|   15:07:40
דלג
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הכישלון וחוסר האמינות - פרק שביעי

החיפזון מן השטן - אהוד ברק טס לצמרת צה"ל

פרק שביעי מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק הפעם: כיצד עבר ברק במהירות מתפקיד לתפקיד בלי הכשרה, בלי ניסיון ועם חוות דעת שליליות אפילו של הרמטכ"ל; כיצד מונה לסגן מפקד הגיס הצפוני למרות שמפקד הגיס זלזל בו; כיצד תכנן באופן לקוי את מהלכי הגיס הצפוני במלחמה הצפויה בלבנון; ועל השותפות של ברק כראש אגף תכנון בהכנות הלקויות למלחמת לבנון הראשונה
05/04/2013  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות
ברק. לא התאים לתפקידים שמילא, אך התפקידים התאימו למטרותיו [צילום: יעקב סער/לע"מ]

הכישלון וחוסר האמינות
הפרקים הקודמים - ראה מטה


אהוד ברק קופץ
מתפקיד לתפקיד
רפאל איתן. לא העז להתנגד [יעקב סער/לע"מ]

טלפון משרון
בסוף 1981 אמור היה האלוף נתי שרוני לסיים את תפקידו כראש אגף תכנון. רפול תכנן למנות לתפקיד הזה את אחד ממקורביו. אריאל שרון, שהיה אז בביקור בארה"ב, טלפן אליו ודרש למנות לתפקיד את ברק. רפול לא העז להתנגד

בתשע השנים, שבין מלחמת יום הכיפורים למלחמת לבנון הראשונה, היה ברק מג"ד שריון, מח"ט שריון, עוזר ראש אמ"ן למבצעים, מפקד אוגדה משוריינת, ראש מחלקת תכנון במטכ"ל ומפקד בפועל של גיס שהוכן למלחמה. בין לבין, הוא למד לתואר שני בניתוח מערכות באוניברסיטת סטנפורד. ברק, ללא הכשרה ייעודית לתפקידים אלה וללא ניסיון של ממש בשום תפקיד שביצע עד אז, לא התאים לתפקידים שמילא, אך הם התאימו למטרותיו.

סיפר האלוף בדימוס, השר יוסי פלד: "זמן לא רב אחרי שמוניתי למח"ט 460 שבה פיקד ברק על גדוד, פיקוד שהיו בו הרבה ליקויים, נסעתי בג'יפ עם הרמטכ"ל, מוטה גור. במהלך הנסיעה שוחח מוטה עם מפקד אוגדה 162, תת-אלוף דוביק תמרי. מוטה אמר לדוביק שברק מונה למפקד חטיבת השריון הסדירה 401. התערבתי בשיחה ואמרתי: 'אני אומר לכם שברק לא יכול להיות מח"ט, הוא עוד לא בשל לעניין זה!' מה אומר לי מוטה? 'זה מאוחר מדי, כבר סיכמנו!'"148 מינוי מג"ד למח"ט, מבלי לשמוע את חוות הדעת של מפקדו, מאפיין את האופן שבו "שיקם" מוטה גור את צה"ל אחרי מלחמת יום הכיפורים. כל העם ראה את התוצאות במלחמת לבנון הראשונה.

ב-1 בדצמבר 1981 הוענקה לברק דרגת אלוף. המינוי היה תמוה, כי הרמטכ"ל רפול לא העריך ביותר את ברק, כמתואר לעיל. זמן קצר אחרי שרפול קיבל את תפקיד הרמטכ"ל הוא זימן אליו את אהוד ברק ואמר לו שעליו להשתחרר, כי הוא לא יקודם מעבר לדרגת תת-אלוף. ברק השיב לו שהוא ימתין עד הרמטכ"ל הבא.149 מסתבר שהרמטכ"ל נכנע לדרישתו של שר הביטחון החדש, אריאל שרון, שזמן קצר לפני כן שבע נחת מתצוגת סיום תרגיל אוגדתו של ברק בסיני. שרון "שיבח את הטמפרמנט בתנועת הכוחות ונפרד מאהוד בלחיצת יד חמה."150. דומה ששרון נלכד ברשת ההונאות של ברק וראה בו איש שלו במטה הכללי, אותו התכוון להקים, לאחר פרק זמן, לא קצר, שבו הוא תכנן להיות ראש ממשלה.

בסוף 1981 אמור היה האלוף נתי שרוני לסיים את תפקידו כראש אגף תכנון. רפול תכנן למנות לתפקיד הזה את אחד ממקורביו. אריאל שרון, שהיה אז בביקור בארה"ב, טלפן אליו ודרש למנות לתפקיד את ברק. רפול לא העז להתנגד.151 חביבו ומועמדו של רפול, יאנוש, לא נכלל בתוכניותיו של שרון, כי במלחמת יום הכיפורים, כשיאנוש פיקד על חטיבה 7, הוא העלה את פלוגות מובילי גשר הגלילים מסיני לרמת הגולן, ובכך כמעט והכשיל את מבצע "אבירי לב" לצליחת תעלת סואץ, שעליו פיקד שרון. אויבו הגדול של יאנוש היה האלוף ישראל טל, שהיה אחראי על פיתוח גשר הגלילים. במלחמת יום הכיפורים הוא היה סגן רמטכ"ל, וביאנוש הוא תלה את האשם על שגשר הגלילים לא הופעל כמצופה. משנת 1979 שימש טל כעוזרו של שר הביטחון לעניינים מיוחדים ולפיתוח וייצור טנק המרכבה. בין שרון לטל שררה ידידות. עוינותו של טל ליאנוש דבקה בשרון, כמו גם חיבתו של טל לברק.152

במלחמת יום הכיפורים התברר שמפקדי החזיתות לא שלטו באוגדות וגם לא פיקדו ממש על מבצעים חזיתיים. זה היה המצב, לדוגמה, במבצע "אבירי לב" לצליחת תעלת סואץ: בשלב ראשון של המבצע הוטל על מפקד אוגדה 143, אריאל שרון, להקים ראש גשר בגדה המערבית של תעלת סואץ, לאבטח את אזור הצליחה ואת הצירים אליו, ולהוביל את ציוד הצליחה. בפועל, פיקד שרון בהצלחה על הקמת ראש הגשר, לא פיקד למעשה על אבטחת אזור הצליחה ונכשל להבטיח את האפשרות לנוע בצירים, וממילא להעביר את ציוד הצליחה.

