|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

תישארו בבית <br>

עצה למנהיגי המערב: אל תבואו לבקר במזרח התיכון התרבות האזרחית האמריקנית המבוססת על הפרט רחוקה כרחוק מערב ממזרח מהתרבות הקבוצתית-שבטית, האתנית, הדתית והעדתית המאפיינת את החברות במזרח התיכון
10/03/2013  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
אובמה. אל תבוא [צילום: AP]

חברות זרות
צרות המזרח התיכון נובעות לא מעט מן הניסיון להחיל על המזרח התיכון את התרבות הפוליטית של חברות זרות. הגיע הזמן שהעולם יחדל מכך ויתחיל להתייחס למזרח התיכון כפי שהוא במציאות, ולא בחלומותיהם של מבקרים הבאים ליום-יומיים.

בסיורו הנוכחי של מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, הוא דיבר בפני דיפלומטים אמריקניים, ובדבריו הוא "יצר" מדינה חדשה: קירזחסטן. כנראה התבלבל בין קירגיזיסטן וקזחסטן. פליטת פה זו מוכיחה שוב שבעלי תפקידי-מפתח בממשל האמריקני מתמנים למשרותיהם לא על-פי ניסיונם, כישוריהם, הכרתם את הזירה והתאמתם לתפקיד, אלא על-פי קשריהם, עם הנשיא כמובן.

מזכיר מדינה חדש, גם אם היה סנטור וראש ועדת קשרי החוץ של הסנאט, נאלץ ללמוד במשך זמן קצר על ההיסטוריה, התרבויות, המנהיגים והפוליטיקה של כ-200 מדינות ועל הסכסוכים שבהן הן מעורבות. אין למזכיר מדינה חדש מאה ימי חסד או תקופת טירונות, והתוצאה הבלתי נמנעת היא שטחיות, ביצועים בינוניים וטעויות, שחלקן חמורות ביותר.

בעיה נוספת נובעת מכך שמזכיר מדינה חדש מביא עמו חברים למשרות הבכירות במשרדו, שבדרך כלל אינם מכירים את הזירה הבינלאומית בערך כמוהו. ישנו אומנם במחלקת המדינה גרעין של פקידים מקצועיים קבועים, אבל לא תמיד הללו נמצאים במרכז העשייה הפוליטית, הממוקם על הציר שבין הבית הלבן ומחלקת המדינה.

התרבות האזרחית האמריקנית המבוססת על הפרט רחוקה כרחוק מערב ממזרח מהתרבות הקבוצתית-שבטית, האתנית, הדתית והעדתית המאפיינת את החברות במזרח התיכון. כתוצאה מכך מביטים האמריקנים בדרך כלל אל המזרח התיכון מבעד למשקפי התרבות האמריקנית, ושואלים: מה לא בסדר עם העמים האלה?

"קבלת פנים" נוסח המזרח התיכון

אחד הכשלים החוזרים על עצמם קשור בביקור שעורך מדי פעם באזור נשיא או בכיר אמריקני או אירופי. הכשל נובע ממספר גורמים:

  • תוכנית הביקור: מטבע הדברים התוכנית אינה יכולה לכלול את כל מדינות האזור, ולכן תמיד יהיה מי שייעלב מכך שהוא ומדינתו לא נכללו בסיור. התנצלות אינה מוחקת את הפגיעה מן הזלזול שחש מי שנשאר מחוץ לתוכנית הביקור, ובעתיד הוא כבר ימצא את ההזדמנות להתנקם במנהיג המערבי על העלבון.

  • המבקר רוצה להיפגש לא רק עם אנשי השלטון אלא גם עם מתנגדיו. זה מקובל בארה"ב ובאירופה, אבל לא במזרח התיכון. ביוני 2009 ביקר במצרים הנשיא האמריקני ברק אובמה כאורחו של הנשיא המצרי חוסני מובארק, אבל נפגש גם עם מתנגדיו, "האחים המוסלמים". פגישה זו הייתה בבחינת תקיעת-סכין בגבו של מובארק שהשפילה אותו, והוא נעלב עד עמקי נשמתו. זוהי הסיבה האמיתית להיעדרותו מן הנאום שנשא אובמה לאומה האיסלאמית. הפגישה חיזקה עד מאוד את "האחים" ועודדה אותם, ועד היום רבים ממתנגדיהם מאשימים את אובמה בהצלחת "האחים המוסלמים" להשתלט על המדינה.

