|   15:07:40
דלג
  איציק סיבוש  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

צו הרחקה

בתילי תילים של הטפות אודות "האודיסיאה", תוך כפיית אג'נדה על-ידי האקדמיה (תמיד נאורה, מתקדמת וצודקת), על תרבות עתיקה הנראית יותר פלורליסטית וליברלית, ודאי מפוכחת וחכמה מכל "המומחים", נשמטה רק פרשנות אפשרית וטריוויאלית אחת
23/06/2013  |   איציק סיבוש   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
אודיסיאוס וקליפסו. ציור שמן מתחילת המאה ה-17

לאחרונה מצאתי את עצמי מעיין בגרסה חדשה של ד"ר אברהם ארואטי לשתי היצירות הקלאסיות "האיליאדה" ו"האודיסיאה". עלי להודות כי התקשיתי מאוד בקריאת פרשנותו זו, ההופכת את היצירה הקלסית לפרוזה, תוך שימוש בשפה כמעט מקראית, שהופכת את הכתוב למסורבל עד גובל בציווי תנ"כי... האם עדיף היה לייצר "סגנון הוביטים" כפי שנעשה בטרילוגיית טולקין הידועה, איני יודע. על כל פנים, גם אם בתקופה שכרונולוגית מקבילה לתקופת המקרא עסקינן, סגנון "ספר הספרים" אינו נדבק לאפוס היוונים ותרבותם השונה. אם בגרסת פרוזה עסקינן, כי אז עדיפה זו של אלכס אפשטיין בספרו "האודיסיאה", שגם אם אינו חורג מן התיאור הקלסי, עדיין מאפשר ספק כלשהו הן בסגנונו והן על-ידי "שאכטה" שהוא מעניק פה ושם לגיבורו...

לאחרונה גם קראתי את מאמרו של ד"ר יואב רינון ("האפוס של החיים", הארץ מוסף "תרבות וספרות" 22.02.2013) אודות "האודיסיאה" של ארואטי. כצפוי בימים אלה של "מתקפת נאורות", היה זה שיר הלל והטפה לפציפיזם שאותו "מגלה" הכותב בכל דף של היצירה ההומרית... את משנתו זו הצפויה, המוכרת והלעוסה עד דק, אפשר לסכם תוך ציטוט פיסקה אחת, המהווה את גולת הכותרת מאמרו:

"בעת העתיקה, האודיסיאה נחשבה יצירה נחותה בהשוואה לאיליאדה, ולא במקרה. האתוס ההרואי, המקדש את המלחמה ואת המוות, נחשב דבר העולה בהרבה על האתוס הביתי, המקדש את המשפחה ואת החיים; הדרמה ה'גדולה מהחיים' אכן נתפשה כגדולה מהם, פשוטו כמשמעו. גם ה'גיבור' אודיסיאוס, שמלכתחילה אולץ בכוח לצאת למלחמה, וכל שרצה, ורוצה, הוא לשוב לביתו, לבנו ולאשתו, נראה נחות בהשוואה לגיבור אכילס, שבחר במודע בחיים קצרים ורבי תהילה בשדה הקרב על פני חיים ארוכים שלא יותירו אחריהם שם וזכר.

"כל זה כל כך פרימיטיבי, שלעתים קשה להאמין שמודל בזוי כל כך של גבריות עדיין משמש מוקד להערצה ועדיין נתפש כדבר מה ראוי לחיקוי. ואיני מדבר על יוון של המאה השמינית לפסה"נ. אך מה שמלמדת האודיסיאה הוא שהתפישה העקומה מאוד הזאת של גבריות היא בעלת כוח משיכה אדיר, כל כך אדיר, שאפילו אודיסיאוס, החכם באדם, נפל ברשתה ושילם על כך ביוקר רב. את העולם הערכי של המלחמה על כל השלכותיה יש אפוא לנטוש, לחלוטין, תוך הפניית עורף מוחלטת לאכילס ולכל מה שהוא מייצג".

אונס אקדמי/ פרשנות טריוויאלית שנשמטה

אין ספק כי התרבות היוונית הייתה מתוחכמת ורבת פנים. יצירתה העשירה, החל מסיפורי המיתולוגיה דרך יצירות הומרוס והמחזאים וכלה בפילוסופים, היא חמקמקה, לעתים אלגורית, אך תמיד רבת רבדים.

אך האם היא מתוחכמת מדי עבורנו? האומנם עד כדי כך הקדימה את זמנה? בעיקר כאשר באנשי אקדמיה עסקינן...

החל מפרופ' פרויד, שהציץ ונפגע (תרתי משמע) מ"אדיפוס המלך" לסופוקלס, והחליט שכל נער חייב לשאוף לרצוח את אביו כדי לבעול את אמו כחלק מהתבגרותו הנפשית, וכלה במכונים פוסט-מודרניסטים הקוראים ליישום מילולי של היצירה "ליזיסטרטה" להשכנת שלום עולמי. כמובן היו מופעים מסוכנים בהרבה להתנהלות "יקה-פוץ" מזיגמונד פרויד, כדוגמת מרטין היידגר ואחרים (לא מעטים המצוידים בתואר ד"ר מפקולטות למשפטים דווקא), שיכלו להסיק כי שריפת טרויה מהווה מודל והכשר לרצח עם ולשריפת ערים כרוטרדם, וורשה ופריז (אשר "התפקששה" להם עקב הבזק שפיות במוחו של מפקד גרמני זוטר יחסית).