מכיוון שכך, הוטל על אוגדת אברהם אדן (ברן) לבצע את פינוי הצירים ואבטחתם, ואת הובלת ציוד הצליחה. אך מאחר שאוגדת אדן התקשתה לבצע משימות אלה, כפי שבא לידי ביטוי בקרב החווה הסינית השני (17-16 באוקטובר), שקלו, הפיקוד העליון והפיקוד של החזית, לבטל את המבצע ולהחזיר את אוגדת שרון מזרחה. אחרי המלחמה הוחלט בצה"ל להקים מסגרת מבצעית נוספת בין מפקדת החזית לבין האוגדה – הגיס. צה"ל הקים גיס אחד צפוני וגיס אחד דרומי. במלחמת לבנון הראשונה הפעיל צה"ל בפעם הראשונה והיחידה, עד כתיבת שורות אלה, את הגיס הצפוני שעליו פיקדו האלוף אביגדור בן גל (יאנוש), וסגנו, האלוף אהוד ברק.

יאנוש זלזל בכישוריו
של סגנו אהוד ברק
בן-גל. המתנגד הנחרץ ביותר [פלאש 90]

אלוף משנה משה צור:
"יאנוש עיקר את הגיס מכל תפקיד. הדבר בא לידי ביטוי באיכות כוח האדם, בהעדר אמצעים ובאי-שילובו בעבודת המטה. כתוצאה מכך, הגיס לא שולב בתכנונים של פיקוד הצפון לקראת המלחמה"

להקמת הגיס ולהפעלתו היו מתנגדים רבים, והנחרץ שבהם היה אלוף פיקוד הצפון בשנים 1981-1977, אביגדור בן גל (יאנוש). ב-1978 הוא פיקד על "מבצע ליטני", ואחריו הוא תכנן, לפי עדותו, מלחמה בקנה מידה מלא בלבנון. שתי התוכניות העיקריות שתכנן היו "מבצע דב לבן גדול" ו"מבצע דב לבן קטן".153 בעצרת לקראת בחירות 1981 הופיע ראש הממשלה מנחם בגין וקרא, תוך שהוא מאיים באצבעו: "אסד, תיזהר! יאנוש ורפול מוכנים".154 כאמור לעיל, יאנוש גם יזם פרובוקציות כדי למשוך את הסורים למלחמה, עליה התכוון לפקד, בדרכו לתפקיד הרמטכ"ל. הוא ביקש לדחוק את הגיס לפינה, כדי שהוא, יאנוש, יפקד כאלוף הפיקוד ישירות, ולא באמצעות הגיס, על האוגדות שיילחמו.

לפי קצין המודיעין של הפיקוד, אלוף משנה משה צור, "יאנוש עיקר את הגיס מכל תפקיד. הדבר בא לידי ביטוי באיכות כוח האדם, בהעדר אמצעים ובאי-שילובו בעבודת המטה. כתוצאה מכך, הגיס לא שולב בתכנונים של פיקוד הצפון לקראת המלחמה". התוצאה: לגיס היה אומנם מטה, אך לא היה לו גדוד מודיעין כפי שהיה לאוגדות, ולא אגד לוגיסטי ויחידות מטה אחרות, שבלעדיהן לא ניתן לתפקד כהלכה. אף שמפקדת הגיס הצפוני התכוננה לכאורה למלחמה, כפי שניווכח מיד, "את המלחמה תכנן הפיקוד מול האוגדות במשך שנה וחצי. לגיס לא היה באותו שלב שום תפקיד". ולפיכך, האוגדות שיועדו לאותה מלחמה ונלחמו בפועל במסגרת הגיס, התכוננו להילחם במסגרת פיקוד הצפון ולא במסגרת הגיס הצפוני.155

לפי תמיר ברשד, קצין המודיעין של אוגדה 90 שהסתבכה בפרשת סולטאן יעקב: "המודיעין של הגיס לא עניין אותי. מראש הבנתי שאין לי ישועה מהם. עבדתי ישירות מול הפיקוד. מדי פעם המודיעין של הגיס העביר אלי ידיעות. לא זרקתי אותן לזבל. כשהיו שואלים שאלות היינו עונים להם. אבל מקור המידע העיקרי שלי היה המודיעין של הפיקוד. בדרך ללבנון עליתי לפיקוד. היה שם קצין שהיה אחראי על דיווח לאוגדות בגזרה שלנו. תיאמתי אתו את תהליך העברת המידע. הגיס היה אז דבר לא אמין, לא היו לו מקורות איסוף משלו. את המודיעין שלו הוא קיבל בלאו הכי מהפיקוד, אז למה אני צריך עוד משהו באמצע. לא הקפדנו על דרג הביניים המודיעיני הזה".156 עדות זאת של ברשד חיונית על-מנת להבין את חרפת סולטאן יעקב, שהייתה בין היתר, תוצאה של ליקוי מודיעיני ושל תפקוד מאולץ של מפקדת הגיס, כדרג ביניים בין הפיקוד לאוגדות, בחלק מגזרת הלחימה של פיקוד הצפון.

אבן הנגף האישית בתוכניתו של יאנוש הייתה שסוריה לא נגררה למלחמה, וכשהיא פרצה, הוא נאלץ לפקד על הגיס שאותו הוא החליש ובתכנונים שלו לא התמצא. יאנוש גם טעה בכך שנסע ללמוד באוניברסיטת הרווארד בארה"ב וניתק את עצמו מן ההכנות האחרונות למלחמה. אילו נשאר בארץ והקדיש את כל זמנו להכנת הגיס למלחמה, אולי לא הייתה מתחוללת חרפת סולטאן יעקב והוא היה זוכה בתפקיד הרמטכ"ל.

האלוף משה בר-כוכבא פיקד על הגיס הצפוני עד מרס 1982 ואז מונה יאנוש למפקדו.157 מאחר שבשלושת החודשים שקדמו למלחמה, שבהם יאנוש פיקד על הגיס – הוא שהה באוניברסיטת הרווארד כעמית מחקר158 – היה ברק לא רק סגן, אלא מפקד בפועל, והוא שהכין את הגיס למלחמה. החיבור בין יאנוש לברק היה הגרוע ביותר האפשרי, ובמקום לשתף פעולה הם זלזלו זה בזה: יאנוש, שסיים את מלחמת יום הכיפורים כמפקד חטיבה המהולל ביותר, מאחר שפיקד על קרב עמק הבכא ברמת הגולן,159 נחשב ב-1982 לבכיר מפקדי השריון בצה"ל. כמו חברו הקרוב, יוסי פלד, הוא זלזל בכישוריו של ברק, גם כמפקד שריון וגם כמפקד מערכה.