  • המבקר נוטה להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה שבה הוא מבקר, בעיקר כדי לפשר ולגשר בין השלטון ובין מתנגדיו. במזרח התיכון התערבות כזו נתפסת באופן שלילי ביותר, שכן על-פי מסורת האיזור, מתווך נמצא במעמד של שופט, ואיך יכול זר, שאינו מכיר את תרבות המזרח התיכון, להיות שופט?

  • המבקר עורך בדרך כלל מסיבת עיתונאים עם מקבילו במדינה המארחת, שבמהלכה הוא מפגין ידידות כלפי מארחו ומביע תמיכה בו. במערב - שבו המנהיגות היא לגיטימית בעיני הציבור - דברי המבקר מתקבלים בציבור כתמיכה במדינה והבעת ידידות כלפיה. אך ברבות ממדינות המזרח התיכון, שבהן השלטון נתפס כבלתי לגיטימי, מבקר התומך בשליט ומביע ידידות כלפיו, נתפס כעויין את האוכלוסיה ושותף לדיכוי מצד השלטון שממנו היא סובלת.

  • המבקר אוהב להביא פתרונות לסכסוכים באיזור, אך פתרונות אלה הם בדרך כלל שטחיים ואינם יורדים לשורשי הסכסוכים. כתוצאה מכך, הפתרונות מעוררים התנגדות, ולכן גם שנאה, כלפי מציעיהם. הדוגמה הבולטת ביותר היא הפתרון המבוסס על כסף: מענקים כספיים מתַגברים שחיתות שלטונית ומעוררים שנאה כלפי המבקר המעודד שחיתות.

  • המבקר מתנהג על-פי כללי ההתנהגות המקובלים בארצו, ובעיקר במה שנוגע לנשים. גברות המכהנות בתפקידים בכירים במערב, כמו מדלין אולברייט, קונדוליזה רייס וקתרין אשטון, מתקבלות במערב כשוות לגברים. במזרח התיכון לא מקובל שאשה תתנהג באדנות כלפי גברים, גם אם היא מייצגת מדינה אחרת. הדבר היה חמור במיוחד במקרה של קונדוליזה רייס, שהציבה אתגר תרבותי גדול לאנשי המזרח התיכון, כשנאלצו לקבלה כבעלת סמכות, למרות היותה אשה, בלתי נשואה, וממוצא אפריקני. שלושת המרכיבים הללו, ובמיוחד המוצא האפריקני שלה, גרמו לרבים באזור הזה דחייה קשה.

  • אובמה גם הוא מהווה אתגר תרבותי לא פשוט למזרח התיכון: כהה עור ממוצא אפריקני נקרא בערבית "עַבְּד", כלומר עֶבֶד, ואיך ייתכן שכזה אדם אומר לערבים, לפרסים או לטורקים מה לעשות ומה לא לעשות? יש להוסיף את הטענה שהוא או אביו עזב את האיסלאם, ועל-פי האיסלאם, מי שעוזב אותו - דינו מוות. רבים במזרח התיכון תוהים, אומנם לא בקול, כיצד בכלל מעז אדם כזה להגיע לקהיר, לסעודיה, לעירק - כראש מדינה.

  • מבקרים מדברים בדרך כלל שפות אירופיות, בעיקר אנגלית וצרפתית שהיו השפות של הקולוניאליזם. לכן, הכרזות פומביות של מבקר בשפות אלו מזהות אותו כקולוניאליסט, זר, מתנשא, משפיל ומנצל, ולכן - גם שנוא ודחוי.