בהמשך לעדנה הפתאומית לה זכה ספרו "קומדיה בסולם מינורי" 63 שנים לאחר שפורסם, התראיין מחברו היהודי-גרמני-הולנדי הנס קיילסון לעיתון "אובזרבר" (הראיון התפרסם גם במוסף "תרבות מעריב" 10.12.2012). קיילסון ברח להולנד ובה התחבא במהלך המלחמה. במקצועו ועיסוקו העיקרי היה רופא-פסיכיאטר, ויש לו הבחנה מעניינת באשר להולנדים והגרמנים: "מובן שהיו הולנדים נאציים, שתי משפחות שלמות רק ברחוב שלי. אבל היו לי המון חברים שעזרו לי. מה בדיוק היה באקלים התרבותי בהולנד שיצר סוג כל כך שונה של אנשים בנקודה הזו בהיסטוריה? להולנדים יש ביקורת עצמית, יש בהם אינסטינקטים ביקורתיים של סוחר ממולח. הם שואלים את עצמם: כמה זה יעלה לי? הגרמנים היו שונים אז".

החשש כי גם "האודיסיאה" גדולה במידותיה על האקדמיה עולה שוב בדיסרטציה הנ"ל של ד"ר רינון, המפליאה להטיף לנו על הצורך בשלום (ממש תודה! איך לא חשבנו?), וממציאה מחדש את הגבריות היוונית ביציקתה לתוך תבנית המטרוסקסואל הפוסט-מודרניסטי הרואה בכל חייל בבואת מיליטריזם-נאצי. אונס פשוט של הומרוס ויצירתו.

בתילי תילים של הטפות אודות "האודיסיאה", תוך כפיית אג'נדה על-ידי האקדמיה (תמיד נאורה, מתקדמת וצודקת), על תרבות עתיקה הנראית יותר פלורליסטית וליברלית, ודאי מפוכחת וחכמה מכל "המומחים", נשמטה רק פרשנות אפשרית וטריוויאלית אחת:
והיא כי כל סיפור המעשה אינו אלא תיאור מסע הזוי במוחו של קצין-לוחם המשקף את סיוטיו, פחדיו, משאלותיו, בדיוק בדומה לסיוטים הטורדים וטורפים את שנתם של המפקד ולוחמיו במחזה הנרי החמישי.

אין קיקלופים (בעלי עין במצח) אמיתיים כי אם סיוט.

אין עלילות אהבים וסירנות ממשיות, כי אם הזייה של גבר המרוחק מביתו זמן ארוך וקשה מנשוא.

אין מפגשים אמיתיים עם המתים בעולם השאול, כי אם כאב וגעגוע לחברים ויקירים שאינם.

אין הריגה של המוני מחזרים אחר אשתו כי אם משאלת לב, פחדים ודאגה לנשים ובנות שלוחמים משאירים מאחור, נתונות לחסדיהם של בעלי זרוע, נושים וגובי חובות וגם סתם הרפתקנים וטורפים "העטים על המציאות"...

האם חסרים סיוטים-חלומות-הזיות לגברים הנמצאים רחוק מביתם ללא ודאות אם יראוהו שוב?

ומה עם האפשרות לפוסט-טראומה? האם ייתכן כי היוונים, שלא הפסיקו להילחם מאות בשנים, היו בורים באשר למופעיה?

אין טעם לפרט ולנמק עד כמה מיותרות הטפות המוסר של האקדמיה, להתעמק בהליכי פשיטת-הרגל (תרתי משמע) העוברים עליה, ואפשר ורצוי להסתפק בהנמכת הציפיות ממנה בהתאם. אך אפשר לבוא אליה בדרישה (מוצדקת?) "אם אינך יכולה להועיל, לפחות שבי בשקט ואל תזיקי".

בהקשר זה אפשר אולי למצוא נחמה פורתא בפעילותה האינטנסיבית בחרמות (על ישראל, על אריאל וכיוצא באלה), בנימוק כי הדבר מסיח דיו את דעתה מאפשרות גרימת נזקים ממשיים וחשובים מכך מצד אחד, וחושפת את המסווה מפרצופה, מצד שני...

אך האם עלינו להתגונן מפניה תוך סיוע החוק? האם אין מנוס מהוצאת "צוו הרחקה" לאקדמיה על-פי חוק שימנע ממנה לחרב לנו גם את היצירה היוונית?