העיד האלוף בדימוס אורי שמחוני, שהיה באותה תקופה ראש מחלקת ההדרכה במטכ"ל, ובמלחמה היה סגן מפקד החזית: "יאנוש לא העריך את ניסיונו הצבאי של ברק בכל הקשור להפעלת מסגרות גדולות. יאנוש בא מהשריון וגדל במסגרות משוריינות גדולות, ובנוסף היה כבר אחרי ארבע שנים של אלוף פיקוד צפון, לעומתו ברק הגיע ממערך היחידות המיוחדות. בדיונים שלקראת המלחמה דיבר ברק במושגים של יחידות קטנות ולא של מרחב לחימה אוגדתי, על כל בעיותיו הלוגיסטיות. אלה היו זרים לברק לחלוטין. יאנוש אמר פעם: 'ברק חושב שבציר שעליו עוברת חוליה של סיירת מטכ"ל יכולה לנוע אוגדה'. באחד הדיונים הציע אהוד לעקוף את הציר המרכזי. יאנוש ביטל את ההצעה בזלזול ואמר שכדי להבין איך לנהל אוגדה צריך לגדול בזה".160

ברק מזלזל בכל אדם ויאנוש לא יצא אצלו דופן. לפי תת-אלוף בדימוס, יום-טוב תמיר, שפיקד על אוגדה בגיס: "היה מתח מובנה בין המקוריות של יאנוש בתחום השריון לבין החשיבה השגרתית של ברק בתחום זה". תמיר גם העריך ש"רפול נתן לברק להבין שהוא, ברק, הנו מפקד הגיס, וברק התנהג בהתאם".161 ואולי זה מה שהבין ברק בטעות מדיבורו הקמצני של הרמטכ"ל? דומה שיאנוש לא הבין שברק היה "חפרפרת" של שרון במטכ"ל ובגיס, ושהוא יעשה הכל להכשיל את יאנוש ולקדם את עצמו. ואילו רפול, לעומת זאת, העריך שהוא יצליח לשלוט בברק וידאג לכך שיאנוש יהיה רמטכ"ל.

רפול שלח את ברק לעשות שיעורי-בית
משה בר-כוכבא. תוכניותיו בוטלו [יעקב סער/לע"מ]

זמן מה לפני המלחמה התקיים באולם של קופת-חולים כללית בנצרת כנס לאישור תוכניות. אהוד ברק הציג את התוכנית שגיבש לתקוף את הסורים בגזרה צרה. בכך ביטל ברק את שלל התוכניות שגיבש מפקד הגיס הקודם, האלוף משה בר-כוכבא (בריל), שכולן התמקדו במתקפות בגזרה רחבה. (בהערכת לוח הזמנים להבקעת רצועת ההגנה הראשונה של הסורים בגזרת הגיס, ממטולה ועד אגם קרעון, הייתה טעותו של ברק קריטית: הוא הקצה להבקעה 14 שעות ובפועל היא ארכה 30 שעות.162) לאחר ששמע, גער רפול בברק על "התוכנית הלא רצינית" ושלח אותו לעשות שיעורי-בית ולהכין תוכנית מבוססת יותר.163 רפול לא שיער כי סיום מוקדם של תפקידו על-ידי ועדת קהן יפר את תוכניתו. זה מה שהיה: חרפת סולטאן יעקב, שהפילה את יאנוש, לא פגעה כהוא זה בטפלון ברק. אפשר לשער שאם יאנוש היה רמטכ"ל אחרי רפול, ברק היה מתומרן לסיים את שירותו בצה"ל, ותולדות מדינת ישראל היו אחרות, לפחות לגבי צה"ל ומערכת הביטחון.

סביר להניח שאת הרעיון לתקוף בגזרה צרה למד ברק משרון, שאיתו היה לו דיאלוג קבוע. בהיותו אלוף פיקוד הדרום, לפני מלחמת יום הכיפורים, תכנן שרון לתקוף את המצרים בגזרת תעלת סואץ, בכוח שריון, בגזרה צרה (סמוך לקנטרה).164 לעומת זאת, על-פי התורה של לחימת שריון בארץ הררית, מוטב לתקוף בחזית רחבה. סוג כזה של התקפה תכנן כאמור בר-כוכבא, ואותה שב ואימץ יאנוש וניסה להפעילה במלחמה.

יד ימינו של ברק באותה תקופה היה עוזר קצין המודיעין של הגיס, סגן אלוף מנחם לוי. לפי לוי, ברק שילב בתוכניותיו רעיונות שגובשו בסיירת מטכ"ל: התקדמות חטיבות שריון בצירים הרריים בלתי עבירים, לכאורה, והנחתות עומק של יחידות מיוחדות.165 אחת מאוגדות הגיס לדוגמה הייתה אוגדה 90 שעליה פיקד תת-אלוף גיורא לב, והיא שהסתבכה בקרב סולטאן יעקב. לפי סגן מפקד האוגדה, אלוף משנה רן שריג, היה לאוגדה, לפני המלחמה, קשר לפיקוד הצפון ולא לגיס, וחצי שנה לפני המלחמה הציגו קציני הפיקוד את תוכנית המלחמה בכנס בבסיס נפח ברמת הגולן.166 קציני המודיעין של חטיבות הגיס למדו היטב את הצירים ההרריים בגזרת הלחימה של הגיס, אך לא לפי התוכניות של ברק, אלא לפי התוכניות של פיקוד הצפון, ולא הייתה התאמה בין התוכניות.

על קצין המודיעין של אחת מחטיבות האוגדה, רס"ן (במיל.) ישי הוברמן, נאסר לנסוע, בתקופה שקדמה למלחמה, עם חברי קיבוצו, עין השופט, לטיול למצרים, כי עליו להקדיש את כל זמנו לתכנון.167 קצין המודיעין של גדוד 362, סגן עירון בן פורת, שהשתתף בקרב סולטאן יעקב, סיפר שאת פקודת המלחמה קיבל הגדוד חצי שנה לפני פרוץ המלחמה. הוא סיפר שעל הגדוד הוטל להתקדם על כביש האורך המזרחי של לבנון – שכינויו במפת הקודים של צה"ל באותה מלחמה היה "מיכה" – "עד כביש ביירות-דמשק ליד זחלה, ומשם לחזור דרומה לבקעה לנקות את הסורים. ישבנו שלושה ימים והכנו פקודות מפורטות ליחידות המשנה של הגדוד".168

תוכניות שנועדו לכישלון
מלחמת לבנון הראשונה [פלאש 90]