  • לקראת ביקורה של אישיות מן המערב, יש רבים המעוניינים להכין לו "קבלת פנים" בצורת פיגועים ופעולות טרור, בעיקר במטרה להוכיח לו "מי כאן בעל הבית". הדבר בלט בעירק אחרי 2003, ובמהלך האינתיפאדה הפלשתינית בין 2000 ל-2007. כתוצאה מכך ניתן לקבוע בוודאות כי ביקורים אלה במזרח התיכון גורמים לשפיכות דמים.

ביקוריהם של ראשי מדינה אירופים ואמריקנים בישראל אינם מביאים תוצאות חיוביות

ביקור של איש מהמערב בדרך כלל מתמשך יום או יומיים, שבמהלכם הוא מנסה למצוא פתרון לבעיה הקיימת זמן רב הכרוכה בסכסוכים על-רקע אתני, שבטי, דתי או עדתי. המורכבות של המצב והבעיות שמעוררים ביקורים של זרים מובילים למסקנה כי עדיף למנהיגים ונושאי משרות בכירות במערב להימנע מביקורים במזרח התיכון. אלה רק מסבכים בעיות ישנות ויוצרים בעיות חדשות, בעוד שהסיכויים שביקורים אלה יניבו משהו חיובי או יעניקו לבעיה כלשהי פתרון אמיתי - נמוכים למדי. עדיף אפוא לנהל דיפלומטיה חשאית מאחורי הקלעים, לתמוך ולסייע לראשי מדינה, לפוליטיקאים, לארגונים ולפעילות, עם נוכחות מינימלית.

על מנהיגים במערב להבין כי תרבות המזרח התיכון אינה זו של אירופה ואמריקה. לאנשי המזרח התיכון יש זיכרון היסטורי, סולם ערכים וסדר עדיפויות שונים לחלוטין מאלה של תרבויות המערב. מעמד הקבוצה - האתנית, השבטית, הדתית והעדתית - גבוה לאין שיעור מזה של מקבילתה בתרבות המערב. כמו-כן השיקולים הדתיים ממלאים במזרח התיכון תפקיד מפתח, ולכן למנהיגי מדינות, שבהן הדת היא עניינו הפרטי של כל אדם ומופרדת מן המדינה, חסר מרכיב בסיסי להבנת תרבות המזרח התיכון. נוכח כל אלה, אין מנוס מן המסקנה כי לא ניתן ליישם במזרח התיכון פתרונות התפורים על-פי מידותיה התרבותיות של אירופה או אמריקה.

דברים אלה נכונים גם באשר לביקורים בישראל, המנסה למצוא את דרכה לא באירופה או באמריקה, אלא במבוך המזרח תיכוני. ביקוריהם של נשיאים וראשי מדינה אירופים ואמריקנים בישראל אינם מביאים תוצאות חיוביות, ודי אם נזכיר את הנשיא האמריקני ביל קלינטון, שביקוריו בישראל דחפו את מנהיגיה לחתום על הסכמי אוסלו שהביאו בהמשך לעליית חמאס ולהשתלטותו על רצועת עזה.

ביקורו הקרוב של אובמה בישראל עלול, באורח דומה, לדחוף את ישראל להסכים להקמת מדינת טרור נוספת, הפעם ביהודה ושומרון, שכן לאף אחד בעולם, כולל לאובמה, אין יכולת להבטיח שחמאס לא ישתלט עם הזמן גם על אזור זה.

כפי שרופא חייב ללמוד לפחות 10 שנים לפני שהוא מנתח את הפציינט הראשון שלו, כמו שמהנדס לומד שנים רבות לפני שהוא מהנדס את הגשר הראשון, כך מדינאי, ראוי שילמד היטב ולעומק את המזרח התיכון, תרבותו, הדתות שלו וההיסטוריה שלו לפני שהוא בא לביקורו הראשון באזור, והדברים אמורים גם לגבי אפגניסטן.

