותומני, ולאורך 29 שנות המנדט הבריטי על הארץ.
14/02/2012  |  יואב בלום  |   מאמרים
אולי יוכיח סופה הטרגי של הזמרת ויטני יוסטון, אחת ולתמיד, לכל מעריצי תוכניות הריאליטי וכוכב נולד ו"הקול", שקריירה מפוארת ובינלאומית של זימרה לא צריכה להיות הדבר שאנו שואפים אליו, אלא רק אמצעי להגיע לחיים מלאי אושר וסיפוק ושלוות נפש, שאינם נמצאים כלל בצמרות ההזויות של האשליות שמספקים לנו אמצעי התקשורת למיניהם. צאו סוף-סוף מהאשליות!!!
14/02/2012  |  אורנה רב-הון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il