והנה, למרות ההכנות הממושכות, הגיע צה"ל בלתי מוכן למלחמת לבנון הראשונה, וזה היה צפוי. אפשר לקבוע זאת גם מן האופן השרלטני שבו התקדם ברק, תוך תשע שנים, ממפקד גדוד למפקד גיס בפועל. אופן התקדמות זה מלמד שלא מדובר בצבא מקצועי, אלא בצבא מיתולוגי מנותק מן המציאות. הפיקוד העליון של אותה מלחמה כלל את ראש הממשלה, מנחם בגין, את שר הביטחון, אריאל שרון, ואת הרמטכ"ל, רפאל איתן. הבנתו של בגין בנושאים טקטיים ואופרטיביים הייתה קלושה ותפיסתו האסטרטגית הייתה הפוכה מתפיסתם של שרון ורפול. שר הביטחון והרמטכ"ל שאפו להוכיח את עצמם כמצביאים במלחמה. בגין נרתע ממלחמה וביקש לכפות עליהם מבצע מוגבל, כשמטרתו הייתה להרחיק את קטיושות אש"פ מעבר לטווח 40 ק"מ. הוא כמובן לא ידע מה שלפחות יאנוש ידע, שירי הקטיושות לא היה יזום על-ידי המחבלים, אלא תמיד בתגובה על פרובוקציה שלנו.169 כך, שאם ביקש בגין למנוע ירי קטיושות, היה עליו לפעול נגד מפקדי צה"ל הבכירים, ולא נגד המחבלים. מגבלה זאת של בגין לא הייתה מקובלת על שרון ורפול, ולפיכך הם ביקשו להפר אותה במלחמה בלתי יעילה, בשלבים, ובגרירת הסורים אליה. השניים, שלא הבינו את פשר הניצחון במלחמת ששת הימים ואת פשר התבוסה במלחמת יום הכיפורים, האמינו כי צה"ל יעיל מאוד וכי תחת שרביטם הוא יתפקד ביעילות, למרות המגבלות. הם טעו, גם משום שליקויי מלחמות ששת הימים, ההתשה ויום הכיפורים, לא נחקרו, וממילא לקחיהם לא הופקו, בין היתר באשמתם, וגם משום שהם לא שיתפו פעולה ביניהם, אלא השתדלו לנטרל איש את רעהו.

ברק שותף לאחריות ולאשמה של תכנון המלחמה הלקוי
טבח סברה ושתילה

תכנון מלחמת לבנון הראשונה היה פגום מכל בחינה אפשרית, כפי שהוכיחו אירועי המלחמה. כראש אגף תכנון, כחבר המטה הכללי וכמפקד בפועל של הגיס הצפוני לפני המלחמה, שותף ברק באחריות ובאשמה לכך. השגיאה הראשונה, שלה שותף גם הדרג הפוליטי בראשות מנחם בגין, הייתה, שניתן לסמוך על מנהיגי בני הברית הנוצרים ועל הפלנגות הצבאיות שעמדו לרשותם. אי-היכרות ואי-הבנת בן-הברית הולידו את האירוע הקשה ביותר במלחמה: טבח סברה ושתילה, שטבחו הנוצרים בפלשתינים בביירות, שעה שצה"ל השתלט עבורם על עיר הבירה שלהם. אירוע זה סיים באופן טראגי את הקריירה הפוליטית של מנחם בגין, את הקריירה הצבאית של רפול, וממילא גם של יאנוש, ופגע לזמן מה בקריירה הפוליטית של שרון. צה"ל ומדינת ישראל איבדו הרבה מיוקרתם ומאמינותם בעקבות הטבח. בברק לא דבק דבר.

התוכנית הצבאית לא יכלה להביא לתוצאות המקוות מכמה סיבות:

א.
בגין ורוב חברי ממשלתו התכוונו למלחמה אחת – שרון, רפול ואנשי המטה הכללי התכוונו למלחמה אחרת.

ב. צה"ל הוא צבא בלתי מקצועי. העדר מקצועיות בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בתכנון. במהלך התכנון שמו ראשי מערכת הביטחון את יהבם על היתרון הכמותי של ישראל, נושא שהעסיק את הרמטכ"ל מרדכי גור אחרי מלחמת יום הכיפורים. הוא שם את הדגש על הגדלת צה"ל ולא על שיפור איכות תפקודו. צה"ל הגיע למלחמת לבנון הראשונה עם 11 אוגדות, אך מבלי לתקן ליקויים בתורות הלחימה, בפיקוד ובשליטה, ליקויים שהתגלו באוקטובר 1973.

ג. רוב המפקדים הבכירים בצה"ל לא הכירו את לבנון. וצה"ל לא פיתח תורת לחימה בארץ הררית. שרון, שעל-פי דרישותיו הוכנו התוכניות ועל-פי הנחיותיו התנהלה המלחמה, התנסה במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, בסיני, ניסיון שלא סייע לו לתכנן כהלכה את מלחמת לבנון הראשונה. רפול פיקד אומנם על אוגדה 36 ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ואחר כך היה אלוף פיקוד הצפון, אך בלבנון הוא לא נלחם, וכושר התכנון שלו היה מוגבל למדי. הם הפעילו בארץ הררית אוגדות משוריינות המיועדות לשטח מישורי.

ד. הלוגיסטיקה היבשתית לא התאימה לצירים הצרים של לבנון, וברוב הצירים נוצר בזמן המלחמה פקק בלתי-עביר לזמן ממושך. אל"ם (בדימ.) אריק אכמון פיקד במלחמת לבנון הראשונה על אגד התחזוקה של אוגדה 90 שהייתה חלק מהגיס של יאנוש. לדבריו שובשה כל תוכנית הלחימה של האוגדה, זאת מהסיבות העיקריות הבאות: "1. מתווה הלחימה הכללי ובתוכו של האוגדה שובש בצורה מהותית בגלל שיקולים שונים של קברניטי המלחמה שהביאו להסטה מתוכנית 'אורנים הגדולה' שעל-פיה תכננה האוגדה את לחימתה. המרכיב העיקרי של שיבוש זה היה בהכנסת אוגדה 90 ללחימה באיחור של יומיים ממועד הכניסה לפי התכנון. כתוצאה, היה צורך להילחם נגד כוחות סוריים, שבניגוד לתכנון, כבר הספיקו להיערך בעוצמה גדולה, והצליחו לשבש את תוכנית הלחימה של האוגדה שהסתבכה בקרבות קשים נגד הצבא הסורי. 2. מפקדי צה"ל לא הבינו את המשמעות והמורכבות של ההיבט הלוגיסטי כגורם קריטי בניהול לחימה בתאי שטח הרריים, קטנים ורוויי גיסות, כפי שהייתה המציאות בלחימת צה"ל במלחמה זאת. בנסיבות אלה הפכה המשימה של מתן תמיכה לוגיסטית ראויה לשתי האוגדות שנלחמו בגזרה המזרחית של מלחמת לבנון הראשונה לכמעט בלתי אפשרית.