הכותב הוא מחבר "שיחות עם קאפו – האודיסיאה של ז'אק בלום".
תאריך:  23/06/2013   |   עודכן:  28/06/2013
איציק סיבוש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צו הרחקה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מלכה אפוקריפית
24/06/13 15:45
 
איציק סיבוש
24/06/13 20:13
2
מלכה אפוקריפית
24/06/13 22:05
 
איציק סיבוש
25/06/13 14:37
 
חשדנית
26/07/13 09:51
 
איציק סיבוש
19/10/13 12:35
 
איציק סיבוש
19/10/13 12:42
 
חשדנית
6/03/15 19:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החרדים כידוע אינם משוייכים באופן אוטומטי לימין או לשמאל. לרבים מהחילונים כלל לא ברור מהי עמדתם האמיתית של החרדים והאם יש להם עמדה כלשהי בנושאים אלו. ראשית, אבהיר ואומר שאין כלל מושג כזה ״עמדת החרדים״, משום שהחרדים הם בדיוק כמו כולנו - מאות אלפי אינדבידואלים. כל אחד מהם עצמאי במעשיו ובמחשבתו. מן הסתם חלקם נוטים לימין וחלקם לשמאל, הן בעניין המדיני והן בתחום הכלכלי-חברתי. למרות כל האמור, עדיין ניתן לאפיין בקו כללי את ״נטיית הרוב״ של הציבור החרדי. זאת מאחר שבכל זאת מדובר בציבור יחסית מגובש, עם סדר יום משלו הכולל השקפת עולם מסויימת וסדרי עדיפויות אחרים, השונים משל חלקים אחרים בחברה הישראלית.
23/06/2013  |  מיה ברון  |   מאמרים
לאחרונה, יצא מתחת ידו של בית המשפט העליון פסק הדין בעניין ר.א שליט פיתוח בניה ויזום פרויקטים בע"מ (עא 7973/11 ר.א שליט פיתוח בניה ויזום פרויקטים בע"מ ואח' נ' מנהל מס ערך מוסף) הדן בשאלת היקף תחולת הפטור ממס ערך מוסף על השכרת דירה למגורים.
בשאלה כיצד להתמודד עם סיוט הסהר השיעי, דן הסופר הסעודי בעל המוניטין ג'מאל ח'אשקג'י. במאמרו ("אל-חיאת" 16.6.13) הוא פותח בהצגת תרחיש שבו ישרוד משטרו של בשאר אסד לאחר מעורבותם בלחימה של חיזבאללה, של לוחמים שיעיים מעירק ושל משמרות המהפכה מאירן. בעקבות ניצחון זה, יקום לתחייה הסהר השיעי שישתרע מטהרן, דרך בגדד ודמשק, עד לביירות.
21/06/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
הרברט ספנסר, הוגה הדעות האנגלי בן המאה ה-19, כתב ש"הפוליטיקאי המתגנדר בתועלת שתצמח ממטרותיו חושב פחות מכל אודות התוצאות העקיפות של מעשיו... אלה שהמציאו את הענקת הרשיונות למסבאות חשבו על אודות הסדר הציבורי ולא על יצירת בעלי אינטרסים המשפיעים מאוד על הבחירות - לשלילה". בישראל של המאה ה-21 אנו קוצרים את פרי הביאושים של הרגולציות, התקנות והחובות המחניקות את חירות הפרט והופכות את המדינה המתיימרת להטיב עם הציבור לעריץ רעֵב הרודף אחר כל יזם ויצרן על-מנת למסותו. כעת, לאחר שנתיים של התעוררות ציבורית, אנו מסוגלים להעריך טוב יותר כי מדינת ישראל מתקשה לתפקד כמסגרת תומכת לשגשוג וחירות כל עוד היא ממשיכה להפליג במסלול (צובר הריבית) של הפגיעה בחירותם וברכושם של אזרחיה.
21/06/2013  |  בועז ארד  |   מאמרים
מילת המפתח של השנה, התקופה, העידן, הוא שיוויון. שיוויון מגדרי, שיוויון עדתי, שיוויון מגזרי, שיוויון לאומי, שיוויון תרבותי, שיוויון מעמדי, שיוויון הזדמנויות. ועידת הנשיא כולה נושאת את רוממות השיוויון בגרונה. הנה הנשיא שמעון פרס: "ארץ שיש בה רוב נבחר, והמיעוטים בה זכויותיהם מלאות ושוות. ארץ שיש בה מקום לדעות שונות, אבל אין בה ואסור שיהיה בה מקום לאפליה כלשהי - לא דתית, לא לאומית, לא מגדרית". השיוויון הוא אבן הבוחן של הדמוקרטיה הישראלית, וכל החורג מן השיוויון, כל הדוגל בהעדפה כלשהי לטובת הרוב היהודי בארץ ישראל, מיד סופג קיתונות של רותחין, ומוקע בראש חוצות כפשיסט הראוי לתלייה (ראו את התגובות להצעת החוק של ח"כ יריב לוין למתן העדפה מובנית לבוגרי שירות הביטחון).
21/06/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
חכו עם אנחת הרווחה  /  מרדכי קידר
כש(רק) הכסף מדבר   /  נחמן פביאן
ה"סושי" מתחמם   /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il