|   15:07:40
דלג
  ישי פרידמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

לאן נעלמים קולות החרדים

הצעירים החרדים שרוצים לצאת לעבוד, הנשים החרדיות שרוצות ח"כיות, וסתם חרדים שמאסו בהתנהלות העסקנית – כולם נוטשים את יהדות התורה. למרות הגידול הדמוגרפי בחברה החרדית-אשכנזית, קרוב לעשרים שנה המפלגה שמייצגת אותם מדשדשת בין 4 ל-6 מנדטים ולא מצליחה להמריא
06/01/2013  |   ישי פרידמן   |   כתבות   |   בחירות 2013   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]
מספר המצביעים גדל ב-20 אלף, מספר הקולות גדל ב-800 [צילום: AP]

פוליטיקאים חרוצים
דודי זילברשלג: "אני לא בעד חיסול מוחלט של יהדות התורה. יש לי כאב לב בשבילם. אני יודע שהפוליטיקאים שלהם עובדים 24 שעות ביממה, והם הכי חרוצים בכנסת. אני אומר לציבור החרדי - אל תהרגו אותם לגמרי, אבל תורידו אותם על ארבע. כשהם יקבלו ארבעה מנדטים הם אולי יתעשתו ויתחילו לחשוב על הבוחר"

כשמדברים על דפוסי ההצבעה של הציבור החרדי, נהוג לומר שבקרב המגזר יש מאה אחוזי הצבעה. הרבנים מצווים וכל הקהל הקדוש רץ להצביע למפלגות החרדיות בעיניים עצומות. האגדות מספרות שאפילו חלק מהנפטרים מצליחים באורח פלא לשלשל את הפתקאות הנכונים לקלפי.

אלא שככל שעוברות השנים, כך נראה, המיתוס הולך ומתרחק מהמציאות. הנתונים מראים שרבים בציבור החרדי, במיוחד זה האשכנזי, בוחרים שלא להצביע למפלגות החרדיות. דמוגרפית הציבור החרדי רק הולך וגדל, ובכל זאת מפלגת יהדות התורה מדשדשת בין 4 ל-6 מנדטים כבר קרוב לעשרים שנה. גם אם מנכים את הקבוצות האנטי-ציוניות שלא מצביעות לכנסת וגם אם לא משקללים את 'היוצאים בשאלה', ניצבת השאלה לאן נעלמים כל אותם מצביעים פוטנציאליים של הציבור החרדי-אשכנזי.

על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר החרדים האשכנזים מעל גיל 18 הוא 350 אלף. כלומר, בחישוב פשוט, פוטנציאל המנדטים של המפלגה החרדית האשכנזית הוא לפחות 10 מנדטים. ההמחשה הטובה ביותר לדשדוש המפלגה החרדית-אשכנזית היא בדיקה של מספר הקולות שנוספו למפלגה מבחירות לבחירות. ובכן, מתברר שמבחירות 2006 עד לבחירות 2009 נוספו ליהדות התורה 800 קולות בלבד, אף שמספר בעלי זכות ההצבעה גדל בשנים הללו ביותר מ-20 אלף איש (לפי אומדנים המבוססים על נתוני הלמ"ס).

ביוטי למאבק זהות
הרב אהרן לייב שטיינמן עם ח"כ משה גפני [פלאש 90]

בתוך הציבור החרדי נשמעים יותר ויותר הקולות הטוענים שפרשת "המנדט השביעי הנעלם" היא ביטוי למאבק הזהות שמתחולל בתוך החברה החרדית. מלחמה בין הממסד הפוליטי החרדי הנשלט בידי העסקונה הוותיקה לבין "החרדים החדשים" - מעמד הביניים החרדי שצץ מעל לפני השטח בעשורים האחרונים ולא מוצא את מקומו במפלגות הפוליטיות החרדיות, משום שהאחרונות מצרות את צעדיו ומתעלמות מצרכיו הבסיסים בנושאי תעסוקה, דיור, רווחה וחינוך.

"את הציבור החרדי-אשכנזי אפשר לחלק לארבע קבוצות עיקריות", אומר מרדכי גולדמן, עיתונאי חרדי ב'המבשר'. "ישנו הגרעין הקשה של יהדות התורה - אלו שמצייתים לרבנים ולעסקנים. הם מונים כחמישה-שישה מנדטים. יש הקבוצות האנטי-ציוניות שלא מצביעות. יש החרדים שלא משתתפים בהצבעות מתוך התנגדות אידיאולוגית לעסקנות הפוליטית הנוכחית, אנשים שסולדים מהמנגנון הפוליטי החרדי, ויש הקבוצה שמצביעה למפלגות אחרות".