"התוצאה המשולבת של שיבושים אלה התבטאה הן בכישלון בהשגת יעדי האוגדה המתוכננים, והן בקשיים רבים במתן התמיכה הלוגיסטית שהוגבלה להפעלה באמצעות ציר תחזוקה הררי אחד ומשובש (ציר 'מיכה') שהיה צריך להעביר דרכו את התנועה המבצעית והלוגיסטית (דלק ותחמושת) של אוגדה 90, שאליה צורפה באותו ציר אוגדה נוספת, זאת מבלי כל התחשבות במגבלה המבצעית והלוגיסטית".170

ה. לניהול מערכה שלא התייחסה למגבלות הלוגיסטיות, לא היה סיכוי – כגורם מרכזי בין שאר הליקויים – להשיג את מטרות המלחמה, כפי שהוגדרו בפקודות שניתנו למפקדי העוצבות הלוחמות. במרכז הגזרה של הגיס נלחמה אוגדה 90, אך לחימתה נעצרה בשל חוסר היכולת לספק לה דלק ותחמושת, וזאת כאשר התמיכה הלוגיסטית בלחימת הגיס נשענה רק על ציר תחזוקה אחד - "ציר מיכה", ציר שהתנועה בו הייתה פקוקה מפאת היותו ציר משותף, הן לתחזוקה והן לניוד אוגדה נוספת ש"נזרקה" למלחמה לפני הקרב בסולטאן יעקב. בנוסף לכך, חלקים קריטיים בציר ("הפיתולים") פוצצו על-ידי הצבא הסורי ביומיים בהם איחרה, בהשוואה לתכנון, אוגדה 90 להיכנס ללוחמה. איחור זה נבע מן הכישלון לגרור את הסורים ללחימה בכוחות צה"ל. גרירה זאת הייתה תנאי בתוכנית המבצעית למלחמה.171

ו. מציאות זאת הפכה את התמיכה הלוגיסטית בשתי אוגדות לכמעט בלתי-אפשרית. כתוצאה, שובשה כל תוכנית הלחימה של אוגדה 90 שתוכננה לפרטיה, במהלך השנה שקדמה למלחמת לבנון הראשונה. אף אחת ממטרות הלחימה לא הושגה.172 ואכן סגן צביקה קומיי, מגדוד טנקים 363, העיד: "מן הרגע שנכנסנו ללבנון לא קיבלנו אוכל ומים. היה כאוס לוגיסטי ופקק על ציר הפיתולים".173 בתחקיר אוגדה 90, מיד אחרי המלחמה, אמר אחד ממפקדי החטיבות, אלוף משנה נחמן רבקין: "כשיצאתי ממטולה מול 'שער העגל', כל גדוד הנ"מ עמד מולי. הייתה לי רק ברירה אחת: לדפוק אותו עם טנק ולהזיז אותו הצידה... זה לא ייתכן עם כל הרצון הטוב".174

ז. עקב המגבלות המדיניות ועקב הצורך להסתיר את הכוונות האמיתיות של שרון ורפול, נעשו רוב ההכנות ולימוד השטח, על הגזרה המערבית – צור, צידון, ביירות – שבה התמקמו הפלשתינים.

ח. לצה"ל לא הייתה תורת לחימה, לא בארגוני טרור ולא בגרילה ובשטח עירוני. וזאת, למרות שבמלחמת יום הכיפורים הוא הוכה בעיר סואץ, ולמרות שמאז ראשית ההתיישבות במאה ה-19 מתנהלת לוחמה זעירה בין היהודים לערבים.

ט. המפקדים הבכירים של צה"ל זלזלו בסורים, ולא הכירו את תורת הלחימה הסובייטית שבה נקטו הסורים.

י. לפי ראש ענף מודיעין-גיאוגרפי באמ"ן באותה תקופה, סגן אלוף בדימוס אלי דקל, החלק הגיאוגרפי בתוכניות היה לקוי, כי בפיקוד צפון לא האמינו שתפרוץ מלחמה.175

"תרגיל שושנים"
צפה את הכישלון
אמיר דרורי. לא נתן הגדרה פיסית [דו"צ]

סגן אלוף ישראל ניצן:
"דרורי הסביר מה הולך לקרות. אחרי ההרצאה קמתי ושאלתי: 'האלוף, האם אתה מוכן להגדיר את כוונת הפיקוד? אינני רואה סעיף כוונה בקבוצת הפקודות'. דרורי ענה בקצרה: 'יש מחבלים בלבנון ויש לחסלם!' הוא לא נתן הגדרה מדינית ופיסית, וברור היה שהמלחמה תתנהל לפי ההתפתחויות ולא על-פי הכוונה שהוגדרה מראש. לי, כסגן מפקד חטיבה שלחמה בגזרה המזרחית מול הסורים, לא היה שמץ של מושג שהכוונה הייתה להגיע לכביש ביירות-דמשק"

מי שכן הכיר את לבנון, היה ראש מחלקת ההדרכה במטכ"ל, אורי שמחוני, שבשנים 1970-1972 פיקד על "סיירת אגוז" שפעלה בלבנון, והוא למד דרך רגליו את תנאי השטח בארץ הררית זאת; במלחמת יום הכיפורים היה קצין האג"ם של פיקוד הצפון, ב-1974 קיבל את הפיקוד על חטיבת "גולני" הצפונית וב-1978 פיקד על אוגדה ב"מבצע ליטני". לפי שמחוני "תוכניות המלחמה היו לא טובות, כי הנחות המוצא היו לא מעשיות, ובמקביל להן היו כוונות נסתרות של הדרג הפוליטי שלא נכתבו. לשרון היו כוונות אחרות ממה שנכתב וממה שאושר, לכן, במקום להנחית צנחנים ממסוקים על כביש ביירות-דמשק ולהשתלט על היעד הצבאי של המלחמה תוך שעתיים, בחר שרון במבצע מתגלגל. לבנון בנויה מצירים שקשה לנוע בהם, זה אומר זנבות גדולים והתקדמות איטית והפיכת הגיס לחור שחור שאינו יכול להפיק את האנרגיה הגלומה בו. היתרון הכמותי הפך למגרעת איכותית. כאן באה לידי ביטוי פטאלי תפיסת הביטחון המבוססת על ההנחה שהכמות יכולה לחפות על העדר חשיבה. לכל אדם בלבנון יש רובה בבית ואין הוא מהסס להפעיל אותו. בצה"ל העריכו כי יסיימו את המלחמה תוך יומיים-שלושה, לאחר התחברות עם הנוצרים, לכן הפעילו כוחות גדולים על תא שטח קטן, שסתרו זה את זה עד כדי קרבות דו-צדדיים ביניהם. התוצאה: כמאה הרוגים ישראלים מירי דו-צדדי. אלוף הפיקוד אמיר דרורי לא מחה על התוכנית הפגומה הזאת, למרות שידע שהיא לא טובה.

