|   15:07:40
דלג
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

אני מתפלל לפיוס בין בני הגר ובני שרה

מקומם למצוא בתוך נכס תרבותי - שיש לי הערכה רבה כלפיו ואני קשור אליו בעבותות של אהבה - גידולי פרא של שנאת שווא. שנאת שווא כלפי דמותה של אישה סובלת, המסמלת לרבים בחברה האנושית דמות אמהית אהובה, כשם שלבני עמי משמשת שרה הדמות של האם האהובה
16/04/2012  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
אידיאליזציה של המעמד
ניתן לחוש שספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל שבבית אברהם נמצאת אישה במעמד נחות, שחיה חיי אישות עם אברהם. למרבה הצער, המצוקה נפתרה ביצירת אידיאליזציה של המעמד בו נתונה הגר

בימים, שמתחים תרבותיים ודתיים בחברה שלנו, צבועים בצבעים שונים, לעתים נעים בין קטבים של שחור קודר ובין לבן רגוע ושלו, מן הראוי לנוע בין הצבעים גם בספרות המדרש, שגם בה ניתן למצוא צבעים קוטביים של אמירות. כזו היא הגר אמו של ישמעאל. כזו היא הגר בספרות המדרש, ספרות המתייחסת לדמותה תוך שוטטות בין הקטבים. מצד אחד צבועה בשחור קודרני של "מְעֻבֶּרֶת מִרְשַׁעַת" ולעומתה יהיה מי שיצבע אותה בלבן רך של "צַדֶּקֶת".

בימים של ניכור בין תרבויות, ניכור העולה לעתים על פסים של עוינות מכל הצדדים , מן הראוי שנכיר את הָגָר, נתבונן בה, באישה, באם שזכתה להתגלות ולמפגשים עם מלאכי אלוה. "וַיִּמְצָא מַלְאַך ה' עַל-עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל-הָעַיִן בְּדֶרֶך שׁוּר." (בראשית ט"ז 7-11). "וַיִּקְרָא מַלְאַך אֱלוֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָּׁמַיִם." (בראשית כ"א 17 ). בכל מפגש אנו עדים לסעד שמימי תומך בהגר לנוכח עוול, לנוכח יחס בוטה ופוגעני מידי אדם.

בשני המקרים הספירה השמימית עוברת האנשה של התעניינות רבה בסבלה, תמיכה תוך כדי דאגה והבנת מצוקותיה. הספירה השמימית משוחחת עם הגר, כאדם אל אדם משוחחת איתה, מדברת על לבה ומעודדת אותה .

במדרש בבראשית רבא מ"ה ז' צוין, כי הגר זכתה לא רק להתגלות של מלאך אחד בודד שמחלצה ממצוקה, אלא נפלה בחלקה זכות מיוחדת למפגש עם חמישה מלאכים זה אחר זה. גולת הכותרת של המפגשים האלו, המפגש בו הגר זכתה לכך, שה' שמע את שועתה "כִּי שָׁמַע ה' אֶת עָנְיֵךְ". זה האל הטוב והמיטיב, ששמע גם את קול בנה "אֶת קוֹל הַנַּעַר (ישמעאל) בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם".(בראשית כ"א 18)

לפנינו מדרש המציג את הגר כמי שזכתה להתגלות מלאך אלוהים , המתעניין בסבלה , דואג לכל מחסורה וסועד אותה בברכה במישור הממשי ובמיוחד במישור הרוחני . מצער , שמול המדרש הזה עומדים שורה של מדרשים, המגחכים את דמותה ומציגים אותה בצורה נלעגת ומביכה . הגר, שזכתה להתגלות נדירה של מלאכי אלוה, מוצגת מאידך-גיסא כאישה חצופה וחסרת צניעות במדרש של ר' איבו. למרות שבטקסט המקראי אין כל בסיס לגילויים של חוצפה וחוסר צניעות, הרי זה מבייש שאותיות עבריות חברו יחדיו במדרש למשפט המלבה שנאת שווא כלפי אישה, הכורעת תחת נטל העינוי וההשפלה "וַתַּעֲנֶה שָׁרַי"(בראשית ט"ז 6).