גולדמן אומר שקשה לאמוד כמה חרדים מצביעים למפלגות לא-חרדיות. עם זאת, בדיקה בריכוזים חרדיים מובהקים כמו ביתר-עילית ומודיעין-עילית מראה שיש שיעור לא קטן של חרדים שהצביעו למפלגות כמו הליכוד, האיחוד הלאומי, הבית היהודי, ישראל ביתנו וקדימה. אפילו מרצ קיבלו שלושה קולות בבחירות 2009 בביתר-עילית.

במערכת הבחירות הקרובות, כך נראה, התופעה תלך ותגבר. החברה החרדית משתנה. יותר ויותר חרדים יוצאים לשוק העבודה, מכללות אקדמיות המיועדות לציבור החרדי נפתחו, וצעירים רבים החלו לרכוש השכלה. חרדים בצבא או בשירות לאומי הם כבר לא מחזה נדיר, ומעל הכול - האינטרנט, האתרים החרדיים, הפורומים והרשתות החברתיות הולכים ומולידים מודל חדש של חרדי.

יעקב לבי, סטודנט חרדי למשפטים וממקימי 'היוזמה החרדית' - ארגון שנוסד על-מנת להגיע להסכמות משותפות בנושאים כמו גיוס לצבא ושותפות במעגל העבודה - מותח ביקורת חריפה על המפלגות החרדיות ועל ניסיונות המנגנון החרדי להוציא אותו ואת שכמותו אל מחוץ לגדר. לבי, כמו רבים מחבריו, לא יצביע ליהדות התורה. "נכון להיום", הוא אומר, "רק 50 אחוז מהציבור האשכנזי מצביעים למפלגות חרדיות. עשרה אחוזים הם אנטי-ציונים שלא מצביעים בכלל, עשרה אחוזים מצביעים למפלגות אחרות, ויש 30 אחוזים של חרדים שאלו אנחנו, אותם 'חרדים חדשים', ששווים לפחות שלושה מנדטים וכנראה יישארו בבית".

מדוע?

"למי אתן את הקול שלי? המפלגה החרדית אמורה להגן על האינטרסים שלי, אבל בפועל מה שמעניין את המפלגות החרדיות זה רק הציבור של 'תורתם אומנותם'. אני וכל אותם 50 אחוז מהציבור החרדי שיוצאים ועובדים לפרנסתם לא ממש מעניינים אותם".

לבי טוען שהמנגנון העסקני פועל להדרתם ומפלה את ילדיהם במוסדות החינוך. "הביטאון הרשמי של דגל התורה, 'יתד נאמן', שזה הדנ"א של המפלגה, אומר שמי שיוצא לעבוד הוא סוג ב'. נקודה. אנחנו מקוטלגים. יש מאמרים ארסיים נגד חרדים שיוצאים לעבוד. קוראים לנו 'החרדים החדשים' ומציגים אותנו כמי שסוטים מדרכה של תורה. האם 'החרדים החדשים' הם אלו שעובדים לפרנסתם, כמו אותם יהודים מדורי דורות שלמדו ועבדו לפרנסתם, או שמא חדשים הם אלו שאומרים שהאופציה היחידה של גבר חרדי היא לשבת בבית המדרש, הא ותו לא? יש המוני צעירים חרדים שמאסו בשיטות של הפוליטיקה הישנה של המפלגות החרדיות. באפליה, בשחיתות של העסקנים המקומיים, בחוסר היכולת לעזור לציבור גדול שרוצה לצאת לעבוד ולהתפרנס בכבוד. כל זה גורם לכך שרבים לא יצביעו למפלגות החרדיות".