"כראש מה"ד יזמתי, שלושה חודשים לפני שהיא פרצה בפועל, משחק מלחמה שכינויו היה 'שושנים'. מסקנות המשחק היו שהמלחמה תימשך לפחות עשרה ימים ושיהיו לצה"ל 300 הרוגים. רפול אמר לי: 'מי אמר לך לספור הרוגים? אני הצעתי תוכנית חלופית להתקדם רק על ציר החוף ולהכות במחבלים. שרון דחה את הצעתי'". המשחק גם הראה שאף אם ישיג צה"ל את כל יעדיו המבצעיים, מטרות המלחמה לא יושגו, כי אין לסמוך על הכוחות הלבנוניים הנוצרים ואין מנוס מעימות צבאי עם הסורים.176

זמן קצר לפני פרוץ המלחמה הציג אלוף פיקוד הצפון, אמיר דרורי, את תוכנית המלחמה בפני 500 קצינים, מסגן אלוף ומעלה, מתוך יחידות שאמורות היו לקחת בה חלק. אחד המשתתפים היה סגן מפקד חטיבת שריון במילואים 399, סגן אלוף ישראל ניצן, שסיפר: "נכחו במפגש מפקדי אוגדות, חטיבות וגדודים. דרורי הסביר מה הולך לקרות. אחרי ההרצאה קמתי ושאלתי: 'האלוף, האם אתה מוכן להגדיר את כוונת הפיקוד? אינני רואה סעיף כוונה בקבוצת הפקודות'. דרורי ענה בקצרה: 'יש מחבלים בלבנון ויש לחסלם!' הוא לא נתן הגדרה מדינית ופיסית, וברור היה שהמלחמה תתנהל לפי ההתפתחויות ולא על-פי הכוונה שהוגדרה מראש. לי, כסגן מפקד חטיבה שלחמה בגזרה המזרחית מול הסורים, לא היה שמץ של מושג שהכוונה הייתה להגיע לכביש ביירות-דמשק".177

לראש הממשלה לא דווח על תוצאות "משחק שושנים", שהיו בוודאי מפחיתות את נכונותו לאשר את היציאה למלחמה. לעומת זאת, זרם אליו מידע שנשיא ארה"ב, רונלד רייגן, ושר החוץ שלו, הגנרל אלכסנדר הייג, לא יתנגדו למהלך מהיר וקצר, עד 40 ק"מ בלבנון, כדי להרחיק את טווח הקטיושות מצפון הארץ.178 פעמים אחדות, לקראת מחצית 1982, ביקשו רפול ושרון אישור לפתוח במלחמה, ובגין לא נענה להם, אך התנגדותו הלכה ורפתה.179

________

[בפרק הבא יסופר על האופן שבו פרצה מלחמת לבנון הראשונה, על כניסת הגיס הצפוני למלחמה; על נטרולו של סגן מפקד הגיס אהוד ברק על-ידי מפקד הגיס יאנוש בן-גל, על חוסר התמצאות של ברק בשטח שבו פעל הגיס; על אחריותו של ברק לפקק הלוגיסטי שהכשיל את תפקוד הגיס במלחמה, ועל הסיבות שלא התפרסמו עד היום להצלחתו של חיל האוויר במלחמת ששת הימים, לכישלונו במלחמת יום הכיפורים ולהצלחתו במלחמת לבנון הראשונה.]

הערות

148. ראיון מוקלט עם אלוף בדימוס השר יוסי פלד ב-2011 השמור בארכיון המחבר.
149. ראיונות מוקלטים עם אלוף משנה (במיל.) חיים מנדל שקד, שהיה ראש לשכתו של אהוד ברק כסגן רמטכ"ל, כרמטכ"ל וכראש ממשלה ושר ביטחון. הראיונות שמורים בארכיון המחבר.
150. בן כספית ואילן כפיר, שם, עמ' 174.
151. ראיון מוקלט עם תת-אלוף דני ורדי ב-2012 השמור בארכיון המחבר.
152. סדרת ראיונות ושיחות מוקלטים עם האלוף ישראל טל בשנות השבעים והשמונים של המאה העשרים, השמורים בארכיון המחבר; סדרת שיחות וראיונות מוקלטים עם סגן אלוף שלמה באום, מקורבם של אריאל שרון וישראל טל, מ-1968 עד מותו ב-1999, השמורים בארכיון המחבר.
153. בן-גל, 2011, שם.
154. ויקיפדיה, אביגדור בן-גל.
155. ראיון מוקלט עם אלוף משנה בדימוס משה צור (צוריך), שהיה קמ"ן בפיקוד צפון ב-2011, ראיונות מוקלטים עם אלוף משנה בדימוס אילן ויכסלבאום, שהיה עוזר קמ"ן צפון כשיאנוש היה אלוף הפיקוד וקמ"ן הגיס במלחמה, ב-2011.
156. ראיון מוקלט עם אלוף משנה תמיר ברשד ב-2012 השמור בארכיון המחבר.
157. ראיון מוקלט עם אלוף משנה בדימוס, בני מיכלסון, השמור בארכיון המחבר. מיכלסון גם שרת כאיש מודיעין במפקדת הגיס בזמן המלחמה וגם פיקד על מחלקת היסטוריה של צה"ל שחקרה באותו זמן את קרב סולטאן יעקב.
158. מעמד של "עמית מחקר" לקצינים בכירים של צה"ל במוסד אקדמי בארה"ב הוא למעשה נופש בלא שום מחויבות. העובדה שמפקד גיס המיועד לפקד על משימה מרכזית במלחמה קרובה מבלה באוניברסיטת הרווארד כעמית מחקר, מצביעה על חוסר רצינות של שר הביטחון, של הרמטכ"ל ושל יאנוש עצמו.
159. ראה ספרי, "קריסה ולקחה", הוצאת שרידות מהדורה מורחבת 2003.
160. ראיונות מוקלטים עם האלוף בדימוס אורי שמחוני ב-2012-2011 השמורים בארכיון המחבר.
161. ראיון מוקלט עם תת-אלוף יום-טוב תמיר ב-2011 השמור בארכיון המחבר.
162. ארכיון צה"ל, 41/26/2011, ד"ר רפי יקר, "בין באב אלוואדי לסולטאן יעקב אוגדות 90 ו-880 בקרב על הדרג השני של דיוויזיה 1 11-10 ביוני 1982 במלחמת שלום הגליל", מחלקת היסטוריה של צה"ל, סודי.
163. מיכלסון, שם.
164. ראיון מוקלט עם תת-אלוף בדימוס שי תמרי, שהיה קצין האג"ם של שרון. הראיון שמור בארכיון המחבר.
165. ראיון מוקלט עם מנחם לוי ב-2012 השמור בארכיון המחבר.
166. ראיון מוקלט עם אלוף משנה בדימוס רן שריג ב-2012-2011 השמור בארכיון המחבר.
167. ראיון מוקלט עם רס"ן בדימוס ישי הוברמן השמור בארכיון המחבר.
168. ראיון מוקלט עם רס"ן (במיל.) עירון בן פורת ב-2011 השמור בארכיון המחבר.
169. ויכסלבאום, שם.
170. סדרת ראיונות מוקלטים עם אריק אכמון בשנים 2012-1985 השמורים בארכיון המחבר.
171. ברשד, שם.
172. ראיון מוקלט עם אלוף משנה בדימוס אריק אכמון ב-2011 השמור בארכיון המחבר.
173. ראיון מוקלט עם סגן בדימוס צבי קומי ב-2012 השמור בארכיון המחבר.
174. סיכום מבצע שלום הגליל, אוגדה 90, 28 ביוני 1982, מחלקת היסטוריה, צה"ל.
175. סא"ל אלי דקל, שם.
176. אורי שמחוני, שם. ראה, אריה נאור, שם, עמ' 36.
177. ראיון עם סגן אלוף בדימוס ישראל ניצן ב-2012 השמור בארכיון המחבר.
178. מכאן יש אפשרות שלזרועות הביון של ארה"ב לא היה מידע על הפרובוקציות של צה"ל בלבנון, וכראש ממשלת ישראל גם נשיא ארה"ב תומרן על-ידי שרון, רפול ויאנוש, אלא אם כן הם דווקא עודדו את השלושה כדי להחליש את סוריה ובכך גם את פטרוניתה – בריה"מ.
179. נאור, שם.