לצערי, התקבע מדרש פוגעני של רבי אלכסנדראי למשלי ל' 21 - "תַּחַת שְׁלוֹשָׁה רָגְזָה הָאָרֶץ". אחד מהשלושה - "שִׁפְחָה כִּי תִּירַשׁ גְּבִירְתָהּ - מֵהֵיכַן לָמַדְנוּ זאת? מֵהַגָּר שִׁפְחַת שָׁרָה". כואבת לי נימה בוטה וחובטת בדמותה של אישה - במקרה שלנו בהגר - בספרות המדרש, החותרת להציגה בצורה הנלעגת ביותר.

הגר, שזכתה לרחמי שמים, למנה רבה של אהבה והערכה בטקסט המקראי, ואילו במדרש הזה היא מוצגת כאישה נחותה. קשה לקבל את התייחסות ר' מאיר בבראשית רבא מ"ה ד' המשרטט לנו הגר שחצנית ונרגנת, כפוית טובה כלפי גבירתה על כך שהעניקה לה זכות גדולה להיות שפחתה. הגר במדרש של רבי מאיר היא המעוברת המרשעת ושרה היא הצדקת הבתולית.

תמוהה בעיני גישת מדרש אגדה בראשית ל"ז א', בו מוצגת המצריה כ"משל לחרבא של חמור , שנפל לשמן ורד ...כך חרבא של חמור זה - הגר המצרית , שנאמר בהם: ככתוב בספר יחזקאל כ"ג 20 - בשר חמורים בשרם". מקומם מדרש המציג משוואה סמלית של הגר ובני העם המצרי בכלל כחמורים, שריחם רע, ונשאר ריחם הרע לעולם. ומריח מצחין זה יש להתרחק.

מקומם למצוא בתוך נכס תרבותי - שיש לי הערכה רבה כלפיו ואני קשור אליו בעבותות של אהבה - גידולי פרא של שנאת שווא. שנאת שווא כלפי דמותה של אישה סובלת, המסמלת לרבים בחברה האנושית דמות אמהית אהובה, כשם שלבני עמי משמשת שרה הדמות של האם האהובה.

ניתן לחוש , שספרות חז"ל חשה מצוקה. היה לה קשה לקבל שבבית אברהם נמצאת אישה במעמד נחות, שחיה חיי אישות עם אברהם. למרבה הצער, המצוקה נפתרה ביצירת אידאליזציה של המעמד בו נתונה הגר. במדרש רבא מ"ה צ' ניתן לנו הסבר תמוה , לפיו שרה מסבירה להגר שנפלה בחלקה זכות גדולה להתחבר לגופו הקדוש של אברהם. כך גם אבא של הגר, עדיף היה בעיניו, שבתו תהיה שפחה בבית צדיק מורם , אברהם, מאשר תהיה גבירה בבית בן עמה המצרי. לצערי, האידאליזציה הזו של מעמד הָגָר כשפחה מעלה על שרטון את מוסר ערכי המשפחה.

המדרש בבראשית רבא נ"ג י"ד רואה בהגר גיורת , יקירתה של השכינה , וזאת מתוך הבט מוסרי מובהק - "ואהבת את הַגֵּר". אך קשה להשתחרר מעוצמת הפער בין הדגם המוסרי האלוקי בציווי "ואהבת את הַגֵּר" ובין מציאות חיים מייסרת . מצערים אותי הצבעים בהם נצבעו קביעות מדרשיות בתודעה הדתית שלנו , כי יהיו מצבים , בהם אנשים ייקבעו את ייעודם בחיים לחיי עבדות . מצערים אותי הצבעים בהם צבע המדרש את הבחירה "הנבונה" שבחר אבא של הָגָר . כך קשה לי עם הצבעים בהם נצבע הטקסט המקראי, בו נשמע קול שמימי האומר להגר הבורחת מבית גבירתה צרתה - "שׁוּבִי אֶל... גְּבִירְתֵךְ וְהִתְעַנִּי" (בראשית ט"ז 9)

היפה בספרות המדרש ' שהיא פתחה את לבה למגוון של צבעים . ובמדרש בבראשית רבא מ"ה מצאתי את הצבע שכבש אותי , כי הוא מתאים לאורגינל , שצמח ועלה מתוך הטקסט המקראי - "מעולם לא נזקק ה' להשיח עם אישה , אלא עם הצדקת , הָגָר ". אני מעדיף את צבעי הצדקת , מאשר את הצבע הקודר של ריחות רעים ומצחינים , העולים ממדרש אגדה של בראשית ל"ז א' . אני מזדהה עם הכינוי צדקת הנשזר לדמותה של הָגָר . בכך היא כלולה בפנתיאון של נשים צדיקות , שזכו לכינוי זה בספרות חכמים כמו : בנות צלפחד , הנשים העבריות במצרים , שרה, רבקה , רחל , רות ואסתר.