שמואל קמיל, חרדי המתמחה במשרד עורכי דין, אומר שהפוליטיקאי החרדי שם למול עיניו את בעיותיו ומצוקותיו של האברך ולא של החרדי העובד. "יצא לי להיות נוכח בכנס של מלגות לסטודנטים חרדים", הוא מספר, "ופתאום אני שומע מהמארגן של חלוקת המלגות, ולא מדובר בארגון חרדי אלא בגוף חילוני שמעוניין לסייע לחרדים במתן מלגות לצורך לימודים, שהם פונים לח"כים החרדים בשביל לסדר כל מיני הקלות ומלגות והח"כים לא משתפים פעולה בשום אופן. יכול להיות שהם מתנגדים לעצם הלימודים האקדמיים, ויכול להיות שהם לא מתנגדים אלא מפחדים שיצאו נגדם, שיתגלה שהם תמכו בסטודנטים שעזבו את הכוללים ויצאו לעבוד. אבל זה לא משנה, בשורה התחתונה חברי הכנסת החרדים לא יכולים היום לייצג את כולם יחד, ולהילחם בכל תוקף על סיוע לסטודנטים החרדים או לחרדים עובדים. כשהם עושים משא-ומתן עם הקואליציה הם נלחמים על מתן קצבאות וכספים למען האברכים, לא לסטודנטים ולחרדים עובדים. התוצאה הישירה של זה היא ציבור גדול של חרדים שלא מיוצג בכנסת".

תם עידן ההשתקה
דודי זילברשלג [צילום: פלאש 90]

יש גם קולות שקוראים לכווץ את יהדות התורה בגלל ההתנהלות הפוליטית שלה. "צריכים להוריד אותם על ארבע", אומר העסקן החרדי דודי זילברשלג. "אני לא בעד חיסול מוחלט של יהדות התורה. יש לי כאב לב בשבילם. אני יודע שהפוליטיקאים שלהם עובדים 24 שעות ביממה, הטלפון שלהם תמיד פועל והם הכי חרוצים בכנסת. גפני לא נוסע לחו"ל. כל הזמן הוא מתרוצץ בכל הוועדות ועושה ופועל, אבל צריך לומר שהדרך שבה הם מתפקדים יחדיו מטילה צל כבד על פועלם. הם משניאים את הציבור החרדי. אני אומר לציבור החרדי - אל תהרגו אותם לגמרי, אבל תורידו אותם על ארבע. כשהם יקבלו ארבעה מנדטים הם אולי יתעשתו ויתחילו לחשוב על הבוחר".

זילברשלג, שיצביע לשס, טוען שעסקני יהדות התורה לא מבינים שהמציאות משתנה ואיתה גם הפוליטיקה. "אני הייתי מו"ל של עיתון 'בקהילה'. במידה מרובה, המפלגות החרדיות היו קונות ממני שקט כל ערב בחירות. מה שהייתי מרשה לעצמי לכתוב במשך ארבע שנים, בערב בחירות לא הייתי כותב. למה? כי הם קנו נתח פרסום, וזה היה מותנה בכך שלא יתקפו אותם. בדרך כלל ליצמן או אחרים היו מותקפים אצלי באופן קבוע ללא הכרה. אבל היום המציאות הזאת השתנתה. הסמכות איננה אותה סמכות כמו שהייתה. סטטוסים בפייסבוק חזקים יותר מכל השתקה. הביקורת פורצת בכל מקום ואי-אפשר לחסום אותה". לדעת זילברשלג תהיה תנועה לא קטנה של קולות אל עבר המחנה של בנט וגם למפלגת 'עוצמה ישראל' של מיכאל בן-ארי. "בעולם הבחירות הישראלי התלכדות תמיד הצליחה", קובע זילברשלג. "המחנה הדתי-לאומי לא הצליח להתאחד בעבר, ועכשיו יש כאן מעין בשורה של דחיקת העסקנים הקודמים והזזה של משהו חדש. גם הרחוב החרדי מגיב בהתאם".

לראשונה נשמעה גם ביקורת פומבית על כך שאין נשים בפוליטיקה החרדית. אסתי שושן, חרדית העוסקת בפרסום וכותבת באתר 'כיכר השבת', קוראת מפורשות שלא לבחור במפלגות החרדיות משום שאלו אינן מאפשרות לנשים להיבחר לכנסת. "הבעיה של המפלגות החרדיות היא בעיקר עם צעירים ומבוגרים שהגיעו לגיל שבו הם יכולים להתחיל לחשוב ולהסתכל על החיים שלהם", אומרת שושן, "בגיל 25–30 אנשים יוצאים מהכולל, נשים מתחילות להסתכל החוצה מעבר לעניין של גידול הילדים, ואז הם רואים שהמפלגות החרדיות לא נמצאות שם בשבילם.