תאריך:  05/04/2013   |   עודכן:  08/04/2013
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החיפזון מן השטן - אהוד ברק טס לצמרת צה"ל
תגובות  [ 185 ] מוצגות   [ 185 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דר' אורי מילשטיין
5/04/13 10:42
2
דורנר, עליונה
5/04/13 10:49
3
הממשלה
5/04/13 10:56
 
אורי מילשטיין
6/04/13 10:19
 
חשדנית
6/04/13 11:51
4
עופר פו
5/04/13 11:04
 
שרלוטה
5/04/13 11:48
 
קבלות
5/04/13 12:16
 
אורי מילשטיין
5/04/13 13:11
 
קבלות
5/04/13 14:27
 
אורי מילשטיין
5/04/13 16:02
 
גלילי
28/04/13 01:16
 
יואל קורבנלום
5/04/13 19:52
5
יבגני נמירובסקי
5/04/13 11:14
 
יבגני אונייגין
5/04/13 12:08
 
אורי מילשטיין
5/04/13 13:03
6
ראומה
5/04/13 11:26
7
עובר אורח
5/04/13 11:39
 
אורי מילשטיין
5/04/13 12:15
8
הזניית המטכ"ל
5/04/13 12:16
9
אורי זכאי
5/04/13 12:27
 
אורי מילשטיין
5/04/13 12:51
 
מ.כ.
8/04/13 19:06
10
ערן אורון
5/04/13 13:07
 
אורי מילשטיין
5/04/13 13:22
 
בלבול יוצרות
5/04/13 16:37
11
פיקוד הצפון תמיד
5/04/13 13:08
 
אורי מילשטיין
5/04/13 13:34
12
גולדבלט משה
5/04/13 13:35
 
אורי מילשטיין
5/04/13 13:56
 
דר' אורי
5/04/13 17:38
 
קורא ותיק
5/04/13 14:09
 
אורי מילשטיין
5/04/13 14:21
 
מ.ג
5/04/13 18:11
 
אורי מילשטיין
5/04/13 22:17
 
יוד עין
5/04/13 22:32
 
אורי מילשטיין
5/04/13 22:49
 
אורי מילשטיין
5/04/13 23:15
 
יוד עין
6/04/13 09:22
 
וייס2
5/04/13 17:30
13
לאה בת מנחם
5/04/13 16:27
 
מוטה
5/04/13 17:47
14
ש.נחום
5/04/13 16:42
 
קבלות
6/04/13 00:31
 
אורי מילשטיין
6/04/13 07:46
15
ררררררר
5/04/13 18:08
 
נפתלי גור אריה 2
5/04/13 19:10
 
ררררר
5/04/13 22:59
 
אהוד פרלסמן
6/04/13 04:35
 
אורי מילשטיין
6/04/13 07:56
16
נפתלי גור אריה 1
5/04/13 18:36
 
ב_שמואל
5/04/13 19:59
 
אורי מילשטיין
5/04/13 22:39
 
יואל קורנבלום
5/04/13 21:17
 
אורי מילשטיין
5/04/13 22:30
17
יואל קורנבלום
5/04/13 19:13
18
מבקר תקשורת
5/04/13 22:04
 
אורי מילשטיין
5/04/13 23:03
19
משה המכבי
5/04/13 22:13
20
משה מ
5/04/13 23:10
 
אורי מילשטיין
5/04/13 23:27
21
עין אחת
5/04/13 23:16
 
אורי מילשטיין
5/04/13 23:39
 
ajn
6/04/13 11:36
 
אורי מילשטיין
7/04/13 06:30
 
ajn
7/04/13 08:50
 
אורי מילשטיין
7/04/13 12:35
 
ajn
7/04/13 15:40
 
ראומה
5/04/13 23:52
 
ברק- רק אחד מרבים
6/04/13 00:26
 
אורי מילשטיין
6/04/13 05:50
22
היינריך היינה
6/04/13 04:12
 
אורי מילשטיין
6/04/13 06:02
 
ארז רטוש
6/04/13 08:13
 
אורי מילשטיין
6/04/13 09:28
 
הללי רוזנבאום
6/04/13 09:01
 
אורי מילשטיין
6/04/13 09:20
23
אורי זכאי
6/04/13 08:22
 
תומר גאון
6/04/13 08:36
 
אורי מילשטיין
6/04/13 08:52
 
אורי מילשטיין
6/04/13 08:39
 
אורי זכאי
6/04/13 21:29
 
ראומה
6/04/13 11:00
 
מתבונן
6/04/13 11:35
 
חשדנית
6/04/13 11:46
 
חזקי שנאן
7/04/13 06:17
24
חשדנית
6/04/13 10:41
 
חשדנית
6/04/13 11:07
 
חשדנית
6/04/13 11:13
25
קורןנאוה טבריה
6/04/13 10:47
26
אורי _נטע
6/04/13 11:30
27
שאול
6/04/13 12:11
 