אני שוזר שורות אלו בתפילה , שבני הגר ובני שרה יגיעו אל המנוחה והנחלה של הבנה ופיוס בדורנו. זאת תפילה שאני נושא למען ילדי ונכדי.

תאריך:  16/04/2012   |   עודכן:  16/04/2012
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אני מתפלל לפיוס בין בני הגר ובני שרה
תגובות  [ 27 ] מוצגות   [ 27 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אברהם מערב השומרו
16/04/12 08:43
2
תודה
16/04/12 09:56
3
איש עצוב
16/04/12 10:01
4
בני הגר
16/04/12 14:12
5
יש מיש
16/04/12 14:56
 
איתן..
16/04/12 16:16
6
א.ר
16/04/12 17:12
7
עמליה..
16/04/12 17:28
 
שולה.
18/04/12 12:37
 
חרבו מגדלי התאומי
19/04/12 22:33
8
אנוש. בן אדם.
16/04/12 17:49
9
אנוש . בן ראדם
16/04/12 17:53
10
58
16/04/12 17:58
11
תודה מכל הלב
16/04/12 19:41
12
איש עצוב
17/04/12 00:49
13
אהוד פרלסמן
17/04/12 08:34
 
איתן קלינסקי
17/04/12 12:14
 
איש עצוב
17/04/12 13:02
14
צריך להאמין
17/04/12 18:25
 
איש עצוב
17/04/12 20:06
15
מגיב
17/04/12 18:49
16
אורנה...
17/04/12 19:17
 
איש עצוב
17/04/12 20:00
17
נעמי ק.
18/04/12 12:04
 
איש עצוב
18/04/12 13:36
18
פספסנו
19/04/12 12:33
 
אני מסביר
19/04/12 22:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"האין ליהודי עיניים? אין ליהודי ידיים? איברים, צורה, חושים, מאוויים, רגשות? ולא כמו הנוצרים מאותו לחם הוא אוכל, באותו כלי נשק הוא נפצע מאותן מחלות הוא מתייסר? באותן רפואות הוא מתרפא, באותו קיץ חם לו ובאותו חורף קר לו? אם תדקרו אותנו לא ניזוב דם? אם תדגדגו אותנו לא נצחק? אם תרעילו אותנו לא נמות? ואם תתעללו בנו לא נתנקם? הסוחר מונציה, ויליאם שייקספיר, 1598. מערכה 3 תמונה 1"
16/04/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
היום יום עצוב לאוהדי הספורט החיוביים (והם הרוב) בישראל. ההחלטה המקלה של בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, היא בבחינת החלטה שתהווה בכייה לדורות. איזה מסר יצא מבית הדין ומדייניו הנכבדים? מה יסיקו מכך "אוהדי" הכדורגל האלימים?
15/04/2012  |  שי ברק  |   מאמרים
אסי דיין הגה את ד"ר פומרנץ המאפשר לאנשים להתאבד ממרפסת ביתו תמורת תשלום. אבל ד"ר פומרנץ אינו פסיכיאטר בסרט קולנוע, והוא לא המציא את השיטה של לגבות תשלום תמורת התאבדות. מדינת ישראל מתאבדת כהתגשמות של חזון ציוני כמדינת העם היהודי, והיא הופכת בחסות הטירוף האימפריאליסטי-קפיטליסטי לפרויקט "מצדה", עם ממשלה שמייצרת כאן מציאות של מדינה דו-לאומית. תעשיות הפחד של נתניהו וליברמן מציבות את כולנו במרפסת של אסי דיין
15/04/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
"הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" מפעיל ארגון בשם "תדמית" העוסק בביקורת התקשורת הישראלית, וזאת במטרה להביא איזון לתוך הסיקור התקשורתי ובכלל - להבטיח סיקור הוגן ומדויק.
15/04/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
לאחר הסערה של תוכנית הריאליטי "האח הגדול", מפיקי התוכניות השונות מבטיחים שהמתמודדים בתוכניות מלווים בצוות פסיכולוגי מקצועי. זה טוב שיש ליווי במהלך התוכנית, אבל מה קורה אחרי? כל הבעיות קרו לאחר שהסתיימו התוכניות.
15/04/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il