"יצא לי לראות כל כך הרבה גברים שיצאו מהכוללים בלי שהם קיבלו השכלה מינימלית ולימודי ליבה. כשהם יוצאים הם יכולים להיות הכי חכמים ועמוקים אבל לא יכולים לעבוד. הם נשואים והורים לילדים אך ללא פרנסה, ללא עזרה שתוציא אותם מהבור הזה, בלי יכולת להתקדם, והמפלגות החרדיות לא עושות דבר כדי לעזור להם. בסופו של דבר המסה הקריטית של הציבור החרדי לא נשארת בהיכלי התורה. אנשים יוצאים לעבודה ואי-אפשר להתעלם מהם ולטמון את הראש בחול כאילו הם אינם קיימים".

המפלגות הגדולות מחזרות
ד"ר ניסים ליאון [צילום: דוברות אונ' בר-אילן]

האביב החרדי
ד"ר נסים ליאון: "המפץ הפוליטי בחברה החרדית לא חייב לבוא דווקא ביצירתה של פלטפורמה פוליטית חדשה בתוך המגזר החרדי. לא ירחק היום שבו מפלגות כמו העבודה והליכוד יכניסו מועמד חרדי לתוך המפלגה על מנת למשוך קולות חדשים מתוך מעמד הביניים החרדי החדש. זה קרה בעבר לציונות הדתית ואין סיבה שזה לא יקרה לחברה החרדית"

הביקורת כלפי המפלגות החרדיות באה לידי ביטוי גם בשדה הפוליטי. גם אם לא יעברו את אחוז החסימה, המפלגות של ח"כ הרב חיים אמסלם ושל הרב אמנון יצחק מבשרות על שבירת ההגמוניה של יהודת התורה ושס. גם במישור המוניציפלי קמה מפלגה חרדית שפונה לחרדים העובדים – מפלגת "טוב" שהגיעה להישגים משמעותיים בפוליטיקה המקומית.

במקביל, מפלגות אחרות החלו לחזר אחר המגזר החרדי. בליכוד מקיימים בימים אלו כנסים בריכוזים חרדיים כמו עמנואל ובני-ברק, ולראשונה התמודד מועמד חרדי בפריימריז של מפלגת השלטון (יעקב וידר, העומד בראש המטה החרדי של הליכוד). גם יאיר לפיד גייס מועמד חרדי אנגלוסקסי מבית-שמש, הרב דב ליפמן. עדיין לא מדובר במפץ פוליטי שעלול לסכן את מעמדן של המפלגות החרדיות, אבל לדעת רבים מדובר בביטויים להתערערות האחיזה של מפלגות הממסד. "אני לא חושב שנראה איזשהו 'אביב חרדי' ומחאות המוניות", סבור זילברשלג. "צא וראה מה קרה לאמנון יצחק, שאי-אפשר לבטל אותו - יש לו מנגנון, כסף, מדיה עם בעלי תשובה וצבא של אנשים שהולך איתו - ותראה איזו מתקפה פתחו נגדו. כשזה מגיע לעניין של שליטה וערעור על הממסד המפלגתי, הפוליטיקה החרדית מאבדת עשתונות. אבל עוד חזון למועד".

ד"ר נסים ליאון מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר-אילן מזהה באיבוד הדומיננטיות של המפלגות החרדיות תהליך של "ישראליזציה" שעובר על החברה החרדית, בדומה לתהליך הפוליטי שעבר על המפלגות הדתיות-לאומיות. "אנחנו יודעים ששיעור ההצבעה בישראל ירד בעשורים האחרונים, והמגמה הזאת פועלת גם בתוך הציבור החרדי. החרדים היום מודעים יותר למה שקורה בסביבתם. הם מודעים למשבר בהנהגה הרוחנית, לתנאים הקשים שאיתם הם מתמודדים, לחוסר הנגישות למנהיגות הרוחנית. לכן לא צריכים להתפלא אל מול המגמות הללו.

"המפץ הפוליטי בחברה החרדית לא חייב לבוא דווקא ביצירתה של פלטפורמה פוליטית חדשה בתוך המגזר החרדי. לא ירחק היום שבו מפלגות כמו העבודה והליכוד יכניסו מועמד חרדי לתוך המפלגה על-מנת למשוך קולות חדשים מתוך מעמד הביניים החרדי החדש. זה קרה בעבר לציונות הדתית ואין סיבה שזה לא יקרה לחברה החרדית", אומר ד"ר ליאון. "אם בעבר המפלגות החרדיות עוד יכלו לחשוב על גיוס קולות מחוץ לחברה החרדית, היום הן נאלצות להילחם על הבית, על האלקטורט הקיים".