צרות המזרח התיכון - ומרחץ הדמים בסוריה מוכיח זאת באופן הנורא ביותר - נובעות לא מעט מן הניסיון להחיל על המזרח התיכון את התרבות הפוליטית של חברות זרות. הגיע הזמן שהעולם יחדל מכך ויתחיל להתייחס למזרח התיכון כפי שהוא במציאות, ולא בחלומותיהם של מבקרים הבאים ליום-יומיים.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  10/03/2013   |   עודכן:  10/03/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תישארו בבית
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
10/03/13 12:51
 
מקסים מקסימום
10/03/13 17:03
2
יוד יוד
10/03/13 14:18
3
דאגנית
11/03/13 21:16
4
יוסי אבידור
12/03/13 09:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
מהי בדיוק פירוש המונח ג'יהאד? מלחמת יחסי ציבור על משמעות המילה הטעונה הזו מתעצמת בימים אלה בארה"ב בין ארגון איסלמי לבין ארגון יהודי פרו-ישראלי. שני הצדדים משתמשים בכרזות פרובוקטיביות, ברחובות או על דפנות אוטובוסים, במאבק מתמשך על עיצוב דימויים של ערבים ומוסלמים בארה"ב, דימוי שספג מכה אנושה מפיגועי הטרור בניו-יורק ובוושינגטון ב-11 בספטמבר 2001.
08/03/2013  |  רן דגוני  |   כתבות
עמאד אלדין אדיב: "בעולם הערבי ההיגיון הוא הפוך: ערבים הורגים ערבים יותר ממה שישראל הורגת ערבים"
08/03/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
ב-6 בנובמבר 1990 הגיעו 47 נשים סעודיות לאחד הכבישים במרכז ריאד, בירת סעודיה, ובאופן הפגנתי הורו לנהגי המכוניות בהן נסעו, גברים כמובן, כמקובל בסעודיה, לצאת מכלי הרכב. מנקודה זו החלו הנשים לנהוג למשך זמן קצר, תוך שהן מתריסות בפני שלטונות המדינה על העובדה שבמדינה זו נשים אינן רשאיות לנהוג, על אחת כמה וכמה לא לבדן. "מרד נהיגה" זה הוביל לתגובה קשה מצד השלטון הסעודי. הנשים ה"סוררות" פוטרו מעבודותיהן, דרכוניהן, כמו גם דרכוני בעליהן, הוחרמו למשך שנתיים, תוך שהן זוכות להשפלה פומבית מצד המטועון, שוטרי משטרת המוסר הסעודית, אשר פרסמו את רשימת הנשים, אחת לאחת, בעיתונות הסעודית, תחת הכותרת: "להלן שמות הפרוצות המבקשות לקדם מגמות של שחיתות עלי ארץ".
07/03/2013  |  אסף רגב  |   מאמרים
נוכחותם של 50 אלף אנשי משמרות המהפכה האירניים בסוריה לצד נשיאה בשאר אסד מעידה על תוכניותיהם של אירן וחיזבאללה - שימורה של סוריה כנכס אסטרטגי במאבק הכוחות האזורי. איבוד סוריה היה מבודד את חיזבאללה בלבנון, ואילו ברית סורית-לבנונית תאפשר לחיזבאללה לבצר את האינטרסים של אירן בשתי המדינות.
03/03/2013  |  משה דן  |   כתבות
האינטלקטואלים הערביים הרבים ביותר הכותבים על ישראל באופן רציונלי הם סעודים. הדעת נותנת שקו זה ננקט בהשראת בית המלוכה, שכן פובליציסטים אלה אינם נענשים ואינם מוחרמים על-ידי הממסד, כפי שזה קורה במדינות ערב אחרות. נראה כי בכך מתכוון בית המלוכה לקדם את יוזמת השלום שלו, שזכתה לקונסנזוס ערבי בפסגת 2002.
01/03/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
דיווח בלבנון: נסראללה הוטס לטיפול באירן  /  צבי נצי"ב
הפגנות ענק בתוניסיה נגד האיסלאמיסטים  /  עופר וולפסון
אחמדינג'אד: מוכנים לדהור להחרבת ישראל  /  איציק וולף
מתווה אפשרי לעסקה עם אירן  /  אפרים אסכולאי
המשורר העיוור היטיב לראות   /  מנשה שאול
נשק סורי בידי חיזבאללה  /  יפתח שפיר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il