ב_שמואל
6/04/13 15:10
 
אורי מילשטיין
6/04/13 15:31
 
חשדנית
6/04/13 15:41
 
ב_שמואל
6/04/13 18:49
 
חשדנית
6/04/13 19:34
 
חשדנית
6/04/13 19:50
 
חשדנית
6/04/13 20:14
 
חשדנית
7/04/13 17:14
 
ב_שמואל
6/04/13 20:43
 
חשדנית
6/04/13 21:11
 
חייםק'ה
8/04/13 13:10
 
חשדנית
8/04/13 16:13
 
חייםק'ה
9/04/13 11:59
 
המשך
6/04/13 17:34
 
ערן אורון
6/04/13 20:59
28
חשדנית
6/04/13 12:19
 
חשדנית
6/04/13 12:25
 
חשדנית
6/04/13 12:30
 
חשדנית
6/04/13 12:36
 
חשדנית
6/04/13 12:42
 
חשדנית
6/04/13 12:48
 
חשדנית
6/04/13 12:54
 
חשדנית
6/04/13 13:00
 
חשדנית
6/04/13 13:06
 
חשדנית
6/04/13 13:13
 
חשדנית
6/04/13 13:18
 
חשדנית
6/04/13 14:48
 
חשדנית
6/04/13 14:54
 
חשדנית
31/05/13 10:46
 
ב_שמואל
6/04/13 16:11
 
חשדנית
6/04/13 16:34
 
אביג
6/04/13 13:41
 
חשדנית
11/04/13 20:03
29
ערן אורון
6/04/13 13:19
 
אורי מילשטיין
6/04/13 16:26
 
ע. א
6/04/13 17:40
30
אחד שראה ושמע
6/04/13 14:37
 
אחד שיודע4
6/04/13 14:53
31
ערן אורון
6/04/13 15:16
 
אורי מילשטיין
6/04/13 16:14
32
ערן אורון
6/04/13 16:10
 
אורי מילשטיין
6/04/13 16:20
33
ערן אורון
6/04/13 16:18
 
אורי מילשטיין
6/04/13 16:31
34
אלון פלג
6/04/13 16:32
 
אורי מילשטיין
7/04/13 15:36
 
אלון פלג
7/04/13 21:46
 
אורי מילשטיין
8/04/13 06:38
35
חשדנית
6/04/13 16:50
 
ב_שמואל
6/04/13 19:23
 
ב_שמואל
6/04/13 20:05
 
יואל קורנבלום
6/04/13 20:06
 
ב_שמואל
6/04/13 21:19
 
יואל קורנבלום
7/04/13 05:36
 
ב_שמואל
8/04/13 12:18
 
יואל קורנבלום
8/04/13 16:24
 
ב_שמואל
8/04/13 21:18
 
יואל קורנבלום
9/04/13 01:07
 
ב_שמואל
9/04/13 06:28
 
אורי מילשטיין
9/04/13 17:47
 
אורי מילשטיין
9/04/13 18:32
 
אורי מילשטיין
9/04/13 20:06
 
אורי מילשטיין
9/04/13 22:12
 
אורי מילשטיין
9/04/13 22:28
 
ב_שמואל
9/04/13 20:27
 
אורי מילשטיין
9/04/13 18:00
 
ב_שמואל
9/04/13 06:54
 
יואל קורנבלום
9/04/13 23:46
36
חשדנית
6/04/13 19:28
37
ראומה
6/04/13 20:28
 
יואל קורנבלום
6/04/13 21:09
 
אורי מילשטיין
7/04/13 07:23
38
עין אחת
6/04/13 20:48
 
אורי מילשטיין
6/04/13 22:30
 
ראומה
7/04/13 00:29
 
אורי מילשטיין
7/04/13 06:22
39
חשדנית
6/04/13 22:13
40
ירון זכאי 1
7/04/13 03:39
 
אורי מילשטיין
7/04/13 09:38
 
ירון זכאי 1
7/04/13 13:53
 
אורי מילשטיין
7/04/13 14:35
41
אורי זכאי
7/04/13 08:36
 
אורי מילשטיין
7/04/13 13:06
42
עין אחת
8/04/13 12:30
 
אורי מילשטיין
8/04/13 20:45
 
ראומה
8/04/13 22:05
43
שאול כהן
8/04/13 15:55
 
אורי מילשטיין
8/04/13 20:55
 
פועה
9/04/13 19:05
 
אורי מילשטיין
9/04/13 22:04
 
חשדנית
9/04/13 22:34
 
ב_שמואל
9/04/13 23:40
 
אורי מילשטיין
10/04/13 10:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
שר הביטחון שלנו הצליח לעבוד במשך עשרות שנים על מרבית הישראלים ועל רבים בעולם הוא שכנע את כולם שהוא 'חייל מספר 1', 'מר ביטחון' ו'מצביא מהולל' למרות שנכשל בכל פעולותיו הצבאיות פרק ראשון מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק
22/02/2013  |  ד"ר אורי מילשטיין  |  תחקירים
פרק שני מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק בפרק זה יסופר מה דעתו של רפאל איתן על אהוד ברק, ועל הצל"שים שלו; על הקמת סיירת מטכ"ל, שהיוותה חממה לאישיותו הנכלולית של ברק; על מאמציו של אברהם דר לחלץ את נדוני "העסק הביש" מבית סוהר במצרים; על הפנטזיות של אברהם ארנן; ועל תרבות האינטריגות באגף המודיעין של צה"ל
01/03/2013  |  ד"ר אורי מילשטיין  |  תחקירים
פרק שלישי מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק בפרק זה יתואר איך מי שהקים את סיירת מטכ"ל, ומפקדה הראשון, אימן את פקודיו באמצעות מעשי שוד, בבחינת - חוק המדינה לא חל עליהם; איך התחמק ברק מחקירת מצ"ח וממשפט צבאי, על שפקוד שלו נהרג כתוצאה מהתרשלותו; כיצד הפר ברק פקודות, במבצע פשוט יחסית, ולמרות זאת זכה בצל"ש הראשון שלו
08/03/2013  |  אורי מילשטיין  |  תחקירים
פרק רביעי מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה לשעבר ושר הביטחון, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק בפרק זה יתואר איך ניצל ברק את תפקידו כמפקד סיירת מטכ"ל כדי להחניף לראשי המדינה וצה"ל כדי לקדם את הקריירה שלו; איזה נזק גרמו מבצעי הסיירת לצה"ל; על ההכנות הלקויות של הסיירת לקראת מבצע "אביב נעורים"; על תפקוד ברק במבצע שעליו קיבל צל"ש; על הפרת הפקודות של ברק בזמן המבצע, ועל התחקיר הלקוי של תפקוד ברק והסיירת במבצע
15/03/2013  |  ד"ר אורי מילשטיין  |  תחקירים
פרק חמישי מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק הפעם: עם ניסיון קצר של מפקד פלוגת שריון, דורש ברק מן הרמטכ"ל לתת לו לפקד על חטיבת שריון סדירה מספר 14 השר לשעבר מרדכי ציפורי: "אצל ברק הכל הולך בשקרים!" ברק מפנטז על גדוד שריון מטכ"לי שיציל את עם-ישראל ונשלח לפטרל בעורף מפקד חטיבת הטיראנים תת-אלוף בדימוס יואל גורודיש מאשים את ברק בשקרים
22/03/2013  |  אורי מילשטיין  |  תחקירים
פרק שישי מספרו/מחקרו הסנסציוני החדש של ההיסטוריון הצבאי ד"ר אורי מילשטיין על ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, רב-אלוף בדימוס אהוד ברק הפעם: מערכת 'החווה הסינית' והסתבכות גדוד 890 שם; ברק לא ממלא פקודה לחבור לצנחנים ולחלץ את נפגעיהם; ברק יוצא עם פלוגת טנקים להשמיד מערך חטיבתי מצרי חפור ומאורגן, נקלע לשטח השמדה דוויזיוני, מושמדים לו 5 טנקים והשאר בורחים; ברק מונע עריכת תחקירים והפקת לקחים
29/03/2013  |  אורי מילשטיין  |  תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
תמונתם של הנייה ואשתו מבית-החולים בדוחא מבטאת היטב את הרוח החמאסית    מוות עדיף על החיים, במיוחד כשהוא למען מטרה "קדושה", כמצווה באמנת החמאס - השמדת היהודים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il