בשורה התחתונה, קובע יעקב לבי מ'היוזמה החרדית', האביב החרדי כבר כאן. הוא לא מתרחש במהפכות גדולות ובמחאות רעשניות, אלא באמצעות תהליכים שהם פשוט בלתי נמנעים. "החרדים רוצים להשתלב בכל מערכות החיים במדינה", הוא קובע, "אם זה בכלכלה, בפוליטיקה, בכנסת ובכל מקום אחר. זה קורה הלכה למעשה. הציבור שלנו במוקדם או במאוחר יהיה חייב להשתלב בכל המערכות. לכן האביב כבר כאן. הוא קיים כבר הרבה שנים ולא יעזור שום מאמר משמיץ ב'יתד נאמן'. אי-אפשר להתעלם מציבור".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  06/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
ישי פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לאן נעלמים קולות החרדים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עיני
6/01/13 20:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2013
בעיצומו של המאבק על ראשות הבית היהודי פנו פעילים ירושלמים של נפתלי בנט לאריה קינג, מקים 'הקרן לאדמות ישראל', פעיל ימין מוכר בירושלים שמעודד הגירה ערבית מישראל. סגן ראש העיר מטעם המפד"ל, דוד הדרי, תמך בזבולון אורלב, ובמטה בנט חיפשו משקל נגד. תצטרף, הציעו לקינג, תתמוך בבנט ותתמודד לכנסת.
06/01/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בשבוע שעבר נערכה באולמי נוף בירושלים מסיבת הפתעה לאלי ישי שחגג יום הולדת. זאת הייתה הפגנת אחדות. אריה דרעי, אריאל אטיאס, הרבנים, הח"כים, כולם. בשונה מהליכוד שס לא מידרדרת, אבל גם לא ממריאה. חזרתו של אריה דרעי לא העלתה פלאים את כוחה של המפלגה בסקרים. במרבית הסקרים שס עולה במנדט, וזאת נוכח בריחת הקולות מהליכוד. גם ללא דרעי המפלגה הייתה אמורה לחגוג מול הרשימה של "הרוסים והלבנים" שמציג הליכוד-ביתנו, כמובן בלי להזכיר את הדבר בקול.
06/01/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בארבעה ביוני התכנסה סיעת הליכוד להצבעה חפוזה ומפתיעה. חברי הסיעה גילו שראש הממשלה פעל ביד אחת לפזר את הכנסת ובשנייה חתם על הסכם קואליציוני עם יו"ר האופוזיציה דאז שאול מופז. סיעת הליכוד התבקשה לאשר את ההסכם.
06/01/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
היו אלה השבועיים הגרועים ביותר מבחינתו מאז נכנס לחיים הציבוריים, אולי מאז שעלה לארץ. הוא נאלץ לעזוב את התפקיד הרם ביותר שאליו הגיע; התביעה, במהלך שנוי במחלוקת, החמירה את כתב האישום נגדו אחרי שהתפטר; הסגן שהדיח, דני אילון, נכנס בו בעדות מחודשת בחקירת המשטרה. הרשימה המאוחדת שהקים עם בנימין נתניהו צונחת בסקרים. חזרתו לשולחן הממשלה נראית רחוקה ולא ודאית; מה שאמורה הייתה להיות הפוגה טכנית קצרצרה לצורכי משפט הפכה להיות פרשייה מסובכת שתשעה את הקריירה שלו לזמן ממושך.
06/01/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
לא רק הפלשתינים חולמים על זכות השיבה ליפו, חיפה, עכו, ושייח'-מוניס, גם השמאל הישראלי חולם על זכות השיבה לשלטון מימנו הודח במהפך 1977. מאז ועד עתה, למעט התקופה בה זכה השמאל לשוב לשלטון, נעשים מאמצים כבירים לחולל מהפך נגד.
06/01/2013  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי    / 
בכירים בליכוד: פרס - 'זקן תככן'  /  איציק וולף
המסיבה הסודית שארגן נוני ליאיר  /  מחלקה ראשונה
נתניהו: השמאל מנסה להתאחד ולהפיל אותי  /  איציק וולף
שלי לא בשלה להנהגה  /  אהרון שחר
הצבעת "עבודה" = הצבעת מר"צ  /  יהודה דרורי
כש"ידיעות" מחממים איטריות קרות  /  דרור אידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il